Історична тема в поезії Лермонтова
Історична тема – одна з найважливіших тем лірики Лермонтова взагалі розробляється протягом усього творчості поета. Лермонтова можна без перебільшення йазвать поетом минулого й сьогодення. У ранній період своєї творчості Лермонтов звертається до історії з позицій поэтаромантика й шукає в минулому романтичних героїв. У першу чергу це, звичайно, Наполеон,, володар дум багатьох сучасників Лермонтова
До його образа, що “вище похвал, і слави, і людей”, поет звертається у віршах 1828 і 1830 років. З російської історії Лермонтов бере образ
З однієї сторони він бачить “могутнє, лихе Плем’я”, а з іншої: ‘ Юрбою угрюмою й незабаром позабутої Над миром ми пройдемо без шуму й сліду, Не кинувши століттям ні думки плідної, Ні генієм початої праці… Епоха, коли громадське життя завмирає, переміняється періодом рефлексії. Ми можемо сказати, що до історичної теми Лермонтова приводять постійні й болісні міркування про долю свого покоління. Його кличуть і ваблять “століть минулі велетні”, тому що в сучасній йому життя він не бачить ні сильних людей, ні рішучих учинків. “Самий вибір цього предмета, – писав Бєлінський, – свідчить про стан духу поета, незадоволеного современною дійсністю й перенесшегося від її в далеке минуле, щоб там шукати життя, який він не бачить у сьогоденні”.
Центральним твором Лермонтова, посвя Щенным темі історичного минулого Росії, яв Ляется “Пісня про царя Івана Васильовича, моло Дого опричника й відважного купця Калашникова”. Подібно тому як у вірші “Бородіно” Поет звертається до теми війни 1812 року, одного з Найважливіших подій російської історії, коли реша Лась доля всієї країни, в “Пісні…” об’єктом Уваги Лермонтова стає складне й даху Витті час правління Івана Грозного, один з наи Більше драматичних моментів історії Русі
Імен Але в такі значимі періоди, на думку Лермон Това, відкриваються найбільш сильні й важливі Риси російського характеру. Всі три герої “Пес Ні…” виняткові. Вони є свого роду Вищими проявами царської моці, буйного Молодецтва й честі й достоїнства. Всі вони – Сильні особистості, вартої уваги, і проти Вопоставление людям “нинішнього плем’я” оче Видно.
З художньої точки зору добуток винятково цікаво як зразок однієї з найбільш удалих у творчості Лермонтова стилизаций під народну російську творчість періоду царювання Івана Грозного. До теми минулого Русі, а саме вчасно татарської навали поет уперше звертається в “Баладі” 1831 року. І він упав – і вмирає Кривавої смертию бійця
Дружина дитини піднімає Над блідою головою батька: “Дивися, як умирають люди…” Однак з художественой точки зору вірш абсолютно не передає стиль епохи ні в мовному, ні в образному відношенні. Більш того, добуток явно орієнтований на класичну західноєвропейську баладу. Зовсім інша справа – “Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова”.
Сюжет її заснований на піснях і переказах зі збірників Кирши Данилова й П. В. Киреевского, тобто має фольклорні джерела. Сама побудова добутку вказує на орієнтацію на народну пісню-билину – три частини, кожна з яких закінчується своєрідним приспівом: Аи, хлопці, співайте – тільки гусли будуйте! Ах, хлопці, пийте – справу розумійте! Уже потіште ви доброго боярина. І бояриню його білолицю!
Характерні звертання: “Ох ти гой еси, цар Іван Васильович” або “Пан ти мій, Степан Парамонович”. “Пісня…” ретельно виписана з погляду мови: основою його є сталі словосполучення: “добрий молодець”, “свята правда-матінка”, “червоне сонечко”, “широка груди” та інші, пісенні порівняння: “Ходить плавно – як лебідонька; дивиться солодко – як голубушка; мовить слово – соловей співає…
“, а також характерне для фольклору одушевление природи: Хмаринки сірі разгоняючи. Зоря червона піднімається; Розметала кучері золотаві, Умивається снігами розсипчастими. Фінал “Пісні…” є за традицією “славою” бояринові, боярині й всьому християнському народу. Отже, на прикладі “Пісні…
” ми можемо затверджувати, що звертання до тем росіянці історій для Лермонтова було важливо по двох причинах. По-перше, поет намагається знайти й показати читачам-сучасникам приклади, гідні наслідування й гордості. По-друге, історичне минуле Росії дає Лермонтову багатий художній матеріал