Краса зими мовою віршів

Матеріал уроку. Марійка Підгірянка “Сипле, сипле, сипле сніг”. Загадка.

Мета. Розширювати читацький світогляд учнів. Розвивати вміння читати поетичні рядки, уявляти прочитане. Сприяти творчому мисленню. Формувати морально-етичні якості учнів. Виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання. Портрет Марійки Підгірянки; виставка збірок для дітей; зимові пейзажні ілюстрації; предметні малюнки із зображенням птахів і звірів взимку; “загадковий” мішечок зі словами.

Хід уроку

I. Представлення домашнього завдання.

II.

Мовна розминка.

> Дихальні вправи.

– На долоньку впала сніжинка, зігріємо її подихом.

Подуємо на неї, щоб вона полетіла високо-високо.

> Чистомовка.

– Придумайте закінчення.

МА-МА-МА – … (прийшла до пас зима).

ІГ-ІГ-ІГ – … (випав білий сніг).

03-03-03 – … (вдарив сильний мороз).

ИЖІ-ИЖІ-ИЖІ… (взяли в руки лижі).

III. Створення психологічного настрою.

Сядьте тихесенько, діти, будь ласка!

Сьогодні ми підем в засніжену казку.

Сонце яскраве і віхолу люту

Треба вміти побачити, треба вміти почути!

Звучить мелодія з циклу П. І. Чайковського “Пори

року”.

IV. Робота з віршем “Сипле, сипле, сипле сніг”.

1. Слово про автора.

Справжнє ім’я поетеси Марія Омелянівна Ленерт-Домбровська. Народилася 29 березня 1881 року в селі Білі Ослави на Івано-Франківщині. А ще її життєвий шлях проходив в тридцяти селах і містечках Прикарпаття, Закарпаття, Львівщини й Австрії, які для неї також стали рідними, адже в цих місцях вона жила, ростила своїх дітей, вчила місцеву дітвору, черпала наснагу до творчості. Коли їй було 59 років, у містечку Нижнів на базарі на поетесу налетів сполоханий кінь. Після цього випадку Марійка Підгірянка була прикута до ліжка. Вдома вишивала, писала вірші для своїх онуків. Доживала свій вік у дочки Дарії. Померла 18 травня 1963 року. Похована на Личаківському кладовищі у Львові. Могила поетеси неподалік від могили Великого Каменяра.

– Прослухавши розповідь, чи можете сказати, чому Марійка Підгірянка вибрала собі такий псевдонім?

– Що надихало поетесу на написання віршів?

2. Читання і обговорення твору.

– Що ми побачили за рядками вірша?

– А що змогли почути?

– Який настрій викликав цей вірш?

– Чому в поезії декілька разів повторюється один рядок?

– Чи хочеться проспівати цей вірш?

3. Словникова робота.

– Знайдіть у вірші порівняння.

– Значення яких слів незрозумілі?

Спроквола – не поспішаючи, не кваплячись, повільно.

4. Вправляння в правильному інтонуванні поетичних рядків.

– Віднайдіть риму до слова “сніг”. (До ніг, доріг.)

– Які ще слова римуються у вірші?

– Чому в кінці деяких речень стоїть “три крапки”? Як потрібно читати такі рядки?

5. Конкурс на кращого читця.

V. Робота над загадками.

– Сама з води, а на воді плаває. (Крига)

– Він у бурю, хуртовину виростає біля тину. (Замет)

– Хто це лютою зимою у дворі стоїть з мітлою? (Снігова баба)

– Сипле снігом в очі й вуха.

Це, звичайно… (завірюха).

– Сіє, віє, посіває снігом звідусіль –

Землю білим покривалом вкрила… (заметив).

– А зараз прочитайте загадку з підручника. Відгадайте її.

– Які слова допомогли відгадати загадку?

– А чи знаєте ви, як зимує ведмідь?

В деяких районах звірі риють глибокі барлоги в землі, а в горах займають печери та розщелини скель. Згори барліг заносить снігом, і залишається лише невеличкий отвір для вентиляції – так зване “чоло”. Для барлогу ведмідь вибирає найбільш надійні місця, наприклад, на острівці посеред болота. Залежно від кліматичних умов, ведмеді перебувають у барлозі 5-6 місяців. Всупереч розповсюдженій думці, ведмеді в сплячку не впадають. Їхній стан можна назвати зимовим сном, тому що вони зберігають повну життєздатність, чутливість, в разі небезпеки покидають барліг.

– А як зимують зайчик, білочка, лисичка?

Зараз ви спробуєте самі придумати загадку про тварину взимку, або про зимові явища в природі.

> Робота в парах.

Кожна пара витягує із “загадкового” мішечка слово, яке має бути відгадкою до придуманої загадки. Слова можуть повторюватися 2 3 рази. Потім діти в парі придумують свою загадку. Через 3-4 хвилини проводять парад загадок.

VI. Робота з приказками та прикметами.

– Закінчіть речення, поясніть їх значення.

Взимку сонце світить… (та не гріє).

Грудень рік кінчає, а… (зиму починає).

Січень не так січе, як у вуха… (пече).

Лютий лютує, та весні… (дорогу готує).

VII. Підсумок уроку.

– А зараз переглянемо, які збірки для. дітей Марійки Підгірянки були опубліковані: “Казка про Діда Мороза і Бабу Завірюху”, “Ростіть великі”, “Ранкові зустрічі”, “Безкінечні казочки” та інші.

Чи зацікавилися ви творчістю Марійки Підгірянки?

VIII. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати вірш, скласти дві загадки про природу взимку.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Краса зими мовою віршів