Історія створення п’єси Н. А. Островського “Гроза”
1. Народності творчості Островського. 2. Судьбоносное подорож по Волзі. 3. Загальнонаціональний масштаб трагедії. 4. Значення “Грози” з погляду Добролюбова. “Мир Островського – не наш мир, і до відомого ступеня ми, люди іншої культури, відвідуємо його як чужоземці…
Далеке й незрозуміле життя, що там відбувається… може бути цікавої для нас, як все небачене й нечуване; але сама по собі нецікава той людський різновид, що облюбував собі Островський. Він дав деяке відбиття відомого середовища, певних кварталів російського міста;
Він пише: “Його відношення до Островського деспотичнее будь-яких Кабаних. І в ньому, як ні сумно це усвідомлювати, – типовий зразок тої витонченої естетической “висоти”, що наша культура початку XX століття набирало для того, щоб, зовсім відокремившись від національного життя, спочатку духовно, а потім і фізично розтрощити її”. Ця позиція мені набагато ближче, оскільки я вважаю,
П’єси Островського, безперечно, мають величезне загальнонаціональне значення. Він відкрив для читача величезну країну – мир купецтва як центр народного життя в русі, розвитку У період зрілої творчості письменник створює п’єсу “Гроза”, що стала своєрідним аналізом темних і світлих сторін купецького життя. Створенню п’єси передувала поїздка по Верхній Волзі, завдяки чому в пам’яті драматурга ожили дитячі спогади про подорож на батьківщину батька в Кострому.
Враження від поїздки по провінційній Росії Островський заніс у щоденник, і цей щоденник став свідком того, наскільки сильно вразило майбутнього драматурга знайомство з народом і поетичною народною творчістю. Він писав: “З Переяславля починається Меря, земля, рясна горами й водами, і народ і рослий, і гарний, і розумний, і відвертий, і обов’язковий, і вільний розум, і душу нараспашку. Це земляки мої кохані, з якими я, здається, зійдуся добре… По луговій стороні види чудові: що за села, що за будови, точно як їдеш не по Росії, а по якій-небудь обітованій землі”.
Ці враження не могли просто розчинитися в черзі життєвих подій, вони визрівали в душі драматурга, а коли прийшов час, з’явилася на світло “Гроза”. Про вплив поїздки по Волзі на наступну творчість письменника його друг З. В. Максимов говорив так: “Сильний талантом художник не в змозі був пропустити сприятливу нагоду… Він продовжував спостереження над характерами й світоглядом корінних російських людей, сотнями, що виходили до нього назустріч… Волга дала Островському рясну їжу, указала йому нові теми для драм і комедій і надихнула його на ті з них, які становлять честь і гордість вітчизняної літератури. З вічових, ніколи вільних, новгородських пригородів повіяло тим перехідним часом, коли важка рука Москви скувала стару волю й наслала воєвод у їжакових рукавицях на довгих загребистих лабетах…
Зовнішньо гарний Торжок, що ревниво оберігав свою новгородську старовину до дивних звичаїв дівочої волі й строгого самітництва замужніх, надихнув Островського на глибоко поетичну “Грозу” із шаловливою Варварою й художественно-изящною Катериной”. Передбачалося, що сюжет “Грози” Островський взяв з життя костромського купецтва. В основу п’єси лягло нашуміле в Костромі в 1859 році справа Кликових. До початку XX століття кожної з її жителів міг показати місце самогубства Катерини – альтанку над Волгою наприкінці бульвару, а також будинок поруч із церквою Успения, де вона жила. Коли “Гроза” уперше була поставлена на сцені Костромського театру, артисти гримувалися “під Кликових”.
Костромські краєзнавці ретельно вивчили в архіві “Кликовское справа” і прийшли до висновку, що дійсно, саме цю історію використовував Островський при створенні “Грози”. Історія А. П. Кликовой така: її, виховану бабусею в любові й пещенні, веселу й життєрадісну шістнадцятирічну дівчину видали заміж у відлюдну купецьку сім’ю. Ця сім’я складалася з батьків, сина й незаміжньої дочки. Сувора свекруха своїм деспотизмом придушила домашніх, а молоду невістку не тільки змушувала робити всю чорну роботу, але й “їла поедом”. Молодий Іклів ніяк не захистив дружину від утисків матері.
Через якийсь час молодій жінці зустрілася інша людина, службовець поштової контори Марьин. Обстановка в сім’ї стала ще нестерпніше: підозри, сцени ревнощів здавалися нескінченними. У результаті 10 листопада 1859 року тіло нещасної жінки знайшли у Волзі. Початий судовий процес тривав дуже довго й набрав широкого розголосу й за межами Костромської губернії. Тому ніхто не сумнівався, що Островський скористався матеріалами цієї справи в “Грозі”.
Однак через кілька десятиліть дослідники творчості Островського абсолютно точно встановили, що п’єса “Гроза” була написана до того, як трагічні події в Костромі мали місце. Ще більш дивним стає факт такого збігу. Це свідчить про те, наскільки проникливий Островський, що зумів угадати конфлікт, що наростав у купецькому житті, між старим і новим укладами життя.
Відомий театральний діяч С. А. Юр’єв точно помітив: “”Грозу” не Островський написав… “Грозу” Волга написала”. Дія п’єси відбувається над великою російською рікою Волгою, з місця, звідки відкривається вид на безмежні простори російської імперії. Автор не випадково вибрав саме це місце дії – у такий спосіб він підкреслив загальнонаціональний масштаб трагедії, що розігралася. Доля Катерини – доля багатьох російських жінок того часу, відданих заміж за нелюбимого й страждаючих від деспотизму свекрух.
Але вже похитнувся старий домостроївський мир, уже не може нове покоління миритися з дикими законами. Це кризовий стан купецького миру й перебуває в центрі уваги автора, що розглядає дану проблему на прикладі однієї сім’ї. У російській критиці 60-х років “Гроза” породила бурхливу полеміку Для Добролюбова п’єса стала свідченням революційних сил, що зароджуються в Росії, і критик справедливо відзначив нотки, що бунтують, у характері Катерини, які зв’язав з атмосферою кризи російського життя: “У Катерине бачимо ми протест проти кабановских понять про моральність, протест, доведений до кінця, проголошений і під домашнім катуванням і над безоднею, у яку кинулася бідна жінка. Вона не хоче миритися, не хоче користуватися жалюгідним прозябаньем, що їй дають в обмін за її живу душу…
Какою же отрадною, свіжію життям віє на нас здорова особистість, що знаходить у собі рішучість покінчити із цим гнилим життям будь-що-будь!”
Схожі твори:
- МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) Олександр Миколайович Островський найбільший драматург минулого сторіччя. Його знамениті п’єси й донині входять у репертуар багатьох театрів Росії. “Він почав незвичайно,” писав про нього И. С. Тургенєв. Після того, як Островський прочитав свою першу п’єсу “Картина сімейного щастя”, його відразу ж охрестили,...
- Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза”. “Жорстокі вдачі, пан, у нашім місті, жорстокі! А. Н. Островський П’єса ” Гроза” А. Н. Островського створена в 1859 році. У своєму добутку автор яскраво показав безліч звичаїв і вдач, що існують у той час у Росії. На прикладі...
- “Гроза” А. Н. Островського – драма або трагедія? “… Мир затаєної, тихої скорботи, що зітхає,” зображує драматург, втілюючи його події й характери в образах персонажів драми “Гроза”, і очевидно, що слова Н. Добролюбова допомагають точніше дати жанрове визначення добутку. “… Мир тупого, ниючого болю, мир тюремної, гробової безмовності…” – але цілий мир, а не фрагмент його, – мир,...
- Сенс назви п’єси О. М. Островського “Гроза” З появою А. М. Островського в російській літературі змінилося багато чого, а основні зміни відбулися у драматургії: письменник відкрив новий конфлікт на нашому грунті, нове середовище – купецтво, яка принесла своїх героїв і новий сенс п’єс, отже, принципово нові назви творів. Ці зміни добре помітні у п’єсі О. М. Островського...
- На чиїй стороні драматург? (по п’єсі Островського “Гроза”) П’єса А. Н. Островського “Гроза” була написана за матеріалами поїздки автора в 1856 році по Волзі. Драматург задумав написати цикл п’єс про провинциальном купецтво, що повинен був би називатися “Ночі на Волзі”. Але, до зжалению, весь задум так і не був здійснений В 1859 році була написана перша драма із...
- Щиросердечна драма Катерины (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Характер складається в здатності діяти по принципах. А. Н. Островський написав багато п’єс із життя купецтва. Вони настільки правдиві і ярки, що Добролюбов назвав їх “п’єсами життя”. У цих добутках життя купецтва описується як мир затаєної, що тихо зітхає вболівай, мир тупого, ниючого болю, мир тюремного гробового мовчання А якщо...
- МАЙСТЕРНІСТЬ МОВНИХ ХАРАКТЕРИСТИК У ДРАМІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА” В 1845 році Островський працював у Московському комерційному суді канцелярським чиновником стола “для справ словесної розправи”. Перед ним розкривався цілий мир драматичних конфліктів, звучало все різноголосе багатство живої великоросійської мови. Доводилося вгадувати характер людини по його мовному складі, по особливостях інтонації. Виховувався й вигострювався талант майбутнього майстра мовної характеристики персонажів...
- Символіка в п’єсі О. М. Островського “Гроза” Для творів реалістичного напряму характерне наділення предметів або явищ символічним сенсом. Першим цей прийом використав О. С. Грибоєдов у комедії “Лихо з розуму”, і це стало ще одним принципом реалізму. О. М. Островський продовжує традицію Грибоєдова і начає важливим для героїв глуздом явища природи, слова інших персонажів, пейзаж. Але в...
- Образ Катерини (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Задум “Грози” виник під час поїздки Островського по Волзі ( 1856-1857), але написана драма лише в 1859 році. “Гроза”, – писав Добролюбов, – без сумніву, саме вирішительное твір Островського”. Ця оценка не втратила своєї сили й дотепер. Серед усього написаного Островським “Гроза” є, безсумнівно, кращим произведенням, вершиною його творчості. Це...
- Жіночі долі й характери в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Особливості творчості Островського. 2. Образ Кабанихи в п’єсі “Гроза”. 3. Варвара, дочка Кабанихи. 4. Катерина, невістка Кабанихи. Кілька десятків п’єс написав А. Н. Островський за своє життя, і у всіх цих добутках, як у дзеркалі, відбилися ті або інші сторони життя, сучасної авторові. Але тільки чи про свій час...
- Конфлікт поколінь у драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя російського патріархального купецтва. 2. “Темне царство” і його представники. 3. Молоде покоління в драмі. 4. Протиріччя між старшим і молодшим поколінням А. Н. Островський показав життя російського купецтва. У драмі “Гроза” на повсякденному тлі розгортається трагедія, що погубило життя молодої жінки. У чому причина загибелі Катерини? Чи можна...
- Образи самодурів у драмі А. Н. Островського “Гроза” Уж такого-те ругателя, як у нас Савел Прокофъич, пошукати ще!.. Гарна теж і Кабаниха. А. Островський. Гроза У своїй драмі “Гроза” А. Н. Островський яскраво й жваво зобразив “темне царство” російської провінції, що придушує кращі людські почуття й прагнення. Автор не тільки першим увів у літературу слово “самодур”, але й...
- Значення символів у п’єсі Островського “Гроза” Для добутків реалістичного напрямку характерне наділення предметів або явищ символічним змістом. Першим цей прийом використав О. С. Грибоєдов у комедії “Горі від розуму”, і це стало ще одним принципом реалізму. А. Н. Островський продовжує традицію Грибоєдова й наділяє важливим для героїв змістом явища природи, слова інших персонажів, пейзаж. Але в...
- Проблема взаємин між миром і особистістю в драмі А. Н. Островського “Гроза” “Гроза” – одна з тих п’єс А. Н. Островського, які й у наші дні користуються незмінною популярністю. У центрі авторської уваги перебуває криза патріархального миру й патріархальної свідомості. Але разом з тим п’єса виявляється гімном живій душі, що наважилася на сміливий протест, на протистояння скам’янілому миру. А ця проблема буде...
- Значення другорядних персонажів у драмі Островського “Гроза” Значення другорядних персонажів у драмі Островського “Гроза” А. Н. Островського по праву вважають співаком купецького середовища, батьком російської побутової драми, російського театру. Його перу належать близько 60 п’єс, з яких найбільш відомі такі, як “Безприданниця”, “Пізня любов”, “Ліс”, “На всякого мудреця досить простоти”, “Свої люди сочтемся”, “Гроза” і багато хто...
- П’єси О. Н. Островського “Гроза” і О. П. Чехова “Вишневий сад” В обох п’єсах пейзаж дивно гарний, хоча важко порівнювати захоплюючі волзькі види, що відкриваються з того місця, де розташоване місто Калинов, з маленьким у порівнянні з великою російською рікою вишневим садом. Величезний, колоритний волзький пейзаж придушує своєю красою, суворої й могутньої. На його тлі людини здається – дрібною комашкою, незначністю...
- Образи-Символи в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Образ грози. Час у п’єсі. 2. Сни Катерини й символічні образи кінця світла 3. Герої-Символи: Дикої й Кабаниха. Уже сама назва п’єси А. Н. Островського “Гроза” символічно. Гроза – це не тільки атмосферне явище, це алегоричне позначення взаємин між старшими й молодшими, що мають влада й зависимими. “…Тижня дві...
- ДРУГОРЯДНІ ПЕРСОНАЖІ В ДРАМІ ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА” ДРУГОРЯДНІ ПЕРСОНАЖІ В ДРАМІ ОСТРОВСЬКОГО А. Н. Островського, автора численних п’єс про купецтво, по праву вважають “співаком купецького побуту” і батьком російського національного театру. Він створив близько 60 п’єс, найвідомішими з яких є “Безприданниця”, “Ліс”, “Свої люди сочтемся”, “Гроза” і багато хто інші. Самим яскравим і рішучим, за словами А....
- Значення картини волзького пейзажу в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя в провінційному містечку. 2. Живий і непокірливий характер головної героїні. 3. Роль природи в п’єсі. А. Н. Островський у п’єсі “Гроза” показує, як у маленькому містечку на березі Волги, розвертаються трагічні події. З найперших рядків добутку ми довідаємося про те, у якій атмосфері довелось жити героям п’єси. У...
- Біблійні мотиви в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” У сюжеті “Грози” Островського одержують послідовне втілення різні біблійні мотиви. Один з таких мотивів – мотив гріха, воздаяния за нього й покаяння. Мотив цей послідовно втілюється в мовленні персонажів, у їхніх думках, у розвитку сюжетної дії, у глибинному, філософському підтексті п’єси. Про гріх постійно згадує Марфа Ігнатіївна Кабанова: “От чи...