Поема “В катакомбах”
У жовтні 1905 року Леся Українка закінчила драматичну поему “В катакомбах” – один з найвизначніших антирелігійних творів світової літератури. “Я занадто горіла, як її писала, і її ідея занадто мені близька…”,- писала поетеса до А. Крим-?-ського, якому присвятила цей твір. За словами Лесі Українки, поема у неї “рветься в світ”. Однак авторка не була певна, чи поемі судиться “…побачити їй його хутко. Я її спиняти не буду, нехай летить,- коли попи не з їдять, бо вона на релігійно-соціальну тему, ще “гірша” від “Одержимої”
Як свідчить поетеса, її поема відноситься до середини II віку християнської ери або до другої половини його. Дія відбувається в катакомбах біля (Рима. В них збирається християнська громада, до якої в шуканні волі і справедливості приходить Неофіт-раб. Уже перші фрази Єпіскопа, в яких вживається слово “раб”, насторожують Неофіта. Він прийшов сюди, бо чув, що серед християн нібито панує рівність і братерська любов. А тим часом Єпіскоп говорить, що і в потойбічному житті, на небі, змучений раб лишається “рабом господнім”. Так зав’язується ідейна суперечка між Неофітом-рабом і Єпіскопом. Поема,
Критика не раз відзначала у поемі “В катакомбах” майстерну побудову діалогів і максимальне смислове навантаження, яке несе на собі кожне слово. Прикладом цього може служити двічі поспіль вжите слово “раб” з перенесенням логічного наголосу. Єпіскоп говорить про раба господнього. Неофіт-раб – про господнього раба. Звідси й починається шукання правди Неофітом-рабом. Це шукання є одночасним розвінчанням і Єпіскопа, і християнської церкви.
Єпіскоп говорить про солодке небесне ярмо; Неофіт-раб виступає проти всякого ярма. Єпіскоп проповідує щастя в покорі; Неофіт-раб розкриває соціально підлегле становище христия-нина-раба перед християнином-патрицієм. Раб радить патрицію-християнину відпустити рабів на волю; Єпіскоп – проти одмі-ни “волі божої”, за соціальну нерівність. Цей діалог продовжується, аж доки Неофіт-раб не приходить до висновку, що християнство, крім ярма соціального рабства, накладає на нього ще й ярмо духовного рабства, що християнство вірно служить кесареві і взагалі всякій владі. Неофіт-раб пересвідчується в облудності релігії, йому нічого втрачати в цьому світі і нічого боятися у вигаданому потойбічному:
…Маю геєну ту щодня і щогодини, навколо себе чую плач і скрегіт…
Неофіт-раб бачить, що Єпіскоп хоче залишити незмінним заведений порядок, що він стоїть на сторожі інтересів патриціїв, панів. Єпіскоп схвалює все, що існує, навіть оргії, на яких гине в розпусті дружина Неофіта. Неофіт-раб розвінчує християнство, він не хоче віддавати своєї крові за Христа. Водночас раб повстає і проти світської влади, взагалі проти тиранії, з якою ототожнює і “владу Христову”:
Своєї крові я не дам ні краплі
За кров Христову; якщо тільки правда,
Що він є бог, нехай хоч раз проллється
Даремне божа кров і за людей.
Мені дарма, чи бог один на небі,
Чи три, чи триста, хоч і міріади.
За жодного не хочу помирати:
Ні за царя в незнаному едемі,
Ні за тиранів на горі Олімпі,-
Нікому з них не буду я рабом,
Доволі з мене рабства на сім світі!
Як справедливо вказував О. Білецький, у цих рядках мо-нолога Неофіта-раба “чуються відгуки гімна, звичайно, відомого Лесі Українці”, а саме – “Інтернаціонала” Ежена Потьє, зокрема таких його рядків:
II п’єзі сіє заиуешз зиргетез! N1 Оіеи, пі Сезаг, пі ТгіЬип! Ргосіисіеигз, заиуопз-поиз поиз-тетез…
Леся Українка була добре обізнана з творчістю поетів Паризької Комуни. У “Замітках з приводу статті “Політика і етика” поетеса писала про Паризьку Комуну, що вона “дала пісню про Червоний прапор, а хто чув ті пісні, що співали потім вдови і сироти комунарів, згадуючи дику екзекуцію ката Кавенья-ка, той, коли він мав желізнии темперамент, може, знайшов у співі “сентиментальні падькання” над долею тих, що полягли “в сумний осінній вечір” (С’еіаіі ип ігізіе ]’оиг сРаиІотпе,- так починається одна жалібна пісня), але не желізне серце чує в них глибоку тугу, велике величне горе, і заповіт, і обітницю боротьби…” 2. Серед паперів Лесі Українки зберігається переписана нею поезія Е. Потьє “Ти пе заіз сіопс неп!”.
Зрікшись усяких богів, земних і небесних, Неофіт-раб звертається до богоборця Прометея, який для Лесі Українки є символом непокірності владарям, символом боротьби людства за високі волелюбні ідеали. Неофіта-раба Прометей приваблює тим, що він
…не творив своїх людей рабами,
Що просвіщав не словом, а вогнем,
Боровся не в покорі, а завзято…
Неофіт-раб прийшов до християн шукати полі, любові й братерства, але в християнській громаді всі слова про любов до ближнього виявилися облудними й лицемірними. Нема і не може бути у патриція-християнииа справжньої любові до ближнього-раба. Між ними – соціальні суперечності. Анціллодея по-братньому ставиться до Неофіта тому, що вона сама – раба насамперед, а вже потім – християнка. Тому Неофіт-раб виступає проти покори сильним світу цього, прикритої словами про братерську любов:
Учили ви мене любити ближніх,
Так научіть мене їх боронити,
А не дивитись, опустивши руки,
Як в рабстві тяжкім браття погибають.
Неофіт-раб шукає шляхів до боротьби, і дорога його лежить у “табор потайний рабів-повстанців”, нащадків Спартака, які,
Утомлені своїм довічним рабством, вони гадають розірвати пута і скинути ярмо з своєї шиї.
Драматична поема “В катакомбах” закінчується висновком, що його зробив для себе Неофіт-раб з усіх своїх шукань і розмов з Єпіскопом:
А я піду за волю проти рабства,
Я виступлю за правду проти вас!
У своєму творі Леся Українка підносить дуже гостре в дні революції питання про свободу людського духу від всіляких, у тому числі й релігійних, пут. Спочатку здогади, а потім і наукові студії привели поетесу до думки про те, що “…теперішня форма християнства є логічним і фатальним наслідком його найпервіснішої форми” ‘. Леся Українка розвінчує легенду церковників про нібито комуністичний лад перших християнських громад. У поемі це переконливо розкрито у сцені, коли патрицій-християнин збирається “зайвий” одяг своїх рабів віддати Неофіту, а крамар – дати мила, щоб чистіше було в оселі раба. Неофіт з гідністю відкидає цю лицемірну “братерську” допомогу. У Неофіта-раба гостре й вірне відчуття майнової і станової нерівності, сказати б, класове почуття трудящого до експлуататорів. Він не залишає й цурки від “братньої допомоги” купця:
А я забув, що можу взяти мила у брата-крамаря зовсім задурно, щоб трохи обхаючить рабські злидні, аби не так уже кололи очі у царстві божому братам багатим, а то ще прийде часом брат убогий на ту агапу раз на тиждень їсти, та розпростре свої брудні верети на лаві поруч білої туніки і вишитої тоги…
“Комунізм першого християнства,- пише з цього приводу Леся Українка,- се фікція, його ніколи не було, або се було комунізмом жебрака, що все одно не мав ніякого маєтку, або ще “комунізмом” добродійного багача, що кидав “крихти від свого стола” комуні “псів, що сидять під столом пана свого”
Схожі твори:
- Поема про долю людини і Батьківщини (поема Сергія Єсеніна “Анна Снегіна”) Образ головного героя Юрія Живаго роману однойменного роману Пастернака Велика поема Сергія Єсеніна “Ганна Снегіна” з’явилася свого роду підсумком творчості поета, який сам вважав її своїм кращим твором. У цій поемі Єсенін відображає події в Росії 1917 р. і, як справжній поет-пророк, передчуваючи біду, наче попереджає про небезпеку, що загрожує...
- Поема “Давня казка’ як поетичний маніфест Лесі Українки З давніх часів література і, зокрема, поезія відігравала важливу роль в житті людей. Змалку дитина чує колискові, народні пісні, вірші, які протягом віків створювали справжні майстри слова. Ми можемо не помічати цього, але поезія супроводжує весь наш життєвий шлях. Саме тому всіх поетів так хвилює тема призначення поета і поезії....
- Поема Лесі Українки “Давня казка”: порівняльна характеристика образів поета і лицаря Бертольда Леся Українка – мужня, волелюбна людина, яка завжди вірила в перемогу робітничого класу над експлуататорами. Вона любила сій народ і високо цінувала його прагнення бути незалежним. З цією темою в поемі тісно пов’язана проблема ролі поета в житті народу. Народній співець живе серед людей, він знайшов собі вірних друзів та...
- Поема про долю людини й Батьківщини (поема С. Єсеніна “Ганна Онєгіна”) Більша поема Сергія Єсеніна “Ганна Снегина” з’явилася свого роду підсумком творчості поета, що сам уважав її своїм кращим добутком. У цій поемі Єсенін відображає події в Росії 1917 р. і, як теперішній поет-пророк, передчуваючи лихо, немов попереджає про небезпеку, що загрожує Росії, всьому росіянинові народу й долі окремої особистості. Тема...
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – ЛЕСЯ УКРАЇНКА УКРАЇНСЬКА ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР 70-90-Х РОКІВ XIX СТОЛІТТЯ ЛЕСЯ УКРАЇНКА КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ До теми “Жанрова різноманітність творчої спадщини Лесі Українки” 1.У яких жанрах працювала Леся Українка? Драматична поема, драма-феєрія, лірика, ліро-епос, літературна критика. 2.Якою постає лірична героїня громадянської лірики Лесі Українки? Лірична героїня – патріот, мужня та...
- Поема Твардовского “Василь Теркин” народна поема Поема А. Т. Твардовского “Василь Теркин” – народна, вірніше солдатська поема. Її головна ідея полягає в показі боротьби людей заради миру, заради життя. Вона являє собою целую енциклопедію життя бійця. Та й за словами самого письменника, “ця книга про бійця, без початку й кінця”. Головний герой – втілений в образі...
- Роль художника в суспільстві (поема Л. Українки “Давня казка”) Сьогодення ім’я – Лариса Петрівна Косач. Народилася в м. Новоград-Волинськом у дворянській сім’ї. Батько – адвокат, мати – письменниця, відома під псевдонімом Олена Бджілка, дядько – відомий суспільний діяч Михайло Драгоманів зробили багато для розвитку дівчини. Сім’я жила в Луцьку й Ковели. В 1881 році Леся простудилася й важко занедужала,...
- Іван Франко. Короткі відомості про письменника. Історична поема “Іван Вишенський”. TЛ: історична поема УРОК 26 Тема. Іван Франко. Короткі відомості про письменника. Історична поема “Іван Вишенський”. TЛ: історична поема. Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях І. Франка; ознайомити учнів з передісторією написання поеми “Іван Вишенський”; розвивати навички сприйняття інформації на слух, навички виразного читання, вміння коментувати прочитане; виховувати почуття гордості...
- Драматична поема Лесі Українки “На полі крові” це літературна відповідь Леоніду Андрєєву Розповідь Юди про його життя серед Христових учнів і про причини, що спонукали Юду зректися вчителя, Леся Українка розпочинає й закінчує його ж словами про товар, який купується і продається. Цей сюжетно-композиційний хід підкреслює цинізм житейських засад Юди. Його соціальна сутність, безсоромність торгівця людьми виявляється і в ціні продажу. Якщо...
- “Як я люблю оці години праці..” Таємниці Творчості… Розгляньмо деякі фактори, які певним чином впливали на творчість Лесі Українки: оточення, місце, час. різноманітні обставини, що позначилися на її душевному стані, а отже, й на робочому настрої. У листі до Михайла Павлика поетеса пише, що саме вдома, у Колодяжному, їй працювалося найкраще. Звичні умови власної наймилішої для...
- Характеристика образу Івана Вишенського (поема І. Франка “Іван Вишенський”) Т. ШЕВЧЕНКО, І. ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ Т. ШЕВЧЕНКО, І. ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА Характеристика образу Івана Вишенського (поема І. Франка “Іван Вишенський”) Ставлення до реального Івана Вишенського з боку літературознавців та істориків суперечливе. Бібліографу і літературознавцю Володимиру Полеку належить таке висловлювання про Вишенського: “Захищаючи своє прагнення для спасіння тільки власної особи, Іван Вишенський пішов...
- Дитинство Лесі Українки та його вплив на творчість письменниці (за поезіями “Мрії”, “Як дитиною, бувало…”) По-справжньому величним був життєвий і творчий шлях Лесі Українки – видатної української письменниці. На її долю припало багато випробувань, проте жодні не зруйнували її віри у життя, не змінили її прагнень та переконань, не зламали характеру цієї сильної жінки. Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871 р. у...
- “Айша та Моххамед” є неперевершеним зразком невеличкого психологічного діалога “Айша та Моххамед” є неперевершеним зразком невеличкого психологічного діалога, прикладом уміння поетеси зосередити увагу тільки на самій суті питання, не захаращуючи його зай-иіімп подробицями побуту, екзотикою тощо. Тема великого, “вічного”, “фатального” кохання, що зму-шус навіть моря “відступити і змінити границі держави своєї”, порушується і в оповіданні Лесі Українки “Розмова”, написаному...
- Юда – коментатор проповідей Ісуса Юда – коментатор проповідей Ісуса, він зводить нанівець всю ідеалістичну суть цих проповідей. Ісусовим проповідям про небесне царство він протиставляє своє прагнення земного царства. До того ж, Юда Черкасенка не домагається, на відміну від Юди в Лесі Українки, якогось почесного місця. У С. Черкасенка Юда – “ідейний”, переконаний борець, майже...
- “Він серцем біль народу чув” (Поема “Мазепа”) На думку Володимира Сосюри, український гетьман Іван Мазепа впевнився у необхідності “третього шляху”, власної дороги для своєї України. Поема “Мазепа” мала нелегку долю. Десятки років вона була заборонена, а між тим це значне явище в нашій літературі. Легкість і прозорість віршування, його образність та емоційна насиченість – докази майстерності українського...
- Поема “Гайдамаки” Шевченка Творчість Тараса Григоровича Шевченка була новим явищем в українській літературі. Його поезії відрізнялись, насамперед, своєю демократичною тематикою, справжньою глибокою народністю. Поетичні твори в “Кобзарі” відзначаються жанровою різноманітністю: балади, ліроепічні поеми, послання, ліричні твори, віршована драма, але їх об’єднує буйна волелюбність, прагнення свободи, любов до своєї Батьківщини і свого народу. Твори...
- “Оргія” споріднена з багатьма творами Лесі Українки про поневолений народ У “Вавілонському полоні” Елеазар карався за те, що співав на майданах Вавілонських. У “Кассандрі” Леся Українка засудила Гелена За його гнучкий фрігійський розум, який знаходив правдоподібне “обгрунтування” обману, а заодно й служіння ворогові. Степан у “Боярині” зробив непоправний злочин, коли, поправши власну гідність, пішов служити цареві, тим самим фактично допомагаючи...
- Поема Н. А. Некрасова “Мороз, Червоний ніс” ПОЕМА Н. А. НЕКРАСОВА “МОРОЗ, ЧЕРВОНИЙ НІС” Одну тільки Бог змінити забував Сувору частку селянки. Н. А. Некрасов Багатобічне творче дослідження глибин народного життя привело Миколи Олексійовича Некрасова до створення, може бути, самого дивного добутку – “Мороз, Червоний ніс”. Задумана спочатку як драматичне оповідання про смерть селянина, поема поступово складалася...
- Які думки та почуття викликає поема Т. Г. Шевченка “Кавказ”? …Живою душею в Украйні витай, Літай з козаками понад берегами, Розриті могили в степу назирай. Заплач з козаками дрібними сльозами І мене з неволі в степу виглядай… Уривок з поеми Колонізаторська політика Російської імперії була вкрай жорстокою по відношенню до інших народів. Народи, які були залежні від імперії, завжди були...
- Поема “Гайдамаки” Т. Г. Шевченка У творчості Т. Г. Шевченка поема “Гайдамаки” посідає особливе місце. Цей твір, найбільший за обсягом із усього “Кобзаря”, відрізняється не тільки високою літературною майстерністю, але й доскональною вірністю історичних фактів, глибоким вивченням перебігу подій, про які розповідається в поемі. Т. Г. Шевченко взяв за основу сюжету “Гайдамаків” один з епізодів...