Моральна чистота переконань Н. Островського
Мужність нещадного реаліста й одночасно тонке, трепетне сприйняття, відчуття навколишнього світу – ці риси Островськ-художника з’єдналися, мабуть, у самій неповторній з вимовлених їм коли-небудь, формул: “Я, якби почував неправоту справи, що я виконую, мені здається, И не міг би ніколи посміхатися” (“Слово до закордонних друзів”).
В атмосфері цих літературних поглядів, эстетических переконань і створювався роман “Як загартовувалася сталь”. Все це свідчило про тісний зв’язок творчості Н. Островського З идейно-эстетическими
Однак зіставлення з повістю А. Бусигіна показує, як, приймаючи на свої плечі й досягнення, і прорахунки сучасників, творчість Н. Островського новаторски входило в літературу свого часу
Дійсно, в описі зародження революційного руху серед робітників залізниці, у самій ідеї простежити змужніння пролетарської солідарності, показати, як більшовики Червоної Армії, збивали “старий накип” (одна із глав повести А. Бусигіна й носила таку назву) моральної розбещеності в середовищі анархічно настроєних робітників, як виховували комісари в червоноармійцях героїзм і шляхетні цивільні якості,- у цих моментах виявлялося співзвуччя бповести й роману Н. Островського. Але в той же час очевидно й те, що наївність, простосерда спрощеність моральних аспектів повести “Загартовувалася сталь” непорівнянно далека від складних духовних шукань героїв Н. Островського. Сполучення в оповідальній стилістиці А. Бусигіна мелодраматичного трагізму з бодряческим, захопленим оптимізмом (у фіналі” повести обов’язково гине один із кращих героїв, і при цьому комісар “бадьоро крикне: “Агов ти, командир, командир!.. Чого ж ти зажурився? Новий бронепоїзд побудуємо!”) не може йти в порівняння з поглибленим психологічним аналізом поводження героїв у романі “Як загартовувалася сталь”.
Л. Платонов називав “Як загартовувалася сталь” “простим і Найбільш людяним романом нашого часу”. У цій на перший погляд невибагливій характеристиці укладений принципово важливий історико-літературний зміст. Перед істориками літератури коштує завдання з’ясувати природу цієї художньої простоти роману, її социально-эстетическое значення. Творчі шукання Н. Островського не були вираженням Тільки його особистих похилостей як художника, це було знамення, духовна потреба часу – епохи 30-х рр. Такі ж питання хвилювали, наприклад, і А. С. Макаренко. Він писав: і літературі соціалістичного суспільства “конфлікт стає більше тонким, більше глибоким, більше ніжним, він відбиває більше таємні глибини людської особистості”.
Аналіз художньої тканини роману показує, що вчинки героїв Н. Островського можна зрозуміти тільки з позицій загальнолюдських, комуністичних ідеалів, виходячи з досвіду національного історичного життя. Це відкриває й більше багате, і більше складний зміст їхніх учинків, які відбуваються Вромане.
Аналіз стилістики, образної системи в романі дозволяє побачити, яку атмосферу психологічного життя створював письменник для своїх героїв. Він як художник пред’являв до свого героя такі ж високі моральні вимоги, які пред’являли до російської людини Гоголь, Тургенєв, Горький. У цьому була запорука успіху його творчої роботи
Письменник прагнув осмислити ті соціально-психологічні закони, які обумовили моральну перемогу Павла Корчагіна. Він малював багатогранний мир, показуючи, як формувалася особистість його героя. Письменник звертався до різноманітних художніх засобів – від скрупульозної реєстрації історичних реалій до проникливої символіки. Йому вдалося відтворити повноту життя, який живе герой, і тим самим запам’ятати, угадати вперше, що відбувається в історії виток, діалектичного розвитку людських почуттів, зрозуміти той його рух, при якому правда класу, пролетарської свідомості в цілому була “одночасно “моєю” правдою, правдою “моєї душі”.
По первісному задумі книга “Як загартовувалася сталь” повинна була стати документальним оповіданням, присвяченим громадянській війні, історії створення робітників, комсомольських організацій на Україні. Але коли Н. Островський починав свою першу книгу як сповідь свого покоління, він приступав до роботи як художник. Його натхненню, його палаючої думки, його тонкому письменницькому чуттю була далека спокійна неквапливість мемуарного оповідання, не говорячи вже про безкрилу хронікальну описовість. Н. Островський мав продуману художню концепцію, їй він підкорив кожне слово в добутку. Струнка цілісність роману “Як загартовувалася сталь” не була ні несподіваної, ні стихійної. Про це свідчать насамперед особливості образної системи роману
Справа тут не тільки в численних яскравих поетичних деталях, коли, наприклад, читач довідається, що, мчачись по рейках у глиб ночі, паровоз “продавлює темряву”, що південне містечко здатне “плавати в досвітньому сірому серпанку”, а шосе нагадує “сіре полотнище”, що вміє “ворушитися рудими лохмами багаття”, що тихе, мужнє визнання героя у відданості революційній справі може звучати, як “лемент важко пораненого бійця”.
Короткі, але дивно поетичні пейзажні “арисовки є так чи інакше неодмінним компонентом композиційної побудови майже кожної глави. Вони допомагають створювати й ньому атмосферу, настрой психологічного життя героїв. Пейзаж часто як би пророкує в романі настання соціальних змін у містечку. Таку роль грає, наприклад, пейзажна картина, один раз, що відкрилася перед очами Павки Корчагіна: “Дорога була порожня. Тихо шуміли сосни, легкий вітерець крутив пришляховий пил. Міцно пахнуло смолою” – у цей час Павка ховав уперше потрапило в його дитячі руки смертоносна зброя, револьвер. Точно так само нестерпну, як серцевий біль, смуток прощання з рідним містом передавав пейзаж, намальований письменником м’якими акварельними фарбами: “Ранок застав місто й вокзал порожніми, осиротілими. Відгуділи, немов прощаючись, паровози останнього поїзда… Обсипалися жовті листи, оголюючи дерева. Вітер підхоплював згорнуті листочки й тихенько котив по дорозі…” – у по час під сумним поглядом деповських робітників червоноармійці йшли з міста, залишаючи його ворогу. А замальовка: “У куті вікна дзижчала проснувшаяся від зимової спячки худа муха. На краю старого, потертого дивана, обпершись руками об коліна, сиділа молода селянка, уп’явшись оесцельним поглядом у брудний, підлога” – створювала певний емоційний настрой, поданий опису дій петлюрівської комендатури; петлюрівці були нечистоплотні, як брудний підлога вдоме.
Про, що розкрилася в романі повноті, різноманітті життя свідчить і щедра множинність у ньому епізодичних діючих осіб. Ця риса оповідання не раз викликала зауваження критики, що вбачала в многогеройности роману композиційний прорахунок, що виявився нібито невміння автора сюжетно організувати потік дійсності. На наш погляд, це відповідало задуму письменника й служило найважливішою умовою прояву в романі як багатогранності, характерності життєвих явищ, так і стійкого прояву типових рис соціальної дійсності
Схожі твори:
- Зіставляючи романи Н. Островського й Н. Чернишевського Якщо ж говорити про концепції особистості в цілому, що розвиває в романі “Як загартовувалася сталь”, те, напевно, найбільш близьке літературне споріднення можна виявити з романом Н. Г. Чернишевського “Що робити?”. Зіставляючи романи Н. Островського й Н. Чернишевського, критика співвідносила в короткому аналізі образ Павла Корчагіна насамперед з образом Рахметова (наприклад,...
- Зв’язок творчості Н. Островського із традиціями російської класичної літератури Творчі погляди радянського письменника, його переконання будуть відкривати усе більше точок дотику з поглядами видатних діячів мистецтва минулого, усе більше глибоким, сміливим буде діалог Н. Островського, як художника й мислителя нової епохи, з минулим. Тому судження автора роману “Як загартовувалася сталь” змушують нас вертатися, зокрема, і до спадщини Ф. Достоєвського....
- Творчість Н. Островського Творчість Н. Островського прокладало шляхи розвитку літератури 30-х рр. поруч із романами М. Шолохова й Л. Леонова, А. Толстого й К. Федіна, А. Макаренко й Ф. Гладкова. Зберігаючи з ними спільність у самому підході до рішення проблем “батьківщина й революція”, “людина й революція”, єдність ідейної переконаності й комуністичних ідеалів, Н....
- Художні рішення Н. Островського Трепетна поетичність і мужній драматизм взаємин Павла Корчагіна і його матері, як представляється сьогодні, відкривають найбільше співзвуч із есенинской поезією. Цю співзвучність не можна не виявити вже в тих останніх словах, які, прощаючись із життям, дарував сам Н. Островський Своєї матері: “Не сумуй, рідна. Даю тобі слово честі, що я...
- Духовна чистота і велич – головне багатство людини Мої роздуми над романом О. Т. Гончара “Собор”. У всі часи людина мала вибір: чинити добро чи зло, служити людям чи вождям-тиранам, бути вірним сином Вітчизни чи яничаром. Що ж впливає на цей вибір? На таке питання дає відповідь роман О. Гончара “Собор”, який став видатною, але скандальною подією в...
- Драматургія А. Н. Островського. Основні риси 1. Місце творчості Островського в російської драматургії. 2. “Народна драма” у театрі Островського. 3. Нові герої. Він відкрив миру людини нової формації: купця-старообрядника й купця-капіталіста, купця в сіряку й купця в “трійці”, що їздить за кордон і займається свій бізнес Островський розгорнув навстіж двері в мир, досі замкнений за високими...
- Психологізм драми А. Н. Островського “Безприданниця” Кращою психологічною драмою А. Н. Островського по праву вважається “Безприданниця”. Її нерідко зіставляють із “Грозою”, і у відомій мері це справедливо. “Гроза” – головне добуток дореформеної драматургії Островського, “Безприданниця” же вбирає в себе багато мотивів післяреформеної творчості драматурга. На зіставлення цих п’єс наводить і те, що в обох перед нами...
- Психологізм драми О. М. Островського ” Безприданниця” Кращою психологічною драмою О. М. Островського дійсно вважається “Безприданниця”. її нерідко порівнюють із “Грозою”, і в якійсь мірі це справедливо. “Гроза” – центр дорефор-меної драматургії Островського, “Безприданниця” теж вбирає в себе багато мотивів післяреформеної творчості драматурга. На зіставлення цих п’єс наводить і те, що в них розгортається драма неабиякої жіночої...
- Гармонія внутрішнього світу, душевна чистота Тетяни. Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленського Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 52 Тема. Гармонія внутрішнього світу, душевна чистота Тетяни. Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленського. Мета: Навчати давати характеристику герою художнього твору, щоб використовувати набуті вміння в реальному житті; формувати навички вдумливого читання художнього тексту; сприяти формуванню толерантного ставлення до оточуючих та власної...
- МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) Олександр Миколайович Островський найбільший драматург минулого сторіччя. Його знамениті п’єси й донині входять у репертуар багатьох театрів Росії. “Він почав незвичайно,” писав про нього И. С. Тургенєв. Після того, як Островський прочитав свою першу п’єсу “Картина сімейного щастя”, його відразу ж охрестили,...
- Глумов – герой комедії А. Н. Островського “На всякого мудреця досить простоти” Глумов – єдиний персонаж у драматургії Островського, свідомо обрав своїм життєвим кредо філософію цинізму. Г. – значуща прізвище, в якій укладені зерно образу і його характеристика. Глумитися – означає скоморошничати, знущатися, “глум творити”. “Матінка, я розумний, злий і заздрісний”, – каже Г., приступаючи до здійснення своїх планів. Ці “вихідні” людські...
- Гармонія внутрішнього миру, щиросердечна чистота Тетяни. Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленского Тип уроку: поглиблене вивчання художнього твору. Я не в Онєгіна закохалася, а в Онєгіна И в Тетяну (і, напевно, у Тетяну небагато Більше), у них обох разом, у любов. М. Цветаева ХІД УРОКУ І. актуалізація опорних знань 1. Експрес-опитування Які дві різні жанрові форми з’єднав А. Пушкіна в добутку “Євгеній...
- Особливості драматургії А. Н. Островського 1. Коротка біографічна довідка. 2. Найбільш відомі п’єси Островського; характери й конфлікти. 3. Значення творчості Островського. Майбутній драматург А. Н. Островський народився в 1823 році. Його батько служив у міському суді. У вісім років Островський втратився матюкай Батько женився в другий раз. Наданий сам собі, хлопчик захопився читанням. По закінченні...
- Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза”. “Жорстокі вдачі, пан, у нашім місті, жорстокі! А. Н. Островський П’єса ” Гроза” А. Н. Островського створена в 1859 році. У своєму добутку автор яскраво показав безліч звичаїв і вдач, що існують у той час у Росії. На прикладі...
- Стійкість і незалежність поетичних переконань В. Стуса Василь Стус по праву вважається одним з найвизначніших українських поетів двадцятого століття. Він широко відомий в Україні та за її межами. Поет вражає своєю відвагою і самозреченням, стійкістю і незламністю, з якими він виступав за високі ідеали добра і справедливості. Навіть у неволі він свято вірив у національне відродження свого...
- “Зміна переконань – ознака слабкості?” Людина йде по житті зі своєю метою, має свою ціль, якої намагається досягнути, незважаючи ні на що. В когось вона пов’язана із самореалізацією, хтось найбільшим обов’язком вважає забезпечення комфортного життя своїм рідним і близьким, а хтось мислить глобальніше. Добре, коли людина виконує “свій бізнес-план”, коли в неї все виходить і...
- “Чи є зміна переконань ознакою слабкості?” Люди постійно сперечаються між собою, доводять один одному певні істини, ідеї, транслюють свої власні переконання в суспільний простір і, відповідно, очікують певної реакції з боку інших людей. У різних людей можуть бути відмінні переконання, думки і погляди на життя, з цієї причини всі ми сперечаємося один з одним, щось доводимо,...
- Жадов – герой комедії А. Н. Островського “Прибуткове місце” Молода людина, недавній випускник університету, Ж. є до дядечка, високопоставленому чиновникові, палким докоряти чиновницьких моралі. Нетерпимість Ж., його різкість і іепочтітель-ність обурюють дядечка, тому він відмовляє Ж. у “ваканціі” і в спорідненої підтримки. Ж. палко закоханий у недалеку, але чисту серцем Поліньку. Без засобів, без стану, з одними надіями на...
- Основні риси драматургії Островського Олександр Миколайович Островський народився в 1823 році в Москві: в Замоскворечье, – у стародавньому купецькому й чиновницькому районі. Батько майбутнього Драматурга, утворений і вмілий судовий чиновник, а потім – відомий в Московських комерційних колах стряпчий (адвокат), нажив неабиякий статок; Піднімаючись по службовим сходам, дістав права потомственого дворянина, Став поміщиком; зрозуміло,...
- Історія створення п’єси Н. А. Островського “Гроза” 1. Народності творчості Островського. 2. Судьбоносное подорож по Волзі. 3. Загальнонаціональний масштаб трагедії. 4. Значення “Грози” з погляду Добролюбова. “Мир Островського – не наш мир, і до відомого ступеня ми, люди іншої культури, відвідуємо його як чужоземці… Далеке й незрозуміле життя, що там відбувається… може бути цікавої для нас, як...