Проблематика твору. Основний конфлікт – “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР”

РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ

§ 3. “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР” – ШЕДЕВР РОМАНТИЧНОЇ КАЗКИ-НОВЕЛИ

Я гадаю, що основа небесної драбини, по якій фантазія піднімається у вищі сфери, має бути так закріплена на життєвому грунті, щоб кожен міг піднятися по драбині слідом за автором.

Е. Т. А. Гофман

Навесні 1818 року Гофман тяжко занедужав. Поневіряння, не – статки, напружена праця, нервові навантаження – усе далося взнаки. Стан хворого був такий, що очікували найгіршого. Але криза минула. Одужуючи, Гофман узявся за втілення

свого давнього задуму. Так починався новий етап у творчості письменника, коли були створені найкращі та найвідоміші його твори. І першим твором цього нового етапу стала казка-новела “Малюк Цахес, на прізвисько Цинобер”.

Проблематика твору. Основний конфлікт

Протистояння митця і середовища – одна з провідних тем романтичної літератури. Гофман у багатьох творах намагався вирішити проблему залежності митця від тих, хто є чужим для справжнього мистецтва, хто не розуміє краси, а своїм світоглядом, інтересами, смаками дискредитує митця й мистецтво. Але в казці “Малюк Цахес, на прізвисько Цинобер”

постає і нова для автора проблема – проблема моральної відповідальності митця за духовність суспільства.

Жанр казки, який обрав Гофман для втілення свого задуму, дає можливість не тільки сатирично змалювати сучасний йому світ, але й піднестися на вищий рівень узагальнення й запропонувати читачеві поміркувати над природою влади, над тим, як створюється суспільна думка й політичні міфи.

У казці-новелі “Малюк Цахес, на прізвисько Цинобер” Гофман звертається до улюбленої теми багатьох своїх попередників, зокрема письменників XVIII століття – критиків німецького філістерства. Німецькою мовою слово “філістер” означає самовдоволену, обмежену людину. Світ “філістера* – як мізерного, так і можновладного,- окреслюється Гофманом у гострих сатиричних тонах. Як позитивна сила обмеженому філістерству протиставляється натхненна постать митця.

Головний герой твору Бальтазар належить до улюблених гофманівських героїв-“ентузіастів”. Він митець, тому, за Гофманом, має здібність проникати в сутність явищ, йому відкриваються тайни, недосяжні іншим людям. Художня натура, істинний талант сховані від поверхових поглядів “філістерів”, які сприймають лише зовнішні риси суті. Саме тому “філістери” ладні приписати будь-якій посередності (особливо коли вона так само банальна й трафаретна, як вони) зовсім не притаманні їй риси “величності й навіть геніальності”.

Ці проблеми розкриваються у протистоянні митця і філістерів, що і є основним конфліктом твору. А розкривається цей конфлікт у сатирико-метафоричному змісті твору.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Проблематика твору. Основний конфлікт – “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР”