Образ молодого покоління в драмі А. Н. Островського “Гроза”
1. Тихін Кабанів і Борис, племінник Дикого. 2. Іван Кудряш. 3. Катерина й Варвара У драмі А. Н. Островського “Гроза” дія розвертається на тлі напружених взаємин між представниками старшого й молодшого поколінь. Тиранічний гніт Кабанихи й Дикого на близькі не слабшає побачивши зовнішніх проявів покірності Як же поводяться представники молодого покоління, оказавшиеся в подібних умовах?
Тихін Иванич Кабанів – багатий купець. Він одержав гарну спадщину від покійного батька, женився. Здавалося б, ця людина цілком може самостійно розпоряджатися
Але не отут-те було! На ділі всім заправляє його мати, а Тихін із приреченим видом вислухує її наказу: “Я, здається, маменька, з вашої волі ні на крок”. Всі скільки-небудь значимі вчинки Тихін робить за вказівкою матері: вона віддає йому розпорядження щодо майбутньому синові поїздки, за її бажанням Тихін женився.
Сам Тихін відчуває себе глибоко нещасною людиною, не здатним нічим догодити матері, щоб вона перестала, хоч ненадовго, сварити й повчати його. От женився він, щоб виконати волю матері, а мати тепер дорікає сина: “З тих пор як женився, я вуж від тебе колишньої любові
” Традиції купецького побуту й власна безхарактерність указують Тихонові інший шлях: щоб відволіктися від осоружних проблем, він раз у раз прикладається до випивки. Майбутня поїздка є для Тихона довгоочікуваною й бажаною подією: “… Тижня дві ніякі грози треба мною не буде, кайданів цих на ногах ні, так до чи дружини мені?
” У цій фразі наочно проявляється інфантильний егоїзм Тихона – його не турбують переживання Катерини. Він не вміє й не намагається захистити дружину від нападок своєї матері, навпаки, дорікає її, що це через неї йому дістається ще більше. Однак по ходу п’єси стає ясно, що Тихін, незважаючи на всі свої недоліки, щиро любить свою дружину.
Він охоче готовий простити їй її гріх. Коли Катерина зізнається у своїй провині, Тихін намагається неї зупинити: “Не треба, не треба, не говори! Що ти!
Матінка тут!” Не стільки гнів, скільки жаль викликає в Тихона гріх дружини. Однак Тихін як і раніше не в силах протистояти тиску матері.
Він би й радий простити Катерину, усе забути й почати нове життя, але хіба мати дозволить йому забути? “…Я її люблю, мені її жаль пальцем торкнути. Побив трошки, та й то маменька наказала Жаль мені дивитися-те на неї…”. Але головне лихо полягає в тім, що найбільш сильна любов до дружини проявляються в Тихона не в повсякденному житті, коли Катерина мала потребу в захисті й опорі, а у фатальні миті, коли вже нічого не можна змінити. І навіть у розпачі Тихін не в змозі піти всупереч волі матері, що заборонила йому йти витягати дружину з ріки.
Лише побачивши мертву Катерину, Тихін у нестямі повторює: “Маменька, ви неї погубили!” Ми бачимо, що безхарактерність Тихона обертається трагедією й для нього самого, і для його дружини, і, власне кажучи, для матері. Що користі в його слухняності, якщо все йде порохом, і усе більше Тихін звикає заливати Горе вином? Борис Григорович, коханий Катерини, перебуває в положенні, що нітрохи не завидніше положення її чоловіка.
Як і Тихін, Борис прекрасно усвідомить це: “А мені, видно, так і загубити свою молодість у цих нетрях”. Як і Тихонові, Борисові не вистачає рішучості, щоб спробувати змінити своє життя, хоча останньому це все-таки простіше. Зрозуміло, що Тихонові важко сперечатися з рідною матір’ю, що його виховала і яка, незважаючи на своє властолюбство, щиро думає, що печеться про благо своїх дітей. Борис живе в дядька, сподіваючись коли-небудь одержати частку спадщини, заповіданого бабусею, однак і при поверхневому, розгляді стає ясно, що шанси на це дуже невелико. Занадто хитка умова, при дотриманні якого спадщина може перейти в руки Бориса і його сестри – якщо вони будуть шанобливі до дядька.
Але Дикої – це аж ніяк не людина честі. Він взагалі із працею віддає людям зароблене або належне за який-небудь товар. “…Нешто хто йому заборонить сказати-те, що ви нешанобливі?” – влучно зауважує Кулигин, що резонно думає, що Борис ніколи не одержить своєї спадщини.
Здавалося б, піти так забути, чим терпіти дядини витівки, цілком відповідні його прізвища! З одного боку, Бориса втримує начебто б шляхетне почуття – турбота про сестру. Але з іншого боку, якщо справа безнадійно, чи варто залишатися практично в рабстві? Полюбивши Катерину, Борис теж не здатний щось вирішувати або вживати сам. Їхнє побачення цілком улаштоване – можна навіть сказати підбудоване – Варварою.
Відношення Бориса до Катерине подібно з відношенням до неї Тихона: коли чоловік вертається раніше, ніж передбачалося, Борис у першу чергу розчарований тим, що нічні побачення відміняються. Про переживання Катерини він не замислюється. Але, як і Тихін, Борис її щиро любить: лише в мінути прощання він розуміє, наскільки серйозно сприйняла жінка цю любов, наскільки важкої стала для неї розплата за гріх.
Ще один парубок у п’єсі Островського – Іван Кудряш, конторник Дикого. На перший погляд він теж залежить від купця-самодура, раз служить у нього. Але Кудряш легко ставиться до лайки свого роботодавця: “…Він – слово, а я – десять… Ні, вуж я перед ним рабствовать не стану”.
Рішучість Кудряша проявляється й у любовних справах: “Я за свою… так я й не знаю, що зроблю! Горло перерву!” По слухах, Кудряш і Варвара втекли разом, порвали з осоружною обстановкою.
Обоє вони виявилися більше пристосованими до життя, більше заповзятливими людьми, чим інші представники їхнього покоління в п’єсі Островського. Варвара, незважаючи на молодість, здраво оцінює людей і їхні взаємини. Вона жалує Катерину, навпростець говорить про те, що Тихона любити немає за що. Догадується Варвара й про любов Катерини до Бориса. Але при всій своїй участі до Катерине Варвара не розуміє її переживань, як і всі навколишні.
Сестра Тихона – людин дії, рефлексія їй далека. У відповідності зі своїми поняттями Варвара готова допомагати Катерине – якщо буде можливість, улаштувати їй побачення з коханою людиною, що дівчина й робить. Варвара розуміє, що існувати в лицемірній обстановці рідного будинку, не прибігаючи до неправди, украй складно. Неправда дівчина спокійно сприймає як необхідність, невід’ємну частину життя. Звичайно, це не занадто прикрашає Варвару, але варто розуміти, що такий вона стала під впливом обстановки.
Що ж стосується Катерини, її трагедія в тім, що вона абсолютно не вміє й не бажає пристосовуватися, не може вибрати одну лінію поводження й випливати їй. Катерина не зуміла безмовно зносити докори свекрухи – її любов до Бориса, по суті, протест проти існування в атмосфері тиранії й лицемірства. Однак Катерина не зуміла зберегти в таємниці своє захоплення (хоча б від свекрухи), не захотіла причинятися будинку, а коли можливо, як і раніше бігати на побачення з улюбленим.
На думку самої Катерини, її любов до Бориса – страшний гріх, за який вона повинна бути покарана. Але, знаючи це заздалегідь, Катерина не знайшла в собі сил протистояти спокусі, віддавшись своєї любові, вона не змогла спокійно прийняти це як даність. Таким чином, ми бачимо, що Катерина не в змозі знайти себе в способі життя, для неї доступному: ні статечна й вірна дружина, кандидатура в майбутні Кабанихи, ні палка коханка, що вдень спокійно слухає повчанням свекрухи – жоден із цих шляхів не задовольняє бентежну душу Катерини. Тому закономірно результат драми Островського – якщо людина не має сил примиритися з дійсністю, він нерідко шукає рятування всмерти.
Схожі твори:
- Образ Катерины, його ідейний зміст у драмі А. Н. Островського “Гроза” Існує версія, що Островський створював ” Гро-Зу”, будучи закоханий у замужню акторку Малого теат-ра Любу Косицкую. Саме для неї він писав свою Ка-Терину, саме вона її й зіграла. Однак акторка не відповіла на полум’яну любов письменника – вона любила іншого, котрий пізніше довів неї до вбогості й ранньої смерті. Але...
- Значення другорядних персонажів у драмі Островського “Гроза” Значення другорядних персонажів у драмі Островського “Гроза” А. Н. Островського по праву вважають співаком купецького середовища, батьком російської побутової драми, російського театру. Його перу належать близько 60 п’єс, з яких найбільш відомі такі, як “Безприданниця”, “Пізня любов”, “Ліс”, “На всякого мудреця досить простоти”, “Свої люди сочтемся”, “Гроза” і багато хто...
- ДРУГОРЯДНІ ПЕРСОНАЖІ В ДРАМІ ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА” ДРУГОРЯДНІ ПЕРСОНАЖІ В ДРАМІ ОСТРОВСЬКОГО А. Н. Островського, автора численних п’єс про купецтво, по праву вважають “співаком купецького побуту” і батьком російського національного театру. Він створив близько 60 п’єс, найвідомішими з яких є “Безприданниця”, “Ліс”, “Свої люди сочтемся”, “Гроза” і багато хто інші. Самим яскравим і рішучим, за словами А....
- Жертви “темного царства” (По драмі А. Н. Островського “Гроза”) 1. Сюжетна лінія драми “Гроза”. 2. Представники “темного царства” – Кабаниха й Дикої. 3. Протест проти підвалин святенницької моралі Уявите, що це саме анархічне суспільство розділилося на дві частини: одна залишила за собою право пустувати й не знати ніякого закону, а інша примушена визнавати законом усяку претензію першої й безмовно...
- Конфлікт поколінь у драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя російського патріархального купецтва. 2. “Темне царство” і його представники. 3. Молоде покоління в драмі. 4. Протиріччя між старшим і молодшим поколінням А. Н. Островський показав життя російського купецтва. У драмі “Гроза” на повсякденному тлі розгортається трагедія, що погубило життя молодої жінки. У чому причина загибелі Катерини? Чи можна...
- Скорочено драми Гроза Островського А. Н ГРОЗА Драма в п’яти діях Дія перше Суспільний сад на березі Волги. Сидячи на ослоні, міщанин Кулигин захоплюється Волгою. Що прогулюються Кудряш і Шапкин, почувши, як купець Дикої лає свого племінника, обговорюють це. Кудряш співчуває Борисові Григоровичу, уважає, що Дикого потрібно як варто налякати, щоб не знущався з людей. Шапкин...
- Образ Катерини (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Задум “Грози” виник під час поїздки Островського по Волзі ( 1856-1857), але написана драма лише в 1859 році. “Гроза”, – писав Добролюбов, – без сумніву, саме вирішительное твір Островського”. Ця оценка не втратила своєї сили й дотепер. Серед усього написаного Островським “Гроза” є, безсумнівно, кращим произведенням, вершиною його творчості. Це...
- Сила характеру Катерини у драмі О. М. Островського “Гроза” П’єса Островського написана в середині XІX століття, під час підйому революційного руху мас, в епоху, коли особистість піднімалася на боротьбу за своє розкріпачення. “Гроза”, на думку М. О. Добролюбова, “самий рішучий твір Островського”, тому що в ньому показаний складний трагічний процес розкріпачення душі, яка оживає. У п’єсі темрява бореться зі...
- Сила характеру Катерини в драмі А. Н. Островського “Гроза” У Катерині бачили ми протест проти кабановских понятий про моральність, протест, доведений до кінця. Н. А. Добролюбов П’єса Островського була написана в 1859 році, під час підйому революційного руху мас, в епоху, коли особистість вставала на боротьбу за своє розкріпачення. “Гроза”, на думку Н. А. Добролюбова, “самий рішучий твір Островського”,...
- Зіткнення старого й нового (по драмі А. Н. Островського “Гроза”) Відкривається завіса. Погляду глядача представляється високий берег Волги, міський сад, що гуляють жителі чарівного містечка Калинова. Краса пейзажу вызы-вает поетичний захват Кулигина й дивно гар-монирует із привільною російською народною піснею. Не-Спішно тече розмова міських обивателів, у кото-ром уже злегка відкривається схована від посторон-його погляду життя Калинова. Талановитий механік-самоучка Кулигин називає...
- Побут і вдачі купецтва в драмі А. Н. Островського “Гроза” Гроза – явище в природі що очищає й необхідне. Вона приносить із собою свіжість і прохолодь після виснажливої жари, живлющу вологу після суши. Вона несе що очищає, оновлююча дія. Таким “ковтком свіжого повітря”, новим поглядом на життя стала в літературі середини XІX століття п’єса А. Н. Островського “Гроза”. Велика російська...
- Трагічна доля Катерини в п’єсі А. И. Островського “Гроза” 1. Жорстокі вдачі міста Калинова. 2. Кабаниха й Дикої. 3. Життя й смерть Катерини. П’єси А. Н. Островського дозволяють нам, сучасним читачам, зануритися в життя російського купецтва. Письменник настільки вірогідно показує будь-які, навіть незначні деталі купецького побуту, що в нас немає приводу сумніватися в його правдивості. Після прочитання драми “Гроза”...
- Образ Катерини в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” У п’єсі “Гроза” Островський створює зовсім новий для його творчості жіночий тип, простій, глибокий характер. Це вже не “бідна наречена”, не байдуже-добра, лагідна панянка, не “аморальність по дурості”. Катерина відрізняється від раніше створених героїнь Островського гармонійністю своєї особистості, силою духу, своїм світовідчуванням. Це натура світла, поетична, піднесена, мрійлива, із сильно...
- Переказ фінальної сцени драми А. Н. Островського “Гроза” Така собитийная канва добутку, за допомогою якої автор розкриває перед нами целую галерею людських типів. Тут і купці – самодури, И почесні матері сімейств – охоронниці місцевих вдач, і мандрівниці – прочанки, що розповідають небилиці, користуючись темрявою й неосвіченістю народу, і доморослі вчені – прожектери. Однак при всій розмаїтості типів...
- Жіночі долі й характери в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Особливості творчості Островського. 2. Образ Кабанихи в п’єсі “Гроза”. 3. Варвара, дочка Кабанихи. 4. Катерина, невістка Кабанихи. Кілька десятків п’єс написав А. Н. Островський за своє життя, і у всіх цих добутках, як у дзеркалі, відбилися ті або інші сторони життя, сучасної авторові. Але тільки чи про свій час...
- МАЙСТЕРНІСТЬ МОВНИХ ХАРАКТЕРИСТИК У ДРАМІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА” В 1845 році Островський працював у Московському комерційному суді канцелярським чиновником стола “для справ словесної розправи”. Перед ним розкривався цілий мир драматичних конфліктів, звучало все різноголосе багатство живої великоросійської мови. Доводилося вгадувати характер людини по його мовному складі, по особливостях інтонації. Виховувався й вигострювався талант майбутнього майстра мовної характеристики персонажів...
- Доля Катерини (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Мені здається, що навіть люди, совсем далекі від літератури, знають твори Олександра Миколівича Островського. Так часто по тілібаченню показують спектаклі й фільми по п’єсах великого російського драматурга. Мені теж запам’яталося трохи його п’єс. Особливо расрозповідь про безприданницю, гордої Ларирє, головна провина якої міститься в тім, що в неї не було...
- Чому Катерина – “промінь світла в темному царстві”? (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”.) П’єса “Гроза” стала переломним моментом у Творчості А. Н. Островського. У ній письменник проаналізував реальний стан того патріархального миру, що він з такою любов’ю й надією оспівував у попередніх п’єсах. Передові сучасники Н. А. Островського, і насамперед Н. А. Добролюбов, побачили в ній всю народну Росію на переломі, на порозі...
- На чиїй стороні драматург? (по п’єсі Островського “Гроза”) П’єса А. Н. Островського “Гроза” була написана за матеріалами поїздки автора в 1856 році по Волзі. Драматург задумав написати цикл п’єс про провинциальном купецтво, що повинен був би називатися “Ночі на Волзі”. Але, до зжалению, весь задум так і не був здійснений В 1859 році була написана перша драма із...
- Побут і звичаї купецтва в драмі О. М. Островського “Гроза” Гроза – природне явище, яке очищає атмосферу. Вона необхідна, тому що приносить із собою свіжість і прохолоду після виснажливої жари, цілющу вологу після суші. Таким “ковтком свіжого повітря”, новим поглядом на життя стала в літературі середини XІX століття п’єса О. М. Островського “Гроза”. Велика російська ріка, самобутній народ, що живе...