ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. ОЛЕНА ПЧІЛКА
І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 27. ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. ОЛЕНА ПЧІЛКА
Мета: ознайомити учнів з творчістю української письменниці Олени Пчілки; удосконалювати навички виразного читання; навчати аналізувати прочитані вірші; розвивати смислову, образну пам’ять, уміння узагальнювати; виховувати інтерес до художнього слова.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні розповідають дібрані прислів’я, приказки, загадки про солов’я.
– У кожного солов’я пісня своя.
–
– Прирівняв солов’я до зозулі.
– Соловей співає, поки голос має.
– Хоч соловейко маленький, та його пісні удаленькі.
– В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловейко)
III. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
– Шість ніг і два роги,
В садок не пита дороги. (Жук)
– Прочитайте з різною інтонацією (питальною, радісною, веселою, сумною, здивованою).
Наш перепел підпадьомкає.
Підподьом, підподьом!
Та ще не випідподьомкався.
Читання у повільному,
Д-т – – це н-ш др-г-й ска-б,
Се н-ш – н-д-я,
С – – м-л-д – Ук-а-на.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– І загадку, і скоромовку, і вірш написала одна людина – письменниця Олена Пчілка. Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з творчістю цієї письменниці.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Ольга Петрівна Драгоманова народилася 29 червня 1849 року в м. Гадяч на Полтавщині у дворянській сім’ї Петра Драгоманова та Лизавети Цяцьки. Її батько був передовою й освіченою людиною свого часу, служив юристом, мав літературний хист, виховував у гуманістичному дусі своїх дітей. У родині берегли перекази про те, що їх далекий пращур був “драгоманом”, тобто перекладачем, у війську Хмельницького.
Олена Пчілка разом з чоловіком виховала шістьох дітей. З-поміж них була відома українська поетеса Леся Українка.
Фізкультхвилинка
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Який настрій у вірша?
2) Словникова робота.
Куточку змінилося
Вітерець зажурився
Думоньку засмутився
Листочки здіймається
Читання слів “луною” за вчителем.
– Що цікавого помітили в словах першого стовпчика? (Це пестливі слова.)
– Що спільного в словах другого стовпчика? (Слова, що означають дію предмета.)
3) Гра “Рибки”. Самостійне читання вірша учнями мовчки.
– Знайди в прочитаному вірші слова, що створюють його сумний настрій.
4) Виразне читання вірша учнями.
– Що говорить поетеса про верби? ставок?
– Як можна зрозуміти, що поетесі дуже любий і дорогий цей куточок природи?
5) Гра “Добери риму”.
Все – несе; пісок – ставок; гада – вода; самотні – дрібні.
1) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання запису учнями.
– Про який жанр усної народної творчості йдеться в прочитаному тексті?
– Олена Пчілка назвала його спотиканкою. Чому?
– З ким порівнює письменниця волинську дівчинку?
2) Промовляння скоромовки учнями “дощиком”.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи сподобався вам урок?
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Що запам’ятали про життя і творчість Олени Пчілки?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш і запис Олени Пчілки.