Опис вдач губернського міста NN (По поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”)
1. Роль Пушкіна в створенні поеми. 2. Опис міста. 3. Чиновники губернського міста NN. Відомо, що А. С. Пушкін високо цінувався Н. В. Гоголем. Більше того, письменник нерідко сприймав поета як порадник або навіть учителі. Саме Пушкіну багато в чому зобов’язані аматори російської словесності в появі таких безсмертних добутків письменника, як “Ревізор” і “Мертві душі”.
У першому випадку поет просто підказав сатирикові нескладний сюжет, а от у другому змусив серйозно задуматися, як можна представити в невеликому добутку целую епоху.
Письменник довго міркував над тим, чим же є його добуток. Незабаром він дійшов висновку, що “Мертві душі” – це поема-епопея, оскільки вона “объемлет не деякі риси, але всю епоху часу, серед якого діяв герой з напрямом думок, вірувань і навіть пізнань, які зробило в той час людство”. Поняття поетичного не обмежується в добутку тільки лише ліризмом і авторськими відступами Микола Васильович замахнувся на більше: на об’ємність і широту задуму в цілому, на його універсальність. Дія поеми відбувається приблизно в середині правління Олександра I, після перемоги у Вітчизняній війні 1812 року.
Тобто письменник вертається до подій двадцятилітньої давнини, що надає поемі статус і історичний добуток. Уже на перших сторінках книги читач знайомиться з головним персонажем – Павлом Івановичем Чичиковим, що по особистих справах заїхав у губернське місто NN. нічим особливим не відрізняється від інших подібних міст Гість помітив, що “сильно била в очі жовта фарба на кам’яних будинках і скромно темніла сіра на дерев’яні.
Доми були в один, два й півтора поверхи з вічним мезоніном, дуже гарних, на думку губернських архітекторів. Місцями ці будинки здавалися загубленими серед широкої, як поле, вулиці й нескінченні дерев’яні забори; місцями збивалися в купу, і тут було помітно більше руху народу й жвавості”. Увесь час підкреслюючи заурядность цього місця і його схожість із багатьма іншими губернськими містами, автор натякав, що й побут цих населених пунктів, напевно, також мало відрізнявся. А виходить, місто починав здобувати цілком узагальнюючий характер И от в уяві читачів Чичиков попадає вже не в конкретне місце, а в деякий збірний образ міст миколаївської епохи: “Подекуди просто на вулиці стояли столи з Горехами, милом і пряниками, схожими на мило… Частіше ж усього помітно було потемнілих двоголових державних орлів, які тепер уже замінені лаконическою написом: “Питний будинок”.
Бруківка скрізь була поганенька”. Навіть в описі міста автор підкреслює лицемірство й облудність мешканців міста, вірніше, його керуючих. Так, Чичиков заглядає в міський сад, що складається з тоненьких дерев, що погано прижилися, у газетах же було сказано, що “місто наш прикрасився, завдяки піклуванню цивільного правителя, садом, що складається з тінистих, широковетвистих дерев, що дають прохолодь у пекучий день”. Губернатор міста NN.
Подібно Чичикову, був “не товстий, ні тонкий собою, мав на шиї Ганну, і говорили навіть, що був представлений до зірки, втім, був великий добряга й навіть вишивав іноді по тюлі”. Павло Іванович у перший же день перебування в місті об’їздив з візитами все світське суспільство, і скрізь йому вдалося знайти загальну мову з новими знайомими. Безумовно, не малу роль у цьому зіграло вміння Чичикова лестити й недалекість місцевих чиновників: “Губернаторові натякнуть якось мимохіть, що в його губернію в’їжджаєш, як у рай, дороги скрізь оксамитові… Поліцеймейстерові сказав щось дуже утішне щодо міських будочників; а в розмовах з віце-губернатором і головою палати, які були ще тільки статські радники, сказав навіть ошибкою два рази: “ваше превосходительство”, що дуже їм сподобалося”. Цього цілком вистачило, щоб усі визнали приїжджого цілком приємною й пристойною людиною й запросили його на губернаторську вечірку, де збиралися “вершки” місцевого суспільства.
Письменник іронічно порівнював гостей цього заходу з ескадронами мух, які носяться в розпал липневого літа на білому рафінаді Чичиков і тут не вдарив у бруд особою, а повівся так, що незабаром всі чиновники й поміщики визнали його чималим і наиприятнейшим людиною. Причому ця думка була продиктована не якими-небудь гарними вчинками гостюючи, а винятково його вмінням підлестити кожному. Уже даний факт красномовно свідчив про розвиток і вдачі мешканців міста NN. Описуючи бал, автор поділив чоловіків на дві катеГореї: “…одні тоненькі, які все ввивалися біля дам; деякі були з них такого роду, що із працею можна було відрізнити їх від петербурзьких…
Інший рід чоловіків становили товсті або такі ж, як Чичиков… Ці, напроти того, косилися й задкували від дам і поглядали тільки по сторонах… Це були почесні чиновники в місті”.
Відразу письменник зробив висновок: “… товсті вміють краще на цьому світлі обробляти справи свої, ніж тоненькі”. Причому багато представників вищого суспільства були не без утворення.
Так, голова палати напам’ять розповідав “Людмилу” В. А. Жуковського, поліцмейстер був гостряк, інші теж хто читав Н. М. Карамзина, хто “Московські відомості”. Інакше кажучи, гарний рівень утворення чиновників був сумнівний. Однак це зовсім не заважало їм керувати містом, якщо буде потреба спільно захищати свої інтереси. Тобто формувався особливий клас у становому суспільстві. Нібито звільнені від забобонів чиновники по-своєму псували закони.
У місті NN. як і в інших подібних містах, вони користувалися необмеженою владою. Поліцмейстерові досить було мигнути, проходячи повз рибний ряд, і йому приносили додому продукти для готування розкішного обіду. Саме звичаї й не занадто строгі вдачі цього містечка дозволили Павлу Івановичу так швидко домогтися поставлених цілей. Дуже незабаром головний герой став власником чотирьохсот мертвих душ.
Поміщики, не замислюючись і радея про власну вигоду, охоче уступали йому свій товар, причому по найнижчій ціні: мертві кріпаки ніяк не потрібні вхозяйстве. Чичикову не треба було навіть зусиль, щоб робити з ними угоди. Чиновники також не залишали без уваги приятнейшего гостюючи й дажепредлагали йому свою допомогу для благополучної доставки селян на місце. Павло Іванович зробив тільки один серйозний прорахунок, повлекший за собою неприємності, він обурив місцевих дам своєю байдужістю до їхніх персон і посиленою увагою до юної красуні.
Однак і це не міняє думку місцевих чиновників про дст. Тільки тоді, коли Ноздрев розбовтав при губернаторі, що нова особа намагалася купити в нього мертві душі, вище суспільство задумалося Але й тут керував не здоровий глузд, а плітки, що розростаються як сніжний кому. Саме тому Чичикову стали приписувати й викрадення губернаторської дочки, і організацію бунту селян, і виготовлення фальшивих монет. Тільки зараз чиновники почали випробовувати таке занепокоєння у відношенні Павла Івановича, що багато хто з них навіть схудли.
У результаті суспільство приходить взагалі до безглуздого висновку: Чичиков – це переодягнений Наполеон Мешканці міста хотіли було заарештувати головного героя, однак сильно боялися його. Ця дилема привела прокурора до смерті. Всі ці хвилювання розвертаються за спиною в гостя, оскільки той хворіє й три дні не виходить із будинку.
І нікому з його нових друзів не спадає на думку просто поговорити із Чичиковим. Довідавшись про сформовану ситуацію, головний герой наказав пакувати речі й виїхав з міста. Як не можна повно і яскраво Гоголь у своїй поемі показав вульгарність і низькість вдач губернських міст того часу.
Неосвічені люди, що коштують у влади в подібних містечках задавали тон всьому місцевому суспільству Замість того щоб добре керувати губернією, вони проводили бали й вечірки, за казенний рахунок вирішуючи свої особисті проблеми
Схожі твори:
- Образ міста NN в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” Як і в комедії “Ревізор”, в “Мертвих душах” Гоголь використовує прийом типізації. Дія поеми розгортається в губернському місті NN. який є збірним чином. Автор зауважує, що “він ніяк не поступався іншим губернським містам”. Це дає можливість відтворити повну картину звичаїв всієї країни. Головний герой поеми Чичиков звертає увагу на типові...
- А. И. Герцен: “…не ревізькі – мертві душі, а всі ці Ноздреви, Манилови й всі їм подібні – от мертві душі, і ми зустрічаємо їх на кожному кроці” (“Мертві” душі поміщиків у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. “Мертві душі” – історія створення й задум. 2. Основна думки добутку. 3. Душі “мертві” і “живі” впоеме. 4. Значення композиції в розумінні добутку. 5. Росія – країна “живих” душ Зревшее на протязі декількох десятиліть бажання Н. В. Гоголя написати великий епічний добуток, присвячений долі Росії, привело письменника до задуму...
- Опис образів поміщиків у поемі Гоголя “Мертві душі” На початку роботи над поемою М. В. Гоголь писав В. А. Жуковському: “Який величезний, який оригінальний сюжет! Яка різноманітна купа! Вся Русь з’явиться в ньому”. Так сам Гоголь визначив обсяг свого добутку – вся Русь. І письменник зумів показати в повному обсязі як негативні, так і позитивні сторони життя Росії...
- Способи зображення героїв у поемі Мертві душі Гоголя Н. В “Мертві душі” – перший тім трилогії, у якій, за задумом автора, повинна була “з’явитися вся Русь”, тобто минуле, сьогодення й майбутнє країни, як воно представлялося Гоголю. Відповідно до ідеї трилогії в першому томі письменник показав минуле й сьогодення Росії, бездуховних героїв, погрязших у побуті, що прагнуть до матеріальних зручностей (багатству,...
- Значення “Повести про капітана Копейкине” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” 1. Місце, що “Повість…” займає в поемі. 2. Соціальної проблеми 3. Мотиви народних переказів. “Повість про капітана Копейкине” при поверхневому погляді може здатися в поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” чужорідним елементом. Справді яке відношення вона має до долі головного героя? Чому автор відводить “Повісті…” настільки значне місце? Поштмейстер ні...
- Епітети в поемі Гоголя “Мертві душі” Епітети в поемі Гоголя виконують функцію реалістичного уточнення зображуваної дійсності. Гоголь – винятковий майстер створювати епітети величезної ємності й змістовності, що відрізняються новизною й тому що міцно запам’ятовуються. Наприклад: мужність, що озлобляє; нелюдська старість; необгонимая трійка; навідне жах рух і др. Мові поеми Гоголя властиві деякі часто повторювані прикметники, які...
- Єдність сатиричного і ліричного у поемі Гоголя “Мертві душі” Скарбниця творчості Миколи Васильовича Гоголя збиралася на народному підгрунті. Саме тому його твори сповнені водночас і гніву, і любові. Гніву – до тих, хто нівечить людські долі, любові – до народу. Ці парадоксальні суперечності простежуються протягом усього твору. Адже суперечливим є вже те, що поема має назву “Мертві душі”, те,...
- Думи про Росію в поемі Гоголя “Мертві душі” …Гоголь вертався на Батьківщину, За залишилася Європа, спереду Росія. Дзвіночок розмірно відраховував дорожні вибої курного шляху. Стояло задушливе літо 1847 року… . Коротка інформація про письменника: “Гоголь Микола Васильєв син народився в 1809 році, росіянин, поміщик, у чині колезького асессора. Автор вільнодумних творів, якось: комедії “Ревізор”, повістей “Ніс”, “Шинель”, “Мертві...
- Опис образа Чичикова в поемі “Мертві душі” На початку 1-й глави про героя повідомляється через опис його “досить гарної ресорної невеликої брички”, у який звичайно “їздять холостяки.., яких називають панами середньої руки. Оскільки сам Чичиков по своїй натурі досить потайливий (“про себе приїжджий уникав багато говорити”, за нього більше говорять приналежні йому речі Бричка Чичикова, що стала...
- Авторські відступи в поемі Гоголя “Мертві Душі” М. В. Гоголь – великий письменник першої половини XІX століття. У своїх добутках він торкався проблем, актуальні в цей час. Своєрідність його творчості полягає в тім, що він одним з перших показав найширшу картину чиновницької Росії. Гоголя дуже хвилювало й тривожило майбутнє своєї Батьківщини, і це яскраво відбилося в поемі...
- Аналіз епізоду “Чичиков у Ноздрева”(по поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) Висміюючи пагубний вплив кріпака ладу не тільки на селян, але й на самих кріпосників, Н. В. Гоголь у поемі ” Мертві душі ” створює целую галерею образів поміщиків, де кожна особа виступає як яскравий індивідуальний характер, і в той же час є типовим. В образі Ноздрева Гоголь показує людину, геть-чисто...
- ДУШІ “МЕРТВІ Й ЖИВІ” У ПОЕМІ Н. В. ГОГОЛЯ ДУШІ “МЕРТВІ Й ЖИВІ” У ПОЕМІ Н. В. ГОГОЛЯ. Пояснюючи задум “Мертвих душ”, Гоголь писав, що образи поеми “нітрохи не портрети з незначних людей, навпроти в них зібрані риси тих, які вважають себе краще інших”. ” Мертві душі ” це представники суспільних шарів, що панували в той час. Поема побудована...
- Жіночі образи в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” У “Мертвих душах” ми не зустрінемо яскравих, поетичних жіночих образів, подібних до пушкінської Тетяни або тургеневской Лізи Калитиной. Гоголевские героїні, у більшості своїй, несуть в собі елементи комічного, є об’єктами авторської сатири, а зовсім не авторського захоплення. Найбільш значний жіночий персонаж в поемі – поміщик Коробочка. Дуже відмітно Гоголь змальовує...
- Образ Собакевича в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” Собакевич наслідує четверті в галереї гоголевских поміщиків. Образ цей порівнюють з шекспірівським Калибаном, проте багато в нім і чисто російського, національного. Основні риси Собакевича – це розум, діловитість, практична хватка, але при цьому для нього характерні скупуватість, якась ваговита стійкість в поглядах, характері, способі життя. Ці риси помітні вже в...
- Панорамне зображення життя суспільства у поемі Гоголя “Мертві душі” Кожний митець прагне створити таку перлину, яка б знайшла гідне місце у його Творчості. Вінцем творчості Миколи Васильовича Гоголя вважається поема ” Мертві душі “. Темою твору стало зображення дійсності кріпосницької Росії, а дійсність ця неймовірна, бо з точки зору здорового глузду там можуть відбуватись найнеймовірніші події. Миколаївська Росія показана...
- Образ Ноздрева в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” В образі Ноздрева Гоголь представляє нам “брехливо-нахабний різновид вульгарності”. Витоки цього образу йдуть в комедії Арістофана і Плавта, в західноєвропейську літературу. Проте багато в цьому образі і чисто російського, національного. Подібний тип був відмічений вже Пушкіним в романі “Євгеній Онєгін”. Мій брат двоюрідний, Буянять У пуху, в картузі з козирком...
- Жива Росія в поемі М. Гоголя “Мертві душі” М. В. Гоголь ненавидів кріпосне право, тому в поемі “Мертві душі” він гнівно викриває кріпосництво, яке веде до зубожіння країни, до економічної і культурної відсталості її, до вимирання селянства. Письменник створює цілу галерею живих людських типів, узагальнених і водночас яскраво індивідуалізованих, людей, позначених печаткою духовного зубожіння. “Мертві душі” – це...
- Зміст роману Гоголя “Мертві душі”. Глава восьма, дев’ята й десята Покупки Чичикова виявилися у центрі уваги міських пліткарів. У місті йшли розмови про те, чи вигідно купувати селян для переїзду в нові маєтки. Всі ці розмови виявилися для Чичикова сприятливими. З них ставало зрозуміло, що Чичиков мільйонер. Жителі міста й до цього ставилися до нього з любов’ю, а тепер, після...
- Авторські відступи в поемі Мертві душі Гоголя Н. В Odі et amo. G. V. Catullus (Ненавиджу й люблю. Г. В. Катулл ) “Мертві душі”, з одного боку, епічний добуток, а з іншого боку – ліричне, завдяки безлічі авторських відступів. Називаючи “Мертві душі” поемою, Гоголь підкреслював змістовну значимість цих відступів: по-перше, вони створюють образ автора, людини вдумливого, спостережливого, гуманного, дотепного,...
- Роль і місце ліричних відступів у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” 1. Особливості задуму й жанру. 2. Сатиричне звучання ліричних відступів. 3. Міркування про два різновиди письменників 4. Образ Русі: “дивовижній, незнайома землі далечінь” і “птах трійка”. По власному визнанню Н. В. Гоголя, сюжет “Мертвих душ” був підказаний йому А. С. Пушкіним. Уже споконвічно цей добуток замислювався як роман-подорож, що дозволяло...