Короткий переказ роману “Історія абдеритов”
Дія відбувається в давньогрецькому місті Абдера. Це місто, розташований у Фракії, прославився в історії людства дурістю своїх жителів, так само як німецьке місто Шильда або швейцарське місто Лаленбург.
Єдиною розсудливою людиною в Абдере є філософ Демокрит. Він родом із цього міста. Батько його вмер, коли Демокриту було двадцять років. Він залишив йому пристойна спадщинаа, що син ужила на подорожі по всьому світлу. Вернувшись у рідне місто після двадцятилітньої відсутності, Демокрит, на превеликий жаль жителів Абдери, усамітнюється, замість
Демокрит у своєму відокремленому житлі займається естественнонаучними досвідами, які жителями Абдери сприймаються як чаклунство. Бажаючи посміятися над співвітчизниками, Демокрит “зізнається”, що може випробувати вірність дружини чоловікові. Для цього потрібно покласти жінці на ліві груди під час сну Мова живої жаби, тоді вона розповість про своїх прелюбодеяниях. Всі абдеритские чоловіки
Скориставшись тим, що погляди філософа не знаходять розуміння в навколишніх, один з його родичів хоче довести, що Демокрит божевільно. Це дасть йому право взяти над хворою людиною опіку й заволодіти його спадщиною. Спочатку обвинувачення родича будується на тім, що в місті, де жаби користуються особливим шануванням, філософ ловить їх і проводить над ними свої досвіди. Головним обвинувачем проти Демокрита виступає архіжрець богині Латони. Довідавшись про це, відповідач посилає верховному жерцеві до вечері в подарунок павича, начиненого золотими монетами. Жадібний служитель культу знімає підозру з Демокрита, але родич не заспокоюється. Нарешті справа доходить до того, що суд викликає для медичної експертизи в Абдеру Гіппократа, Великий лікар прибуває в місто, воно зустрічається з Демокритом і повідомляє, що той – єдина людина в Абдере, якого можна вважати цілком здоровим
Одне з основних захоплень абдеритов – це театр. Однак п’єси, які ставляться на сцені театру, музичний супровід і гра акторів доводять абсолютну відсутність смаку в абдеритов. Для них всі п’єси гарні, а гра акторів тим искуснее, чим вона менш природна
Один раз у театрі Абдери давали “Андромеду” Еврипида під музичний супровід композитора Грилла. На поданні серед глядачів випадково виявився Еврипид, що по шляху в столицю Македонії Пеллу вирішив відвідати республіку, “настільки відому дотепністю своїх громадян”. Всі були вкрай здивовані, коли іноземцеві не сподобалася п’єса, а особливо Музика, що, на його думку, абсолютно не відповідає задуму поета. Еврипида обвлияют, що він на себе багато бере, тоді йому доводиться зізнатися, що він і є автор трагедії. Йому не вірять і навіть порівнюють із погруддям поета, що встановлений над входом в абдеритский національний театр, але зрештою приймають як дорогого гостя, показують місто й умовляють дати подання на сцені їхнього театру. Еврипид ставить разом зі своєю трупою “Андромеду”, музику до якої він теж склав сам. Спочатку абдерити були розчаровані: замість звичних штучних страждань героїв і голосних криків на сцені все відбувалося, як у звичайному житті, музика була спокійної й гармоніювала з текстом. Подання настільки сильно подіяло на уяву глядачів, що наступного дня вся Абдера заговорила ямбами із трагедії
У четвертій книзі “Історії..”описується судовий процес про тіні осла. Зубодер по імені Струтион, у якого ожеребилася ослиця, наймає осла, щоб поїхати в інше місто. Погонич осла супроводжує його в дорозі. По дорозі зубодерові стає пекуче, а тому що крутому не було ні деревця, він злазить із осла й сідає в його тінь. Хазяїн осла вимагає зі Струтиона додаткову плату за тінь тварини, той же вважає, що “він буде тричі ослом, якщо це зробить”. Погонич вертається в Абдеру й подає на зубодера в суд. Починається тривалий позов. Поступово все місто втягується в судовий розгляд і розділяються на дві партії: партію “тіней”, що підтримують зубодера, і партію “ослів”, що підтримують погонича
На засіданні Великої ради, у який входить чотириста чоловік, присутні майже всі жителі Абдери. Виступають представники обох сторін. Нарешті, коли страсті досягають межі й уже ніхто не розуміє, чому настільки проста справа стало нерозв’язним, на вулиці міста з’являється осел. До цього він увесь час стояв у міській стайні. Народ, увидя причину загальним нещастя, що стало, кидається на бідна тварина й розриває його на тисячу шматків. Обидві сторони погоджуються з тим, що справа вичерпана. Ослові ж вирішено поставити пам’ятник, що повинен служити нагадуванням всім, “як легко може загинути квітуча республіка через тінь осла”.
Після знаменитого судового процесу в житті Абдери спочатку архіжрець Ясона Агатирс, а за ним і всіма громадянами республіки починають посилено розводити жаб, які вважаються в місті священними тваринами. Незабаром Абдера разом із прилягаючими до неї областями перетворюється в суцільний жаб’ячий ставок. Коли ця надмірна кількість жаб бути нарешті замічено, то сенат міста вирішує зменшити їхнє число. Однак ніхто не знає, як це зробити, спосіб же, запропонований Академією Абдери – уживати жаб у пишу, – у багатьох викликає заперечення. Поки справа перебувала в обговоренні, місто наводнили величезні полчища пацюків і мишей. Жителі залишають рідні місця, несучи із собою священне золоте руно із храму Ясона. На цьому закінчується Історія знаменитої республіки. Жителі її переселилися в сусідню Македонію й там асимілювалися з місцевим населенням
У заключній главі книги, що зветься “Ключ до історії абдеритов”, автор ще раз підкреслює сатирико-дидактичний характер свого добутку: “Всі людські раси змінюються від переселення, і дві різні раси, змішуючись, створюють третю. Але в абдеритах, куди б їх не переселяли і як би вони не змішувалися з іншими народами, не помітно було ні найменшої істотної зміни. Вони всюди всі ті ж самі дурні, якими були й дві тисячі років тому в Абдере”.
Е. А. Коркмазова