Наше життя – театр абсурду
Тепер ніхто не скаже, коли саме до Василя Стуса прийшло уміння того, що правда і справедливість, про які трубили на кожному кроці, були насправді облудою, кривдою та свавіллям розбещених можновладців. За їхніми амбіціями (і це добре розумів Стус!) ховалося зверхнє ставлення до людей, люта ненависть до демократії.
Чолом мудрого, далекоглядного і відчайдушного українця Василь Стус зіткнувся з епохою Брежнєва – Щербицького і зрозумів, що вона (система) рухалася тільки з тими, що вгорі, давила чобітьми, не дбаючи про власне майбутнє. І ця система
Система писала закони, за якими мали жити люди; закони, у відповідності до яких талановитій інтелігенції не дозволено було висловити свою думку, ствердити своє світовідчуття.
Те, що оточувало поета, почалося давно. Стус назве те життя театром, на сцені якого грають актори, що загубили своє власне “я”, тобто шанобливе ставлення до себе. Він напише:
Ця п’єса почалася вже давно,
І лиш тепер збагнув я:
Де кожен власну сутність загубивши,
І дивиться, і грає. Не живе. Це рядки з вірша поета, який не публікувався. Він був приєднаний до справи засудженого Василя і розцінювався як письмовий доказ його “провини” перед своєю державою.
Система добре розуміла, що карою для таких, як Стус, є повільне фізичне знищення.
Та таку людину зламати було неможливо. Тортури тільки загострювали в ньому реакцію на кривду: він свято вірив у те, що свободу “не перетюрмувати”. бо на сторожі стоять, всміхаючись чарівно, обранці її долі.
В. Стус завжди болісно реагував на перекручення принципів національної політики. Сперечався, обурювався, протестував. У своїх публіцистичних творах він зізнавався: “Я просто інакше не можу! І Жити не можу спокійно, і не зможу”. Після арешту, коли його ізолювали, він напише:
Отак живу: як мавпа серед мавп.
Чолом прогріжним із тавром зажури
Все б’юся об тверді камінні мури, як їхній раб,
Як раб, як нищий раб. Стус ніколи нічого легко не зрікався. У коментарі до вироку суду він скаже: “…своєї вини я не визнав і в останньому слові”.
Як ми знаємо з біографії, “доля довгождана” застукала у Василеві двері 12 січня 1972 року – з обшуком і арештом. Але то справді була доля: він відчув у камері свободу й цілковиту ясність дороги:
Покинув я гнилий підвал,
Лишив майдан Богдана,
Де гетьман огиря учвал
Кудись жене щорано.
Я там давненько вже це знав
Про справжні емпіреї,
А тут Господь наобіцяв гетьманські привілеї. Це сповідь з гіркою посмішкою. Бо й, справді, так мало змінилось зовні: підземелля, в якому працював Стус інженером, було недалеко від тюрми… і все це розмістилось на півкілометрі старого княжого Києва. Та то тільки зовні, а насправді саме тут відбулося нове народження поета-борця.
Табірна поезія Василя Стуса просякнута страшною правдою, духом неволі і нескорення. Поет створює реалістичні картини того жаху, який супроводжував життя українського народу вподовж історії. Поезія характеризується глибоким узагальненням суспільного життя.
Так, у вірші “Як добре те, що смерті не боюсь я”, осмисливши своє місце в “театрі абсурду”, поет створює образи своїх однодумців, які віддавали своє життя за торжество ідеалів, за щасливе життя народу в цілому. Цю ж проблему автор розглядає й у інших творах, зокрема в циклі віршів “Трени М. Г. Чернишевського”. Перед нами постають похмурі й страшні картини радянської дійсності: і 1937 рік, і роки ГУЛагівських таборів.
Та своє розуміння ролі народу в житті держави Стус трактує по-новому. В народних стражданнях він звинувачує сам народ, гадаючи, що саме його (народова) вина в тому, що кращі сини гинуть в таборах. Стусові (як і Шевченкові та Франкові у свій час) не зрозуміло, чому народ терпить таку страшну кривду, чому мовчить і кориться. Читаєш ці віршовані рядки і мимоволі згадуєш “дикого тура” М. Коцюбинського, на шию якого накинуте ярмо, і він тягне його віками.
У думках Стуса – суперечливість самої країни, в “якій він слова жодного не вчив”. З одного боку, країну населяють чесні, чемні, щедрі, працьовиті люди, а з другого – представники цих же чесних, працьовитих заради теплого місця в кріслах чинили страшні злочини.
Василь Стус пророкує кінець країні, в якій життя – театр абсурду. Він виражає впевненість у тому, що винні в народному стражданні будуть покарані, а держава “напівтьми і напівсонця” стане державою світла й добра, любові та ласки, державою, в якій будуть поважати людину-творця.
Схожі твори:
- Наше життя – театр абсурду (за творами Василя Стуса) Тепер ніхто не скаже, коли саме до Василя Стуса прийшло розуміння того, що правда і справедливість, про які трубили на кожному кроці, були насправді облудою, кривдою та свавіллям розбещених можновладців. За їхніми амбіціями (і це добре розумів Стус!) ховалося зверхнє ставлення до людей, люта ненависть В демократії. Чолом мудрого, далекоглядного...
- “Театр абсурду” Ежена Йонеско Французький драматург румунського походження Ежен Йонеско (1909-1994) увійшов в історію світової літератури як найяскравіший і найпослідовніший теоретик і практик “театру абсурду”. Сам Йонеско завжди говорив, що “театр абсурду” почався саме з його перших п’єс, з “Голомозої співачки”, “Стільців”, “Жертв обов’язку”. Хоча значнішим кроком у розвитку цього напряму Йонеско вважав прихід...
- Західна драматургія “Театр абсурду” Західна драматургія “Театр абсурду” “Театр абсурду” – найбільш значне явище театрального авангарду другої половини XX століття. З усіх літературних течій і шкіл “театр абсурду” є найумовнішим літературним угрупованням. Річ у тім, що представники його не лише не створювали жодних маніфестів чи програмних творів, а й узагалі не спілкувалися один з...
- Відповіді до теми: “Театр абсурду – нова течія в драматургії XX ст.” 1. Що саме дало нове життя драмі у другій половині XX століття? Якоюсь мірою нове життя театру пов’язане із вторгненням у масову свідомість кінообразності, що посунула драматургію, а також нав’язливих “мильних опер” її телеекранів. Щоб зберегти засади інтелектуального спілкування, театр змушений був шукати нові засоби – так виникає театр обговорення,...
- Великий росіянин письменник (життя й діяльність). Найбільший син Росії. Пушкіна – наше все Творчість А. С. Пушкіна, найбільшого російського поета, склало целую епоху в розвитку нашої культури. В особистості поета втілилася духовна міць нашого народу, його волелюбність, багатобічна обдарованість і могутня творча сила. Він виступає і як лірик, і як драматург, і як письменник, широко й глибоко освится життя людського суспільства й внутрішній...
- Життя і творчість К. Гольдоні. Погляди драматурга на театр “Дель Арте” ІТАЛІЙСЬКА ЛІТЕРАТУРА XVIII СТ. К. ГОЛЬДОНІ І К. ГОЦЦІ 2. Життя і творчість К. Гольдоні. Погляди драматурга на театр “Дель Арте” Найвизначніший драматург Італії, блискучий комедіограф, виступав одночасно і як носій кращих національних, народних традицій і як послідовник французьких просвітників. Народився у Венеції. Його дід був багатим юристом, який влаштовував...
- Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга XIX ст., про “театр корифеїв” УРОК 44 Тема. Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга XIX ст., про “театр корифеїв”. Мета: ознайомити учнів із короткими відомостями про життя і творчість видатного українського драматурга XIX ст. І. Карпенка-Карого, про “театр корифеїв”; розвивати навички учнів працювати з додатковою літературою, вміння виділяти головне під...
- Володин: Театр! Чи любите ви театр “Театр!.. Чи любите ви театр, як я люблю його, тобто всіма силами душі вашої, з усім ентузіазмом, з усім несамовитістю, до якого тільки здатна палка молодість, жадібна й жагуча до вражень витонченого? Або, краще сказати, чи можете ви не любити театр найбільше на світі, крім блага й істини?!” – уперше...
- “Народе мій! До тебе я ще верну і в смерті обернуся до життя”. Життя й доля Василя Стуса Василь Стус по праву вважається одним із найвизначніших поетів двадцятого століття. У першій половині 60-х років він пише твори, багато друкується, працює редактором газети, вступає до аспірантури Інституту літератури. З початком періоду застою все змінилося і в житті країни, і в долі В. Стуса. Погляди письменника не збігалися з офіційними,...
- Пушкін – наше все Олександр Сергійович Пушкін – великий російський поет, основоположник російської реалістичної літератури. Коли читаєш його вірші, уже з перших рядків поет захоплює нас за собою, змушує забути всі життєві дрібниці й турботи, викликає в нашій душі все краще, глибоке, сьогодення, що є в ній. От чому в самі важкі мінути свого...
- Повага наше до Слави: Пушкін У сучасних коментарях звичайно повідомляється, що у вірші “залежати від царя, залежати від народу” зіставлені дві системи керування – самодержавна й парламентська. Необгрунтованість цього пояснення очевидний: коли Пушкін писав вірш “З Пиндемонти”, він думав, як ми бачили, про російську цензуру, а не про західноєвропейські цензурні устави або про яких-небудь інші...
- Народе мій, до тебе я ще верну, і в смерті обернуся у життя… (за творчістю Стуса) Українська поезія тісно пов’язана з багатостраждальним життям нашого народу. Сьогодні повергаються імена тих, хто пройшов довгий час від забуття до безсмертя. Непересічний талант, трагічна доля, відчайдушна боротьба в тоталітарній державі “розвиненого соціалізму” за національну незалежність українського народу, відродження духовності. Це – Василь Стус. В атмосфері постійної тривоги жив він і...
- Стефан Малларме вмер: серце наше охоплене сумом Зацікавила мене також і стаття французького письменника Андре Жида “Стефан Малларме”, написана 1898 року. Ось її початок: ” Стефан Малларме вмер – серце наше охоплене сумом. Як міг би я сьогодні говорити про що-небудь інше? Його творіння вкривають автора славою неголосною, але чистою; все тут відзначено красою, яка не знає...
- Найбільший син Росії. Пушкіна – наше все Пушкін! Слово, що давно вже перестало бути для нас тільки прізвищем письменника, нехай великого, а стало позначенням чогось такого, без чого саме життя нашу помыслить не можна. Чому? Чудо Пушкіна. Уже сучасники Пушкіна, люди, особисто його що знали, общавшиеся з Пушкіним-Людиною, з ним що говорили, першими після загибелі поета вимовлять...
- Життя Василя Стуса – це дорога через терни до зірок Давайте доторкнемося серцем до великої людської трагедії. Творчість В. Стуса справедливо вважається помітним явищем не тільки української й світової літератури, а й всього нашого громадського життя. Кожний його стих – суперечка снеправдой. Але найбільше вражає його відвага в боротьбі за справедливість, національне достоїнство й незалежність українського народу. Особливо болісно Стус...
- “Марнославство! Це завжди наше “я”. Чи згодні ви з цим твердженням? Ці слова належать одному з героїв Оноре Бальзака – Гобсеку. Гобсек – герой однойменної повісті. Його ім’я стало загальним, як символ нестримного прагнення до накопичення. Пристрасть до накопичення привела Гобсека наприкінці життя майже до божевілля. Лежачи на смертному одрі, він чує, як десь недалеко покотилися золоті монети, і намагається їх...
- Наше місто через 20 років Взагалі, мені важко уявити таку кількість років, бо ще не прожила стільки, але дивлячись, як Донецьк змінювався за останні років 10, я можу припустити: якщо я на якійсь машині часу перенесусь у майбутнє, я своє рідне місто можу не впізнати. Зараз у Донецьку якийсь будівничий бум: все навколо будується, перебудовується,...
- Метафізика абсурду та етика трагічного стоїцизму в романі альбера Камю “Чума” Мета уроку: розглянути міфічно багатоплановий образ чуми в романі; обговорити антифашистський і екзистенціальний смисл роману; активізувати інтелектуальну та пізнавальну діяльність учнів; виховувати інтерес до вивчення філософських поглядів письменника та світового літературного процесу. Епіграф: “Його стійкий гуманізм, вузький і чистий, суворий і чуттєвий, вів сумнівну у своєму результаті битву проти нищівних...
- “Цикл абсурду” у творчості Камю Романи й повести А. Камю, написані зовні стримано й сухувато, хвилюють читача гостротою проблематики, своєрідністю характерів персонажів, витонченістю психологічного аналізу. Головна теза філософа – життя людини безглузде. Більшість людей живе своїми дрібними турботами, радостями, від понеділка до неділі, рік у рік і не надає своєму життю цілеспрямованого змісту. Тс же,...
- Магічний реалізм. Драма абсурду “Магічний реалізм” – це реалізм, в якому органічно поєднуються елементи реального та фантастичного, побутового та міфічного, дійсного та уявного, таємничого. Магічний реалізм притаманний передовсім латиноамериканській літературі. В 1950-60-х рр. латиноамериканська література пережила справжній “бум”. З’явився навіть спеціальний термін “карибське чудо” в літературі. Вона стала загальновідомою у всьому світі, виникла ціла...