Персонажі казки “Малюк Цахес на прізвисько Цинобер”
Абсурдність загального державного устрою та його політики цілком підтримується й офіційною наукою, в гротескному образі якої Гофман пародіює псевдореформи в дусі просвітницьких гасел, впровадження яких стало для багатьох карликових князівств Німеччини своєрідною модою. Симптоматично, що з ідеєю цих реформ у творі виступає колишній камердинер князя, призначений на посаду першого міністра. “Прислухаю чись до порад свого міністра, князь Пафнутій наказує надрукувати великими літерами і прибити на всіх стінах едикт, де було б сказано, що
Гофман пародіює у такий спосіб не
Не оминає письменник у повісті своєю критичною увагою і окремі негативні явища, пов’язані з світом ентузіастів. Щоправда, тут комічний пафос письменника істотно пом’якшується і з гостросатиричного стає поблажливоіронічним. Стверджуючи (в образі Бальтазара та його однодумців) високі романтичні ідеали, письменник водночас з гіркотою змушений констатувати, що ці романтичні ідеали в умовах жорсткої прагматичної дійсності з її корисницькою мораллю, поперше, все більше стають схожими на ілюзорну і недосяжну казку, позбавлену будьяких реальних важелів впливу на суспільство (про це, наприклад, свідчить той факт, що перемогу над Цахесом вдається здобути лише за допомогою втручання фантастичних сил), а, подруге, сама межа між світом філістерів та ентузіастів стає надто хиткою і непевною (це не менш красномовно засвідчує той факт, що після подолання Цахеса Бальтазар і Кандіда по суті перетворюються на звичайнісіньких обивателів, що втішаються маленькими клопотами невибагливого повсякденного сімейного побуту).
Персонажі казки. У персонажах повісті Гофмана знайшли своє відображення представники майже усіх суспільних прошарків, професійних та кастових груп тогочасної Німеччини. Як і. в інших творах письменника, персонажі повісті “Малюк Цахес” чітко поділяються за своєю приналежністю до двох різко протиставлених світів – світу обивательської філістерської моралі та світу “ентузіастів”, митців, або принаймні палких поціновувачів мистецтва, особистостей високоморальних, здатних неординарно мислити, захоплюватись красою природи та духовним багатством людини. Більшість персонажів повісті живуть і діють у створеній письменником умовноісторичній реальності маленького німецького князівства, але серед них є й такі, як це часто змальовує Гофман у своїх творах, які одночасно перебувають у двох світах – історичній та казковій реальності. До цієї категорії персонажів належать в першу чергу чародії – РожаГожа та Проспер Альпанус, а також частково й інші персонажі твору, зокрема малюк Цахес та поет Бальтазар.
Основний конфлікт гофманівської повісті, який полягає у зіткненні ентузіастамитця з користолюбним філістером, найбільш яскраво втілений в образах центральних героїв твору – студентапоета Бальтазара і лицемірного кар’єриста Цахеса на прізвисько Цинобер.
Образ Бальтазара на початку повісті подається автором через портретне зображення “стрункого юнака років двадцяти трьох чи чотирьох, із темних блискучих очей якого переконливими словами промовляє жвавий і ясний розум. Його погляд можна було б назвати майже сміливим, коли б не мрійна туга, що легким серпанком лягла на бліде обличчя і пригасила жагуче проміння очей”. Творча натура, яка протистоїть світу філістерської буденності, Бальтазар наділений неабияким поетичним хистом, розуміється на музиці, здатен посправжньому кохати. Ці та інші риси характеру Бальтазара красномовно свідчать про його приналежність до світу гофманівських ентузіастів. Словами іншого героя, чарівника Проспера Альпануса, автор підкреслює особливі душевні якості Бальтазара: “Я люблю, – повів далі Проспер Альпанус, – люблю юнаків, які так, як ти оце, Бальтазаре, в чистому серці своєму носять тугу й кохання і в грудях у яких ще звучать акорди, що лунали в далекій країні, повній божественних див, – у моїй вітчизні. Щасливці, обдаровані цією внутрішньою музикою, – єдині, кого можна назвати поетами, хоча багатьох з них і лають за те, що вони беруть у руки першийліпший контрабас, починають будьяк грати і деренчання бідолашних струн під своїми кулаками вважають за чудову музику, яка бринить із глибини їхньої душі. Я знаю, мій любий Бальтазаре, тобі часом здається, ніби ти розумієш дзюркіт струмочків, шум дерев, навіть здається, ніби полум’яна вечірня зоря промовляє до тебе словами! Атож, Бальтазаре, в такі хвилини ти справді розумієш дивовижні голоси природи, бо в твоїй власній душі здіймається божественний звук, який зроджує чудова гармонія найпотаємніших глибин природи”. Крім всього іншого, Еіальтазар наділений і чарівною романтичною уявою, яка дозволяє йому жити одночасно в двох світах – реальному і фантастичному.
Ця властивість героя особливо яскраво виявляється в епізоді, коли Бальтазар зі своїм другом Фабіаном відвідують садибу Проспера Альпануса. Бальтазару, на відміну від тверезо думаючого Фабіана, все здається тут незвичайним: карета – кришталевою раковиною, кучер – сріблястим фазаном, лакей – золотим жуком. Ці ж риси дозволяють Бальтазарові не піддатися чарам Цахеса: коли з появою маленького чудовиська все місто немовби занурюється в стан масового гіпнозу, лише Бальтазар (в числі небагатьох інших героїв, таких же ентузіастів) не втрачає здатності бачити справжнє обличчя і нікчемну суть Цахеса. Водночас Бальтазар не відірваний від світу і замріяний у свої романтичні фантазії одинак. Він займає активну життєву позицію і рішуче вступає на шлях боротьби з підступним ворогом. Справедливість, зрештою, перемагає, і саме Бальтазар стане тим героєм, який покінчить з потворою Цахесом, вирвавши з його волосся чарівні волосинки, але здобуте героєм щастя з коханою Кандідою виглядає не так вже й поетично, і романтична мрія Бальтазара більше скидається на звичайне обивательське щастя. У винагороду за всі страждання Бальтазар отримує від Проспера Альпануса город, де росте “найкраща капуста”, кухню, де “з горщиків ніколи нічого не збігає і жодна страва не пригорає”, дім, в якому не б’ється ні фарфор, ні скло, не вимазуються килими та покриття на стільцях…
Таким чином, в образі Бальтазара звучать й елементи авторської іронії та сумніву щодо реальної значимості та справжнього місця в житті суспільства романтичних ідеалів та цінностей, адже й Бальтазар перемагає свого ворога не самотужки, а тільки скориставшись допомогою фантастичних сил.
Схожі твори:
- Образ Цахеса у казці “Малюк Цахес на прізвисько Цинобер” Образ Цахеса, як гадають дослідники творчості Гофмана, міг бути навіяний письменнику малюнками Жака Калло, в колекції якого була ціла серія карикатур, на яких він відтворив гротескні образи потворних горбанів. Окремі з цих малюнків сприймаються як портрет гофманівського Цахеса: “Те, що на перший погляд можна було цілком сприйняти за химерно скрючений...
- Потворне і прекрасне у повісті-казці Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Цинобер” Потворне і прекрасне у повісті-казці Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Цинобер” Великий німецький романтик Гофман розглядав свою долю як частку загальної долі “маленьких людей”, що стояли на порозі подвійного буття: між мізерними справами і великими ілюзіями. Порятунок від духовно обмеженого, порожнього, сірого життя автор знаходить у романтичних мріях, у мистецтві,...
- Іронія і гротеск у творі – “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР” РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 3. “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР” – ШЕДЕВР РОМАНТИЧНОЇ КАЗКИ-НОВЕЛИ Іронія і гротеск у творі Зобразити всю складність вирішення конфлікту митця і “філістерів” автору допомагають іронія та гротеск. Іронія в казці тотальна: жоден персонаж не змальовується автором без іронії. Навіть Бальтазар, улюблений герой автора, не уникнув...
- Проаналізуйте поєднання фантастичного і реального в повісті-казці Е. Т. А. Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Циннобер”. Розкрийте метафоричний зміст казки Проаналізуйте поєднання фантастичного і реального в повісті-казці Е. Т. А. Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Циннобер”. Розкрийте метафоричний зміст казки. За визначенням письменника, “Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер” – це “казка про реальне”, у якій він подав власне філософське бачення сенсу життя людини. У повісті-казці дія розгорнулася у казковій країні...
- Сатирико-метафоричний зміст твору – “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР” РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 3. “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР” – ШЕДЕВР РОМАНТИЧНОЇ КАЗКИ-НОВЕЛИ Сатирико-метафоричний зміст твору Гофман прийшов у літературу, коли вихідною ситуацією романтизму були самотність та беззахисність людського духу в прозаїчному світі розрахунку й користі, коли романтичні повітряні замки зводилися й руйнувалися, одну утопію змінювала інша, часом протилежна....
- Містична атмосфера в оповіданні “Малюк Цахес на прізвисько Циннобер” Живописність і музикальність прози Гофмана, романтична іронія, химерна вигадка і переконлива реальність в описах його фантазій захоплюють уже не одне покоління читачів. Сам Гофман, наприклад, розглядав своє оповідання “Малюк Цахес” як щось значно більше, ніж гра романтичної фантазії. Гофман художніми образами в оповіданні розкрив основну ваду капіталістичного суспільства, де праця...
- Містичне у повісті-казці Е. Т. А. Гофмана “Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер” Відомий німецький письменник – романтик, художник, музикант Ернст Теодор Амадей Гофман написав багато оповідань і повістей, в яких фантастичне поєднується з реальністю настільки міцно, що складно визначити межу. Фантастичне у творах Гофмана настільки притягує і зачаровує, що починаєш сприймати розказане, як реально існуюче. Одним із таких творів є повість-казка “Крихітка...
- Містичне у повісті-казці Гофмана “Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер” Відомий німецький письменник – романтик, художник, музикант Ернст Теодор Амадей Гофман написав багато оповідань і повістей, в яких фантастичне поєднується з реальністю настільки міцно, що складно визначити межу. Фантастичне у творах Гофмана настільки притягує і зачаровує, що починаєш сприймати розказане, як реально існуюче. Одним із таких творів є повість-казка “Крихітка...
- Проблематика твору. Основний конфлікт – “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР” РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 3. “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР” – ШЕДЕВР РОМАНТИЧНОЇ КАЗКИ-НОВЕЛИ Я гадаю, що основа небесної драбини, по якій фантазія піднімається у вищі сфери, має бути так закріплена на життєвому грунті, щоб кожен міг піднятися по драбині слідом за автором. Е. Т. А. Гофман Навесні 1818 року...
- Витвір саркастичної фантазії: Повість-казка Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Цинобер” 1819 року окремим виданням з’явився один з найвідоміших творів Гофмана, його казкова повість “Малюк Цахес на прізвисько Цинобер”, яка відразу ж знайшла визнання як серед читачів, так і серед літературних критиків. Адальберт фон Шаміссо, ознайомившись з гофманівською повістю, назвав письменника “нашим беззаперечно найкращим гумористом”, а сам Гофман охарактеризував власну повість...
- Ернест Теодор Амадей Гофман Малюк Цахес на прізвисько Цинобер Ернст Теодор Амадей Гофман Малюк Цахес на прізвисько Цинобер Переклад Сидора Сакидона Джерело: Гофман, Ернст Теодор Амадей. Малюк Цахес. К.: Фоліо, 2003. 656 с. [Бібліотека світової літератури]. – С.: 95-180. Вперше цей твір було опубліковано на http://www. ukrcenter. com Сканування та коректура: Aerius, SK (ae-lib. narod. ru), 2004 Зміст: Розділ...
- “У чому виявляється актуальність проблем, які буди підняті Гофманом у казці-новелі “Малюк Цахес на прізвисько Цинобер” Жанром найвідомішого твору німецького письменника-романтиста Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Цинобер” є казка, але це зовсім не означає, що те, що там описано і розказано, не має ніякого відношення до реальності і дійсності. Ця казка-новела має деякі особливості, які роблять її вкрай схожою на дійсність. Ті образи, які показує автор,...
- Зліт та падіння Цахеса (за твором Е. Т. Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Ціннобер”) Е. Т. Гофман – найпопулярніший та найоригінальніший письменник з-поміж німецьких романтиків XІX століття. У його творах фантастика поєднувалась із реальністю, гумор – із сатирою, ліризм – із гротеском, комічне – з трагічним. Події казки “Малюк Цахес на прізвисько Ціннобер” відбуваються у вигаданому князівстві Коперес, де колись князем Пафнуцієм Великим було...
- Примарне і прекрасне у повісті-казці Е. Т. А. Гофмана “Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер” Великий німецький романтик Е. Гофман розкриває у своїх творах ілюзорність і примарність світу, в якому можна знайти порятунок від бездуховності, сірості та порожнечі лише за допомогою сили мистецтва, романтичних уявлень і створення великих і світлих ілюзій. У казці-новелі “Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер” зображена брехлива велич правлячої верхівки. Це лялькова...
- Контраст потворного і прекрасного у творі Гофмана “Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер” Кожна сторінка творчості великого німецького романтика – це пристрасна боротьба прекрасної душі поета з ницим, потворним світом. Свою особисту долю Гофман бачив як частину загальної долі “маленьких людей”, що стояли на порозі подвійного буття: між мізерними ділами і великими ілюзіями. Оточуюче хронічне убогство, атмосфера філістерства приводили до неприйняття дійсності. Порятунок...
- Містика у казці Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Ціннобер” Живописність і музикальність прози Гофмана, романтична іронія, химерна вигадка і переконлива реальність в описах його фантазій захоплюють уже не одне покоління читачів. Сам Гофман, наприклад, розглядав свою казку “Малюк Цахес” як щось значно більше, ніж гра романтичної фантазії. Гофман у художніх образах розкрив основну ваду капіталістичного суспільства, де праця і...
- Світ потворного і прекрасного у казці Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Ціннобер” Е. Гофман – видатний прозаїк німецького романтизму. Його дотепні, химерні за змістом новели і казки, дивовижні перипетії в долі його героїв, приголомшливі переходи від реальності до фантастики відбивають збентеження і розгубленість романтичного письменника перед оточуючим світом і разом з тим трагедію великого художника, який задихається в тяжкій атмосфері феодально-міщанської Німеччини...
- Розкрийте сутність конфлікту між ентузіастами та філістерами в творі Е. Т. А. Гофмана “Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер” Розповідаючи історію Цахеса, письменник протиставляє два різних людських світи. Перший з них, більш розповсюджений – це світ обивателів, тобто філістерів. Філістерами звуть людей обмежених, з примітивними інтересами. Яскравим представником такого типу в творі є сам Крихітка Цахес. Це самовдоволена, егоїстична, лицемірна людина, до того ж недоумкувата. Проте в суспільстві Крихітку...
- Основний конфлікт твору Гофмана “Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер” Творчість Гофмана є втіленням духу німецького романтизму. До ознак стилю письменника належить переплетіння в творах реальності та неймовірної фантазії, високого та потворного, особливого та буденного. Гофман широко застосовує такі прийоми як іронія та гротеск. “Крихітка Цахес” – дивна казка, написана німецьким генієм. Основним конфліктом твору є протистояння ентузіастів та філістерів....
- Потворне і прекрасне у творі “Малюк Цахес на прізвисько Циннобер” У казці-новелі “Малюк Цахес” дійсність постає в образі країни доби Просвітництва. Гофман викриває з допомогою всевладної іронії химерну велич великих князів, гофмаршалів, використовуючи засоби фантастичного гротеску. Це лялькова держава, де все схоже на безглуздий маскарад, всі ниточки якого тримає потвора – карлик Цахес. Присвоївши собі чужу працю, славу, кохання, він...