Марко Кропивницький (1841 – 1910)
Справжнім батьком українського театру й виключно драматичним письменником був Марко Кропивницький (1841 – 1910), що написав першу свою п’єсу „Микита Старостенко” („Дай серцю волю”) ще 1863 року. Сильний сценічний талант, оригінальний і глибокий артист, Кропивницький знайшов природжену свою дорогу в сценічній діяльності, де разом з своїми славними товаришами (Заньковецька, Затиркевич-Карпинська, Карпенко-Карий, Садовський, Саксаганський) витворив цілу школу театральну й поклав у 80-х роках міцні підвалини під новий український театр.
Проте українського театру все ж не витворили вони, бо українські вистави були тоді спорадичним, випадковим, в усякому разі небуденним явищем. Українську
Як драматург, Кропивницький робить крок уперед, коли рівняти його п’єси до творів Старицького, хоч самими способами малювання вони належать ще цілком до старої етнографічної школи. Темами для своїх творів Кропивницький бере здебільшого події з народного життя; найбільш йому припадає до душі – обробляти окремі малюнки, давати поодинокі образи, так живо схоплені, що як давно вже зауважила критика, іноді здається, ніби задля них тільки й пише автор цілі сцени. Така манера вадить не трохи цілості п’єс, бо мало не всі зводить просто на „драматичні картини” без міцного внутрішнього вузла; але разом надає їм і ту принадну барвистість, що джерелом живим б’є особливо в перших творах Кропивницького. Звертаючи найбільшу увагу на окремі сцени, автор іноді зовсім ніби забуває про цілість і не дбає про те, щоб його п’єси були гарно збудовані, щоб частини їх пристосовані були одна до одної. Звідси деяка млявість дії, розтяглість п’єси – до того часу, поки прийде жива, блискуча сцена, що закрасить собою всю п’єсу й дихне на читача чимсь таким близьким, од чого одірватись не можна з цікавості. В цій мозаїчності творів Кропивницького і сила його, і слабість як письменника. Даючи гарні моменти, він не дає цілості; малюючи живі образи, не підіймається він до типів, до того широкого синтезу, що надавав би його п’єсам значення не скороминущих творів. Здебільшого у нього тільки нацятковано те, що в руках більш дисциплінованого письменника і з добрим почуттям художньої міри могло б перетворитися в зразки справжнього мистецтва.
Кропивницький звертає велику увагу на зміст своїх творів, у яких (опріч деяких пустеньких жартів, як „Пошились у дурні”) здебільшого пробує схопити й зафіксувати такі моменти з народного побуту, що і в самому житті на перший виступають план. Вже перша його п’єса „Дай серцю волю, заведе в неволю” вся заснована на факті насильства дужчих елементів нашого села, що користуються з свого становища, щоб гнітити беззахисних людей. „Глитай” ще виразніше ставить питання про грубу силу – силу влади й капіталу. Бичок Кропивницького не зважаючи на деяку свою схематичність, це вже спроба, перша в нашому драматичному письменстві, живої постаті з сфери тієї соціальної боротьби, ареною якої зробилось наше село після волі. Такий характер мають і жмикрут Балтиз („Олеся”), і дуже гарно змальований „самодур” на українському грунті Самрось („Дві сім’ї”). Розпад родинного життя намалював Кропивницький у гарній і з художнього погляду чи не найкращій своїй драмі „Зайдиголова”. Мало не універсальний образ сільського безладдя невмирущими рисами дав Кропивницький у драматичному етюді „По ревізії”: маємо тут влучну і дошкульну сатиру, в якій поза видимим комізмом ситуації аж проситься наверх сховане обурення та внутрішній драматизм. Пробував Кропивницький сфотографувати й події найновішого часу – визвольний рух, революційні настрої („Розгардіяш”, „Скрутна доба” та інші), але це вийшло у нього найслабше: чи чуття зрадило автора, чи бракувало йому розуміння нових подій, а тільки ці драми не перетворились у нього в широкі картини загального руху, та і з індивідуальної сфери не дали нічого, що варте було б глибшого інтересу.
Заслуга Кропивницького, як драматичного письменника, цілком уся в минулому: в час формування українського театру він постачав матеріал для репертуару, давав поживу ще молодій справі, і через те його літературна спадщина сходить на другий план, коли рівняти її до заслуг його в історії українського сценічного мистецтва. Тут він був справжнім творцем, ініціатором, зразком, – там тільки працьовитим трудівником, що боровся, скільки снаги було, з лихоліттям „лютого времени”. Артист переважив у Кропивницькому письменника. На сцені він жив, сцені він служив переважно, мало не на сцені й смерть його спобігла – і сцена зробила ім’я Кропивницького незабутнім в історії українського відродження. Але добру по собі пам’ять лишив він і своїми драматичними творами, ставлячи цікаві питання й шукаючи на них відповіді. Цим він підготовив грунт новим діячам на ниві драматичного нашого письменства. Першим з таких діячів був Тобілевич (Карпенко-Карий ).
Схожі твори:
- Марко Лукич Кропивницький З ім’ям М. Кропивницького пов’язані створення українського професіонального театру й наступний етап розвитку реалістичної драматургії. Марко Лукич Кропивницький народився 7 травня 1840р. в с. Бежбайраки на Херсонщині. Батько його – “чоловік труда, труда мозольного”, – досяг достатку й становища в суспільстві (мав посаду управителя панських маєтків). Освіту М. Кропивницький здобував...
- О. ГЕНРІ (1862-1910) КРАСА ЧИСТИХ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН О. ГЕНРІ (1862-1910) Справжнє ім’я цього американського письменника – Вільям Сідні Портер. Він народився в аристократичній сім’ї на півдні США, поблизу містечка Грінсборо. Після смерті матері та розорення батька Вільям змушений був із 16 років самостійно заробляти на хліб. Йому довелося пройти через скруту, нестатки, випробування,...
- Борис Грінченко: псевдонім Василь Чайченко (1863-1910) У шкільну програму знову повернуті добутки Б. Грінченко, маловідомого сучасному читачеві видатного українського письменника, перекладача, мовознавця, педагога, фольклориста й етнографа, що видається суспільного діяча. Борис Дмитрович Грінченко (псевдонім Василь Чайченко) народився 9 листопада 1863 року на хуторі Вільховий Яр на Харківщині (тепер Сумська область) у збіднілій дворянській сім’ї. Батько, відставний...
- ОЛЕКСАНДР ТРИФОНОВИЧ ТВАРДОВСЬКИЙ (1910-1971) ЛІТЕРАТУРА ПРОТИ ВІЙНИ ОЛЕКСАНДР ТРИФОНОВИЧ ТВАРДОВСЬКИЙ (1910-1971) Олександр Трифонович Твардовський народився в глибинці Росії. Його дитинство і юність пройшли у селі Смоленської області. З двадцяти років Твардовський пише вірші й поеми. Його поезія дуже швидко стає відомою і популярною. Герої творів – звичайні сільські трудівники – розмовляють не прикрашеною літературною...
- Ф. М. Решетников (1841-1870) Ф. М. Решетников (1841-1870) – син роз’їзного листоноші. Він з дитинства добре довідався життя провінційного дрібного чиновництва, бурлак. Статті Бєлінського й Добролюбова, по власному визнанню молодого письменника, були “насущним хлібом для морального розвитку”. Центральною темою в його творчості з’явилося зображення народу, знедолених мас міста й села, їхньої затурканості й убогості...
- “Автопортрет” Т. Г. Шевченка (1840-1841) (твір-опис за картиною) Великий український поет Тарас Григорович Шевченко був ще й талановитим художником. Він любив малювати з дитинства, а після визволення з кріпацтва навчався в Петербурзькій Академії Мистецтв. Автопортрет – це портрет художника, створений ним самим. Автор малює картину, споглядаючи себе в дзеркало, поставлене так, щоб освітлення падало на обличчя. Шевченко уважно...
- О. Генрі (1862-1910) “Останній листок”. Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 7 КЛАС II семестр КРАСА ЧИСТИХ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН УРОК 50 Тема. О. Генрі (1862-1910) “Останній листок”. Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів Мета: познайомити зі змістом твору і дати відчути його гуманістичне спрямування, теплоту взаєморозуміння героїв; вдосконалювати навички роботи з текстологічним...
- Поезія Гумилева початку 1910-х років Пора юнацьких ілюзій пройшла. Та й рубіж кінця 1900 – почала 1910-х років був для багатьох важким, переломним. Почував це й Гумилев. Ще навесні 1909 року він сказав у зв’язку із книгою критичних статей И. Анненского: “Мир став більше людини Доросла людина ( чибагато їх?) радий боротьбі. Він гнучкий, він...
- ОСТАННІЙ ЛИСТОК – О. ГЕНРІ (1862-1910) КРАСА ЧИСТИХ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН О. ГЕНРІ (1862-1910) ОСТАННІЙ ЛИСТОК У невеличкому районі на захід від площі Вашингтона вулиці показилися й розбились на вузькі смужки, що називаються проїздами. Ці проїзди утворюють химерні кути й повороти. Там одна вулиця перетинає навіть сама себе разів зо два. Якомусь художникові пощастило відкрити надзвичайно цінні...
- Класики американської літератури – О. Генрі (1862-1910) Один із кращих оповідачів (авторів оповідань) у світовій літературі, поряд із Чеховим, Мопассаном. Теперішнє ім’я Вільям Портер. Життя його була сумна. Рано від туберкульозу вмерла його кохана дружина. Сам він будучи касиром у банку був його викрито в розтраті казенних грошей, це дуже темна Історія, але швидше за все він...
- ТРИ ПАЛЬМЫ – МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) СТРАНИЦЫ ПОЭЗИИ МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) ТРИ ПАЛЬМЫ (Восточное сказание) В песчаных степях аравийской земли Три гордые пальмы высоко росли. Родник между ними из почвы бесплодной, Журча, пробивался волною холодной, Хранимый, под сенью зелёных листов. От знойных лучей и летучих песков. И многие годы неслышно прошли; Но странник усталый из чуждой...
- Зразковий варіант твору про життя Лермонтова в 1837 – 1841 рр Кавказ, де стояв новий для Лермонтова Нижегородський драгунський полк, був зовсім недавно приєднаний до Росії; окремі горянські племена, не визнавали себе скореними, між збройними горцями й російською армією раз у раз відбувалися зіткнення. Під кулі горців і відправив Микола I Лермонтова. Але це перше посилання виявилося для поета не важкої....
- МЕНЕ ВБИТО ПІД РЖЕВОМ – ОЛЕКСАНДР ТРИФОНОВИЧ ТВАРДОВСЬКИЙ (1910-1971) ЛІТЕРАТУРА ПРОТИ ВІЙНИ ОЛЕКСАНДР ТРИФОНОВИЧ ТВАРДОВСЬКИЙ (1910-1971) МЕНЕ ВБИТО ПІД РЖЕВОМ (Уривок) Мене вбито під Ржевом. В безіменнім болоті, В п’ятій роті, на лівім, У жорстокім нальоті. Не побачив той спалах, Не почув я розриву, – Наче в прірву з урвища – У безодню з обриву. І в усьому цім...
- МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) СТРАНИЦЫ ПОЭЗИИ МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) Детство Михаила Юрьевича Лермонтова прошло в имении Тарханы Пензенской губернии (Россия). Когда мальчику исполнилось три года, умерла его мать. Бабушка поэта – умная и властная богатая помещица – посвятила внуку свою жизнь, устранив от воспитания его отца. Атмосфера семейных распрей, доставившая писателю много страданий, стала...
- ПАРУС – МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) СТРАНИЦЫ ПОЭЗИИ МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) ПАРУС Белеет парус одинокой В тумане моря голубом!.. Что ищет он в стране далёкой? Что кинул он в краю родном?.. Играют волны – ветер свищет. И мачта гнётся и скрыпит… Увы! он счастия не ищет И не от счастия бежит! Под ним струя светлей лазури,...
- “ГОРНЫЕ ВЕРШИНЫ…” – МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) СТРАНИЦЫ ПОЭЗИИ МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) “ГОРНЫЕ ВЕРШИНЫ…” Горные вершины Спят во тьме ночной; Тихие долины Полны свежей мглой; Не пылит дорога. Не дрожат листы… Подожди немного. Отдохнёшь и ты. 1840 г. Вопросы и задания 1. Какие чувства и мысли вызывает у вас это стихотворение? 2. Прочитайте выразительно стихотворение и постарайтесь...
- Михайло Лермонтов (1814 – 1841). Мотиви свободи і самотності, песимізм поезій Лермонтова Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 55 Тема. Михайло Лермонтов (1814 – 1841). Мотиви свободи і самотності, песимізм поезій Лермонтова Мета: поглибити знання учнів про життя та творчість М. Лермонтова; розкрити волелюбні прагнення поета, причини його самотності та безмежну відданість батьківщині; розвивати почуття відповідальності перед суспільством та бажання протистояти...
- Михаил Юрьевич ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) – ПОЭТИЧЕСКОЕ ОСМЫСЛЕНИЕ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ ПОЭТИЧЕСКОЕ ОСМЫСЛЕНИЕ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ Михаил Юрьевич ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) Лермонтовым нельзя начитаться. Глуби на мысли сочетается у него с великим совершенством выражения. Ираклий Андроников, российский литературовед МАСТЕР ПОЭТИЧЕСКОЙ ЖИВОПИСИ Известный исследователь творчества Лермонтова И. Андроников подчеркнул этим высказыванием важную особенность поэта, который, изображая виднеющийся в голубой дымке парус, растущие в песках знойной...
- Біографія Марко Вовчка Марія Олександрівна Вілінська (у першому шлюбі – Маркович, у другому – Лобач-Жученко; літературний псевдонім – Марко Вовчок) народилася 10 грудня 1833 р. в маєтку Єкатерининське Орловської губернії у дворянській сім’ї. Навчалась у приватному пансіоні в Харкові, жила в Орлі у своєї тітки як вихователька її дітей. Узявши шлюб з українським...
- Три пальмы – Михаил Юрьевич ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) – ПОЭТИЧЕСКОЕ ОСМЫСЛЕНИЕ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ ПОЭТИЧЕСКОЕ ОСМЫСЛЕНИЕ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ Михаил Юрьевич ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) Три пальмы (Восточное сказание) В песчаных степях аравийской земли1 Три гордые пальмы высоко росли. Родник между ним и из почвы бесплодной, Журча, пробивался волною холодной, Хранимый, под сенью2 зелёных листов, От знойных лучей и летучих песков. И многие годы неслышно прошли; Но странник...