Короткий виклад роману Томаса Манна “Лотта у Веймарі”
У романі “Лотта у Веймарі” Томас Манн на новий лад поєднав правду історії та поетичного вимислу, звернувшись до більш близького часу і до конкретних подій з національної історії. Основою сюжету став історичний факт: відвідування Веймара, де жив Гете, Лоттою Кестнер – тієї самої Лоттою, яка була прототипом героїні роману “Страждання юного Вертера”. Це відбулося в 1816 р., тобто через 44 роки після того, як вони розлучилися. Постаріла Лотта приїхала в Веймар відвідати сестру. Гете влаштував на її честь прийом. Бачилися вони крім цього,
З самого початку творчого шляху Манн виявляв глибокий інтерес до великого веймарцу – він постійно звертався думкою і до його творів, і до уроків його життя. Ще в пору роботи над романом “Чарівна гора” він написав Грак-ТМГ “Гете і Толстой” (1922)-про природу творчої
Відвідувачі Лотти, по суті, сперечаються також один з одним, вони не одностайні в своїй оцінці Гете-людини, але при цьому є щось, що їх об’єднує: всі вони бачать у Гете переважну їх вищу силу, і всі вони добровільно схиляються перед нею, намагаючись приховати свою ущемлення. Фон цих дискусій – Веймар, марнославний центр німецького духу, місто-музей, застиглий у своєму схилянні перед Гете. Бурі великої історії-Французької революції, наполеонівських походів, як-то торкнулися кожного з персонажів, – не порушили все ж звичного для Веймара стану заспокоєності і самовдоволення. Вустами секретаря Гете, Рімера, Веймар (а це місто символізує в романі провінційну Німеччину) характеризується як “мерзенне гніздо тупоумних придворних підлабузників, пихатих і відсталих”. Глава сьома – центр роману – Малює Гете наодинці з собою рано вранці, до початку роботи, в момент вільних роздумів. Вони течуть, підкоряючись вибагливим асоціаціям: миготять уривки спогадів, народжуються образи, Віршовані рядки, виникають якісь міркування, пов’язані з науковими дослідженнями Гете, – але у всьому цьому зовні хаотичному потоці є внутрішній зв’язок. Гете думає про свої можливості людини і художника, про Німеччину істинною і хибною. Томас Манн співвідносить ці роздуми з проблемами XX століття; Гете з осудом і тривогою думає про уявні німецьких патріотів, “які схиляються перед будь-яким біснуванням негідником, який звертається до найнижчих їх інстинктам, виправдовує їх пороки і вчить розуміти національну своєрідність як доморощену грубість”. Натяк на Гітлера тут очевидний. “Думають, що вони – Німеччина, – подумки заперечує Гете цим уявним патріотам. – Але Німеччина-це я “.
Вустами Гете Томас Манн висловлює своє поні-мание того, якою має бути німецька нація, – воно різко протиставлене мракобіссю і людиноненависництва фашизму: “Німеччина – це свобода, просвітництво, всебічність і любов”. Глава восьма – зустріч Лотти і Гете, Ще не справжня, а лише офіційна зустріч, на званому обіді. Потім слід сцена відвідування Лоттою Веймарського театру, яким керує Гете. Сидячи в ложі, вона відчуває, як втомило її перебування в “пишномовної світі”. І тільки після цього настає фінальна, справжня зустріч героїв, вигадана письменником.
Тут відновлюється і затверджується їх близькість, але не в екстравагантно-комічному повернення минулого, а на іншому, вищому рівні. Роман відрізняє психологічна правдивість у мотивуванні приїзду Лотти до Гете, відмінностей у реакції Гете і оточуючих його веімарцев на цей приїзд, у змалюванні характерів, у виявленні спонукань, які стоять за вчинками, думками або репліками. Тут видно вплив художніх відкриттів Толстого-Психолога. Автор “Лотти у Веймарі” переконливий і тоді, коли малює Гете, віддаю вільному течією думок, і тоді, коли він зображує великої людини, незадоволеного звісткою про те, що Лотта, що давно стала для нього тільки створеним ним літературним персонажем, раптом намірилася знову зустрітися з ним в реальній дійсності. Письменник дуже уважний до почуттів і настроїв Лотти, будь то складне ставлення до Гете у спогадах про нього, чи материнська ніжність до Августа, синові Гете, або змішана з поблажливістю симпатія до Ример, або збентеження перед власною дочкою, яка супроводжує її в цій поїздці, тверезої й іронічною Лоттою-молодшої. Томас Манн оголює діалектику душі персонажа, оповідаючи, наприклад, про психологічні мотиви, які змусили Римі-ра відхилити запропоновану йому почесну вакансію в Росток-ському університеті, або про переживання серпня з приводу притягнення його до керівництва Веймарським придворним театром. Все це отримує, проте, своє значення тільки в зв’язку з темою “Гете і Німеччина”. Тема ця розвивається в особливому аспекті: провідним мотивом у змалюванні персонажів стає ступінь самоповаги і впевненості людини по відношенню до “вищої сили” – до Гете, а головним у трактуванні образу Гете – проблема людської відповідальності генія. Наполегливо, багаторазово, На прикладах доль різних, але завжди якось пов’язаних з Гете людей, в романі ставиться питання про те, чи припустимо, щоб людина, Його життя, його почуття припинялися на засіб для досягнення мети, навіть якщо це висока мета. Більшість відвідувачів Лотти зображуються Т. Манном як більш-менш очевидні жертви наближеності до генія, велич і байдужість якого стало перешкодою їх самостійного розвитку. Але вони й самі винні, що дозволили підпорядкувати своє життя інтересам Гете і дозволили перетворити себе в “засіб”, не знайшовши мужності, подібно Лотте, зробити з себе “самоціль”. Томас Манн не даремно наділяє Рімера низинній лакейською рискою, роблячи його здатним з задоволенням помічати “дрібні слабкості” Гете, він не випадково досить прямо показує, як обурювали веймарцев самостійність моральних і політичних суджень Гете, незалежність ряду його життєвих і громадянських вчинків.
Так, Томас Манн ставить Гете в провину “небожітельство”, олімпійську відчуженість від конкретних земних тривог його співвітчизників, байдужість до близьких людей. Роман каже про людську та громадянської відповідальності митця. Але він говорить також про огветственносгі тих німців, що відмовилися від права вибору позиції і дали принизити себе перетворенням в “засіб”. Асоціації, що викликаються наполегливим повторенням цієї думки, ведуть не тільки до зображених у романі подій антінаполеновскіх воєн, але і до долі Німеччини тих років, коли створювався роман.
Схожі твори:
- Шарлотта Кестнер – героїня роману Томаса Манна “Лотта у Веймарі” Історичний прототип – Шарлотта Кестнер, уроджена Буф, з якою Гете в молодості познайомився в Вецлара і описав їх відносини в романі “Страждання молодого Вертера”. Ш. К. у Томаса Манна – жінка років шістдесяти, досить повна, з вицвілими блакитними очима і попелясто-сірими волоссям, колись колишніми золотавими. У погожий вересневий день 1816...
- Шарлотта кестнер – героїня роману Томаса Манна “Лотта у Веймаре” Історичний прототип – Шарлотта Кестнер, уроджена Буф, з якої Гете в молодості познайомився у Вецларе й описав їхні відносини в романі “Страждання молодого Вертера”. Ш. К. у Томаса Манна – жінка років шістдесяти, досить повна, з вицвілими блакитними очами й попелясто-сірими волоссями, що ніколи були золотавими У погожий вересневий день...
- Пафос творчості Томаса Манна Великий внесок у боротьбу з фашизмом вніс Томас Манн (1875-1955), що видається письменник, молодший брат Генріха Манна. Томас Манн ішов до прогресивних ідейних позицій більш довго й важко, чим Генріх, але він був не менш рішучим супротивником фашистської агресії, варварства, расизму. В еміграції він активно виступав проти фашизму – і...
- Виклад роману Генрика Манна “Вірнопідданий” Особливо яскраво, своєрідно виявилася його сатирична майстерність в “Вірнопідданому”. Зовні цей роман побудований як традиційний роман-біографія, що відтворить обов’язкові віхи життєвого шляху пересічного німецького буржуа: раннє дитинство, гімназія, столичний університет, відхилення від служби в армії, диплом доктора права, одруження з розрахунку, політична кар’єра в провінційних масштабах… Але Манн недарма назвав...
- Проблема митця і мистецтва в новелі Томаса Манна “Смерть у Венеції” Новела Томаса Манна “Смерть у Венеції” – неперевер-шений взірець реалістичної манери письма, збагаченої модернізмом. Саме вона допомогла митцеві художньо осягнути і втілити проблему бездуховності тогочасного мистецтва. У 1913 році, коли Томас Манн працював над цим невеличким твором, у Західній Європі набули поширення песимістичні філософські теорії, які грунтувались на ірраціоналізмі, містиці,...
- Роль міфу в новелі Томаса Манна “Смерть у Венеції” Новела Томаса Манна “Смерть у Венеції” – складний твір, сповнений глибокого символічного й алегоричного змісту. Кожний образ ніби має подвійну природу: його можна сприймати реалістично і алегорично. Важливу роль у новелі відіграють міфічні сюжети й образи, що використовує автор. Але Т. Манн творить свій міф в попелі “Смерть у Венеції”,...
- Протиріччя історичних поглядах у творчості Джойса й Томаса Манна Поданню Джойса про безглуздість історії протистоїть манновская концепція її глибокого змісту, що розкривається в міру розвитку культури. Ця концепція художньо реалізована за допомогою образів біблійної міфології. Т. Манн прагне показати, прибігаючи до тих же образам, і діалектикові історичного розвитку свідомості, що відповідає процесу виділення особистості з архаїчного колективу. Сам процес...
- Перемога людського розуму та цінності людської гідності у новелі Томаса Манна “Маріо і чарівник” Характерними ознаками творчого стилю видатного письменника Томаса Манна була неквапливість розповіді та дуже детальний опис власне процесу осягнення розумом дійсності, що сполучалися з аналітичним підходом, елементами іронії та емоційністю. Бачимо ми всі ці ознаки й у новелі “Маріо і чарівник”. Сюжет новели можна переказати кількома словами: подружжя з дітьми приїздить...
- Короткий виклад сюжету роману “Залізний Густав” У романі “Залізний Густав” (1938) Фаллада повідав трагічну історію рядової німецької сім’ї. Глава її, Густав Хакендаль, у минулому вахмістр, а нині берлінський – візник, хазяїн візницької справи й батько п’ятьох дітей, переносить і. у своє підприємство й у свою сім’ю дух армійської субординації, тиранію системи залізного підпорядкування встановленому їм домостроївському...
- Короткий виклад роману “У лабіринті” Місце дії – невелике містечко напередодні пришестя в нього ворожих військ. По вираженню автора, події, описувані в романі, неухильно реальні, тобто не претендують ні на яку алегоричну значимість, однак дійсність зображується в ньому не та, що знайомо читачеві по особистому досвіді, а вигадана Оповідання починається з того, що якийсь солдат,...
- Короткий виклад роману Домбровського Факультет непотрібних речей Факультет непотрібних речей починається з подій, якими закінчується попередній роман: знайдене археологічне золото спливає з музею, зберігача Зибіна під цим приводом заарештовують (причому арешт обіцяє у випадку удачі відкритий алматинський процес на кшталт московських), піддають слідчої обробці, але звільняють, бо в органах Алма-Ати почалася чистка і щоб уникнути великих неприємностей...
- Короткий виклад роману “Венера в хутрах” Венера застуджена. Просторікуючи про холодність Європи і європейців, вона безупинно чхає й кутає мармурові плечі в темні собольи хутра. “Чим грубіше жінка буде звертатися із чоловіком, тим більше буде вона їм улюблена й боготворима”. Приємна співбесідниця! Однак треба просипатися – Северін уже чекає кчаю. “Дивний сон!” – говорить Северін. Дивний...
- Короткий виклад сюжету роману “Школа для дурнів” У “Школі для дурнів” єдність роману створюють наскрізні мотиви і образи: мотив початку життя (дитинства) і її кінця (смерті), мотив нескінченності і безсмертя всієї природи і людини, мотив багато варіантності буття і паралельного існування різних світів, мотив часу, який не владний над героями, пов’язаний з їх марними спробами ідентифікувати себе...
- Короткий виклад роману Берджесса “Заводний апельсин” Перед вами, бллин, не що інше, як суспільство майбутнього, і ваш скромний оповідач, коротишка Алекс, зараз розповість вам, у який kal він тут vliapalsia. Ми сиділи, як завжди, у молочному барі “Korova”, де подають те саме молоко плюс, ми ще називаємо його “молоко з ножами”, тобто додають туди всякий седуксен,...
- Якщо “бог помер”, то що робити людям? (за романом Т. Манна “Доктор Фаустус”) XX століття дуже багате на появу нових поглядів, оригінальних ідей, неординарних філософських теорій і незвичайних вчинків людей, які стояли при владі. Роман “Доктор Фаустус”, який вийшов друком 1947 року, сповнений роздумами над проблемами сенсу життя людини, її призначення на землі. Хто перемагає у цьому житті і як варто жити? Автор...
- Короткий виклад змісту роману Хулио Кортасара “Гра в класики” Добуток випереджає вказівку автора про можливе двояке прочитання його добутку: один варіант – послідовне читання п’ятдесятьох шести глав, що утворять перші дві частини роману, залишивши без уваги третю, що об’єднала “необов’язкові глави”; інший варіант – примхливий порядок руху по главах відповідно до складеного письменника таблицею. Дія відбувається в 1950-е рр....
- Короткий виклад роману Спарк “Мисс Джин Броди в розквіті років” Героїні роману – шість дівчинок-школярок, що об’єдналися в “клан Броди” волею їхньої улюбленої вчительки, мисс Джин Броди. Дія відбувається в Единбурзі в тридцяті роки. Мисс Броди веде клас маленьких дівчинок початкового відділення респектабельної приватної школи На одному з перших уроків історії мисс Броди розповідає замість лекції трагічний сюжет своєї першої...
- Проблеми “сильної особистості” маніпулювання натовпом у новелі “Маріо і чарівник” Т. Манна У юнацькі роки Томас Манн захоплювався філософією Ніцше. Він переживав піднесення, душевний запал, читаючи книги цього німецького філософа, духовний і стилістичний вплив якого позначається уже в ранніх творах Томаса Манна. Енергетика творчості Ніцше, його концепція надлюдини, яку він обгрунтував у книзі “Так казав Заратустра”, він продовжував розвивати в інших творах,-...
- Чи потрібні суспільству сильні особистості, подібні до Чіполло? (За твором Т. Манна “Маріо і чарівник”) У юнацькі роки Томас Манн захоплювався філософією Ніцше. Він переживав піднесення, душевний запал, читаючи книги цього німецького філософа, духовний і стилістичний вплив якого позначається уже в ранніх творах Томаса Манна. Енергетика творчості Ніцше, його концепція надлюдини, яку він обгрунтував у книзі “Гак казав Заратустра”, він продовжував розвивати в інших творах....
- “Інтелектуальний роман” у творчості Манна Термін “інтелектуальний роман” був уперше запропонований Томасом Манном. В 1924 р., у рік виходу у світло роману “Чарівна гора”, письменник помітив у статті “Про навчання Шпенглера”, що “історичний і світовий перелом” 1914-1923 р. з надзвичайною силою загострив у свідомості сучасників потреба збагнення епохи, і це певним чином переломилося в художній...