Поезія Ф. Тютчева як “двобій фатальний”
Цей всемогутній важіль рухає й Ф. И. Тютчева. Тютчев поет любові! Але любов у нього не тиха, не спокійна, не блаженна, як у Гончарова в романі Обломів. Основною ідеєю творчості Тютчева є протиставлення хаосу й космосу: під цим кутом у Тютчева показана любов. Хочу привести слова В. Соловйова: Але й сам Гете не почував так сильно ту таємничу основу всякого життя природної й людської основу, на якій грунтується й зміст космічного процесу, і доля людської душі, і вся історія людства… Уже не чи любов це. Таємнича основа всякого життя Любов, любов говорить
Сполучник душі з душею рідний
Їх съединенье, сочетанье,
И фатальне їх слиянье,
И… двобій фатальної…
Ці рядки з вірша Ф. И. Тютчева Приречення. Тут ми бачимо любов у розумінні поета. Хочу звернути увагу на сильну паузу після сполучника й: у такий спосіб Тютчев виділяє основні слова вірша двобій фатальної. Він як би обрушує їх на нас, як би говорить, що заперечень цьому визначенню немає й бути не може! У цьому вірші двобій любові з’являється нам боротьбою двох душ, з одного боку, рідних, а з іншої конфронтуючих один одному. А як це відбито з погляду евфонії. Тут переважають звуки
А тепер я хочу розібрати вірш, у якому ми бачимо двобій любові й долі. Звичайно, ми не можемо точно говорити про боротьбу любові з долею, тому що любов і доля одночасно й з’єднуються, і протиставляються
…ПРО, оглянися, про, постій,
Куди бігти, навіщо бігти..
Любов залишилася за тобою,
Де ж у світі кращого знайти..
Тут Тютчев, можна сказати, засуджує людини за його ненаситність: людині дана вище благо любов, а він ще кудись біжить, чогось хоче. Поет показує, що людина однаково неспроможна перед любов’ю, перед долею:
…Із краю в край, із граду в град
Доля, як вихор, людей мете,
И чи радий ти, або не радий,
Що потреби їй.. Уперед, уперед!..
И щоб підсилити цей фатальний зміст фатальної любові, Тютчев використав у цьому вірші кільцеву композицію
Дійсно, фатальний для життя любов з’являється перед нами у вірші Близнюки. Згадаєте його останні рядки:
И хто в надлишку відчуттів,
Коли кипить і холоне кров,
Не відав ваших спокус
Самогубство й Любов!
От вуж точно, що любов може привести до самогубства. Тому Тютчев не випадково називає їхніми близнюками. При цьому одні близнюки Смерть і Сон протиставляються іншим близнюкам Самогубству й Любові. От він знову двобій фатальний!
Продовжуючи тему об’єднання, хочу звернути увагу на вірш Дві єдності:
Єдність, возвестил оракул наших днів,
Бути може спаяно залізом лише й кров’ю…
Але ми спробуємо спаяти його любов’ю,
А там побачимо, що прочней…
Тут любов, звичайно, не фатальна. Але я хочу показати двобій заліза, крові й любові. У цьому вірші Тютчев говорить про франко-прусской війну (кров ллється через край…) і призиває до миру до любові! Що можна сказати про евфонію: [жъл’э’зъ, кро’в’ і л’убъ’в’]. у перших двох словах переважають похмурі й страшні речі: звуки р, ж, я; а в слові любов звуки л, в, про позначають речі м’які й ніжні ми бачимо протиставлення…
А чому ж Тютчев пише про фатальну любов, чому не про любов м’якої й спокойнойми знаємо, що поет багато разів любив, і, мабуть, він від цього страждає, любов для нього фатальний двобій двох душ. Наприклад:
…Не вір, не вір поетові, діва;
Його своїм ти не клич
И пущі полум’яного гніву
Страшися поэтовой любові!..
Очевидно, тут Тютчев пише про себе самого; розповідає про свою любов полум’яному гніві, фатальному гніві
Зараз я хочу розібрати ще один автобіографічний вірш Тютчева, пов’язане з любов’ю поета до Е. А. Денисьевой. Це мій улюблений вірш ПРО, як убийственно ми любимо…. Тут поет говорить про те, що любов не вічна й що її потрібно охороняти, інакше вона вмре:
Рік не пройшов запитай і сведай,
Що уцелело від нея
Також Тютчев показує, як прекрасне почуття любов може стати фатальним для людини:
Долі жахливим вироком
Твоя любов для їй була,
И незаслуженою ганьбою
На життя її вона лягла!
Таким чином, у цьому вірші ми бачимо фатальний двобій любові в душі поета: він хоче любити, не боїться обпалитися, не бажає робити кому-небудь боляче. А тепер я хочу сказати про те, що любов у Тютчева стає фатальний саме через його хаос-космос, через його подвійне буття. У цьому самому двоемерии, що, треба сказати, є й основним мотивом лірики Фета, любов у Тютчева теж роздвоюється й починає боротися сама із собою: з одного боку, тютчевская любов ласкава й ніжна, а з іншої страшна, що губить людей, фатальна… У зв’язку із цими мотивами хаосу, подвійного буття останнім віршем, що я б хотіла розібрати, буде Про віщаючи душу моя!… Може здатися, що цей вірш не пов’язане з любов’ю, але адже серце, повне тривоги, б’ється на порозі як би подвійного буття!
…Так, ти мешканка двох мирів…
От вона, наша душа, що увесь час метається в подвійному бутті, метається через фатальний двобій любові. Вираження любові в цьому вірші ми знайдемо й в евфонії: переважають звуки е, про, а, л, в, н, ш, ж, які позначають ніжні, ласкаві, любовні речі й у той же час речі великий, глибинний, всеосяжні хаос
Таким чином, підбиваючи підсумок, хочу сказати, що любов як фатальний двобій пронизує всю творчість Тютчева, всю його душу. З любові як фатального двобою в Тютчева виросла вся любовна лірика Блоку, Цветаевой. От яку спадщину подарував нам великий поет! Воістину любов із силою Архимедова важеля рухає миром. Вона рухала Фета, Тютчева, потім Блоку й дотепер рухає всіх нас. Адже в нашому житті любов теж двобій фатальний
Поет, що постійно міркував над цінностями вічними, неминущими, у реальному житті жив відчуттями, які йому дарувала любов до жінки… Ставлячись до земних проблем трохи відсторонення й легковажно, Тютчев знав щиру ціну повсякденних щиросердечних переживань і метань. Через багато хто його вірші червоною ниткою прослизає одна тема, головна думка якої полягає в словах: Все проходить…. Можливо, тому так багато трагичних ноток у його віршах
Серед чудових поетичних текстів Тютчева моїм улюбленим є вірш Не знаю я, торкнеться ль благодать…. Не хотілося б докладно аналізувати цей текст, у нього треба вникнути, відчути. Даний вірш був написаний в 1851 р., але більше двадцяти років залишалося нікому не відомим. Вірш присвячений дружині Федора Івановича Эрнестине Федорівні Тютчевой. Але саме в цей час у душі поета зароджувалася найсильніша любов до Олени Олександрівні Денисьевой.
Весь вірш є свідченням неприборканого бажання, пошуку земної благодаті. Всі ці потреби пробуджуються в той момент, коли душу знаходить себе в духовній непритомності. Здається, що внутрішній мир Тютчева і його лірики таїть у собі якесь передчуття, нудиться очікуванням… Думки й свідомість самого автора як би метаються меж двох вогнів. З однієї сторони:
Мужайся, серце, до кінця:
И немає в утворі творця!
И змісту немає в благанні!
И с іншої:
Пускай страждальницькі груди
Хвилюють страсті фатальні
Душа готова, як Марія,
До ніг Христа навік прильнуть.
Мир у поезії Тютчева весь немов просочений відчуттям таїнства життя. Доступним стає й таїнство віри. У вірші з’являється конкретика, спілкування двох цілісних особистостей. Поет наголошує на повноту, щирість любові з Її боку й нездатність Його переживати так глибоко це почуття
Ліричний герой, якого ми сприймаємо, хоча й незалежний від безсмертної вульгарності людський, але все-таки переповнений до країв своєї душі смиренністю й почуттям провини. Іноді створюється відчуття того, що надлишок страсті земний для нього є надмірним. Душа ж жіноча схожа на живе життя природи. У ній ми зауважуємо своєрідний надлишок буття:
И мир, що цвіте мир природи
Надлишком життя упоєний
Життя якийсь пренадлишок
У пекучому повітрі розлитий
Дуже близько з надлишком життя розташовується надлишок упоенья. Двобій фатальної являє собою й двобій думки, і двобій внутрішній, котрий перебуває у філософській свідомості. Тютчевский текст 1851 р., на думку більшості критиків, немов зближає дві площини буття: релігійно-церковну, християнську й мирську, земну:
Але якби душу могла
Тут, на землі, знайти успокоенье,
Мені благодаттю ти б була
Ти, ти, моє земне провиденье!
Критиками також замічено, що образ дружини поета, її мир співвіднесені з тим образом чарівного земного буття, уособленням якого була Е. А. Денисьева. А це вже інша іпостась, що асоціювалася з мірою й успокоеньем…
Сама мова тютчевской поезії набудовує на більше глибоке й вдумливе сприйняття нею віршів
Схожі твори:
- Поезія Ф. Тютчева поезія думки, філософська поезія, поезія космічної свідомості Найважливіша тема для Тютчева хаос, укладений у світобудові, це незбагненна таємницяя, що природа приховує від людини. Тютчев сприймав мир як древній хаос, як первозданну стихію. А все видиме, суще лише тимчасове породження цього хаосу. Із цим зв’язане звертання поета до нічної тьми. Саме вночі, коли людина залишається один на один...
- Поезія Тютчева Поезія Тютчева – одне із драгоціних надбань російської класичної літератури. Поезія Тютчева повна думки, але він був насамперед художником. Він жагуче любив життя. Радісним прийняттям життя наповнені вірші “Я пам’ятаю час золоте”, “Ні, мого до тебе пристрасть я”, “Ще землі сумний вид…”, “Весна”, “Весняні води”, “Весняна гроза”. І в той...
- Поезія – це музика. Міркування по поезії Ф. І. Тютчева Поезія – Це музика, хвилююча душу, наповнює її безмежною любов’ю до людини, природи, батьківщини. Сама мова поезії налаштовує на глибоке розуміння і внутрішнє осмислення того, що відбувається навколо, поезія проникає у найпотаємніші куточки душі людини. Некрасов називав Ф. І. Тютчева “першорядним поетичним талантом”, а Тургенєв писав: “Тютчев один з самих...
- Тема любові в лірику Ф. Тютчева Федір Іванович Тютчев – російський поет XIX століття, сучасник Пушкіна, Лермонтова, Некрасова. Відрізнительной рисою його поетичного світосприймання виявляєся філософське осмислення тих художніх завдань, які ставив перед собою поет. Його по праву вважають тонким ліриком, а його творча спадщина повинне рассматриваться завжди у зв’язку з його філософським мировоззором. Тема любові у...
- Основні мотиви лірики Ф. І. Тютчева Напевно, немає людини, що, прочитавши хоч один раз вірші Тютчева, залишиться до них байдужим. Поезія Тютчева дихає свіжістю й чистотою, земною красою й космічною досконалістю. Тютчев вміє описати те просте, що ми бачимо у світі, такими незвичайними словами, що воно з’являється перед нами зовсім в іншому світі. Тільки Тютчев може...
- Яскравість і сила поетичних образів Ф. Тютчева Нам розповіли, що Федір Іванович Тютчев був професійним дипломатом. А в дипломатії кожне слово чи словосполучення дуже важливе. Через те він і навчився точно добирати слова до віршів. У всякому разі, я так гадаю. А влучно дібране слово завжди яскраве і сильне. І тому Пушкін надрукував вірші Тютчева у своєму...
- Лірика кохання у творчості Ф. І. Тютчева І. Закоханість Тютчева в життя (неможливість для поета жити без кохання; закоханість з ранньої молодості до глибокої старості у блискуче товариство молодих, прекрасних жінок). ІІ. Любовна лірика Ф. І. Тютчева. 1. Секрет чарівності Тютчева (велика популярність некрасивого зовні, маленького на зріст, лисуватого, сухорлявого Тютчева серед дам вищого світу Москви, Петербурга,...
- Біографія Тютчева Федора Івановича Тютчев, Федір Іванович (1803 – 1873 р. г.) Поет Біографія Народився 5 грудня 1803 року в Орловській губернії. Батько Тютчева, Іван Миколайович, був поміщиком середнього статку. Дитинство майбутній поет провів в Орловській губернії, а потім у Москві й Підмосков’ї. Із чотирьох років Тютчева виховує його дядько Н. Хлопов, що був...
- Лірика Ф. І. Тютчева в моєму сприйнятті Які б вірші Тютчева я не читала, більше за все мене потрясла любовна лірика. Поет був щасливий у коханні, не міг жити без нього, був закоханий із ранньої молодості до глибокої старості. Для нього то був час золотий – час суцільної закоханості в життя, у блискуче товариство молодих, прекрасних жінок....
- Життя й творчість Ф. И. Тютчева 1. Коротка біографічна довідка. 2. Філософський світогляд поета. 3. Любов і природа в поезії Тютчева. Ф. І. Тютчев народився в 1803 році в родовитій дворянській сім’ї. Хлопчик одержав гарне утворення. Інтерес до поезії в Тютчева виявився досить рано – уже в 12 років він успішно перекладав давньоримського поета Горация. Першим...
- Філософська лірика Тютчева Тютчев відомий насамперед своєю філософською лірикою. Саме філософська спрямованість виокремлює його твори з-поміж творінь інших відомих поетів того часу. Філософським підгрунтям для творчості Тютчева стали роботи Шеллінга. На думку філософа, основа історії Всесвіту і життя людської душі – боротьба світла з темрявою, з “хаотичним рухом первісної природи”, з “несвідомою, темною...
- Філософська лірика Федора Тютчева Тютчев відомий насамперед своєю філософською лірикою. Саме філософська спрямованість виокремлює його твори з-поміж творінь інших відомих поетів того часу. Філософським підгрунтям для творчості Тютчева стали роботи Шеллінга. На думку філософа, основа історії Всесвіту і життя людської душі – боротьба світла з темрявою, з “хаотичним рухом первісної природи”, з “несвідомою, темною...
- Життєвий і творчий шлях Ф. І. Тютчева Ф. І. Тютчев поряд з Пушкіним є одним із самих цитуємих російських поетів. Його вірши “Розумом Росію не зрозуміти…” і “Люблю грозу на початку травня…” відомі, мабуть, усім. Близькі вірші Федора Івановича Тютчева й серцям наших сучасників. Не одержавши загального визнання при житті, у наш час поет займає важливе місце...
- День і ніч у поезії Ф. І. Тютчева У кожному його вірші відчувається не тільки погляд художника, але і розум мислителя. В. Брюсов Серед поетів XIX століття Ф. І. Тютчев виділяється своїм прагненням осмислити таємниці світобудови, розгадати мову природи, зрозуміти значення і можливості людини у світі природи. Як філософ Тютчев розділяє пантеїстичні погляди. Людина – частина великого світу...
- Основні теми та ідеї лірики Ф. І. Тютчева Видатний російський лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові і майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе значення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя велику добірку віршів тоді нікому не...
- Ідеї лірики Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе визначення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не...
- Мотиви й образи лірики Ф. И. Тютчева У творчості Тютчева розкриті багато тем, які пройшли через його вірші гарячими хвилями любові й почуття, участі й неперевершеного дарунка співпереживати. Одним з мотивів його творчості є мотив батьківщини – Росії. Хто не пам’ятає його знаменитий вірш: Розумом Росію не зрозуміти, Аршином загальним не виміряти: У їй особлива стать –...
- Аналіз вірша Тютчева “Не те, що мнете ви, природа…” Аналіз вірша Тютчева “Не те, що мнете ви, Природа…” Для Тютчева характерне подання про загальну натхненність природи, про тотожність явищ зовнішнього миру й станів людської душі. Це подання багато в чому визначило не тільки філософський зміст, але й художні особливості тютчевской лірики. “Не те, що мнете ви, природа…” написано не...
- Основні теми лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Вербанович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму современнику й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкіна справедливо називають “сонцем російської поезії”, то Тютчев – “нічний” поет. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не відомого, що находились на...
- Основні теми й ідеї лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе визначення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не...