ПОЕТИЧНІ КАРТИНИ ЗИМИ. КАТЕРИНА ПЕРЕЛІСНА “ВІХОЛА”
II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 2
Урок 63. ПОЕТИЧНІ КАРТИНИ ЗИМИ. КАТЕРИНА ПЕРЕЛІСНА “ВІХОЛА”
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Катерини Перелісної; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; вчити бачити і розуміти прекрасне в природі, в житті, в поезії; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Вибіг
На доріжці сидить кішка.
Взяв з доріжки Гришка кішку –
Хай спіймає кішка мишку.
2. Читайте, відповідайте: який? яка? яке?
Будинок – …
Лев – …
Пиріг – …
Білка – …
Зірка – …
Бабуся – …
Яблуко – …
Дерево – …
Сонце – …
3. Читайте, думайте, доповнюйте!
Слухають, пишуть – … (сидять, ідуть, читають).
Лащиться, дряпається – … (радіє, грається).
4. Гра “Додай слово”
Лащиться (хто?) – … (собака).
Дзвенить (що?) – … (дзвінок, струмок).
Віє (що?) – … (вітер).
Гуркоче
Блимає (що?) – … (блискавка).
Малює (хто?) – … (художник).
Повзе (хто?) – … (гадюка).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс на кращу розповідь про дружбу із пташкою.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала.
Це на санях їхала
Хуртовина-Віхола.
– Що ви можете сказати про слова віхола, хуртовина? (Це слова, близькі за значенням.)
– Доберіть ще близькі за значенням слова до слів хуртовина і віхола. (Завірюха, хуга, хурделиця, заметіль, метелиця…)
Вправа “Мікрофон”
– Що ви знаєте про віхолу? Розкажіть.
– Сьогодні ми прочитаємо, як описує у своєму вірші віхолу поетеса Катерина Перелісна.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання вірша вчителем (с. 66-67)
– Які картини поставали у вашій уяві під час слухання вірша?
– Який настрій у цього вірша? (Веселий, жартівливий)
2. Словникова робота
Віхола їхала
Напаковані побігайчики
Мальовані розігналися
Закрутилася злякалися
Читання слів “буксиром” за вчителем; у парах; скоромовкою.
Фізкультхвилинка
3. Читання вірша учнями “ланцюжком” за строфами
4. Гра “Актори”
За завданням учителя прочитати вірш:
А) захоплено;
Б) здивовано;
В) сердито.
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
– До кого їхала віхола?
– На чому вона їхала? Які були саночки?
– Хто був запряжений у саночки?
– Як поетеса пояснює, чому почалася завірюха?
– Чи можна назвати вірш “Віхола” казкою? Чому?
6. Гра “Добери риму”
Віхола… (їхала);
Мальовані… (напаковані);
Зайчики… (побігайчики);
Розігналися… (злякалися);
Схопилися… (закрутилися);
Віхола… (заїхала).
7. Гра “Читає Незнайко”
Учитель читає уривки з віршів Катерини Перелісної, навмисне припускаючись помилок. Учні повинні їх помітити і виправити.
– Сніг-сніжок
Із неба (хмар) летить,
Землю закриває.
Змерз горобчик,
Цвірінчить –
Крихіток (зерняток) шукає.
– Сани розігналися
Зайчики сховалися (злякалися),
Віхола схопилася,
В полі загубилася (закрутилася).
8. Читання вірша Н. Забіли
– Які особливості сніжинок підкреслює поетеса?
9. Робота в групах. Гра “Хто краще опише сніжинку?”
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого вас навчив сьогоднішній урок?
– Що нового ви дізналися сьогодні?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти розповідь про зиму.