Мотив карткової гри в “Піковій дамі” А. С. Пушкіна
1. Маленькі пішаки у великій грі. 2. Значення гри для другорядних персонажів. 3. Бездуховна сутність трьох карт Ми завжди прагнемо до заборонного й бажаємо недозволеного. Овідій Повість А. С. Пушкіна “Пікова дама” була написана в Болдіно в 1833 році. Тиша й самота, що панували в цей період навколо письменника, дозволяють шукати відповіді на багато питань, які й раніше стояли перед ним Проблема цінності моральних законів розглядається в “Маленьких трагедіях” письменника.
Подібні ж питання піднімаються й у добутку “Пікова дама”.
Кожний з героїв якщо не веде гру, то утягується в неї за допомогою інших персонажів. Таким пасивним гравцем стає Лизанька, що є всього лише певним щаблем для досягнення Германном своєї мети – довідатися заповітну таємницю трьох карт Але дівчина всім серцем, щиро любить головного героя. Вона сподівається, незважаючи на заподіяний біль, що може розтопити його серце своїми слізьми. Але її слова й благання так і не були почуті парубком: “Германн дивився на неї, мовчачи: серце
Його серце перебувало під владою гри. У ньому не було місця почуттям і тим більше жалості до людини, якому він приніс стільки горя. Такою ж пішаком у грі стає й графиня Томська Германн не тільки словами, але й за допомогою пістолета намагається вивідати в неї таємницю. Герой готовий на всі, навіть устати перед бабою на коліна й благати. Германн будь-якими засобами хоче довідатися цю таємницю.
Однак баба вмирає, не назвавши йому заповітні три карти. Але цього разу молодого інженера мучать борошна совісти Він хоче попросити в графині Томської прощення, тому відправляється на похорони. Автор відзначає дуже важливий момент, що Германн зовсім не почуває каяття: “Не почуваючи каяття, він не міг однак зовсім заглушити голос совісті, що повторював йому: ти вбивця баби!” Але раз він все-таки прийшов, то баба вирішує, що для парубка ще не все загублено.
Вона відкриває йому таємницю трьох карт (трійка, сімка, туз), але ставить своя умова: він повинен женитися на Лизаньке. Це дозволило б графині подбає про свою вихованку У Германна ж з’являється новий шанс не тільки одержати заповітне багатство, але й надолужити свій моральний гріх перед дівчиною й бабою. Йому надається можливість через гру не втратити свою душу, а, навпаки, наповнити її змістом, що привніс би в неї мир і спокій. Але ніхто з героїв, які давали шанс Герман-Ну, не зрозуміли, що таке послаблення не принесе бажаного результату.
Про це говорить Томський: “Цей Германн – особа істинно романічне: у нього профіль Наполеона, а душу Мефистофеля. Я думаю, що на його совісті принаймні три лиходійства”. Не даром для характеристики головного героя використовуються подібні визначення. Наполеон – французький полководець, що жадає заволодіти всією Європою.
Мефистофель – злий дух, що пропонує людині влада й знання в обмін на людську душу Їх усіх поєднує одне – бажання досягти своєї мети будь-яким шляхом, не замислюючись про те, як це може відбитися на інші. Але в життя Германна також постійно вторгаються карти, тобто гра, що здійснить всі його бажання. Інші персонажі теж грають у карти, але вони знають міру.
Для них гроші й влада не стають самоціллю. При цьому карткова гра – це всього лише привід зібратися разом. От що говорить про свій програш Сурин: “Програв, по звичаї Потрібно зізнатися, що я нещасливий: граю мирандолем, ніколи не гарячуся, нічим мене з користі не зіб’єш, а все програюся!” Але саме на одному з таких спокійних вечорів ми знайомимося з Германном. Незважаючи на те що він так і не брав у руки карти, гра його сильно займає.
Але тут він ще зберігає розважливість і не готовий “жертвувати необхідним у надії придбати зайве”. Однак Томський згадує про те, що один раз його бабуся довідалася таємницю трьох карт і змогла не тільки відігратися сама й повернути борг, але й допомогла Чаплицкому, що зобов’язався більше не грати. Ця історія підштовхнула Германна до гри. Вона показала, що гра може не тільки займати, але й приносити дохід Головне знати, як це можна зробити. Так в останній частині добутку Германн приступає до своєї вирішальної гри.
Подібна кільцева композиція показує, що мотив гри пронизує весь добуток. Він стає своєрідним тлом, на якому простежується відношення молодого інженера до гри. Три карти стають його супутниками. Вони ввижаються йому всюди: “Трійка, сімка, туз – не виходили з його голови й ворушилися на його губах…
Трійка, сімка, туз – переслідували його в сні, приймаючи всі можливі види: трійка цвіла перед ним в образі пишного грандифлора, сімка представлялася готичними воротами, туз величезним павуком”. И от для Германна наступив вирішальний момент: він сіл за картковий стіл. Герой проробив довгий шлях до того, щоб довідатися ці заповітні карти. Він продав свою душу за три папірці.
Ми пам’ятаємо, що образ проданої душі зв’язував з ним ще Томський. Германн поставив на карту все, що тільки міг И це не тільки гроші, але й щастя іншої людини. Ми не можемо сумніватися в тім, що баба могла назвати неправильні карти, адже на коні була й доля Лизаньки. Невідомо, женився б на ній Германн після свого виграшу.
Але сам факт, що чиєсь життя залежить від гри, по суті справи, случаючи, не повинен залишатися осторонь. Два вечори підряд Германн ставив усе, що в нього було, і він вигравав. Коли він прийшов втретє за картковий стіл, то почалася своєрідна боротьба: “Германн зняв, і поставив свою карту, покривши її стосом банкових квитків. Це схоже було на двобій”.
Напевно, у цю мить він згадав весь той шлях, що йому довелося пройти для досягнення своєї мети. Але цей вичікувальний момент автор використовується для того, щоб показати все розжарення гри. Германн проробив великий шлях.
Але тільки наприкінці добутку всього в декількох абзацах автор показав нам вирішальну гру: “Германн здригнувся: справді, замість туза в нього стояла пікова дама. Він не вірив своїм очам, не розуміючи, як міг він обдернуться”. У його руках виявилася пікова дама, що нагадувала графиню Томську.
Германн втратив усе. Він покараний не тільки за свої вчинки. Це одержав урок на все життя, у якій велике місце займала саме гра у всі її прояви. Спочатку це було пасивне спостереження, а потім азартна, але розважлива гра.
Незважаючи на те що він збожеволів і потрапив в Обухівську лікарню, з ним однаково залишалися три заповітні карти Гра не залишила його й у новому житті: “Він сидить вобуховской лікарні в 17 нумере, не відповідає ні на які питання, і бурмоче незвичайно незабаром: – Трійка, сімка, туз! Трійка, сімка, дама!..”. Наприкінці добутку автор ставить многоточие. Він показує, що й з кінцем цієї повісті, історія гри Германна не закінчується.
Інженер продовжує жити у своєму світі гри, у який тепер не можуть втрутитися ні баба, ні Лизанька, ні Чекалинский. У цьому добутку автор показує нам, наскільки може бути згубна гра. Її жертвою є не тільки сам гравець і всі ті, хто його оточується Вони стають пішаками у великій грі. Але раз вона не заволодіває їхніми душами, то вони спокійно можуть позбутися від її.
У серце Германна навіть після програшу залишається місце тільки для однієї гри. Три заповітні карти осту Ются єдиними друзями в цьому світі. Але вони всього лише папірця, не здатні принести щастя.
А самим фатальним образом для Германна стала пікова дама Вона докоряє молодого інженера в тім, що заради гри він проміняв любов дівчини на бездушний виграш, щирі життєві цінності на безглуздий самообман. А свою душу продав грі, що ніколи не приносила щастя тим, хто не знав міри. Графиня адже теж грала, але своєї тайной вона допомогла парубкові, що зобов’язався більше не грати. Тільки для Германна гра стала своєрідним ідолом.
Але таке шанування А. С. Пушкін ні для своїх героїв, ні для себе не приймає Він показує, що гра здатна зруйнувати не тільки навколишній світ, але й душу самої людини
Схожі твори:
- Пікова дама (стисло) Перед нами – унікальний, один з найбільш відомих творів А. С. Пушкіна – Пікова дама. Невелика за обсягом – всього сім розділів, – воно включає в себе не мало цікавого – суміш фантастики і реальності, характери і вчинки – все в Піковій дамі дуже заманливо. Розповідь починається з розповіді про...
- Основний мотив поезії Пушкіна до 1820 року Перша половина 1817 року, року випуску з Ліцею, характеризується в пушкінській ліриці головним чином циклом прощальних послань до ліцейських товаришів і друзів. Основний мотив цих послань – життєвий шлях по закінченні Ліцею. У посланні “Князеві А. М. Горчакову” цей мотив розгортається на протиставленні майбутньої блискучої долі князя своїй скромній долі:...
- Ущербність і вульгарність людей, що ставлять матеріальний добробут вище духовного в добутку А. С. Пушкіна “Пікова дама” 1. Ідейний зміст добутку. 2. Моральне падіння Германна. 3. Вузьке коло персонажів повести. А. С. Пушкін створює “Пікову даму” в 1833 році. До цього часу поет уже досить доросла зріла людина зі своїми цілком сформованими поглядами. У своєму добутку він серйозно показує й розглядає проблему єдності азарту, багатства, любові й...
- Мотив відходу-повернення в сюжеті Повістей Белкина Пушкіна А. С “Повести Белкина” були створені Пушкіним восени 1830 року. Критика прийняла їх “зі здивуванням”, уважаючи ці “анекдоти” і “баєчки” невартими пушкінського таланта. Однак незабаром думка дослідників змінилося. У повістях була відкрита якийсь значеннєва єдність. М. Гершензон, В. С. Узин уважали, що єдність добутків визначається їх внутрішнім, глибинним змістом, єдиною ідеєю новел...
- Пиковая дама (краткое содержание) – Пушкин А “Однажды играли в карты у конногвардейца Нарумова”. После игры Томский рассказал удивительную историю своей бабушки, которая знает тайну трех карт, якобы открытую ей знаменитым Сен-Жерме-ном, непременно выигрывающих, если поставить на них подряд. Обсудив этот рассказ, игравшие разъехались по домам. Эта история показалась неправдоподобной всем, включая и Германна, молодого офицера, который...
- Мотив дороги в добутках вітчизняної класики 19 століття Мотив дороги звучить у двох значительнейших добутках 19 століття. Це – “Мертві душі” Н. В. Гоголя й “Кому на Русі жити добре” Н. А. Некрасова. В “Кому на Русі жити добре” Некрасов показує життя всієї Русі через подорож семи вольнообязанних мужиків по декількох селах. Сюжет поеми – фольклорний. Головні герої...
- Приватні й загальні проблеми російського життя в прозі А. С. Пушкіна До циклу “Повістей Белкина” безпосередньо примикає незавершена й самим Пушкіним не публікувалася ” Історія села Горюхина”. Тягар кріпосної неволі й своє співчутливе відношення до прикростей і лих закріпаченого селянства Пушкін підкреслив уже назвою села: “Горюхино”. Варто тільки згадати запис поміщицького календаря, що приводиться Пушкіним: “4 травня. Сніг. Тришка за брутальність...
- Пікова Дама характеристика образа Томський Павло Олександрович ПІКОВА ДАМА (Повість, 1833; опубл. 1834) Томський Павло Олександрович – молодий князь, онук старої графині; спочатку здається другорядною фігурою, кимсь начебто гравця Нарумова (який “є посередником” між головним героєм, Германном, і миром карткових гравців). Сюжетна роль Т. дійсно незначна й сугубо служеб-на. Він з’являється в першому розділі – тільки для...
- Поєдинок людини з долею в творах А. С. Пушкіна і М. Ю. Лермонтова Усі філософи, протягом двох з половиною тисяч років завжди приділяли увагу проблемі долі, року, чинного незалежно від наших бажань і прагнень. Варто було людям замислитися про власне приречення, як постало питання про долю, про те, що існують якісь зовнішні сили, що керують вчинками людей, всієї їх життям. Всі світові релігії...
- Загул Дмитро Юрійович Осінній мотив І знов я стою У пожовклім гаю. Що серцю про старість нагадує, А зісохле і тлінне Листя осіннє Крутиться і падає, Крутиться і падає… В душу мою. І щомить моє серце щемить Од натуги осінньої туги, Бо знову до серця Шелестом б’ється Одірване листя, А серце тремтить, Воно б’ється і...
- Характеристика образа Томський Павло Олександрович Сюжетна роль Т. дійсно незначна й сугубо служеб-на. Він з’являється в першому розділі – тільки для того, щоб розповісти картярському співтовариству історію про три карти, таємницю яких відкрив його бабці Сен-Жермен і яку та, відігравшись, лише один раз передоручила якомусь Чаплицкому. У другому розділі Т. з’являється в будинку бабки –...
- Характеристика образа Лизавета Іванівна Образ Л. И. поміщений у сюжетне кільце; від початку до кінця рє життя робить зворот навколо осі; соціальний сценарій залишається колишнім – міняються лише виконавиці ролей; люди переміщаються з одних “клітинок” в інші – як карти на ломберному столі. Є чи в цьому переміщенні закономірність, зумовленість – до кінця неясно;...
- “Броджу один як відчужений” (Мотив самітності у творчості М. Ю. Лермонтова) 1. Щоденник душі поета. 2. Лицемірна маска суспільства. 3. Замкнуте порочне коло. Ніде не почуваєш так свою самітність як серед людей. Т. Ребрик У сучасників М. Ю. Лермонтова складався досить суперечливий портрет письменника. Однак у нас, на думку И. Л. Андроникова, залишився одне з вірних джерел щиросердечного миру письменника –...
- Кохання – мотив творчості Василя Симоненка Поезія Василя Симоненка – справжній гімн рідній Батьківщині – Україні, гімн невтомним рукам матері, гімн чарівності кохання. Поет ніби перебуває в іншому, лише йому відомому світі, де разом йдуть “і будні і свята” кохання, де “крізь століття” вчувається голос Великого Кобзаря, де лагідною посмішкою всміхається до нього мати. Але одночасно...
- Мотив землі у повісті “Земля” Мотив землі, питання залежності селянина від землі, вперше порушені в новелі “Банк рустикальнии”, ширше висвітлення знайдуть у нарисі “На полях”, а глибоке і всебічне – у повісті “Земля”. Важливо відмітити, що саме в 1895 році О. Кобилянська почала писати “Землю”, про що говорить у листі до Ф. Ржегоржа. “В році...
- “Мотив лірики О. Олеся” Поетична творчість Олександра Олеся займає особливе місце в історії української літератури. В літературу поет прийшов у той період, коли жили і творили такі відомі митці, як Леся Українка, Іван Франко і Михайло Коцюбинський. На початку творчої діяльності О. Олеся його поезії виказували його, як ніжного романтика початку століття, зацікавленого у...
- Мотив исторической памяти в поэзии А. Ахматовой Так молюсь за твоей литургией После стольких томительных дней, Чтобы туча над темной Россией Стала облаком в славе лучей. А. Ахматова Поэзия Анны Ахматовой хорошо знакома широкому кругу русских читателей. Если рассуждать о мотивах исторической памяти в стихах Ахматовой, то надо вспомнить, что корни этой памяти находятся в Тверской стороне....
- Мотив недовіри до миру в повістях Дж. Крюса Украй показовий для літератури мотив недовіри до миру дорослих, живучих по несправедливим, “недитячим” законах. Звідси бунт маленької Довбні-Яги Пройслера, бунт Эмиля і його друзів і “хлопчика із сірникової коробки” Кестнера. Ті ж мотиви ми зустрінемо в Дж. Крюса, П. Хертлинга. У цьому антагонізмі до миру дорослих (за рідкісними винятками, які...
- Зимовий мотив з візитом пічника І. Жиленко Зимовий мотив з візитом пічника Душа земне переросла, Небесного ще не сягнула, Краєчок неба одгорнула На рівні серця і чола – Заплакала і геть пішла… Бо ще була душа мала. Рости ж так боляче і страшно А ми ж худобонька домашня – Нам треба хатнього тепла. Сусід (дарма, що інвалід)...
- Мотив історичної пам’яті в поезії (По творчості Г. А. Ахматовій) Ганна Ахматова – поет, що прийшов у літературу в першому десятилітті нового, XX століття й світ, що покинув, коли XX століття перевалило далеко за шістдесят. Найближчою аналогією, що виникла вже в перших її критиків, виявилася давньогрецька співачка любові Сапфо: росіянці Сапфо часто називали молоду Ахматову. Дитинство поетеси пройшло в Царському...