Переказ – ФОРТЕЦЯ ДЛЯ НАВЧАНЬ

У білі, сліпучі дні весни чи раннього літа дівчата з місцевого медучилища проводять на території фортеці заняття з протиповітряної оборони. З ношами, у важкому спецодязі, з сумками Червоного Хреста через плече, розсипавшись по замковому пустирищу, юні медички зі сміхом долають уявну радіоактивну зону, долають навчальну смерть і все когось рятують, рятують, рятують…

Територія між валами саме для таких “ученій”, горби, бур’яни. Щоліта в ямах археологи знаходять собі роботу, на пагорбах кози космічної ери пасуться. Споруда римських

чи й ще раніших часів, фортеця давно вже нікого не відлякує. У бійницях гніздяться птахи. На вежах туристи лишають плями своїх автографів. Лише з моря фортеця ще й має вигляд: здалека відкривається морякам її силует на скелястій кручі над лиманом, над білим, виноградним містечком. Є загадковість у вежах її, пам’ять часів, відгомін давніх пристрастей.

Де колись римлянин чи турок зубами скреготів, тягнучи в укріплення свою розпатлану жертву, нині медички весело перебігають між валами, крізь протигазні маски сміються очима до перехожих.

А в перерві між заняттями, посідавши на мурах, де провіває вітерець,

далеко біліють у своїх халатиках, наче табунчик гусей, у люстерка позиркують та ласують морозивом, що його продає коло фортечної брами тітуся з місцевої торговельної мережі. Дівчата хоча притомлені, та водночас і вдоволені щойно пережитою напругою, ніби й справді їм вдалося когось порятувати. Пересміхаються, жартами зачіпають археологів, що риються в одній із ям поблизу, зігнуто блищать голими спітнілими спинами, ну просто – як римські раби в каменоломнях! Лицарі науки, щось там вони все шкребуть, усе шукають уперто, байдужі до всього на світі, крім своїх вічних черепків (О. Гончар; 251 сл.).

Завдання до тексту

1. Визначити стиль і тип мовлення.

2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план

1. Заняття з протиповітряної оборони.

2. Територія між валами саме для таких “ученій”.

3. Фортеця давно вже нікого не відлякує.

4. А в перерві між заняттями у люстерко позиркують дівчата.

5. “Лицарі науки”.

3. Лексична робота.

• Археологія – наука, що вивчає давні побут і культуру людського суспільства на підставі речових пам’яток минулого, добутих розкопками.

• Бійниця – отвір для стрільби у стіні оборонної споруди, бронепоїзді та ін.

• Черепки – Тут Уламки розбитого глиняного виробу.

4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Каменоломні, черепки, Червоний Хрест, протиповітряна обо рона, медучилище, радіоактивна зона, протигазна маска.

5. Питання до тексту.

• Що проводилося на території фортеці?

• Як проходили ці заняття?

• Чому територія старої фортеці ідеально підходила для таких занять?

• Опишіть територію фортеці.

• Чим займалися дівчата між заняттями?

• Хто працював на території фортеці? У чому полягала їхня робота?

6. За складеним планом Переказ – ати текст.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Переказ – ФОРТЕЦЯ ДЛЯ НАВЧАНЬ