Любов і смерть – найважливіші мотиви лірики Г. Лорки
“Оливково-смугляве обличчя, широкий лоб з набігає непокірної пасмом синювато-чорного волосся, блискучі очі, відкрита посмішка, раз у раз вибухає сміхом; в образі щось не від цигана, немає, від селянина, але з тих, яких зустрінеш лише в Андалузії: той же азарт, та ж галаслива невгамовність при внутрішній природженою витонченості і натхненності… “Цей портрет Федеріко Гарсіа Лорки накиданий Рафаелем Альберті у мемуарній книзі” Загублена гай “.
Видатний іспанський поет і драматург починав свій шлях у мистецтві музикантом. У 1916
Його перший віршований збірник “Книга віршів” (1921) багато в чому має відтінок учнівства, тому що в цей момент Лорка знаходиться під впливом імпресіоністичної поезії Хуана Рамона Хіменеса. Протягом 1921-1922 років поет створює цикл віршів “Поеми про канте хондо”, які були опубліковані в 1931 році. Канте хондо (глибоке спів) – загальна назва
Через усю творчість Гарсіа Лорки проходять такі мотиви, як фатальна доля, любов, смерть. Ці давні мотиви іспанської народної Поззо придбали в його творчості риси сучасності і дозволили глибоко і повно відтворити дійсність.
У 1927 році була поставлена краща з ранніх п’єс Гарсіа Лорки, трагедія “Мар’яна Пінеда”. Ще в шкільні роки його зацікавила історія патріотки і республіканки Мар’яни Пінеда, страченої в 1831 році за те, що вона вишила революційні гасла на прапорі повстанців і допомогла втекти з в’язниці повстанцеві Педро. Пам’ятник Мар’яні стояв на одній з ялощадей Гранади, і хлопчик, майбутній поет, часто зупинявся перед ним. Чув він не раз і старовинний романс про Мар’яна. Його на вулицях співали дівчатка-школярки. З цього романсу, зі співу дівчаток, і починається трагедія:
Як сумний твій день, Гранада!
Навіть каміння твої в сльозах:
Марьяніта зійшла на плаху –
Нічого не сказала вона.
Але зв’язок трагедії про Мар’яна з пісенним фольклором не обмежилася цим романсом. Гарсіа Лорка назвав свій твір “Народним романсом в трьох Естамп”. Театр Гарсіа Лорки взагалі дуже поетичний, овіяний духом іспанського романсу, в той час як поезія його трагічна. Для нього поезія невіддільна від драми, а героїчна загибель невіддільна від любові. Мар’яна Пінеда гине не тільки за свободу Іспанії, але і за свою любов: вона любить республіканця Педро, допомагає бігти йому і його друзям і вмирає, не видавши їх імен. У той же час вона самотня у своєму героїзмі, у своїй відданості революції і коханій людині. “Ліберали” (так у той час називали діячів буржуазної революції) рятують своє життя, відправляються в еміграцію до Лондона, надавши Мар’яну її трагічну долю.
Гучну популярність письменникові принесла збірка віршів “Циганське романсеро”, опублікований в 1928 році. Лорка писав цю книгу довго, то залишаючи, то повертаючись до неї знову. У віршах, що увійшли до цієї збірки, поет прославляє волелюбних мешканців його рідної Гранади, розповідає про життя простого народу Іспанії, його жалі і радощі, “Циганське романсеро” – це ж не випадкова назва однієї з кращих книг Лорки. Гранадським цигани були з дитинства близькі поетові, їх творчість, злилося зі стихією андалузької пісні, живило його лірику. Іспанські цигани становили більшу частину населення Гранади, але збірка романсів Гарсіа Лорки присвячений не тільки циганам. Сам автор називав його поемою про Андалузії. Він часто повторював, що “Циганське романсеро” – “вівтар Андалузії, овіяної римськими і палестинськими вітрами”, а циганської вона названа тому, що цигани, на його думку, саме благородне і глибоке плем’я на його батьківщині, “її аристократія, хранителі вогню, крові й мови “. Для віршів цього циклу характерні незвичайна поетичність і образність. Вони пройняті ліричної сумом, що переходить іноді в трагізм сприйняття світу, ворожого простим бідним людям. Гарсіа Лорка творчо сприйняв і продовжив традиції іспанського народного романсу, для якого було характерне поєднання ліричного й оповідального початку, гострий сюжет і глибокий драматизм подій.
Поет свідомо не зупинявся на банально-фольклорному живописання: “Ніякої циганщини. Тут немає ні тореадорів, ні бубнів, а є один-єдиний персонаж, перед яким усі розступається, величезний і темний, як літнє небо. Це туга, якою просякнуті і наша кров, і деревні соки, туга, у якої немає нічого спільного ні з сумом, ні з томлінням, ні з якою іншою душевним болем, це скоріше небесне, ніж земне почуття, Андалузька туга – боротьба розуму і душі з таємницею, що оточує їх, якої вони не можуть збагнути “.
Вірші “Циганського романсеро” різноманітні за змістом, але їх головні теми незмінно носять загальнолюдський характер. Це вічні теми: любов, материнство, розлука, ворожнеча, родова помста, смерть. Головні герої творів – люди з народу, що надає віршам поета яскраву соціальне забарвлення.
У 1930-і роки Гарсіа Лорка написав свої найкращі п’єси: “Криваве весілля”, “Йерма”, “Донья Росита, дівиця, або Мова квітів”, “Дім Бернарди Альба”. Перша з них написана за фольклорних мотивів про ревнощі, і родової помсти, насичена романсами і трагічними колисковими піснями (характерними, за спостереженням Гарсіа Лорки, для іспанського фольклору), багатющими метафорами народної мови. Драми Гарсіа Лорки присвячені трагічній долі іспанських жінок. Поет знав сумну долю жінок Андалузії: подвійний гніт сімейного деспотизму і католицької церкви вбивав всяку радість, а корисливі розрахунки оточуючих і влада грошей постійно ламали молоді життя. Марна спрага любові і материнства стає долею героїнь Гарсіа Лорки; зрада найближчих людей виявляється причиною їх загибелі, як і в ранній трагедії про Мар’яна Пінеда.
Як драматург, Гарсіа Лорка створив глибоко психологічні образи. Його героїні – натури складні при всій своїй цілісності; часто вони стають носіями своєрідною “трагічної провини”. Вина Наречені в “Кривавої весіллі” і Йерми в однойменній драмі в тому, що вони не боролися за свою любов, що вони поступилися своїм близьким, які керувалися матеріальними розрахунками. Вони виходять заміж за нелюбимих, відмовившись від союзу з тими, хто по-справжньому був їм дорогий.
Любов у Лорки завжди є неминучою: ні полюбити, ні розлюбити не можна по своїй волі. І хто б не мучився любов’ю, нехай самий нікчемна людина – смішний, безглуздий, старий, божевільний, хворий або навіть не людина зовсім, а всіма знехтувані істота – тарган з “Чаклунства метелики”, якій відмовляють навіть у праві любити, – приреченість прославляє і зрівнює їх. І тоді герой першої п’єси Лорки встає поруч із Перлімплін, які віддали свою душу Беліса, червоніла і Росита – поруч з Мар’яною Пінеда, яка сходить на ешафот.
Гарсіа Лорка писав: “У всіх країнах смерть означає кінець. Вона приходить – і завіса падає. Але тільки не в Іспанії. В Іспанії завісу тільки тоді і піднімається. Безліч людей живуть у цій країні, немов замкнені в чотирьох стінах до самої смерті, лише тоді їх витягають на сонці. Мрець у Іспанії – більш живою, ніж мрець у будь-якому іншому місці земної кулі: його профіль ранить як лезо бритви. Жарти про смерть і мовчазне її споглядання звичні іспанцям… всі найбільш значне володіє в Іспанії останнім металевим присмаком смерті “. Любов в Андалузії не помічає середні тони, але. не може не помічати загрози сталевих ножів. У Андалузії пісні: “Такі наші забави: кидав я камінчики в море, та боляче бризки криваві”, не згадується ні про любов, ні про смерть. Але в світлі характерних рис Південної Іспанії вона однозначно бачиться між ними навіть без викликають мурашки на шкірі мужніх акордів дорійського ладу. Складні іспанські ножі доладно вкладалися в вірші андалузької сигірійях, але поезія Гарсіа Лорки – найвище вираження поетики фламенко.
Схожі твори:
- Фольклорні мотиви в ліриці Федеріко Гарсіа Лорки Цей спів… глибинний за всі колодязі та всі моря світу, набагато глибший, ніж те серце, що його творить, і голос, що його співає, тому що глибина його майже безмірна. І йде він з далеких племен, проходить крізь цвинтарі років і листопади зів ‘ялих вітрів. Федеріко Гарсіа Лоркаю Андалузія, південна область...
- Поетичний мир Федерико Гарсия Лорки Іспанія… Країна, залита безжалісним сонцем. Країна, контури якої на карті нагадують розстелену шкіру бика. Країна кориди й пекучих страстей. Тільки в Іспанії, що коштує на грані епох, религий, континентів було можливо народження такого поета як Лорка. Долю поета ми звично розглядаємо крізь призму його долі. Життя й смерть Федерико Гарсия...
- “Найбільша радість – бути поетом” (за творчістю Лорки) Тендітна людина із чистим смаглявим обличчям і привабливою усмішкою, він мав якусь дивовижну владу. Де б він не був – до нього йшли, наче до джерела в спекотний день. Усе навколо нього оживало і здавалося прекрасним. Як і в його віршах, в ньому все було гармонійним і прекрасним. До нього...
- Природні сили і стихії в ліриці Федеріно Гарсіа Лорки При згадці імені поета Федеріко Гарсіа Лорки в уяві виникає гак любовно намальована ним Іспанія з її оливковими гаями, садами, які золотяться дозріли полями, то залита гарячим південним сонцем, то оповита таємничим серпантином місячного сяйва. Світ, змальований Лорки, вражає сміливістю метафоричного перетворення. Їм поет стверджував: “Я відчуваю величезне здивування, коли...
- Життя і творчість іспанського поета Федеріко Гарсія Лорки. Поезія. Синтез у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас І семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 23 Тема. Життя і творчість іспанського поета Федеріко Гарсія Лорки. Поезія. Синтез у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поета; допомогти усвідомити ідейно-художні особливості його...
- Фольклорные мотивы в лирике Федерико Гарсиа Лорки Это пение… глубже всех колодцев и всех морей мира, намного глубже, чем то сердце, которое его создает, и голос, который его поет, так как глубина его почти безмерная. И идет он из далеких племен, проходит сквозь кладбища лет. Федерико Гарсиа Лорка Андалузия, южная область Испании. Край христианский и мусульманский, и...
- Освілення природних сил і стихій у ліриці Федеріко Гарсіа Лорки При згадці імені поета Федеріко Гарсіа Лорки в уяві постає так любовно змальована ним Іспанія з її оливовими гаями, садами, що золотяться достиглими помаранчами, то залита гарячим південним сонцем, то оповита таємничим серпанком місячного сяйва. Світ, змальований Норкою, вражає сміливістю метафоричного перетворення. Їм поет стверджував: “Я щиро дивуюсь, коли стверджують,...
- Трагедія героїв у драмі Лорки “Криваве весілля” Своєрідність трагедії Лорки полягає насамперед у тім, що соціальний підтекст майже не одержав вираження безпосередньо в сюжеті й тому визначає поводження героїв лише опосередковано. Справді, до чого зводиться, якщо викладати коротко, зовнішня дія п’єси? Юнак (Наречений) збирається женитися на приглянувшейся йому дівчині (Нареченій). У день весілля Леонардо й Наречена біжать,...
- “Щира поезія – це любов, мужність і жертва” (Федерико Гарсиа Лорка) Загибель поета Федерико Гарсиа Лорка, розстріляного 19 серпня 1936 року неподалік від Гранады, стала не тільки прологом іспанської трагедії, але й підтвердженням того, що теперішній поет завжди небезпечний диктатурі, навіть якщо у своїх віршах він не призиває скинути владу. Досить і того, що поезія – це вираження щирого духу народу....
- “Аналіз вірша Федеріко Лорка “Зрубали троє дерев” Нічого не забув і не втратив Федеріко Гарсіа Лорка з багатої культурної спадщини своєї країни. Силою таланту і щедрістю душі наповнені й “Вірші різних років”, і вірші “Дивану Тамаріти”. Давню касиду в Іспанію принесла арабська поезія. Ця поетична форма була урочистою, часто дифірамбічною. Касиди становили збірники – дивани. Арабська поезія...
- Визначте і розкрийте основні мотиви лірики О. Пушкіна (тема свободи, поета і поезії, мотиви дружби, кохання) Визначте і розкрийте основні мотиви лірики О. Пушкіна (тема свободи, поета і поезії, мотиви дружби, кохання). Проаналізуйте 3-4 твори митця, які репрезентують різні мотиви. У своїй творчості Поет звертався до тем любові і дружби, його хвилювали проблеми свободи і призначення поета. Однією з найголовніших у творчості поета для мене стала...
- Федеріко Гарсіа Лорка “Балада про чорну тугу”, “Гітара”, “Газела про темну смерть”, “Касида про сон під зорями” XX – ПОЧАТОК XXI СТОЛІТЬ Федеріко Гарсіа Лорка “Балада про чорну тугу”, “Гітара”, “Газела про темну смерть”, “Касида про сон під зорями” Федеріко Гарсіа Лорка (1898-1936) – іспанський поет і драматург, відомий також як музикант і художник-графік. Центральна фігура “покоління 27 року”, один з найяскравіших і найвизначніших діячів іспанської культури...
- Федеріко Гарсіа Лорка людина і поет Федеріко Гарсіа Лорка. Петенера. Романсеро. Канте хондо. Сигірія. Які незвичайні, милозвучні, музичні й поетичні слова. Здається, все, що пов’язане з Федеріко Гарсіа Лоркою, є таким, бо вже й саме ім’я звучить, як Музика, ніби струни гітари перебирають пальцями, і вона відгукується музикою й словом улюбленого іспанцями поета. Відомий поет XX...
- Мотиви ранньої лірики Тичини Для ранньої лірики Павла Тичини характерні музикальність, ліризм, емоційність. У віршах поета звучать частіше запитання, ніж відповіді: Що місяцю зіроньки кажуть ясненькі? Що шепчуть квітки уночі над рікою? Про що зітха вітер? Що чують тумани. Коли гай зелений цілують-милують? Автор проймається задумою зірок, трави, дерев, струмочку, бо для нього вони...
- Мотиви лірики Симоненка В історію входять непоквапливо, навіть коли доля безжально виділила на життя всього неповних 29 літ, трагічно обмеживши його датами: 1935-1963 роки. Василь Симоненко починає своє поетичне життя скромно і відверто традиційно. Перші вірші В. Симоненка майже нічим примітним не виділялися в тогочасній літературі. Але щиро-піднесені інтонації видавали натуру рвійну, сповнену...
- Мотиви лірики В. Симоненка Неповних двадцять дев’ять літ прожив поет, але залишив у спадок нам стільки, що вистачить на життя багатьох поколінь. Його поезії притаманний дух непоборності, вогонь неспокою, жага гуманізму. Він відкривав “духовні острови” в океані людської цивілізації, будив оту приспану доброту і заколисане милосердя, які поступово витіснялися із шаленого плину життя. А...
- Основні мотиви лірики Івана Франка “Кожна пісня моя – віку мого день”, – писав про свою поезію Іван Франко. Велична і прекрасна п музика ось уже півтора століття лунає для людей. Поетичним гімном борцю за волю народу гримить вона, веснянками чарує нам слух і будить нас до життя, п’яним, терпким і гірким присмаком зів’ялого листя...
- Провідні мотиви лірики І. Драча І. І. Драч і його лірика. (Поезія І. Драча характеризується перш за все нетрадиційністю поетичної форми та стилю. Ліричні твори поета – це своєрідний метафоричний спосіб мислення, оригінальне поєднання форми і змісту, переплетення візуальних, слухових, дотикових форм та недосказаності слів. Все це робить поезію І. Драча неповторною і самобутньою.) 11....
- Основні мотиви лірики Ф. І. Тютчева Напевно, немає людини, що, прочитавши хоч один раз вірші Тютчева, залишиться до них байдужим. Поезія Тютчева дихає свіжістю й чистотою, земною красою й космічною досконалістю. Тютчев вміє описати те просте, що ми бачимо у світі, такими незвичайними словами, що воно з’являється перед нами зовсім в іншому світі. Тільки Тютчев може...
- Основні мотиви лірики Симоненка В. А. Симоненко – поет прекрасної, але трагічної долі. Він прагнув сказати правду про свій час і про себе, розвінчати добу сталінського культу, відродити загальнолюдські моральні і духовні цінності. Його творчість була теплим подихом вітру після важкої крижаної зими, першою ластівкою, що, на жаль, не принесла з собою весни. В....