Образ Росії в циклі оповідань Тургенєва “Записки мисливця”
У “Записках мисливця” Тургенєв вперше вийшов до єдиного образу Росії, увінчували який російська природа. У ставленні до нього, до його внутрішньої гармонії буде відтепер оцінюватися у письменника життєздатність кращих його героїв. У цьому сенсі без “Записок мисливця” не було б і тургеневского роману, в тому числі “Батьків і дітей”. Російська тема є постійним предметом суперечок між Базаровим і Павлом Петровичем, предметом гострого соціального конфлікту двох громадських сил епохи 1860-х рр.. Але ця тема живе в романі ще й незалежно
Вже по дорозі в Мар’їно перед очима молодих петербурзьких прогресистів Базарова і Аркадія відкрилася картина розореної Росії, за якою “вставав білий привид безвідрадною, нескінченної зими з її хуртовинами, морозами та снігами…”. Потім не без тонкої іронії Тургенєв передавав ліберальні роздуми Аркадія: “Ні, – подумав Аркадій, – небагатий край цей, не вражає він ні насититься, ні працьовитістю; не можна, не можна йому так залишитися, перетворення необхідні…”.
Образ лісу символізує в романі ще не освоєні раціоналістом Базаровим демократичні сили російської національної життя та історії (згадаємо у цьому зв’язку розмову Базарова з мужиком), злиті, як завжди у Тургенєва, зі світом природи. Конфлікт роману не вичерпується зіткненням і драматичної боротьбою між двома поколіннями людей (дворянами і різночинцями), двома формами ідеологій, хоча на рівні цього конфлікту “Батьки і діти”, звичайно, перш за все вивчаються. Вже з перших розділів роману виникає і розвивається в підтексті інша конфліктна ситуація, більш широка і універсальна: батьки і діти перед обличчям руху російської природи та історії. Драматичний елемент ускладнений в “Батьків і дітей” началами епічними. Гармонія художнього цілого тримається тут на тургенєвської концепції російської національної життя з її величною простотою і неквапливістю, з її рівним плином, згладжуючим у своєму віковому руслі всі бундючні перешкоди, всі загрозливі рівному потоку відхилення і завихрення. Коли помер Базаров, батьком його, Василем Івановичем, опанував руйнівний порив несамовитості: “Я говорив, що я возропщу!” – Хрипко кричав він, з палаючим, перекошеним обличчям…
Така, за Тургенєвим, природна гармонія буття, з якою рано чи пізно стикається будь-яка людина і яка становить внутрішню суть народного, національного світовідчуття. І в епілозі роману російська тема виникає заново, явно перегукуючись з пейзажем початкових сторінок, але звучить вона тепер по-пушкінський, широко й умиротворено: “Є невелика сільський цвинтар в одному з віддалених куточків Росії. Як майже всі наші кладовища, воно являє вигляд сумний: навколишні його канави давно заросли; сірі дерев’яні хрести похилились і гниють під своїми колись фарбованими дахами; кам’яні плити всі зрушені, наче хто їх підштовхує знизу; два-три обскуб деревця ледь дають мізерну тінь; вівці безвозбранною бродять по могилах… Але між ними є одна, до якої не стосується осіб, яку не топче тварину: одні пташки сідають на неї і співають на зорі. Залізна огорожа її оточує; дві молоді ялинки посаджені по обох її кінцях: Євген Базаров похований у цій могилі…
Епічну масштабність “Записок мисливця”, особливу ія роль у русі російського мистецтва до епосу 1860-х рр.. відчувши ще Ромен Роллан. Після знайомства з “Записками…” він зробив у щоденнику за 1887 такий запис: “Схвильована, свіжа, блискуча любов до природи. Усі види лісів і птахів. Чудова галерея сучасних портретів. Це матеріал для тих душ, які Толстой кине в неосяжне, всесвітнє дію. Велика точність, ніколи не розсіюються, завжди зосереджена з великим умінням, з кожного розповіді міг би вийти цілий роман Толстого “. При всій удаваній парадоксальності, це судження має великий сенс. Р. Роллан точно відзначає своєрідність народної теми в “Записках мисливця”, особливо ясне французькому письменнику на тлі західноєвропейської традиції жанру “народного оповідання”. На відміну від сільських історій Ауербаха і Жорж Санд народна тема в “Записках мисливця” позбавлена будь-яких відтінків екзотики, вона не відокремлена від долі нації, від “сил і стихій” національного життя. Своєрідність книги Тургенєва мимоволі визнають навіть ті зарубіжні дослідники, які найбільш ревно відстоюють її залежність від пастці європейської літературної традиції. Помічають, наприклад, що описи природи у Тургенєва з його пристрастю до тонкого штриха, до точної деталі нагадують зображення природи Жорж Санд.
Прагнення великого письменника Росії до епічного охопленням буття, бажання зрозуміти загальні закони, за якими складається і живе російська дійсність, призводило до того, що народна селянська тема не виділилася у нього в тему особливу і “спеціальну”. М. П. Алексєєв показав, що в полі зору російських письменників виявлялися іноді в цьому зв’язку традиції низова західноєвропейської белетристики. Такі, наприклад, популярні мисливські цикли в англійській літературі, де автор оповідає про прийоми полювання і про зустрічі з людьми гучної “заміської Англії”. У цих начерках і сценах все перемішане, марно шукати в них художню логіку, художню зв’язок. Але російського письменника традиція таких невибагливих “записок” могла підкупити, мабуть, широтою і різноманіттям охоплення дійсності.
Схожі твори:
- Людина й природа в циклі “Записки мисливця” Тургенєва Душою Росії, жшой, поетичної, виявляється в книзі Тургенєва природа. По точному визначенню Г. А. Млявого, це “стихія не тільки автономна, але й пануюча, вона підкоряє собі людини й формує його внутрішній мир”1. Кращі герої Тургенєва не просто зображуються на тлі природи, вони виступають, по суті, продовженням природних стихій, людською їхньою...
- “Записки мисливця” Тургенєва У вивченні “Записок мисливця” давно зложилися свої стійкі традиції. Коли ми говоримо про антикріпосницький зміст книги, те згадуємо оповідання “Бурмистер”, міркуючи ж про поетичну її стихію, зупиняємося на “Співаках”, “Бежине лузі”, “Побаченні”. Звичайно, у книзі Тургенєва є незрівнянні викривальні й унікальні поетичні сторінки. Але – чине губиться при такім посторінковому...
- Зображення селян у збірці Івана Тургенєва “Записки мисливця” Збірка нарисів “Записки мисливця”, завдяки якій ім’я І. С. Тургенєва стало широко відомим у літературних колах, вийшла 1852 року. Книга викликала широкий суспільний резонанс: гнівний осуд з боку прибічників кріпосництва і схвалення передовими колами російської інтелігенції. О. Герцен з приводу книги писав: “Ніколи ще внутрішнє життя поміщицького будинку не виставлялось...
- Образ оповідача в “Записках мисливця” И. С. Тургенєва 1. Унікальність “Записок мисливця”. 2. Події й герої нарисів. 3. Оповідач як діюча особа Усяка людина є історія, не схожа ні на яку іншу. А. Каррель Кожна людина – це цілий мир, цілий Всесвіт. У циклі нарисів і оповідань “Записки мисливця” И. С. Тургенєв показав життя простих людей, взаємини селян...
- Природа як головний герой повістей циклу “Записки мисливця” Росіянин письменник И. С. Тургенєв – автор замечатель-ных романів і оповідань – провів своє дитинство в име-нии матері Спасском-Лутовинове, що располага-лось у живописнейшем місці Орловської губернії. “Я народився й виріс в атмосфері, де панували подзатыльни-ки, щипки, стукалки, ляпаси та інше, – вспоми-нал письменник. – Ненависть до кріпосного права вже тог-так...
- Зображення селянського життя в “Записках мисливця” И. С. Тургенєва В 1852 році “Записки мисливця” И. С. Тургенєва выш-чи окремим виданням і відразу ж звернули на себе увага. Як точно помітив Л. Н. Толстой, істотне зна-чение й достоїнство “Записок мисливця” насамперед у тім, що Тургенєв “зумів в епоху кріпосництва ос-ветить селянське життя й оттенить її поетичні сторони”, у тім, що...
- Зображення поміщиків і селян у збірці “Записки мисливця” Збірка нарисів “Записки мисливця”, завдяки якій ім’я І. С. Тургенєва стало широко відомим у літературних колах, вийшла 1852 року. Книга викликала широкий суспільний резонанс. О. Герцен писав: “Ніколи ще внутрішнє життя поміщицького будинку не виставлялось у такому вигляді на загальне висміювання, ненависть і зневагу”. Ці слова найбільше стосуються оповідань “Бурмістр”...
- Записки мисливця: Хорь та Калінич Разюча різниця між зовнішністю і побутом мужиків Орловської і Калузької губерній. Орловський мужик малий ростом, сутулуватий, похмурий, живе в осикових хатинка, ходить на панщину і носить постоли. Калузький оброчний мужик мешкає в просторих соснових хатах, високий, дивиться сміливо, особою чистий і білий, торгує і у свята ходить у чоботях. Полюючи...
- Записки мисливця: Бежін луг Розповідь починається описом чудового літнього ранку. Автор полює в лісах. Настріляв дичини, він до вечора вирішує повертатися додому, але в наступила темряві втрачає дорогу і виходить до Бежина лузі, де вбачає багаття, а навколо нього селянських дітей, які прийшли в нічний. г Виганяти перед вечором і приганяти на ранковій зорі...
- Записки мисливця: Касьян з Гарною мечі Автор повертається у возі з полювання. Шлях перетинає траурний поїзд: священик і мужики з оголеними головами несуть труну. У народі вважається, що зустріти на дорозі небіжчика погана прикмета. Через деякий час візник зупиняється, повідомляє автору, що у їх вози зламалася вісь, і додає, що за супроводжуючим труну бабам дізнався, кого...
- Людські типи на сторінках “Записок мисливця” И. С. Тургенєва 1. Тургенєв – письменник-реаліст. 2. Герої нарисів і оповідань. 3. Психологічної характеристики Кожний улаштований по-своєму, і немає людини, що був би закінченим лиходієм. Немає й таких, хто сполучив би в собі всі достоїнства: красу, стриманість, розум, смак і вірність. Кожний гарний по-своєму, і важко сказати, хто ж дійсно краще. М....
- Тема любові в циклі оповідань И. А. Буніна “Темні алеї” 1. Тема любові у творчості Буніна. 2. Художня концепція циклу. 3. Любовна драма “Темні алеї” уважаю, може бути, найкращою моєю книгою в змісті стислості, жвавості й взагалі літературної майстерності. И. А. Бунін У цикл “Темні алеї”И. А. Буніна, що вийшов у Нью-Йорку в 1943 році, входило одинадцять оповідань Повністю збірник...
- Незабутнє у циклі оповідань І. О. Буніна “Темні алеї” ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН “Незабутнє” у циклі оповідань І. О. Буніна “Темні алеї” Друга світова війна застала Буніна в Парижі. Бідність, байдужість видавництв важко переносилися Іваном Олексійовичем. От як він сам говорить про це: “Живу, звичайно, дуже і дуже погано – самотність, голод, холод і страшна бідність…” Єдине,...
- Любов, краса, пам’ять у циклі оповідань І. Буніна “Темні алеї” Книга “Темні алеї” стала найважливішою подією у творчості Буніна останніх років. Перші одинадцять оповідані, були видані в Нью-Йорку в 1943-му, а повністю книга вийшла в Парижі в 1946 році. “Темні алеї” – унікальний твір не тільки тому, що в ньому усі 38 новел – про кохання. Бунін створював цю книгу...
- Незабутнє у циклі оповідань І. А. Буніна “Темні алеї” Письменницька доля Івана Олексійовича Буніна – доля дивна. При житті він не був настільки славний, як Горький, про нього не сперечалися, як про Л. Андрєєва, не викликав він настільки суперечливих – де шумних-захоплених, а де беззастережно осудливих – оцінок, як символісти. У літературних і читацьких колах з незвичайною єдністю він...
- Опис міста Глупова в циклі оповідань “Історія одного міста” Повість М. Е. Салтикова-Щедріна ” Історія одного міста” являє собою цикл оповідань, не зв’язаних між собою сюжетом або тими самими героями, але об’єднаних в один добуток через загальну мету – сатиричного зображення сучасного Салтикову-Щедріну політичного пристрою Росії. “Історію одного міста” визначають як сатиричну хроніку. Дійсно, історії з життя міста Глупова...
- Образ Росії у творчості С. Єсеніна Я люблю батьківщину. Я дуже люблю батьківщину. С. Єсенін Напевно, творчість ніякого іншого з великих по-втов, крім С. Єсеніна, не було перейнято таким гострим, глибоким, беззавітним почуттям любові до Росії. Батьківщина жила в його серце, немов невід’ємна частина душі, немов саме інтимне переживання, немов рятівна надія Часто буваючи за кордоном,...
- Образ Росії у віршах Єсеніна Образ Росії у віршах Єсеніна складається з пейзажних замальовок, окремих сценок описів національних свят і звичаїв. У віршах Урятував-Клепиковского періоду батьківщина бачилася поетові “покійним куточком”, де “все благостно й свято”, вона з’являється безжурної й світлої у вірші “Об край дощів і непогоди”, де “Ковригой хлебною над зводом Надламаний твій місяць....
- Герой оповідання Тургенєва “Тхір і Калинич” Герой оповідання И. С. Тургенєва “Тхір і Калинич” із циклу “Записки мисливця”. Це один з найцікавіших селянських типів російської літератури. Він персоніфікує собою здоровий практичний початок: будучи оброчним селянином, Тхір живе незалежно від свого поміщика, Полутикина, господарство його налагоджене, багато дітей. Автор особливо відзначає діяльний розум свого героя як невід’ємну...
- Образ Росії у творчості Набокова Пам’ять про Росію особливо сильно і безпосередньо відчувається у віршах (Набоков ще в юності встиг випустити в 1914, 1916 і 1918 роках, на кошти батька, три книжки, але професійно заявив про себе як поет у 20-ті роки – збірники 1923 року “Гроно” і “Горний шлях”). Тут ми зустрінемо і по-набоковски...