Опис характеру Лаевского в повісті “Дуель”
Термін “внутрішнє мовлення” трактується в лінгвістиці досить широко, а саме як “загальне визначення всіх невимовлених думок”. Традиційно виділяють два види внутрішнього мовлення: внутрішній монолог і внутрішній діалог. Внутрішнє мовлення як стилістичний прийом створення художнього образа відбиває особливості внутрішнього мовлення як форми мислення Її фізична сторона на відміну від зовнішнього мовлення зводиться до необхідного мінімуму: зміст домінує над значенням слів і починаються процес думки “згортками” – згорнутими
Його мовлення начебто перестає встигати за думкою. Все це знаходить вираження в особливому “рубаному” синтаксисі внутрішнього мовлення, де переважають питальні й окличні структурно-семантичні типи речень. Повість “Дуель” майже позбавлена яскравого світла, але пронизана настроєм приреченості. У рідких епізодах (сцена пікніка) природа з’являється у своїй
Сценою пікніка Чехов метафорично підготовляє читача до розв’язки ланцюга обманів, показує глибину фізичного й духовного падіння героїв. Наталя Федорівна як ніколи щаслива, істеричне відчуття своєї легкості, легкості, краси переповняє неї, навіть починає здаватися, що вона метелик (у символіці Чехова – це “метелик, що летить на вогонь”). Героїня з потемків завороженно дивиться на вогонь, відділена від нього страхом і темрявою. Саме тут, на горі, відбуваються огидно вульгарні пояснення з коханцями. Вогонь як символ очищення, тепла збирає навколо себе людей: диякона (“Боже мій, як добре! – подумав він. – Люди, камені, вогонь, сутінки…”), фон Корена, Лаевского. Тіні їх блукали поруч, “тремтіли на горі, на деревах, на мосту”, як би зближаючи їх, скрашуючи антагонізм характерів, способу життя. У багаття намечаются трагедії Лаевского й Наталі Федорівни – людей, далеких від природи, не розуміючий вогонь, що живуть у сутінках своїх оман. Вони вимовляють фрази, що дисонують із загальним настроєм єднання із природою, світлом. Вони говорять про те, що їх зовсім не хвилює: про страждання народу, зовсім не до діла цитують Пушкіна. І всю безглуздість їхнього поводження висвечивает багаття, але це вже не символ єднання людей. Це вогонь автодафе, що карає нещадно, і фігура грішника Лаевского освітлена його полум’ям: “…у спину йому бив жар від багаття, а в груди й в особу – ненависть фон Корена”.
Лаевский і Наталя Федорівна – страждальці, повні протиріч, – перебувають у світі, ними ж створеному: дета-лизированно виписаний оповідачем, він являє собою “темні, задушливі кімнати”, де “тісно й страшно”, і тільки боязке полум’я свічі висвітлює цей мир, так вогні пароплава або червоний ліхтар човна вселяють заздрість до “чужого спокою”.
Лаевский не знімає із себе провину за вчинене, він щиро страждає, розуміючи, що злочин не можна надолужити, раз ве що повернути всі назад, замінити неправда, ледарство, нудьгу правдою, працею, радістю; повернути “чистоту тим, у кого взяв її”, знайти Бога й справедливість. Його міркування розвиваються по якійсь вертикалі від землі до неба, завершуючись там, де повинен бути Бог – його зірка, тьмяна зірка, “яку він зштовхнув з неба… і слід її змішався з нічною тьмою”. Внутрішні монологи героя будуються на контрастах, узагальненим вираженням яких стає боротьба світла й тьми
Однак для письменника необхідно насамперед прозріння й покаяння персонажа, усвідомлення їм провини, відкриття в собі “тьмяної зірки”, що “не закотилася”. Саме її, “зірку Лаевского”, спостерігає “сміхотливий” диякон, що направляється підглядати дуель: “…на чорному небі подекуди здалися мутні плями (не хмари, а саме плями, тому що небо перед дуеллю – відбиття змученої душі Лаевского, кольори якої не чорний, а нечистий), і незабаром виглянула одна зірка й робко заморгала своїм одним оком”. Нічна картина перед дуеллю з деякими змінами відтворить пейзаж вірша Лермонтова “Виходжу один я на дорогу…”. У символічній структурі повести можна виявити кілька замальовок, пейзажних образів, несвідомо запозичених Чеховим
Лаевский прощений, і як вердикт про помилування виникає колірний образ, неприродний для миру сутінків і потемків, у якому раніше жив герой. “Зелені промені” сонця – символ прощення, спокути гріхів і оман. Відбувається розширення сфери перебування Лаевского у світі, здійснюється акт його реабілітації природою. Прощення відбувається на декількох рівнях. Образ “зеленого променя” повторюється в повісті три рази, щораз підсилюючи трагічний стан Лаевского. Але от наступає перший ранок його відродженого життя, і хоча герой почуває, що дивно воскрес із мертвих, він вертається зі цвинтаря, на якому символічно похований колишній Лаевский. Обновлена людина приходить у мир, і природа святково дивиться на цю появу: “…тепер дощові краплі, що висіли на траві й на каменях, блискали від сонця, як алмази, природа радісно посміхалася, і страшне майбутнє залишалося за”. І все в цьому світі наповнено радістю відкриття, світлом, незнайомими предметами, всьому потрібно навчитися – любити, говорити, радуватися, працюватися
Розрізнені хаотичні думки героїв, виражені мовою єства, знаходять обриси настільки бажаної гармонії індивідуальних імпульсів і універсальних надтимчасових устремлінь, дозволяючи персонажам прилучитися до етичного тер минологии миру, визначити для себе цінність постійного й упорядкованого духовного буття
Схожі твори:
- Опис характеру Ленского в романі “Євгеній Онєгін” А от інший роману герой: Володимир Ленский. Пушкіна малює надзвичайно яскравий і живий образ, що вражає своєю щирістю, порядністю й незахищеністю від будь-яких ударів долі. Давайте довідаємося цього героя ближче. Це був Красень, у повному кольорі років, Шанувальник Канта й поет. Він з Німеччини мрячної Привіз ученості плоди: Вільнолюбні мрії,...
- Твір “Опис характеру людини” Мій дядько Євген – дуже цікава людина. Незважаючи на свій молодий вік, його поважають і цінують його думку всі члени нашої сім’ї та знайомі. Справа в тому, що дядько Євген – спокійна, врівноважена і в той же час весела людина. Він уміє знайти спільну мову з усіма, ніколи не підвищить...
- “Психологічна реконструкція характеру” головного героя повісті “Гобсек” Вивчення епічних творів передбачає системне й всебічне урахування родової специфіки епосу, яка полягає насамперед у тому, що головною ознакою епічних творів є “розповідь про зовнішні відносно автора події життя та сюжетність”. Відповідно, як рід літератури епос “надає великі можливості для всебічного зображення дійсності та змалювання людини в розвитку ЇЇ характеру,...
- Гі де Мопассан Дуель Гі де Мопасан Дуель Війна закінчилась. Франція була окупована німцями; країна здригалась, мов переможений борець, притиснутий до землі коліном переможця. Із знесиленого, голодуючого Парижа, що втратив будь-яку надію, повільно йшли повз поля і селища до нових кордонів перші поїзди. Перші пасажири дивились з вікон на сплюндровані, спалені села. Біля дверей...
- Особливості народного характеру в повісті Платонова “Котлован” А. П. Платонов в одному зі своїх самих значних добутків – повести “Котлован” – відбив усе противоречия сучасної йому епохи “будівництва світлего майбутнього”, глянувши на цю епоху очами простого народу. Всі герої повести – прості люди, представники повітової Росії, здибленої революційними перідрягами. Вони – люди маленькі, “недорікуваті й непотужні”, важко...
- Дуель Ленского з Онєгіним Але, боже мій, яка нудьга Із хворим сидіти й день і ніч, Не відходячи ні кроку ладь! Яке низьке підступництво Напівживого забавляти, Йому подушки поправляти, Сумно підносити ліки, Зітхати й думати про себе: Коли ж чорт візьме тебе! Приїхавши в Село й поховавши родича, Онєгін через якийсь час знайомиться з...
- Зображення народного життя, побуту, національного характеру українців у повісті І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я” Картини минулого яскраво оживають на сторінках соціально-побутової повісті Нечуя-Левицького. який збагатив нашу літературу творами про українську старовину, змальовуючи детально прекрасні місця над Россю, побут та звичаї селян. Поряд з чудовими картинами природи виростають і болючі проблеми пореформеного села, жорстока боротьба за приватну власність, за “твоє” і “моє”. І ця боротьба...
- Образ могутнього народного характеру в повісті “Капітанська дочка” Реальна сцена страти Пугачова пе може не викликати в пам’яті образа чорнобородого мужика із сокирою. І, дивна справа, страта але сприймається як відплата, навпаки, вона наповнює особливим хвилюючим змістом образ із грипевского спа – цьому допомагає калмицька казка! Пугачов зпал, що чекає його, і йшов безбоязно по вибраній дорозі. Співвіднесеність...
- Формування поглядів і характеру П. Гринева (по повісті А. С. Пушкіна “Капітанська дочка”) Батько, відправляючи сина на службу в армію, насамперед керується метою виростити з нього не безпутного шалапута, розтринькувача й джигуна, але сьогодення солдата, людини відважного й шляхетного. Він так позначає для Петруши життєві орієнтири: “Служи вірно, кому присягнеш; слухайся начальників, за їхнім пещенням не ганяйся; на службу не напрошуйся; від служби...
- Проблема російського національного характеру в контексті трагічної епохи (по повісті А. Солженицина “Один день Івана Денисовича”) Кожний народ, як і окремо взята людина, обладає своїм характером. Російський національний характер сформувався в процесі мирної праці землепашца, освоєння нових земель дослідником, захисту своєї Батьківщини воїном. У галерею образів щирих російських характерів ми можемо віднести Євгенія Онєгіна з однойменного роману А. С. Пушкіна, Печорина з “Героя нашого часу” М....
- Особливості народного характеру в прозі А. П. Платонова. Сила жіночого характеру в оповіданні А. П. Платонова “Піщана вчителька” 1. Творчість Платонова. 2. Особливості народного характеру. 3. Сила жіночого характеру в оповіданні “Піщана вчителька”. Творчість Платонова є одним із самих значних явищ у літературі XX століття Перший етап творчості пов’язана із пролеткультом. Основною темою творчості Платонова була ідея перебудови за допомогою техніки. Велике значення мають публікації про народно-господарські проблеми,...
- Погляд на дуель як на засіб захисту свого людського достоїнства Дуель – двобій, що відбувається за певними правилами парний бій, що має метою відновлення честі, зняття зі скривдженої ганебної плями, нанесеного образою. Таким чином, роль дуелі соціально-знакова. Дуель являє собою певну процедуру по відновленню чести й не може бути зрозуміла поза самою специфікою поняття “честь” у загальній системі етики російського...
- Які риси російського національного характеру втілені в Івані Север’яновичі Флягине? (по повісті Зачарований мандрівник) Сбирается із силами російський народ И вчиться бути громадянином. Н. А. Некрасов У повісті Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” (1873) розповідається історія головного героя – Івана Север’яновича Флягина, життя якого – ланцюг незвичайних, іноді навіть неймовірних пригод. Не випадково перший варіант повести називався “Чорноземний Телемак”. Телемак – це син гомеровского...
- Дуель Онєгіна й Ленского(По романі А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін”) Дуель – це двобій, парний бій, що відбувається за певними правилами й має метою зняття ганебної плями, образи й відновлення честі. Строгість виконання правил досягалася звертанням до знавців і арбітрів у питаннях честі. Цю роль у романі виконує Зарецкий, у дуелях класик і педант”, і, як видно з роману, веде...
- Опис образа головного героя в повісті “Чорний чернець” Написана в 1893 році повість А. П. Чехова “Чорний чернець”, на мій погляд, один із кращих добутків письменника. У ньому відбилася глибока філософія автора, а також ті відчуття занепокоєння й тривоги, які, по спогадах сучасників, переслідували А. П. Чехова в період написання повести. “Життя настільки порожнє, що тільки почуваєш, як...
- Опис Марьи Кириловни Троекуровой у повісті “Дубровский” На сторінках повести А. С. Пушкіна “Дубровский” ми зустрічаємося із двома найбільше повно змальованими жіночими образами: Маші Троекуровой і няньки Володимира Дубровского – Єгорівни. Ні різниця в літах, ні приналежність до різних станів не заважають цим жінкам здаватися нам однаково привабливими. Що стосується головної героїні повести, Марьи Кириловни Троекуровой, те,...
- Опис Михайлика у повісті М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять” Михайлик – це маленький хлопчик з безпосереднім та щирим сприйняттям навколишнього світу. Як і всі діти в цьому віці, він любить дурачитися і радуватися життю. І хоча він і живе бідно в важкий післявоєнний час, але це не заважає йому насолоджуватись взимку катанням з гірки на ночовках, а влітку жменька...
- Сказання про покликання князів і опис легенди в “Повісті минулих літ” До цього літописного сказання близька Легенда про покликання князів, поміщена в літописі під 6370 р. (862 р.). За запрошенням новгородцев, через море княжити й “володеть” Росіянці землею, приходять три брати-варяга з родами своїми: Рюрик, Синеус, Трувор. Фольклорність легенди підтверджує наявність епічного числа три – три брати. Сказання має чисто новгородське,...
- Твір “Опис місцевості на основі власних спостережень” у художньому стилі. Опис міста Якось взимку ми з батьками приїхали до їхніх друзів у чудове приморське містечко Бердянськ. Взагалі-то, це курорт державного значення, з цілющими морськими грязями, вузькою смужкою піщаної коси, що на кілька кілометрів врізається в морський простір, пляжами, парками розваг. Влітку він, мабуть, потопає в зелені та повниться дзвінкими голосами відпочивальників. Та...
- Роль внутрішнього монологу в створенні характеру героя. (По одному з добутків російської літератури XIX століття) Внутрішню, котра, як правило, виливається в монолог героя. Я б хотіла розглянути добуток А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” – перший російський роман, що починається із внутрішнього монологу: “Мій дядько самих чесних правил Коли не в жарт занедужав, Він поважати себе змусив И краще видумати не міг. Його приклад іншим наука,...