КОМІЧНІ ОПОВІДАННЯ. ОСТАП ВИШНЯ. БЕКАС

Мета: ознайомити дітей з творчістю Остапа Вишні, з його твором “Бекас”; удосконалювати навички виразного, правильного, свідомого читання, вміння працювати з текстом; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, мислення; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”

Діти читають хором.

– Накрапає дощ (тихо).

– Дощ пускається сильніше (голосніше).

– Злива (голосно).

Дощ слабшає (тихіше).

– Дощ припинився (читання припиняється).

Зеленіли в лузі лози,

Заблукали в лозах кози.

Кіз у лозах я знайду

І додому приведу.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “У художньому музеї”

Учні презентують свої малюнки, виразно зачитують рядки вірша, які проілюстрували.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми почнемо ознайомлення із життєвим і творчим шляхом українського письменника-гумориста Остапа Вишні.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Біографічна довідка

Остап Вишня – найулюбленіший і найпопулярніший народний письменник, талант якого виявився невмирущим. Є в Охтирському районі Сумської області село Грунь. Як свідчать збережені документи, тут 11 листопада 1889 року в родині Михайла Кіндратовича і його дружини Параски Олександрівни народився Павло Михайлович Губенко. Його літературний псевдонім – Остап Вишня. Він прийшов в українську гумористику, щоб своїм майстерним словом, своїм іскрометним сміхом стояти на сторожі правди і добра. Остап Вишня, фельдшер за освітою, порівняно пізно почав писати. Йому вже йшов четвертий десяток літ, коли в газетах і журналах з’явилися перші його фейлетони та гуморески. За якихось два-три роки він стає улюбленим письменником багатомільйонних мас читачів у місті й на селі. Уже наприкінці двадцятих років “на рахунку” Остапа Вишні було 23 книги, загальний тираж яких досягав шестицифрового числа. На той час це була майже “космічна” цифра. Тільки тираж Шевченкового “Кобзаря” перевищував її.

Він любив дітей і багато веселих і жартівливих творів писав для маленьких читачів. Часто його оповідання друкувалися у журналі “Барвінок”. Багато та успішно працював видатний письменник-гуморист над перекладами українською мовою творів “братів по духу” – Миколи Гоголя, МаркаТвена, Ярослава Гашека. Помер Остап Вишня 28 вересня 1956 року, поховали його на Байковому кладовищі у Києві. Слово Остапа Вишні, чарівне й веселе, і сміх неповторний житимуть вічно, бо він сам був живою радісною усмішкою свого великого і талановитого народу.

2. Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання учнями статті “Остап Вишня” у підручнику (с. 121)

– Де і коли народився Остап Вишня?

– Яке його справжнє ім’я?

– Де пройшло його дитинство?

– Де вчився майбутній письменник? На кого?

– Які основні теми творів письменника?

– Чому об’єднав оповідання під однією назвою?

– Що називають гуморескою?

– А що – усмішкою?

3. Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали – сіли, встали – сіли,

Бачите, як звеселили?

Стало сонце танцювати,

Нас до танцю закликати.

4. Опрацювання твору Остапа Вишні “Бекас” (с. 122)

1) Гра “Передбачення”.

– Прочитайте заголовок з відповідною інтонацією.

“Бекас”.

“Бекас”?

“Бекас”!

– Як ви вважаєте, про що йтиметься в тексті, який має такий заголовок?

– Чи знаєте ви, хто такий бекас?

2) Словникова робота.

Пір’ячком

Лягавого

Симфонія

Потрухами

Делікатес

Засмажують

Твердження

Безпосередньо

– Прочитайте кожну колонку слів згори вниз мовчки, а потім знизу вгору з прискоренням.

– Прочитайте тлумачення слів потрухами і симфонія у підручнику (с. 122).

– Як ви розумієте слово лягавого?

Лягавий – який відшукує дичину нюхом (про породу мисливських собак).

– Як розумієте слово делікатес?

Делікатес – вишукана, тонка страва.

3) Гра “Рибки”.

Самостійне мовчазне читання гуморески учнями

– Чи сподобалась вам гумореска?

– Які рядки твору викликали у вас сміх?

4) Читання твору учнями “ланцюжком”.

5) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.

– Про кого автор починає розповідь?

– Чому без собаки неможливо полювати на бекаса?

– Як про це говорить автор?

– Знайдіть опис бекаса.

– Якою є особливість приготування бекаса?

– Як автор описав собаку?

6) Гра “Голосування ногами”.

Діти стають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.

– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?

– Хто його автор?

– Що нового дізналися на уроці?

– Що вам найбільше сподобалося?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати твір (с. 122).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 102

Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”

Діти читають хором.

– Накрапає дощ (тихо).

– Дощ пускається сильніше (голосніше).

– Злива (голосно).

– Дощ слабшає (тихіше).

– Дощ припинився (читання припиняється).

На горішині горішки

Шаруділи тишком-нишком:

– Шур-шур-шур та шу-шу-шу –

Я зернятка колишу.

В лісі не шуміть, малята,-

Сплять у ліжечках зернята.

Ш-ш-ш-ш…

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 103

1. Гра “Здогадайся: хто це?”

– Відгадайте, про кого йдеться.

– Донечка, хазяєчка, вертуха, внучка, помічниця, рукодільниця – … (дівчина).

– Сильний, злий, зубатий, сірий, хижий – … (вовк).

– Ходить, жує, бекає – … (вівця).

– Літає, плаває, клює, гелгоче – … (гуска).

2. Робота над скоромовкою

Гра “Дощик”

Діти читають хором.

– Накрапає дощ (тихо).

– Дощ пускається сильніше (голосніше).

– Злива (голосно).

– Дощ слабшає (тихіше).

– Дощ припинився (читання припиняється).

Тілі-тілі, кізки білі

Біля річки сіно їли,

Трішки випили водиці

Із глибокої криниці.

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 114

1. Гра “Телефоніст”

Робота в групах

Учитель видає першому учаснику кожної групи текст скоромовки. По сигналу вчителя перші учасники кожної групи мовчки читають скоромовку. Розказують пошепки наступному учаснику своєї групи і т. д. Яка команда швидше передасть скоромовку до останнього гравця, та й виграла. Останній учасник кожної групи повинен розказати скоромовку.

Фарбував фазан фіранки,

Брав фломастер у фіалки.

2. Гра “Письменник”

– Прочитайте правильно оповідання.

ЇКИВ

ИМ вижемо в єКиві. їКив – листоця кУраїни. шаНе сімто ливеке і рагне. ноВо їстоть ан сивокому ребезі ніДпра. В єКиві габато рапків, лувиць і лопщ. шаН дубинок ан лувиці щаХретик.

(КИЇВ

Ми живемо в Києві. Київ – столиця України. Наше місто велике і гарне. Воно стоїть на високому березі Дніпра. В Києві багато парків, вулиць і площ. Наш будинок на вулиці Хрещатик.)


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

КОМІЧНІ ОПОВІДАННЯ. ОСТАП ВИШНЯ. БЕКАС