Лір герой трагедії У. Шекспіра “Король Лір”
Сказання про короля Ліра та його дочок належать до числа найдавніших переказів-легенд Британії. Вперше їх літературна обробка зроблена англійською літописцем Джеффрі Монмутского в його латинської “Історії Британії” (1135). Згодом переказ легенди, вже по-англійськи, зустрічається в багатьох віршованих хроніках: від поеми Лайамона “Брут” (бл. 1200) до знаменитих “Хронік” Р. Холін-шеда (1577), що з’явилися джерелом багатьох шекспірівських сюжетів. Окремі деталі взяті Шекспіром з поеми Едмунда Спенсера “Королева фей” (1590), сюжетна
Однак для основної лінії сюжету Шекспір скористався п’єсою свого безпосереднього попередника і сучасника (чиє ім’я до нас не дійшло) “Трагічна історія короля Ліра та його трьох дочок” (1594). Втім, ця п’єса являє собою відверто дидактичну за своїм звучанням драму на тему про обов’язки і борг дітей по відношенню до своїх батьків, не більше того (примітно, що багато сучасні англійські режисери часто схильні ставити шекспірівського “Короля Ліра” як п’єсу про те, що дітям робити з вижили
Трагедія оповідає про людину, наділену безмежною владою і відрікається від неї, не усвідомлюючи, якими будуть наслідки цього акту: для його країни, ввергнута в смуту і анархію, для його розпаду сім’ї (дві його старші дочки – Гонерілья і Регана, почавши з вигнання батька, приходять до взаємної ворожнечі та ненависті) і, нарешті, для нього самого. Відрікшись від престолу, Л. порушив існуючі від віку підвалини, на яких грунтувалася вся ця піраміда: державна, сімейна, – і в результаті обидві впали. Історія Л. – це грандіозний шлях пізнання, який проходить він, – від осліпленого мішурою своєї влади батька і монарха – через їм самим “інспіроване” руйнування – до розуміння того, що істинно, а що хибно, і в чому полягає справжня велич і справжня мудрість. На цьому шляху Л. знаходить не тільки ворогів – у першу чергу ними стають його старші дочки, а й друзів, які залишаються йому вірні, незважаючи ні на що: Кента і Блазня. Через вигнання, через втрати, через безумство – до прозріння, і знову до втрати – смерть Корделії – і в фіналі вже до власної смерті – такий шлях шекспірівського Л. Трагічний шлях пізнання.
“Король Лір” – одна з вершин світової драматургії, і тому природно, що з приводу її трактувань (як чисто літературознавчих, так і сценічних) тисячу разів зламані списи. Серед незліченних театральних версій трагедії існують, проте, деякі, стали не менш легендарними, ніж сама п’єса.
Першим виконавцем ролі Л. був Річард Бербедж, перший трагік трупи Слуг Лорда-камергера, що грала в знаменитому театрі “Глобус”. У XVII столітті – Девід Гаррік (театр “Друрі-Лейн”, 1742); в першій половині XIX століття – актори-романтики: Едмунд Кін в Англії (1820), Людвіг Деврієнт в Німеччині, П. С. Мочалов в Росії (1839) . Не менш знаменитим був його “суперник” – петербурзький трагік В. А. Каратигіна, представляв классицистическую традицію (1838). У другій половині XIX століття одним з найбільш знаменитих виконавців ролі Л. став Генрі Ірвінг (1892). У XX столітті – А. Б. Бассерман, у виставі, поставленій в Німеччині Максом Рейнгардт (1913), і, зрозуміло, багато англійські актори: Л. Олів’є (у власній постановці 1946; ця ж роль стала наприкінці 1980-х рр.. його останньої шекспірівської роллю), Пол Скофілд в знаменитому спектаклі Пітера Брука (1962). Одним з найбільш відомих став спектакль, поставлений Джорджа Стрелера (1972), де роль Л. виконав Тіно Карраро. У Росії легендарним виконавцем ролі Л. став С. Міхоелс (1935). Широку популярність придбав фільм, поставлений Г. М. Козинцевим (1970, у ролі Л. Юрі Ярвет).
Схожі твори:
- Герой трагедії У. Шекспіра “Ричард III” Історичним прототипом є герцог Глостер (1452-1485), англійський король Ричард III (з 1483 по 1485) з династії Иорков. Історія Ричарда Глостера – одна із самих драматичних у що тривала 40 років боротьбі за англійський престол, що ввійшов в історію як Війна Червоної й Білої троянди, династій Ланкастеров і Иорков – послужила...
- Герой трагедії У. Шекспіра “Отелло” Являючи собою досить точне перекладання новели Джиральди Чинтио “Венеціанський Мавр” з його збірника “Сто оповідань” (1566), що стала відомої Шекспірові, як видно, у чиїм те переказі або в не англійському перекладі, що дійшов до нас (італійської мови Шекспір не знав), трагедія Шекспіра проте в головному кардинально відрізняється від свого першоджерела...
- Герой трагедії У. Шекспіра “Тимон Афінський” Історичним прототипом Тимон Афінський з’явився Тимон, що жив в Афінах у період Пелопонесских війн (431-404 р. до н. е.), про яке згадує Плутарх в “Порівняльних життєписах” у біографіях Марка Антонія й Алкивиада. За свідченням Плутарха, Т. не був багатою людиною; відчуваючи потребу, вона звернувся до друзів по допомогу, одержав відмову...
- Герой трагедії У. Шекспіра “Антоній і Клеопатра” Антоній фігурував серед персонажів першої “римської” трагедії Шекспіра “Юлій Цезар”, але спритний демагог, що мистецьки грав на страстях юрби, не має майже нічого загального з безтурботним і великодушним полководцем другої п’єси, хоча в обох випадках джерелом послужили “Порівняльні життєписи” Плутарха. Деякі деталі свідомо змінені: так, у Плутарха “гульвісу й п’яницю”...
- Вічні трагедії людства (За трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світу, в якому панували феодальна темрява і жорстокість, і нового світла, яким керують згубні пристрасті і сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово втрачали віру в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій...
- Вічні трагедії людства (По трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світла, у якому панували феодальна темрява й жорстокість, і нового світла, яким керують пагубні пристрасті й сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово зневірялися в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій зміні...
- Коріолан – герой трагедії У. Шекспіра “Коріолан” Історичним прототипом є Кай Марцій Коріолан – римський полководець, про життя якого збереглися напівлегендарні перекази. У 493 р. до н. е. він, ще будучи юнаків, відзначився при взятті Коріол ®, після чого і став називатися К. У 491 р. був вигнаний з Риму за те, що запропонував під час голоду...
- Другорядні героі трагедії Шекспіра “Гамлет” Майже кожен другорядний герой трагедії Шекспіра, реалізуючи свою життєву мету, потрапляє в ситуацію протистояння з Гамлетом. Утворі є кілька яскравих прикладів, які свідчать про смертельну рішучість молодого героя реалізувати своє завдання і прискорити прихід та становлення нового. На шляху захисту моралі першою жертвою Гамлета стає Полоній – канцлер колишнього і...
- “Король Лір”. Притчевість трагедії. Мотив сліпоти і тема божевілля 29. “Король Лір”. Притчевість трагедії. Мотив сліпоти і тема божевілля. В “Короле Лире” проблематика семейных отношений тесно сплетена с проблематикой общественной и политической. В этих трех планах проходит одна и та же тема столкновения чистой человечности с бездушием, корыстью и честолюбием. Лир в начале трагедии – король средневекового типа, подобно...
- Співвідношення помсти й справедливості в трагедії У. Шекспіра “Гамлет” 1. Джерела сюжету. 2. Християнські і язичеські погляди на помсту й справедливість. 3. Зміст трагедії В. Шекспіра. Ви чули, що сказано:”око за око, і зуб за зуб”. Євангеліє від Матфея Сюжет трагедії У. Шекспіра “Гамлет” древен, як мир: узурпатор убиває шляхетного правителя й захоплює владу над країною, а синові вбитого...
- Філософсько-етична проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” І. “Гамлет” – одна з найголовніших “стривожених” трагедій. “Стривоженими” назвали п’єси, які з’явилися наприкінці XVІ століття на англійській сцені і які відбивали тривогу з приводу подій часу. П’єса найбільш повно відтворює кризу гуманістичної ідеології Ренесансу, оскільки відображає наступ нової нелюдської моралі, уособленням якої є король Клав-дій. Отже одна з головних...
- Долі жінок у трагедії Шекспіра “Гамлет” Мати чи королева? Для всіх героїв трагедії “влада” є одним з ключових понять. Долі жінок – героїнь твору – також пов’язані з різними атрибутами, ознаками, загрозами влади. Багато хто з літературознавців сприймає матір Гамлета як жертву обставин. Однак Гертруда – королева – вчора і сьогодні. Втративши чоловіка, вона зберегла трон....
- Роль пророкувань у трагедії У. Шекспіра “Макбет” 1. Образи трьох відьом і їхнє значення. 2. Мотив пророкування. 2. Ігровий характер останніх пророкувань. Забувши про мудрість, честь і сором, Він страх, долю й смерть знехтує, И загибель чекає його, як усіх, Хто занадто вірить у свій успіх. В. Шекспір Безсумнівно, що пророкування в трагедії У. Шекспіра “Макбет” не...
- Добро й зло в трагедії Шекспіра “Гамлет” Перед Гамлетом мир з’являється як “дикий сад, що заріс бур’яном”, у якому зріє все, що в природі є дурного й грубого. Причина такого світосприймання полягає в тім, що йому відкрилося “всесвітнє” по масштабі зло: “марні всі мені здаються справи на цьому світлі”; “з людей мене не радує жоден”. Які причини...
- Історичний Генріх VIII, як герой однойменної п’єси Шекспіра Дослідниками відзначено, що в “Генріху VIII” текстуальвые збігу з Холиншедом зустрічаються частіше, ніж в інших п’єсах цього жанран. Але в той же час тут неважко виявити численні розбіжності із хронікою, перегрупування й переосмислення цілого ряду фактів. Аналіз цих різночитань показує, що найбільш істотні з них підпорядковані – прямо або побічно...
- Жіночі образи в трагедії У. Шекспіра “Гамлет” 1. Значення жіночих образів. 2. Гертруда, королева Данії. 3. Офелия, дочка Полонію У трагедії У. Шекспіра “Гамлет” дуже мало жіночих образів, що обумовлено самим сюжетом – сина повинен помститися вбивці свого батька, рідному дядькові. Проте образи Гертруди, королеви Датської, і Офелии, дочки королівського радника Полонію, грають у трагедії досить значиму...
- Самотність головного героя у трагедії Шекспіра “Гамлет” Самотність головного героя трагедії стає очевиднішою. Надія читача на підтримку Гамлета в його боротьбі віддії. до дії дедалі примарніша. Поява Розенкранца і Гільден-стерна тільки посилює розчарування. За літературознавчою традицією, ці персонажі розглядаються як друзі Гамлета, котрі зрадили його, змовившись з владою. “Граючи до певного часу роль друзів, – читаємо у...
- Трагедія В. Шекспіра “Гамлет”. Історія створення трагедії УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЗЛЕТ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ В ЛІТЕРАТУРІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ УРОК № 60 Тема. Трагедія В. Шекспіра “Гамлет”. Історія створення трагедії Мета: ознайомити з історією створення трагедії “Гамлет”; пригадати визначення трагедії; з’ясувати, ким виступають у п’єсі її герої; вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати усне...
- Головні образи трагедії В. Шекспіра “Гамлет” “Гамлет” – один з найвагоміших творів світової літератури за всі часи її існування. Система образів, майстерно вибудувана автором, дозволяє якнайкраще розкрити філософські проблеми, закладені в основу твору. Важливо зрозуміти, що кожен з образів, змальованих у творі, далеко не однозначний. І справді – обговорюючи в класі трагедію “Гамлет”, у нас виникали...
- Краса юнацької закоханості в трагедії У. Шекспіра “Ромео й Джульетта” Нікого вже не дивує, що в багатьох країнах існують пам’ятники літературним героям. У Данії – андерсеновской Русалочке, у Голландії – комісарові Мегрэ, в Іспанії – Дон Кихоту. Але в Італії, у Вероні, існує унікальний пам’ятник – могила Джульетты Капулетти. Італійка, що ніколи не жила, створеною уявою великого англійця, стала такою...