Історична й фольклорна основа роману “Маруся Чурай”
Неоднозначні й суперечливі думки щодо першоджерел художньої історії Марусі Чурай. У переважній більшості сучасних критик дотримується думки про фольклорне походження образа авторки пісень. Так, Ильницкий зауважує, що Ліна Костенко “відштовхується від легенди”, оскільки про Марусю Чурай “не залишилося жодного документального свідчення”. Такої ж думки про основу історичного роману й В. Брюховецкий. У літописі “Наша дитина” конспективно викладена суть статті Л. Кауфмана із книги “Дівчина з легенди Маруся Чурай “, де
Отож, знайомлячи із цією проблемою, радимо вчителеві звернутися саме до цієї невеликої книжечки, у яку включені передмова М. Стельмаха, а також двадцять три пісні, автором яких, за свідченням народної пам’яті, була Маруся. Одним з можливих варіантів початку роботи над романом може бути знайомство учнів з пісень Чураевни. Добре було б, щоб “Летить галка через балку”, “За мир устали козаченьки”, “На городі верба густа”
Бажано, щоб учні в процесі роботи над романом здійснювали й самостійні дослідження. На таку роботу їх можна зорієнтувати заздалегідь. “Книга зі справою Марусі Чурай” складається з дев’яти різних по обсязі частин, має дві сюжетні лінії: особиста доля Марусі Чурай і визвольна боротьба українського народу з польською шляхтою. Вона прийшла до читача, “викликана силоміць художньої уяви на основі детального вивчення епохи. І крізь це, здавалося б, тьмяне віконце, крізь хибку кладку, перекинуть міст між трьома сторіччями, читач виявляється у відтвореній дивно зримо і яскраво середовищі часів Хмельниччини, де вирують соціальні й звичайні людські страсті, де сусідять шляхетність і підступництво, вірність і зрада, відвага й боягузтво, лицарська перемога й хитре пристосовництво”. Отож, виходячи з установки як можна повніше охопити романний матеріал від визначальних його концепцій до найменших деталей, акцентуємо увагу на таких основних проблемах:
– Талановите відтворення Ліною Костенко суспільно-історичного контексту епохи – Характери в романі як виразники й носії законів суспільного часу – Проблема любові й зради в романі: два аспекти її реалізації – Материнський образ вромане. – Трагедія особистості й Драма художника
Названі проблеми, безперечно, мають ще й свою сітку мотивів і ряд питань (наприклад, романне життя категорії часу, категорії добра, краси, справедливості, вірності собі й т. п.). Над ними будемо думати, у процесі, аналізу добутку