ЛИСТІВКИ З ВИДАМИ МІСТ – ДЖИННІ РОДАРІ
ЧАСТИНА П’ЯТА ПОЕТИЧНЕ БАЧЕННЯ СВІТУ
ДЖИННІ РОДАРІ
Італійський письменник Джанні (Джованні) Франческо Родарі – відомий автор творів для маленьких читачів, лауреат Премії імені Г. К. Андерсена, що вважається найвищою відзнакою в галузі дитячої літератури.
Письменник народився 23 жовтня 1920 р. в містечку Оменья. Батько його був пекарем і помер, коли Джанні виповнилося дев’ять років. Матері довелося утримувати трьох синів самотужки. Працюючи служницею в багатому домі, жінка мусила терпіти принизливі докори, тим часом як платня
Джованні з дитинства виявляв інтерес до художньої літератури, музики й філософії, але через скруту його освіта обмежилася трьома роками навчання в семінарії. У сімнадцять років він став учителем.
Незабаром розпочалася Друга світова війна. Через слабке здоров’я Родарі було звільнено від військової служби, але він долучився до руху Опору.
Літературна кухня
Дж. Родарі в царстві дитячої фантазії
Працюючи з молодшими школярами, письменник вигадував для них завдання й вправи, спрямовані на розвиток фантазії.
Так, Родарі викликав до дошки учня й просив його написати
На основі цих образів діти вигадували всілякі історії. Захопившись веселою грою, вони навіть не помічали, що навчаються…
Часто учитель-фантазер пропонував школярам відповісти на несподівані запитання, як-от: “Що було б, якби до вас постукав крокодил і спитав, чи не можете ви йому позичити трохи розмарину1?”; “Що сталося б, якби ваш ліфт провалився в глиб земної кулі або злетів на Місяць?”… І знову у відповідь лунали сміх і чудернацькі історії. Чимало з тих творчих знахідок згодом увійшли до казок письменника.
На схилі літ Родарі написав книжку “Граматика фантазії. Вступ до мистецтва вигадування історій”. Ця книжка, що підсумовує тридцятирічний творчий досвід письменника, призначена для дорослих, які прагнуть розвивати дитячу фантазію. У передмові автор висловив украй важливу для нього думку: “Фантазія і наука – не суперники, не вороги, а спільники, руки й ноги одного тіла, дочки й матері одного інтелекту. Мій ідеал – цілісна особистість. Я вважаю, що нашій добі, нашій планеті необхідні такі цілісні люди”. Власне, вірою в силу людської фантазії позначена вся творчість цього чудового письменника.
Після війни Родарі працював журналістом і багато подорожував Італією. Відвідуючи заводи й фабрики, спілкуючись із робітниками та селянами, він бачив справжнє життя країни, приховане за глянцевими листівками з видами її легендарних пам’яток. Відтак дійсність, сповнена суспільних негараздів і несправедливості, увійшла в казки й вірші письменника, втілившись у їхніх сюжетах.
ЛИСТІВКИ З ВИДАМИ МІСТ
Поштові листівки з видами міст
Купує в Італії кожен турист.
Ось Рим – Колізей, Капітолій і Форум…
Мілан із славетним готичним собором.
Ось Піза з своєю похилою вежею.
Венеція-краля з каналів мережею.
Ось Генуя – гавань, палаци блискучі,
Неаполь – затока, Везувій димучий…
Чудово! Прекрасно! Розкішні види!
А глянь за картинки – чи так воно вийде?
Чи справді в Венеції тільки й роботи –
Гондоли ганять і співать без турботи?
Чи справді безжурні неаполітанці
Тільки те й знають, що гулі і танці?
1Розмарин – вічнозелена запашна кущова рослина, листя й молоді пагони якої використовують у кулінарії як приправу.
Не вірю я чужим речам,
Л вірю я своїм очам.
Дозвольте, синьйори, самому розглянуться
На всі ті міста – у натурі, без глянцю.
Хай сам подивлюся,
Хай сам я побачу,
Кому як живеться,
Хто скаче, хто плаче.
Хай сам я узнаю,
Хто як міркує,
Хто діло робить,
Хто байдикує,
Хто на роботу йде не снідавши,
Хто спать лягає не обідавши,
Та ще й на камені голому,
Бо ніде прихилити голову…
Погляньте і ви за картинки, синьйори:
Картинки веселі, життя – суворе.
Запитання і завдання до прочитаного твору
1. Як ви гадаєте, чому Родарі зосереджує увагу на туристичних листівках?
2. Які пам’ятки історії та культури Італії згадано у творі? Що ви про них знаєте?
3. З якою інтонацією слід читати рядок “Чудово! Прекрасно! Розкішні види!”? Поясніть свою думку.
4. Що означає вжитий у вірші вислів “без глянцю”?
5. Знайдіть рядки, у яких автор узагальнює свої спостереження. Чи погоджуєтеся ви з його висновком? Дайте розгорнуту відповідь.
6. Пофантазуйте! Який твір ви написали б про листівки з видами українських міст?
Підсумкові запитання і завдання
Перший рівень
1. Назвіть автора вірша “Моє серце в верховині”.
2. Укажіть назву вивченого вірша Родарі.
3. Як перекладається псевдонім Басьо?
Другий рівень
1. Кого зображено в “Пісні про Гайавату”?
2. Що таке хайку?
3. Кого й чому називали поетом-орачем?
Третій рівень
1. Що таке “сезонні слова” в хайку? Наведіть відповідні приклади.
2. Дайте визначення поняття “ліричний герой”. Наведіть відповідні приклади з прочитаних віршів.
3. Яку “правду життя” розкриває Родарі у вірші про листівки?
Четвертий рівень
1. Які теми людського життя розкрито в хайку Басьо?
2. Розкрийте зв’язок вірша “Моє серце в верховині” з фольклорними творами.
3. Хто, з якого приводу і в якому творі говорить: “Ваша сила тільки в згоді, // А безсилля – в ворожнечі/”? Яке значення має ця думка у творі? Наведіть приклади прислів’їв, приказок або притч, близьких за змістом до цього вислову.
Теми творів
1. “Художня майстерність хайку Басьо”.
2. “Картини рідного краю у вірші Р. Бернса “Моє серце в верховині””.
3. “Життя “без глянцю” у вірші Дж. Родарі “Листівки з видами міст””.
Клуб книголюбів
1. Чому Бернса називають народним поетом?
2. Які елементи міфів, фольклору й звичаїв індіанців відобразилися у “Пісні про Гайавату”?
3. Часом у повсякденному мовленні можна почути вислів “Закурити люльку згоди”. Що він означає?
4. Подискутуйте! У творчій спадщині японського поета Йоси Бусона є таке хайку:
Весняний дощ!
Шкода мені людей,
Які не вміють вірша написати.1
Як ви гадаєте, що поет мав на увазі? Чи згодні ви з його думкою? Обгрунтуйте свою відповідь.
5. Пофантазуйте! Виконайте одне із запропонованих завдань.
А. “Розгорніть” один з віршів Басьо в невеличку оповідку. Запишіть її в зошит.
Б. “Згорніть” будь-який реальний пейзаж у хайку. Запишіть його в зошит.
1 Переклад І. Бондаренка.