Молчалин – антипод Чацкого
Молчалин – секретар Фамусова, користується довірою хазяїна в службових справах. Він не дворянин по походженню, але прагне зробити кар’єру. Прізвище Молчалина виправдується його поводженням. “От він навшпиньках і небагатий словами”, – говорить Чацкий.
Молчалин на вид скромний парубок. Він грає на флейті, любить сентиментальні віршики Софія восхищается його добротою, поступливістю, кротостью. Вона не розуміє, що все це лише маска, що необхідна Молчапину для виконання життєвої програми.
Ціль життя цього героя – блискуча
Якщо Максим Петрович – тип підхалима попередньої епохи, то Молчалин – догідник нового часу, що діє більш тонко й не менш успішно. “Він дійде до степуїй відомих, адже нині люблять бессловесних”, – говорить Чацкий, із презирством відкликанняясь про його розумові здатності. Молчалин знає, як йому треба поводитися, і сам визначає свою тактику: По-перше, догоджати всім людям без изъятья – Хазяїнові, де доведется жити, Начальникові,
Заботливо становить їй партію для гри в карти, захоплюючись її собакою: Ваш шпіц – чарівний шпіц, не більше наперстка, Я гладив всі його – як шовкова шерстка. І домагається свого: Хлестова називає його “мій дружок” і “мій рідний”. Із Софією Молчалин тримається шанобливо.
Прикидаючись влюбленним, доглядає за нею не тому, що вона йому подобається, а тому, що вона дочка його начальника і її розташування може придатися в його подальшій кар’єрі. Він лицемірить із Софією й із цинічною відвертістю зізнається Лізі, що любить Софію “за посадою”. Молчалин говорит, що в його лета “не повинне сміти своє суждение мати”.
І пояснює чому: Адже потрібно залежати від інших, У чинах ми невеликих. Низькопоклонство й догідництво вишестоящим – от життєвий принцип Молчалина, що вже приносить йому відомий успіх. “З тих пор як значуся по Архівах, три награжденья одержав”, – говорить він Чацкому, додаючи, що в нього є два таланти – “помірність і акуратність”. Готовий на підлість заради багатства й чинів, він і до інших підходить із тією же міркою.
Думаючи, що розташування Лізи легко купити, він обещает подарувати їй “туалет хитрющої роботи”. У решительний момент, коли Софія перериває його пояснення з Лізою, Молчалин починає униженно плазувати перед нею на колінах не тому, що відчув свою провину, а тому, що испугался за свою кар’єру. Коли ж з’являється Чацкий, що остаточно злякався Молчалин спасается втечею. Це викликає обурення Чацкого. “Молчалини блаженствують на світі!
” – викликує він із гнівом і відразою. І іменале така порожня, незначна людина була виновником “мильона роздирань” розумного, шляхетного Чацкого, винуватцем трагедії Софії
Схожі твори:
- Молчалин глазами Чацкого и Софьи Софья. Уступчив, скромен, тих… И на душе проступков никаких. Чацкий. Он дойдет до степеней известных – Ведь нынче любят бессловесных. А. С. Грибоедов В комедии “Горе от ума” А. С. Грибоедов, верный своему таланту изображать жизнь в реальных картинах и образах, избирает жизненную ситуацию – “любовный треугольник”. Любовь Чацкого к...
- Молчалин і Молчалинство. Смішний або страшний Молчалин? Появившаяся в початку XIX століття велика комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” відкрила новий етап у розвитку російської літератури. Всі створені драматургом характери мають не тільки історико^-літературне, але й загальнолюдське значення. Однієї з безумовних знахідок автора став образ Молчалина. Цей персонаж увібрав у себе риси соціально-психологічного типу, якому, на...
- Чацкий і Молчалин Головна справа життя А. С. Грибоєдова, комедію “Горе від розуму”, А. А. Блок назвав “гениальнейшей росіянці драмою”. П’єса побудована на конфлікті особистому й общественном. Причому суспільна проблематика комедії безпосередньо випливає з особистої. В “Горе від розуму” существенно важливим для розвитку действия виявляється й нерозділена любовь героя, і ще більше –...
- Жалок или страшен Молчалин? Великий русский поэт Александр Блок назвал комедию Грибоедова произведением “непревзойденным, единственным в мировой литературе, не разгаданным до конца”. И это действительно так. Сколько раз читаешь эту бессмертную комедию, столько раз открываешь для себя какие-то новые ее грани. Чацкий, Фамусов, Софья, Лиза… Все они по-своему интересны. Но самым интригующим, загадочным остается...
- Чацкий и Молчалин. Характер и смысл противостояния В гостиной знатного московского барина Павла Афанасьевича Фамусова встречаются два молодых человека. Они не знают друг друга, да и что общего может быть у только что возвратившегося из-за границы блестящего юноши-дворянина, воспитанного в этом доме, и скромного, угодливого секретаря хозяина? Оказывается, общее есть – это любовь к хозяйской дочери, Софье....
- Молчалин молодий чиновник з комедії Грибоєдова Задамося питанням: чи не так все це далеко від нас, чи настільки віддалений той, грибоедовский, “століття минулий”, де “Молчалини блаженствують на світі”, від нашого часу? Взагалі-Те, “минулим століттям” всю цю устояну систему життєвих норм і правил поведінки називає Чацкий, а ми-те знаємо, що він багато в чому романтик, ідеаліст. Мабуть,...
- Персоніфікація образів: Фамусов і Молчалин Комедія Грибоєдова “Горі від розуму”, робота над якою завершилася в 1824 році, добуток новаторське й по проблематиці, і по стилі. Уперше в російської драматургії було поставлене завдання показати не образи-маски, що відповідають традиційним амплуа комедій класицизму, а живі, реальні типи людей – сучасників Грибоєдова. “Портрети, і тільки портрети входять до...
- Горе від розуму характеристика образу Молчалин Олексій Степанович Молчалин Олексій Степаныч – головний негативний персонаж комедії, амплуа безглуздого коханця; сердечний друг Софії, в душі що зневажає її; тінь Фамусова, антагоніст Чацкого, чиїй полум’яній балакучості невигідно протиставлена молчалинская безсловесність(підкреслена до того ж прізвищем, що “мовчазно говорить”). Переведений Фамусовым з Твері, завдяки його протекції отримав чин колезького асесора; числиться “по...
- Историческое значение образа Чацкого Чацкий – новый тип человека, действующий в истории русского общего: общества. Главная его идея – гражданское служение. Такие герои призваны вносить в общественную жизнь смысл, вести к новым целям. Самое ненавистное для него – рабство во всех его проявлениях, самое желанное – свобода. Все окружающее нуждается, по его мнению, в...
- “Мій опис образа Чацкого” У суспільстві, “де той і славиться, чия частіше гнулася шия”, незалежність Чацкого робить його “небезпечною людиною”. Раболіпство не уживается з вільністю, а Чацкий “влади не визнає”, так само як не визнає чинів і багатства “батьків батьківщини”, які “грабіжництвом багаті”. И тому в будинку Фамусова Чацкий зустрінутий холодно й неприязно, тому...
- Образ Чацкого в комедії “Горе від розуму” Не можна не погодитися з Гончаровим. Так, фігура Чацкого визначає кінфликт комедії, обидві її чи сюжетнінии. П’єса писалася в ті часи ( 1816-1824), коли молоді люди, подібні Чацкому, несли в суспільство нові ідеї, настрої. У монологах і репліках героя, у всіх його поступках виразилося те, що важливіше всього було й...
- Образ Чацкого в комедии А. С. Грибоедова “Горе от ума” “Безумным вы меня прославили всем хором…” И все-таки сложная штука жизнь. Иногда она бывает легкой, иногда тяжкой; для кого-то счастливой, для кого-то несчастной. Комедия Грибоедова – о человеческих отношениях, без которых этой жизни не было бы. Хотя человеческими отношения между героями “Горя от ума” назвать трудно. А трудно потому, что...
- Конфлікт Чацкого із представниками фамусовского суспільства (По комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Історія створення комедії “Горе від розуму”. 2. Причина розбіжностей між представниками “століття нинішнього” і “століття минулого”. 3. Безсмертя комедії А. С. Грибоєдова. А. З. Грибоєдов створив комедію “Горе від розуму” на початку XIX століття. У ті роки на зміну порядкам єкатерининської епохи стали приходити нові віяння, з’явилися в російському...
- Чим залучає мене образ Чацкого? Якщо порівнювати Чацкого хоча б з Печориним, можна побачити величезну різницю. Печорин розчарований життям, вищим світлом, однак від скороминущих задоволень не відмовляється. Виявися на місці Чацкого, він з першого ж погляду розгадав би всі відносини між Софією й Молчалиним і став би з холодною насмішкуватістю спостерігати за ними або приклав...
- Подібність і розходження образів Чацкого й Онєгіна Чацкий і Онєгін – ровесники, представники столичної аристократії. Це молоді, енергійні, утворені люди. Обоє вони коштують вище свого соціального середовища, тому що розумно й розважливі й бачать всю порожнечу й нікчемність світського суспільства. Чацкий гнівно таврує тих людей, які є стовпами дворянського суспільства: * Де, укажіть нам, батьківщини батьки, *...
- Моральна й цивільна позиція Чацкого в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” 1. У чому прав і в чому неправий Чацкий. 2. Викриття пороків “століття нинішнього й століття минулого”. 3. Досада “на увесь світ”. У своїй комедії А. С. Грибоєдов протиставив Чацкого московському суспільству, наділивши його рисами трагічного, а не комічного персонажа, однак саме в силу цієї обставини Чацкий поминутно виявляється в...
- Проблеми, порушені Грибоєдовим у контексті образа Чацкого Комедія “Горі від розуму” була написана в 1823 році Грибоєдовим і мала вже тоді величезний успіх у читацьких колах не тільки Москви, але й всієї Росії. При житті автора “Горі від розуму” не була опублікована, зате багаторазово листувалася й, переходячи від одного читача до іншого, став відомо як яскравий, неординарний...
- ЧиМожна вважати Чацкого зайвою людиною? У першій третині XIX століття в російській літературі складається тип лишнеко людини. Герої ці, серед яких найбільш відомі Печорин, Онєгін, Обломів, не схожі на більшість людей свого часу. Зайві люди, чий розум допитливий і глибокий, “хворіють на хворобу століття”: для них очевидні проблеми навколишнього світу, пороки й “виразки” сучасного суспільства....
- ЧиГідна Софія любові Чацкого? Образ головної героїні комедії А. С. Грибоєдова, по-моєму, важко тлумачити однозначно. З одного боку, Софія, що коштує між фамусовским суспільством і Чацким, зіграла більшу роль у створенні “мильона роздирань” героя; з іншого боку – сама пережила своє “горе від розуму”. “Софія написана неясно”, – помітив Пушкіна. Дійсно, у її поводженні...
- Головна роль, звичайно, – роль Чацкого “Головна роль, звичайно, роль Чацкого, безякого не було б комедії, а була б, мабуть, картина вдач”.(И. А. Гончарів)Не можна не погодитися з Гончаровым. Так, фігура Чацкого визначає конфлікт комедії, обидві її сюжетні лінії. П’єса писалася в ті часи ( 1816-1824 гг.), коли молоді люди типу Чацкого несли в суспільство нові...