Обломів характеристика образа Обломова Іллі Ілліча
ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Обломів Ілля Ілліч – головний герой роману, парубок “років тридцяти двох – трьох від роду, середнього росту, приємної зовнішності, з темно-сірими очами, але з відсутністю всякої певної ідеї, усякої зосередженості в рисах особи… м’якість була пануючим і основним вираженням, не особи тільки, а всієї душі; а душу так відкрите і ясно світилася в очах, у посмішці, в кожному русі голови, руки”. Таким читач застає героя на початку роману, у Петербурзі, на Гороховій вулиці, де він живе зі своїм слугою Захаром. З образом
Слово це – обломовщина, ми бачимо щось більше, ніж просто вдале створення сильного таланта; ми знаходимо в ньому… знамення часу”. Н. А. Добролюбов був першим, хто прилічив ПРО. до “зайвих людей”,
Кожний з названих героїв по-своєму повно й рельєфно характеризував певне десятиліття російського життя. О. – символ 1850-х, “послебельтовских” часів у російському житті й росіянці літературі. В особистості ПРО.
, у його схильності до бездіяльного спостереження пороків епохи, що дісталася йому, ми чітко розрізняємо принципово новий тип, уведений Гончаровим у громадський-суспільний-літературно-суспільний побут. Тип цей персоніфікує філософське ничегонеделанье, усвідомлене відчуження від навколишнього середовища, що відкидають душа й розум молодого провінціала, що потрапив із сонної Обломовки в столицю. “Життя: гарне життя! Чого там шукати?
Інтересів розуму, серця? – пояснює О. свій світогляд другові дитинства Андрію Штольцу. – Ти подивися, де центр, біля якого обертається це все:, немає його, немає нічого глибокого, що зачіпає за живе. Все це мерці, що сплять люди, гірше мене, ці члени ради й суспільства!
Що водить їх у житті? Адже вони не лежать, а снують щодня, як мухи, взад і вперед, а що користі?.. Під цією всеоб’ємністю криється порожнеча, відсутність симпатії до всього!..
Ні, це не життя, а перекручування норми, ідеалу життя, що вказала природа метою людині”. Природа ж, по О. , указала єдину мету: життя, як вона від століття протікала в Обломовке, де боялися новин, традиції дотримували строго, книги й газети не визнавали зовсім. З “Сну Обломова”, названого автором “увертюрою” і опублікованого значно раніше роману, а також з окремих, розкиданих по всьому тексту штрихів, читач довідається досить повно про дитинство і юність героя, проведених серед людей, що розуміли життя “не інакше, як ідеалом спокою й бездіяльності, що порушується часом різними неприємними випадками… праця зносили як покарання, накладене ще на праотців наших, але любити не могли, і де був випадок, завжди від нього позбувалися, знаходячи це можливим і належним”.
Гончарів зобразив трагедію російського характеру, позбавленого романтичних чорт і не пофарбованого демонічною похмурістю, але проте оказавшегося на узбіччі життя – з вини власної й з вини суспільства, у якому не найшлося місця про ломовий. Не має попередників, цей тип так і залишився унікальним. В образі О. присутні також автобіографічні риси У шляховому щоденнику “Фрегат “Паллада” Гончарів зізнається, що під час подорожі охотнее всього лежав у каюті, не говорячи вже про те, з якою працею взагалі зважився на кругосвітнє плавання. У дружнім колі Майкових, що ніжно любили письменника, у Гончарова найшлося багатозначне прізвисько – “принц де Лінь”. Шлях О. ;- типовий шлях провінційних російських дворян 1840-х рр.
, що приїжджали в столицю й оказивавшихся не в справ Служба в департаменті з неодмінним очікуванням підвищення, рік у рік одноманітність скарг, прохань, зав’язування відносин зі столоначальниками – це виявилося не під силу О., що зволів пересуванню по сходам “кар’єри” і “фортуни” лежання на дивані, ніякими надіями й мріями не пофарбоване. В О. дрімає та мрійність, що рвалася назовні в Олександрі Адуеве, герої гончаровской “Звичайної історії”. У душі О. теж лірик, людина; умеющий глибоко почувати – його сприйняття музики, занурення в чарівні звуки арії “Casta diva” свідчать про те, що не одна тільки “голубина лагідність”, але й страсті йому доступні Кожна зустріч із другом дитинства Андрієм Штольцем, повною протилежністю О., здатна сколихнути його, але ненадовго: рішучість щось почати, якось облаштувати своє життя опановує ним на короткий час, поки Штольц поруч із ним.
А в Штольца бракує ні часу, ні завзятості “вести” О. від учинку до вчинку – перебувають інші, хто в корисливих цілях готовий не відходити від Іллі Ілліча Вони в остаточному підсумку й визначають русло, по якому протікає його життя. Зустріч із Ольгою Іллінською на час змінила О. до невпізнанності: під впливом сильного почуття з ним відбуваються неймовірні перетворення – занедбаний засалений халат, О. встає з постелі, як тільки прокидається, читає книги, переглядає газети, енергійний і діяльний, а переїхавши на дачу поблизу від Ольги, по нескольку раз у день відправляється на зустрічі з нею. “…У ньому з’являлася лихоманка життя, сил, діяльності, і тінь зникала… і симпатія била знову сильним і ясним ключем.
Але всі ці турботи не виходили поки з магічного кола любові; діяльність його була негативна: він не спить, читає, іноді подумує писати й план (благоустрою маєтку. – Ред.), багато ходить, багато їздить Подальший же напрямок, сама думка життя, справа – залишається ще в намірах”. Любов, що несе в собі потреба дії, самовдосконалення, у випадку О. приречена.
Йому потрібно інше почуття, що зв’язало б сьогоднішню реальність із давніми дитячими враженнями про життя в рідний Обломовке, де від існування, наповненого тривогами й хвилюваннями, відгороджуються будь-якими засобами, де сенс життя укладається в думці про їжу, сон, прийом гостей і переживання казок як дійсних подій. Будь-яке інше почуття здається насильством над природою. Не усвідомлюючи цього до кінця, ПРО.
Розуміє, до чого не можна прагнути саме в силу певного складу своєї натури. У листі до Ольги, написаному майже на порозі рішення про одруження, воно говорить про страх майбутнього болю, пише гірко й пронизливо: “А що буде, коли я прив’яжуся… коли бачитися – зробиться не розкішшю життя, а необхідністю, коли любов уп’ється в серце? Як відірватися тоді?
Чи переживеш цей біль? Зле буде мені”. Гафія Матвіївна Пшеницина, господарка квартири, що знайшов для О. його земляк пройдисвіт Тарантьев, – ідеал обломовщини в самому широкому значенні цього поняття.
Вона так само “природна”, як і О. Про Пшенициной можна сказати тими ж словами, якими говорить Ользі про О. Штольц: “…Чесне, вірне серце! Це його природне золото; він непошкоджене проніс його крізь життя Він падав від поштовхів, прохолоджувався, заснув, нарешті, убитий, розчарований, втративши силу жити, але не втратив чесності й вірності. Ні однієї фальшивої ноти не видало його серце, не пристало до нього бруду… Це кришталева, прозора душа; таких людей мало, вони рідкі; це перлини в юрбі!
” Риси, що зблизили О. із Пшенициной, зазначені тут точно. Іллі Іллічу необхідно найбільше почуття турботи, теплоти, нічого не потребуючих замість, тому й прив’язався він до своєї господарки, як до здійсненої мрії про повернення в благословенні часи щасливого, ситого й безтурботного дитинства. З Гафією Матвіївною не зв’язані, як з Ольгою, думки про необхідність що б те не було вживати, якось змінювати життя навколо й у собі самому. Свій ідеал О. пояснює Штольцу просто, порівнюючи Іллінську з Гафією Матвіївною: “…
Вона проспіває “Casta diva”, а Горелки зробити не вміє так! І пирога такого з курчатами й грибами не зробить!” А тому, усвідомивши твердо і ясно, що більше прагнути йому нікуди, просить Штольца: “Що ти хочеш робити із мною? З тим миром, куди ти тягнеш мене, я розпався назавжди; ти не врятуєш, не складеш дві розірвані половини. Я приріс до цієї ями хворим місцем: спробуй відірвати – буде смерть”.
У будинку Пшенициной читач бачить О. усе більше й більше сприймаючого “теперішній свій побут, як продовження того ж обломовского існування, тільки з іншим колоритом місцевості й почасти часу. І тут, як в Обломовке, йому вдавалося дешево відбуватися від життя, уторгувати в їй і застрахувати собі незворушний спокій”. Через п’ять років після цієї зустрічі зі Штольцем” знову произнесшим свій жорстокий вирок: “обломовщина!” – і осту-вили ПРО.
У спокої, Ілля Ілліч “помер, очевидно, без болю, без мучень, начебто зупинилися годинник, які забули завести”. Сина О. , породженого Гафією Матвіївною й названого на честь друга Андрієм, забирають на виховання Штольци.
Схожі твори:
- Голубина ніжність” Іллі Ілліча Обломова (По романі И. А. Гончарова “Обломів”) 1. Творчий шлях И. А. Гончарова. 2. “Обломів” очами критиків. 3. Лінія Обломів – Ольга Ильинская. 4. Філософський зміст роману. И. А. Гончарів, відомий критик і прозаїк, увійшов в історію російської літератури як блискучий побутописець і реаліст, що тяжіє до зображення психологічних і моральних колізій У його творчості знаходили своє...
- Як сполучаються в характері Іллі Ілліча Обломова “моральне, рабство” і “голубина ніжність”? (По романі И. А. Гончарова “Обломів”) 1. Обломів – один із самих поетичних образів. 2. Особливості ідейного зображення характеру героя. 3. Образ Обломова як відображення російського національного характеру. 4. Відношення до героя. Роман “Обломів” И. А. Гончарова, що входить у трилогію так званих три “ПРО” – “Звичайна історія”, “Обломів” і “Обрив”, на мій погляд, самий яскравий...
- Роль Ольги Іллінською в долі Іллі Обломова (По романі А. А. Гончарова “Обломів) 1. Образ Ольги Іллінською. 2. Спроби змінити Обломова. 3. Розчарування Ольги 4. Протиставлення Пшенициной і Іллінською. Доля головного героя роману А. А. Гончарова Іллі Ілліча Обломова може з повним правом бути названа нетипової У житті Обломова не було яскравих, вражаючих подій. Щодня був схожий на попередній. Ілля Ілліч відмовлявся від...
- Обломів характеристика образа Марьи Михайлівни ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Марья Михайлівна – тітка Ольги Іллінською, що виховує племінницю після смерті батьків. Образ подібної наставниці характерний для російської літератури XIX в. Світосприймання Ольги зложилося таким, яким воно з’являється в романі, багато в чому завдяки саме М. М. , що надала своїй вихованці досить волі для прояву щиросердечних...
- Обломів характеристика образа Захара ...
- Обломів характеристика образа Пшенициной Гафії Матвіївни ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Пшеницина Гафія Матвіївна – удова чиновника, що залишилася із двома дітьми, сестра Івана Матвійовича Мухоярова, кума Тарантьева. Саме Тарантьев поселяє Обломова, змушеного шукати нову квартиру, у будиночку П. на Виборзькій стороні. “Їй було років тридцять. Вона була дуже біла й повна в особі, так що рум’янець, здається,...
- Обломів характеристика образа Іллінською Ольги Сергіївни ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Іллінська Ольга Сергіївна – одна з головних героїнь роману, яскравий і сильний характер. Можливий прототип И. – Єлизавета Толста, єдина любов Гончарова, хоча деякі дослідники відкидають цю гіпотезу. “Ольга в точному значенні не була красуня, тобто не було ні білизни в ній, ні яскравого колориту щік і...
- Обломів характеристика образа Мухоярова Івана Матвійовича ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Мухоярів Іван Матвійович – брат Гафії Матвіївни Пше-Нициной, персонаж, на перший погляд, малоприметний, але являющийся важливою пружиною в сюжеті роману. Читач довідається про М. від земляка Обломова, Михея Андрійовича Тарантьева, що атестує Обломову свого “кума”: “Це, брат, золота людина, не чету якому-небудь вискочці німцеві! Корінний, росіянин служака,...
- “Без Ольги Іллінською й без її драми з Обломовым не довідатися б нам Іллі Ілліча так, як ми його тепер знаємо…” (А. В. Дружинін) “Розбирати жіночі образи, створені И. А. Гончаровым, значить пред’являти претензію бути великим знавцем віденського серця”, – помітив один з найбільш проникливих російських критиків – Н. А. Добролюбов. Дійсно, образ Ольги Іллінською можна назвати безсумнівною удачею Гончарова-Психолога. У ньому втілилися не тільки кращі риси російської жінки, але й все краще, що...
- Ольга Іллінська й Гафія Пшеницина в житті Обломова (По романі И. А. Гончарова “Обломів”) 1. Образ Ольги і її взаємини з героєм. 2. Коло інтересів Гафії Матвіївни. 3. Роль Ольги Іллінською в романі. 4. Вибір Обломова. Так, я знаю, я Вам не пари, Я прийшов з іншої країни… Н. З. Гумилев Малорухомий спосіб життя Обломова, головного героя однойменного роману И. А. Гончарова, начебто не...
- Який соціальний зміст протиставлення образів Обломова й Штольца у романі Обломів? Тема роману “Обломів” – зображення російської дійсності напередодні реформи 1861 року. Ідея роману не новий: головний герой Обломів – “зайва людина”, ледачий, марний, а тому й нещасний. Добролюбов у статті “Що таке обломовщина?” ставить його в один ряд з Онєгіним, Тентетниковим (герой другого тому “Мертвих душ”), Печориним, Бельтовим (герой роману...
- Обломів і Захар у романі И. А. Гончарова “Обломів” У романі “Обломів” И. А. Гончарів представив на суд читачів зовсім нові літературні образи, нову концепцію роману. Як відомо, у житті все взаємозалежно, це ставиться й до двох образів роману: Захарові й Обломову. Захар пов’язаний з Обломовым нерозривними узами, його життя немислиме без доброго пана. Цей образ досить значимо в...
- Обломів і “обломовщина” у романі И. А. Гончарова “Обломів” Роман Гончарова “Обломів” вийшов у світло в 1859 році, коли Росія стояла на порозі змін в економічному й політичному житті, викликаних необхідністю скасування кріпосного права. Роман відразу став предметом загальної уваги як для читачів, так і для критиків. Виділяється оцінка роману Добролюбовым. У статті “Що таке обломовщина?” критик назвав роман...
- Злочин і покарання характеристика образа Лужина Петра Петровича ЗЛОЧИН І ПОКАРАННЯ (Роман, 1866) Лужин Петро Петрович – тип ділка й “капіталіста”. Йому сорок п’ять років. Манірний, ставний, з осторожною й брюзгливою фізіономією. Похмурий і зарозумілий. Хоче відкрити в Петербурзі адвокатську контору. Вибившись із незначності, високо цінує свій розум і здатності, звик любуватися собою. Однак найбільше Л. цінує гроші....
- Над прірвою в житі характеристика образа Колфилда Холдена Колфилд Холден – шістнадцятирічний юнак з покоління тинейджеров 50-х рр. Хоча сам він і не любить рассказиватьо своїх батьках і “усякої девидкопперфилдской каламуть”, але існує насамперед у своїх сімейних зв’язках. Його батько – людин з ірландським прізвищем – до шлюбу було католиком. Його батьки різної віри, але, видимо, уважають цей...
- Обломів і Штольц (по романі “Обломів”) Роман “Обломів” И. А. Гончарова не втратив своєї актуальності й свого об’єктивного значення й у наш час, адже в ньому закладений загальнолюдський філософський зміст. Головний конфлікт роману – між патріархальним і буржуазним укладами російського життя – письменник розкриває на протиставленні людей, почуттів і розуму, спокою й дії, життя й смерті....
- Повести Белкина характеристика образа Сильвио ПОВЕСТИ ПОКІЙНОГО ІВАНА ПЕТРОВИЧА БЕЛКИНА (1830; опубл. 1831) ПОСТРІЛ Сильвио – тридцатипятилетний офіцер-дуелянт, одержимий ідеєю мести. Історія про нього повідана И. П. Белкину якимось полковником И. Л. П., в ініціалах якого легко прочитується натяк на знаменитого бретера тої пори И. П. Липранди; оповідання ведеться від імені И. Л. П. Полковник-Оповідач,...
- Дон Жуан характеристика образа Дон Жуана Дон Жуан – у версії Байрона романтичний персонаж, що відкриває в собі розлад між закладеним природою й тим, що викохано суспільством, і цим різко відрізняється від своїх попередників. Вони – в обробках легенди від Тирсо де Молина до Мольера – були незмінно наділені людською цілісністю, тоді як у Байрона персонаж,...
- Повести Белкина характеристика образа Белкин Іван Петрович ПОВЕСТИ ПОКІЙНОГО ІВАНА ПЕТРОВИЧА БЕЛКИНА (1830; опубл. 1831) Белкин Іван Петрович – вигаданий персонаж-оповідач, поміщик села Горюхина, породжений в 1798 р. від “чесних і шляхетних батьків” (батько – секунд-майор); виучений сільським дячком і пристрастився до творчості; в 1815-1823 гг. служивший у піхотному єгерському полицю; не пила; имевший надзвичайну слабість до...
- Сид характеристика образа Сида Сид – героїчне прізвисько, дане поваленими їм маврами донові Родриго й ставшее назвою першої трагедії французького классицистического театру. Арабське слово “сид” означає “пан”. У розвитку сюжету два вчинки Р. є ключовими: помста за батька, ображеного графом Гормасом, і переможний бій з маврами. Вони визначають не тільки характер взаємин героїв трагедії,...