Не допустіть до влади “страшного” чоловіка!
Хочеться згадати одну українську народну мудрість: “Життя прожити; – не поле перейти”. Справді, прокласти рівну стежку через поле – і то нелегко,, хоч межі його можна осягнути зором. А життя – річ складніша: не знаєш, дві натрапиш на камінь, а де – не вибоїну, зустрінеш в дорозі добро чи зло… Тільки сильна і добра людина може пройти свій життєвий шлях гідно, не розгубившись, не розтративши духовних скарбів, доброти й любові, гідності й честі.
У прислів’ях та приказках наш народ відтворив свій моральний кодекс: “Все добре
Панас Мирний та Іван Білик навчалися мудрості у свого народу. Доказом цього є й те, що роман “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” рясно пересипаний приказками і прислів’ями, й те, що одне з них стало назвою твору, й те, що думки і настрої народу автор передав через своїх персонажів.
Чи сповідував у своєму житті ці святі моральні принципи головний герой роману Чіпка Варениченко?
“А недалеко від Пісок стоїть високий хрест, під яким тліє вісім безвинних душ, загублених в одну ніч страшним чоловіком…”
Самі автори роману називають Чіпку страшним чоловіком, хоча він вважає себе правдолюбом і народним месником. А для мене Нечипір Вареник – злодій, розбишака, п’яниця і вбивця, якому немає виправдання і який є “пропащою силою” не лише тому, що зріс у тяжких обставинах. Адже Грицькові, наприклад, з дитинства було ще важче, ніж Чіпці – він був круглим сиротою.
Повернувшись із заробітків, Грицько заснував хазяйство, одружився з Христєю, і стали вони “між людьми хазяями”, “на все село парою”. То чому ж Грицько не спустився на дно, як Чіпка? Чому у Грицька зі своєю дружиною “одна думка, одна рада”? А Чіпка “не найде коли й слова промовити до Галі” з тих пір, як обрали його в земство.
Сама Галя зростала серед грабіжок і пияцтва, мала перед собою недобрий приклад батька й матері, але зуміла зберегти чисту душу. Даремне вмовляє вона чоловіка, не слухає він її…
Якої ж правди шукав Чіпка, коли вбив сторожа на хуторі, за що мстив невинному чоловіку, в чому завинила перед ним сім’я тієї людини? Що ж це за правда – вбивство, грабіж? Чіпка хоче “життя, як стерню пройти”, “ноги не вколовши”. Грицько, антипод Чіпки, міг примиритися зі своїм становищем. Наприклад, посватавшись до багатої дівчини та отримавши гарбуза, притих, присмирів та й одружився на бідній сироті Христі. Він не грабував тих, хто одружився і живе щасливо.
Двічі Чіпка ставав хазяїном і двічі опускався до пияцтва, крадіжок; і обидва рази через те, що зустрічалися йому на життєвому шляху перепони, які він не хотів долати.
Ще з дитинства Чіпка був ображений на долю, “що поділила людей на хазяїна і робітника”. Але ж коли Чіпка наймитував, то нічого не хотів робити, не слухав свого хазяїна. На мою думку, якщо вже він пішов у найми, то повинен був старатися. Тим паче, що “хазяїн до нього спершу миром та ласкою, показує й розказує – як і що, і коли робити. Так же Чіпка й знати нічого не хоче!” А потім ще й мало не спалив хазяїна.
Бородай не змушував Чіпку тяжко працювати, не знущався з нього. Заможний чоловік пожалів Мотрю й взяв її сина до себе у найми, хоч по селу й ходили чутки, що Чіпка – чортеня і що в нього на коліні родимка – знак диявола. Ще одна деталь на користь Бородая: він не позивався з Чіпчиною матір’ю. Отже, він був хорошою людиною, а Чіпка був поганим робітником. Якщо йому не подобалася робота, то хіба це означало, що потрібно спалити хазяїну двір…
У Чіпки з дитинства зародилась у серці образа на всіх, кому живеться краще, ніж йому. Коли просився він пастухом, громада відмовила: “Молодий ще, ненадійний”. Та хіба ж і не правда?! На той час худоба для селянина була всім – вона годувала його самого, його родину. Як же довірити всю громадську худобу Чіпці, коли у свого першого хазяїна Чіпка мало не влаштував пожежу? Я думаю, що якби Чіпка погодився знову стати підпасичем, то він би заслужив громадську довіру. Але Варениченко, “так-сяк перебувши зиму”, уже хоче бути громадським чабаном!
“І громада, бачу, живе кривдою…” – думає Чіпка, якого “тяжко образила громадська неправда”. Замість того, щоб сумлінною працею заслужити довір’я, знову ображається на людей.
Він не жаліє ні матері, ні дружини. Узяв у матері останні гроші, та не добившись землі, пропив їх.
Чіпка – зла, дуже зла людина, він шукає легкого хліба в житті, замість того, щоб боротися з труднощами; мстить за свої невдачі всім навкруги, вважаючи, що “рівняє багатого з бідним”.
“Чи воно коли була правда на світі? Чи, мабуть, її ніколи не буде?” – питає в Мотрі Чіпка. А бідолашна Галя запитує в чоловіка: “А де ж у тебе та правда? Де?” “Та нема чого Чіпці відповісти їй, бо й сам у гулянках забув, чого прагне і чого Хоче…
Повпиваються з товаришами, та й ляпають язиками за дитинство своє нужденне, за пана, у якого треба красти, бо він у людей покрав, про людську неправду та про земство, що не далося йому в руки”.
“І часом, заливши очі, викрикує, що час би й покарати…” Кого? Навіщо? Може, за те, що одні заробляють гірким потом на заробітках гроші та купують собі землю, а він не міг і свою відстояти? Чи за те, що в земстві немає місця вбивцям?
А якби було? Адже ті пани, що служили в управі, також були не янголами і покривали один одного. Якщо припустити, що пани закрили б очі на його злочини, хіба довго служив би Чіпка? І в управі зіткнувся б він з “неправдою”, не раз і не два побачив би соціальну несправедливість, не раз і не два розчарувався б у своїх ідеалах і зіткнувся би з продажними чиновниками.
Страшно навіть уявити, як реагував би “страшний чоловік”, наділений владою, як “рівняв” би багатих з бідними, як поводився б з тими чиновниками, що мають кращі умови роботи, більшу зарплатню, ніж він…Гадаю, навіть залишившись в управі, не зміг би він завоювати людську довіру, а з його хворобливим самолюбством він уже напевно сприймав би кожне зауваження, як образу. Чи довго служив би там? Гадаю, що він відразу забажав би стати якимсь начальством, а діставши відмову, покинув би земство і спився.
Плаче сердешна Галя, скаржиться й Грицько (“Ні, Чіпко, я в тебе через товариство не хочу бувати”), та й мати просить, щоб покинув гайдамацтво, ставав на хазяйство. Тільки Чіпка більше схильний слухать тещу, яку він шанує й поважає; Матня, Лушня, Пацюк мають на нього більший вплив, ніж Грицько. Коли зривається в Лушні з п’яного язика дурниця, він вірить їй, і кидає матері в вічі, що вона отруїла Явдоху, не заступається за Мотрю, коли “товариші” піднімають на неї руку…
Так і не побачила мати добра від сина, доживала віку в чужій хатині.
Мені щиро жаль її, та ще Галю, яку він зі своєю “правдою” довів до самогубства, та ще маленьку дівчинку, що залишилася сиротою, тому що всіх її родичів вирізав “страшний чоловік”. ‘” А Чіпки мені не шкода.
У народі кажуть: ніколи не приймай рішення у гніві. Чіпка ж не замислювався, перш ніж зробити якийсь крок. Його серце ніколи не радилося з розумом, ставало сліпим у злобі і часто вело на слизьку дорогу. Тому всі його добрі наміри й помисли були перекреслені жахливими вчинками, кривавими злочинами. Народ, найсправедливіший суддя, каже: “Добро довго пам’ятається, а лихо ще довше”. Про це варто знати кожному.
Схожі твори:
- Не допустіть до влади “страшного” чоловіка! (за романом “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”) Хочеться згадати одну українську народну мудрість: “Життя прожити – не поле перейти”. Справді, прокласти рівну стежку через поле – і то нелегко, хоч межі його можна осягнути зором. А життя – річ складніша: не знаєш, де натрапиш на камінь, а де – не вибоїну, зустрінеш в дорозі добро чи зло…...
- Не допустіть до влади “страшного” чоловіка! (за романом Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”) Хочеться згадати одну українську народну мудрість: “Життя прожити – не поле перейти”. Справді, прокласти рівну стежку через поле – і то нелегко, хоч межі його можна осягнути зором. А життя – річ складніша: не знаєш, де натрапиш на камінь, а де – не вибоїну, зустрінеш в дорозі добро чи зло…...
- Образ безвихідно страшного життя у творах Андрєєва У багатьох випадках відгуки на твори Андрєєва були негативними. Майже одностайно було засуджене оповідання “Безодня”. Ідея оповідання досить складна. У ньому можна доглянути викриття лицемірства буржуазної моралі: герой оповідання гімназист Немовецкий, вихований у добропорядній буржуазній сім’ї, перед особою морального випробування виявився переможений зоологічними інстинктами, поглумившись над дівчиною, що втратила свідомість,...
- “Лики страшного миру” у поезії А. А. Блоку Поет-Символіст “срібного століття” Олександр Блок створив у своїх віршах особливу, таємничу й містичну реальність. І ця реальність повна противоречий і парадоксів. Мир, до якого прагне душа Блоку, – це мир Прекрасної Дами, мир гармонії, любові й краси. Але мир, що оточує поета, – це неспокійний, “передосившийся”, хворий, “страшний мир”. У...
- Як Джиртдан повів дітей від страшного дива (Азербайджанська казка) Жила колись одна жінка, і був у неї синок, такий маленький, що всі його називали Джиртданом – Малям. Малий ростом Джиртдан, а у всьому батькові й матері намагається допомогти. Побачив він один раз, що сусідські діти збираються в ліс за хмизом. Прийшов до матері й говорить: – Я разом із...
- М. К. Морозова по смерті чоловіка За заповітом чоловіка М. До. Морозова отримувала підстави розпоряджатися усіма грошима своєї сім’ї та ставала володаркою величезних статків. Проте стану чоловіка Маргарита відмовилася на користь дітей, залишивши у себе права розпоряджатися грошима до їх повноліття, і цю непросте завдання вона також виконала з честю: непросто зберегла, а й побільшила сімейні...
- Світ чоловіка і жінки у романі Панаса Мирного “Повія” Роман Панаса Мирного “Повія” – твір величезної художньої вартості, один із найкращих соціально-психологічних романів української літератури XIX ст. В українській літературі, особливо в усній народній творчості, яка завжди була зразком для письменника, інтимні зв’язки зображувалися стримано, високоморально. Водночас необхідно було довести, що поява на Україні такого ганебного явища, як розпуста,...
- “Хто доброго чоловіка минає, той щастя не має” Люди влаштовані дуже цікавим чином, і це стосується всіх без винятку. Іноді ми готові дякувати і віддавати належне тому, хто нам нічого корисного не зробив. В інші випадки ми не помічаємо величезного добра і не ставимося до тих, хто його робить, з належною повагою і вдячністю. Я ж вважаю, що...
- “У чому сенс життя чоловіка?” Кожна людина повинна мати певний сенс життя і його мету. З одного боку, сучасне суспільство досить вільне, людина вільна і може вибирати ту мету, яка їй подобається і викликає у нього інтерес. Варто відзначити, що багато людей дотримуються цього принципу, домагаються своїх цілей, відчайдушно до них прагнуть. У той же...
- Образ чоловіка у прозі Панаса Мирного Неперевершений талант Панаса Мирного душевного аналізу у поєднанні з його знанням побуту народу велику користь приніс у вивченні народного життя і типів народного середовища. Письменник схильний до змалювання різнохарактерних героїв у різних ситуаціях і оточенні. Щоправда, ми звернули увагу лише на героїв-чоловіків, характеристика яких теж не відзначається однотипністю. Умовно за...
- Праця чоловіка годує, а лінь марнує Матеріал уроку. Українські народні казки “Ремесло царевича”, “Золота пшениця”. Мета. Розкрити поняття “соціально-побутова казка”, ознайомити з її характерними рисами. Формувати уміння і навички аналізувати, робити висновки з прочитаного. Розвивати вміння знаходити в казці головне, оцінювати вчинки персонажів, виявляти мотиви їхньої поведінки. Сприяти вихованню позитивних рис характеру: працьовитості, відповідальності. доброти, щирості....
- “У чому сенс життя чоловіка і жінки” Що таке взагалі сенс життя? Тема пошуку сенсу життя існує давно, люди завжди замислювалися про причини існування на Землі. Існує твердження, що це всього-на-всього цілі, які ставить перед собою кожна людина, будь то жінка або чоловік, дитина або старий. І хоча всі члени суспільства бажають підкорити поставлену перед собою вершину,...
- “Сучасна українська сім’я. Роль у житті української родини чоловіка і батька” Крім загальних функцій у вихованні дитини батько і мати виконують ще й специфічні, які засновані на статевому розходженні. За своєю природою і соціальним статусом чоловік споконвіку є надійною опорою і захистом завдяки тому, що він більш розвинений фізично, активний у всіх відносинах. Лицарські якості, давно розгублені в сучасному світі, але...
- ПРОБЛЕМА НАРОДУ Й ВЛАДИ В ТРАГЕДІЇ А. С. ПУШКІНА “БОРИС ГОДУНОВ” Піднімаються найглибші філософські й Політичні проблеми. Нарівні з ними Пушкін розглядає проблеми Моральності й совісті. Велика увага А. С. Пушкін приділяє проблемі народу й Влади, у своєму добутку він показує Ідеал російського народу, ідеал правди й Совісті. Відразу в Експозиції перед нами встає юрба народу (сцена У Новодівочого монастиря), що...
- Поділ влади в парламентарних монархіях і республіках Поділу влади в парламентських республіках можна присвятити ще одну роботу, тому Я зупинюся тільки на короткій характеристиці інституту поділу влади в парламентарских монархіях і республіках Всі сучасні демократичні теорії держави й права визнають народ єдиним носієм і джерелом влади. Влада народ здійснює як безпосередньо (референдум, народна законодавча ініціатива), так і...
- “Час не має влади над коханням” У самому ранньому віці люди починають замислюватися і приходити до думки про те, що таке кохання. Це тільки підтверджує тезу про те, що кохання займає одне з основних місць в житті людини. Про нього розмірковують письменники і звичайні люди, навіть шкільні твори розглядають це питання дуже часто. З питанням кохання...
- Висоцький і Марія Влади: пісня про любов З Марією Влади Висоцький познайомився в 1967, хоча довідався про неї набагато раніше. У Сполучнику був популярний фільм “Чаклунка” з її участю. Під час чергового приїзду в Москву її друг запросив Марину в театр на Таганку, пообіцявши, що вона побачить молодого, але дуже талановитого й уже популярного в. Висоцького. Їй...
- Поділ влади в країнах зі смешенной формою правління Франція належить до числа держав, що зіграли особливу роль у становленні концепції й твердженні поділу принципу поділу влади. Французька революція 1789 року поклала шлях до перетворення трохи абстрактної й відверненої теорії в провідний конституційно-правовий принцип, на якому спочиває сьогодні державний лад будь-якої демократичної держави У минулі два сторіччя Франція стала...
- Тоталітаризм – це злочинна форма влади У нас не було ні правди, ні волі, у нас одбирали віру. Багато українських письменників, справжніх синів свого народу, зазнали переслідувань, морального терору і політичних репресій у роки комуністичної сваволі. І тільки коли вони опинилися далеко від Радянської імперії, вони змогли розповісти нам правду. Іванові Багряному довелося пройти через усі...
- Зображення розтліваючою влади грошей в романі Оноре де Бальзака “Батько Горіо” Французький письменник Оноре де Бальзак по праву вважається одним з найбільших романістів XIX століття. Головна особливість його творчості полягає в тому, що він написав не просто велика кількість романів, – він написав історію цілого суспільства, яку назвав потім “Людська комедія”. Створюючи “Людську комедію”, Бальзак поставив перед собою завдання, ще не...