Особистість засновника буддизму – Будди

Первісне ім’я Будди – Сиддхарха, фамільне прізвисько – Гаутама. Він народився близько 563 р. до Р. X. біля Гімалаїв, на кордоні Непалу.
Батько Сиддхархи, Шуддходана, був раджею напівзалежного князівства Мати – померла через кілька днів після його народження. Раджа, який пристрасно кохав свою дружину, переніс усю свою любов і тепло на сина. У міру того як дитина росла, батька почав тривожити характер сина: хлопчик любив віддаватися неясним мріям і фантазіям; відпочиваючи в тіні дерев, він занурювався в глибокі споглядання, переживаючи

моменти незвичайних просвітлінь.
Шуддходана різними способами намагався відвернути сина від споглядань, але всі його спроби залишалися безуспішними.
Легенда розповідає, що одного разу Гаутама гуляв зі своїм візником Чанною і несподівано побачив старезного дідуся. Хлопчик був настільки вражений його виглядом, що почав розпитувати слугу про старість. Гаутаму шокувало те, що старість – доля всіх людей. Його охопила відраза до всього, ніщо не могло повернути безтурботності дитинства. Світ, життя виявилися неприйнятними. І це було своєрідним повстанням проти самих основ світобудови.
“І от,
покинув я рідний дім, – розповідав Будда, – заради безпритульного життя і став мандрівником, який шукає блага істинного на незрівнянному шляху вищого світу”.
На той час йому минав тридцятий рік.
Вивчивши філософські системи і зрозумівши, що вони не можуть вирішити проблеми, що його мучили, Гаутама звернувся до йогів-практиків. Після навчання вій покинув своїх наставників й усамітнився у джунглях для того, щоб самому безстрашно піти шляхом самокатування. Одного разу, після багатоденної нерухомості він, перелякавши друзів, не зміг піднятися на ноги і замертво впав на землю. Усі вирішили, що на цьому завершився життєвий шлях Гаутами, але подвижник просто був у глибокій непритомності від виснаження.
І цей спосіб не відкрив секретів світобудови, і Гаутама вирішив відмовитися від марного самокатування.
Він вперше за довгий час прийняв їжу – рисову юшку, принесену молодою дівчиною. До йогів-аскетів, які пішли від світу та його благ заради пошуку істини, в Індії ставилися шанобливо і приносили пустельникам нехитру їжу. плоди, коржі, намагаючись не порушити їхнього спокою Гаутама вийшов на берег ріки Цвіла ашока – “безжурна”, листя баньяну накрили берег візе рунковою рухливою тінню. Весь день Гаутама провів біля води, споглядаючи мінливі відблиски й стежачи, як повільно зміщується сонячна доріжка до протилежного берега. Настала ніч, і заспокоєний пустельник приліг серед могутніх коренів баньяну. І тут відбулася подія, що змінила життя Будди і стала згодом поштовхом до зовсім нового способу осягнення істини.
Довгі й болісні розмірковування, самозречення й аскетизм, медитація біля води завершилися станом, що називають “просвітлінням” Гаутама побачив, зрозумів, відчув із незвичайною ясністю, що виключає будь-які сумніви в істинності, як пов’язані життя всіх істот у єдиному круговороті. Життя, як пронизують один одного зримий і незримий світи. Йому відкрився загальний потік, що несе все суще, що змінює безупинно його, шо зв’язує в єдиний ланцюг причин і наслідків найменші частинки світу. Народження і смерть, творення і руйнування постали перед ним у жорсткому взаємозв’язку колеса, яке обертає “будівельник дому” – Тришна, жага буття Гаутама впізнав свого ворога, який знову і знову відроджує минуле і кидає в потік страждань. Він зрозумів, якою дорогою потрібно йти, щоб вирватися з порочного кола, знайти спокій. Тепер він став тим, кого світ знатиме під ім’ям Будди – “Просвітленого”.
Практика нелогічного і неаналітичного осягнення істини глибоко увійшла в буддизм, дзен-буддизм. Стан “саторі” – осяяння, просвітління – відомий даосам Цікаво, шо в останні роки XX ст спосіб одержання інформації про світ, минаючи дослід і аналіз, визнається традиційною наукою і називається способом “розпакування смислу”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Особистість засновника буддизму – Будди