КОМІЧНІ ОПОВІДАННЯ. ОСТАП ВИШНЯ. БЕКАС
Мета: ознайомити дітей з творчістю Остапа Вишні, з його твором “Бекас”; удосконалювати навички виразного, правильного, свідомого читання, вміння працювати з текстом; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, мислення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”
Діти читають хором.
– Накрапає дощ (тихо).
– Дощ пускається сильніше (голосніше).
– Злива (голосно).
–
– Дощ припинився (читання припиняється).
Зеленіли в лузі лози,
Заблукали в лозах кози.
Кіз у лозах я знайду
І додому приведу.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “У художньому музеї”
Учні презентують свої малюнки, виразно зачитують рядки вірша, які проілюстрували.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми почнемо ознайомлення із життєвим і творчим шляхом українського письменника-гумориста Остапа Вишні.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Біографічна довідка
–
Він любив дітей і багато веселих і жартівливих творів писав для маленьких читачів. Часто його оповідання друкувалися у журналі “Барвінок”. Багато та успішно працював видатний письменник-гуморист над перекладами українською мовою творів “братів по духу” – Миколи Гоголя, МаркаТвена, Ярослава Гашека. Помер Остап Вишня 28 вересня 1956 року, поховали його на Байковому кладовищі у Києві. Слово Остапа Вишні, чарівне й веселе, і сміх неповторний житимуть вічно, бо він сам був живою радісною усмішкою свого великого і талановитого народу.
2. Гра “Рибки”
Самостійне мовчазне читання учнями статті “Остап Вишня” у підручнику (с. 121)
– Де і коли народився Остап Вишня?
– Яке його справжнє ім’я?
– Де пройшло його дитинство?
– Де вчився майбутній письменник? На кого?
– Які основні теми творів письменника?
– Чому об’єднав оповідання під однією назвою?
– Що називають гуморескою?
– А що – усмішкою?
3. Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли, встали – сіли,
Бачите, як звеселили?
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю закликати.
4. Опрацювання твору Остапа Вишні “Бекас” (с. 122)
1) Гра “Передбачення”.
– Прочитайте заголовок з відповідною інтонацією.
“Бекас”.
“Бекас”?
“Бекас”!
– Як ви вважаєте, про що йтиметься в тексті, який має такий заголовок?
– Чи знаєте ви, хто такий бекас?
2) Словникова робота.
Пір’ячком | Лягавого |
Симфонія | Потрухами |
Делікатес | Засмажують |
Твердження | Безпосередньо |
– Прочитайте кожну колонку слів згори вниз мовчки, а потім знизу вгору з прискоренням.
– Прочитайте тлумачення слів потрухами і симфонія у підручнику (с. 122).
– Як ви розумієте слово лягавого?
Лягавий – який відшукує дичину нюхом (про породу мисливських собак).
– Як розумієте слово делікатес?
Делікатес – вишукана, тонка страва.
3) Гра “Рибки”.
Самостійне мовчазне читання гуморески учнями
– Чи сподобалась вам гумореска?
– Які рядки твору викликали у вас сміх?
4) Читання твору учнями “ланцюжком”.
5) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.
– Про кого автор починає розповідь?
– Чому без собаки неможливо полювати на бекаса?
– Як про це говорить автор?
– Знайдіть опис бекаса.
– Якою є особливість приготування бекаса?
– Як автор описав собаку?
6) Гра “Голосування ногами”.
Діти стають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.
– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
– Хто його автор?
– Що нового дізналися на уроці?
– Що вам найбільше сподобалося?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати твір (с. 122).
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 102
Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”
Діти читають хором.
– Накрапає дощ (тихо).
– Дощ пускається сильніше (голосніше).
– Злива (голосно).
– Дощ слабшає (тихіше).
– Дощ припинився (читання припиняється).
На горішині горішки
Шаруділи тишком-нишком:
– Шур-шур-шур та шу-шу-шу –
Я зернятка колишу.
В лісі не шуміть, малята,-
Сплять у ліжечках зернята.
Ш-ш-ш-ш…
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 103
1. Гра “Здогадайся: хто це?”
– Відгадайте, про кого йдеться.
– Донечка, хазяєчка, вертуха, внучка, помічниця, рукодільниця – … (дівчина).
– Сильний, злий, зубатий, сірий, хижий – … (вовк).
– Ходить, жує, бекає – … (вівця).
– Літає, плаває, клює, гелгоче – … (гуска).
2. Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
– Накрапає дощ (тихо).
– Дощ пускається сильніше (голосніше).
– Злива (голосно).
– Дощ слабшає (тихіше).
– Дощ припинився (читання припиняється).
Тілі-тілі, кізки білі
Біля річки сіно їли,
Трішки випили водиці
Із глибокої криниці.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 114
1. Гра “Телефоніст”
Робота в групах
Учитель видає першому учаснику кожної групи текст скоромовки. По сигналу вчителя перші учасники кожної групи мовчки читають скоромовку. Розказують пошепки наступному учаснику своєї групи і т. д. Яка команда швидше передасть скоромовку до останнього гравця, та й виграла. Останній учасник кожної групи повинен розказати скоромовку.
Фарбував фазан фіранки,
Брав фломастер у фіалки.
2. Гра “Письменник”
– Прочитайте правильно оповідання.
ЇКИВ
ИМ вижемо в єКиві. їКив – листоця кУраїни. шаНе сімто ливеке і рагне. ноВо їстоть ан сивокому ребезі ніДпра. В єКиві габато рапків, лувиць і лопщ. шаН дубинок ан лувиці щаХретик.
(КИЇВ
Ми живемо в Києві. Київ – столиця України. Наше місто велике і гарне. Воно стоїть на високому березі Дніпра. В Києві багато парків, вулиць і площ. Наш будинок на вулиці Хрещатик.)