Коломийки. “Дозвілля молоді”, “Жартівливі коломийки” – “перла розсипаного намиста”. Особливість жанру і його життєвість

УРОК 4

Тема. Коломийки. “Дозвілля молоді”, “Жартівливі коломийки” – “перла розсипаного намиста”. Особливість жанру і його життєвість.

Мета. Уміти з’ясовувати специфічні ознаки коломийки, спонукати до реалізації своїх творчих можливостей; формувати естетичні смаки; прищеплювати любов і повагу до творчої спадщини народу.

Обладнання: фонозапис коломийок.

Міжпредметні зв’язки: музика; пісні танцювального характеру.

Хід уроку

I. Організаційний етап.

З давніх-давен пісня виражала радість, смуток,

сподівання, мрії народу про майбутнє. І як хочеться, щоб українська пісня піднялася з колін, повірила в себе, у свою силу і красу. І ви, діти, повинні допомогти їй у цьому: знати багато пісень, вміти їх співати, любити пісню.

II. Перевірка домашнього завдання.

Опитування напам’ять народних пісень (бажана присутність когось із дідусів, бабусь чи бібліотекаря).

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя. У пісенному різнобарв’ї української народної творчості, крім “давніх” пісень, рясніють коротенькі коломийки, що, як дрібні квіти, щедро розсипані по Україні, особливо по карпатських

селах, лісах і полонинах.

Звідки мої коломийки, питають ня люди.

В полонинах, буковинах ростуть вони всюди.

Співаночки мої любі, де ж я вас подію?

Понесу вас в полонини, по горах розсію.

Та як буде добра доля, я вас позбираю,

А як буде лиха доля – я вас занехаю.

Вони зворушують серця скромною простотою, непоказною щирістю, оптимізмом. Найчастіше зустрічаємо порівняння їх з квітами, з зеленим запашним верховинним світом, а за влучним порівнянням Івана Франка, коломийки – ніби розсипане намисто з перлів, що перекочуються з місця на місце і мерехтять, приваблюючи своїм блиском. Ці міні-твори завжди звернені до сучасності.

2. Фонозапис коломийок (на вибір учителя).

3. Бесіда.

– Які коломийки вам сподобалися найбільше? Чи раніше ви чули коломийки? Коли і де це було? Хто їх виконував?

– Які народні танці ви знаєте? Який темп гопачка? Прослідкуйте залежність між темпами музики і танцю. Пригадайте пісні, що співаються під час танців. Поясніть, якщо можете, походження слова “коломийка”.

Ці коротенькі для вчителя пісеньки виконуються здебільшого під час танців у супроводі музики. Однак у давнину по селах, коли збиралися молоді або дорослі на гулянку, не завжди були музики, а тому люди танцювали, співаючи веселих пісень. Темп співу і музики залежить від темпу танцю. У хороводних піснях темп не дуже швидкий: разом танцюють багато людей. Гопак танцюють хоч і кілька людей, але кожен окремо або парами, тому дуже швидко, рухи поривчасті.

Коломийка досить давня за своїм походженням. Уже в XVII ст. коломийковий твір мав широке розповсюдження по всій території України. Про це свідчать рукописні збірники. Отже, історія коломийок сягає в давню українську пісенну творчість. Ці перлини пісенності побутували у XVIII ст. і протягом XIX ст. Вони живуть і розвиваються і в XX-XXI ст. як самостійний жанр.

Про походження слова “коломийка” є різні думки. Одні вчені вважають, що воно пішло від назви міста Коломия (тепер Івано-Франківської області), де коломийки нібито вперше почали складати. Інші гадають, що воно утворилося від слова “коло”, бо під час танцю (який теж називається коломийка) люди рухаються по колу.

4. Міні-дослідження будови коломийок.

А) Читання чотирьох коломийок з підручника (учитель має наголосити, що читання коломийок має бути легким, виразним, звертає увагу на їх лаконічну форму, багатство змісту, задушевність).

Б) Робота у зошиті.

Хто не був на Верховині, не бачив Карпати,

Приїжджайте до нас в гості – раді вас вітати.

Учні записують коломийку і досліджують її:

– визначають наголос в римованому слові (падає на передостанній склад, жіноча рима);

– римування (суміжне);

– пауза (цезура після 8 складу);

– виділення логічно наголошених слів (Верховині – Карпати, в гості –

Вітати);

– підраховування рядків і складів у рядку (2 рядки по 14 складів).

5. Підсумок міні-дослідження (учні дають визначення коломийки самостійно).

Коломийка – це пісня, що має два 14-складові рядки. Під час читання коломийка повинна подаватися як самостійний, завершений твір.

6. Ідейно-тематичний огляд коломийок.

Матеріал для вчителя. Коломийки особливо поширені в Галичині, на Буковині, Закарпатті. Вони відзначаються різноманітним змістом, що охоплює всі без винятку сторони життя народу. Тому так високо цінують українці коломийку, її простоту, мудрість, ставляться до неї з великою любов’ю і повагою, звертаючись як до друга, як до вірної порадниці. Вона заспокоює, розвіює сум, але й тривожить.

У цих творах знайшли відображення різні життєві явища. Нестерпним народним лихом була кріпаччина, і коломийки про це лихоліття увібрали в себе і горе народне, і гнів поневолених. Основні теми коломийок, створених за часів капіталізму, – це розорення селян, пролета ризація, заробітки, батракування, визиск.

Ой пішов я в Америку хліба заробляти

Та прийшлося на вулиці з голоду вмирати.

Коломийки про наймитство і заробітчанство змальовують образ виснаженого наймита, робітника, на якого ліг тягар соціальної несправедливості. Особливо виразно відчувається патріотизм у цих малих творах періоду Другої світової війни. Фашистське рабство викликало спогади про давню турецьку навалу.

То не турки-яничари піднялись з могили,

То фашистські людолови село обступили.

Багато сучасних коломийок виражають оптимізм, світлі, життєрадісні настрої.

Розцвітає Верховина, як мак серед поля,

Розвивається щасливо радісная доля.

7. Опорна схема коломийки.

Родинно-побутові

Соціально-побутові

Гумористичні

(про рідний край, господарювання, дозвілля молоді, кохання, одруження, родинне життя)

(про опричників, рекрутчину, еміграцію, видатних людей)

(висміювання людських вад, різних негативних явищ)

IV. Закріплення і систематизація знань.

1. Читаним і аналіз “Жартівливих” коломийок і “Дозвілля молоді” (за підручником).

Жартівливі коломийки

1. Ой дівчино-дівчинонько, яка ти, яка ти,

За хлопцями заглядаєш, не заметеш хати.

2. Роботящий легінище, нема що казати:

До півночі за дівками, до полудня – спати.

3. Ой скажіте, добрі люди, чим Андрій хворіє:

На роботі замерзає, коло миски пріє.

Дозвілля молоді

1. Є у світі, добрі люди, всякі співаночки,

Та кращої не знайдете від коломийочки.

2. Заспіваймо коломийку, – нащо так сидіти?

Коломийку у нас люблять і старі, і діти.

3. Коли тоту коломийку здалека почую,

Аж би яка нароблена – співаю й танцюю.

Поділ коломийок

Дозвілля молоді (співи, музика, танці, вечорниці, дівування, парубкування, товаришування, докори, жарти, кепкування).

2. Підготовка до складання коломийок. Коротенькі, прості за будовою коломийки легко складати, а тому вони виникали й виникають щоденно. Одні з них забуваються, інші – живуть довгі роки. Ці твори завжди актуальні, злободенні й мають імпровізаційний характер.

ІМпровізація – складання вірша, пісні під час виконання без попередньої підготовки.

Знати коломийки, уміти їх складати і співати вважається почесною, похвальною справою. Це гордість і багатство молоді.

V. Домашнє завдання.

Використовуючи набуті знання, складіть жартівливі коломийки на тему шкільного життя.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Коломийки. “Дозвілля молоді”, “Жартівливі коломийки” – “перла розсипаного намиста”. Особливість жанру і його життєвість