Іронічність центрального конфлікту роману “Ім’я Троянди”
Автор роману “Ім’я троянди” Умберто Еко – відомий італійський учений і публіцист. Умберто Еко віддав багато сили вивчанню питань художньої творчості. У своєму постмодерністському романі “Ім’я троянди” письменник не лише виконував художні завдання, але й прагне написати твір, який би сформував активного, мислячого читача.
Постмодернізм став потужним літературним напрямком другої половини ХХ століття, хоча його витоки проглядаються уже в модерністський період. У постмодерністській літературі змінюються не стільки
“Ім’я троянди” – постмодерністський роман, тому його не можна сприймати лише як історико-детективний твір. Утім, письменник передбачав і таке прочитання свого твору.
Так, наприклад, символічний образ троянди, даний уже в назві роману, примушує читача згадати і біблійне значення троянди, і розенкрейцерів, і троянду як один із найулюбленіших образів романтиків ХІХ століття, і “Букет троянди” Рільке… У кожного виникають власні асоціації, не лише підказані текстом, але й залежні від літературно-культурного досвіду читача. При цьому він, читач, стає ніби співавтором письменника, і притому необхідним співавтором, тому що без читача життя твору неможливе. Створення тексту відбувається не лише тоді, коли він задумується і пишеться, але й коли він прочитується.
Читач може бути добре обізнаним (і бачити у тексті роману безліч значень) чи наївним. Умберто Еко писав про те, що часом навіть найнаї-вніший читач бачить у творі найнесподіваніші значення і зв’язки, які можуть здивувати самого автора. Кожен читач іде далі тексту, і цей рух (нанизування нових значень) триває нескінченно.
У “Записках на берегах “Імені троянди” Умберто Еко писав, що кожен новий художній твір складається з усіх попередніх. В епоху постмодернізму, коли цивілізація вже накопичила такий величезний історичний досвід, практично неможливо створити щось нове. Адже кожний письменник водночас є й читачем інших творів. Тому, наприклад, в “Імені троянди” образ англійця Вільгема, який уже на початку роману (у сцені з ченцями, які шукають Гнідка) демонструє надзвичайне знання зв’язків між окремими явищами світу, асоціюється у автора і читачів з англійцем-детективом Шерлоком Холмсом. Постмодерністський роман перетворюється на спільну гру автора і читача (великої кількості читачів), які, ніби м’яч, перекидають один одному свої значення та асоціації.
Умберто Еко вважав, що мистецтво (і література зокрема) є джерелом естетичного задоволення, тобто у певному смислі, “розважає”. Однак одного може “розважити” філософський трактат, а іншого – бульварний роман. Таким чином, існує два види читачів: читач масової літератури ставиться до книги пасивно і споживацьки, і автори такої літератури підлаштовуються під його смаки. А читач літератури серйозної, навпаки,- є активним, намагається збагнути задум автора, що потребує певних зусиль і знань. Умберто Еко вважає, що так книга сама формує свого читача, тому твір повинен бути таким, щоб читач кожного разу відкривав у ньому щось нове.
Таким багатозначним твором зі складною структурою і є “Ім’я троянди”. Роман нагадує колаж з окремих фрагментів знайомих нам творів, але водночас залишається цілісним, об’єднаним лінією авторського задуму. Твір завершений, але й відкритий для безмежної кількості нових значень, він не замкнений у собі, а починає діалог із кожним новим читачем.
Схожі твори:
- Етико-філософський сенс центрального конфлікту краси й моралі за твором О. Уайльда “Портрет Доріана Грея” Гений и злодейство – две вещи несовместные… О. С. Пушкін На зеркало нема пенять, коли рожа крива. Приказка Мистецтво є відображенням життя суспільства, відображенням часу, світогляду певного прошарку в цілому і автора твору особисто. Не треба звертатися до рентгеноскопії, щоб визначити століття, коли було написане те або інше полотно, –...
- Аналіз відомого роману Умберто Еко “Ім’я троянди” Роман “Ім’я троянди” (1980) став першою і надзвичайно вдалою пробою пера письменника, що не втрачає своєї популярності і по сьогоднішній день, причому високу оцінку він здобув як у прискіпливих літературних критиків, так і у масового читача. Приступаючи до аналізу роману, варто звернути увагу на його жанрову своєрідність (в цих та...
- Матеріали до вивчення роману У. Еко “Ім’я троянди” Ніхто ніколи не казав серйозно, що ігри некорисні. Хай кожний інтерпретує, як хоче. Умберто Еко. “Ім’я троянди”. Відомості про митця. У. Еко, відомий італійський письменник-постмо-дерніст, народився в 1932 році. Автор романів “Ім’я троянди” (1980), “Маятник Фуко” (1988) та “Острів напередодні” (1995). Спочатку У. Еко виявив себе як вчений, потім як...
- Вільгельм Баскервильский – герой роману Умберто Еко “Ім’я троянди” Вільгельм Баскервильский Провідник вчення францисканця Роджера Бекона (1214-1292), що надавав величезне значення тлумачення зовнішніх явищ світу, і одночасно – англійського теолога Вільгельма Оккама (1285-1349), який розробив теорію знаків. На думку автора роману, “тільки від Бекона до Оккама, в цей єдиний період, знаки використовувалися для вивчення інді-відуалій”, на чому, власне, і...
- Обговорення назви твору Умберто Еко “Ім’я троянди” Спочатку У. Еко хотів назвати книгу “Абатство злочинів”, але такий заголовок налаштовував читачів на детективний сюжет і збив би з пантелику тих, кого цікавить тільки інтрига. Мрія автора назвати роман “Адсон з Мелька” займає начебто нейтральну позицію. Заголовок “Ім’я троянди”, відзначає У. Еко, підійшов йому, “тому що троянда символічна фігура,...
- Цікава гра століть і жанрів (за романом У. Еко “їм “я троянди”) Італійський прозаїк, журналіст, професор Болонського університету, почесний професор понад ЗО університетів світу. Письменник працює над науковими дослідженнями у різних галузях – в літературі, історії, філософії. Як теоретик літератури розширив уявлення про постмодернізм і масову культуру. Всесвітньовідомі романи У. Еко: “Ім’я троянди” (1980), “Маятник Фуко” (1988), “Острів попереднього дня” (1995) та...
- Стендаль “Червоне і чорне”. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 5 Тема. Стендаль “Червоне і чорне”. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту Мета: допомогти учням розкрити конфлікт головного героя роману...
- О плюсах і мінусах “Блакитної троянди” Леся Українка сміливо застосовує нові прийоми в характеристиці персонажів, прийоми, на той час уже запроваджувані в російській та норвезькій драматургії. Ми вже говорили про некритичне використання поширеного мотиву хворості головного персонажа. Леся Українка робить спроби застосувати діалог, побудований на підтексті, вживаному в драмах Ібсена та Чехова. Щоправда, драма не всюди...
- Життєвий і творчий шлях ірландського письменника-модерніста Джеймса Джойса. Характерні ознаки його поетики: “потік свідомості”, пародійність, іронічність, інтертекстуальність УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас І семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 12 Тема. Життєвий і творчий шлях ірландського письменника-модерніста Джеймса Джойса. Характерні ознаки його поетики: “потік свідомості”, пародійність, іронічність, інтертекстуальність Мета: допомогти учням уявити художній, психологічний портрет письменника, усвідомити модерністські принципи його творчості; розвивати навички...
- “У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне” (за творчістю Рильського) Проблема щастя людини хвилювала багатьох митців. Не лишається вона поза увагою і в творчості Максима Рильського. В його збірці “Троянди й виноград” чуємо таку відповідь: у праці, яка освітлена великою силою натхнення і творчості. Ось лісник, який має велику хіть до щеплення, іде по лісу. А через рік з’являються нові...
- Актуальність конфлікту твору Б. Шоу “Пігмаліон” – конфлікту між зовнішньою культурою і духовною сутністю людини П’єса “Пігмаліон” є зразком драми-дискусії, головний конфлікт якої полягає в і ому, чи може людина втручатися в долю іншої людини, навіть тоді, коли робить вона це з кращих міркувань. Чи має вона, ця людина, моральне право визначати для іншої норми й правила поведінки, абсолютно не дотримуючись їх сама? Чи правомірно...
- Асоціативний аналіз поезії Г. Гейне “Чому троянди немов неживі” Поету дані чутлива душа й відкрите серце, які сприймають найменші порухи живої природи та людських почуттів. За висловом Генріха Гейне: “Поет бачить діброви, які ще дрімають в оболонці жолудя, прагне, щоб читач теж уздрів і почув шум дерев, голоси птахів і відчув запах хвої, вітру – і все це в...
- Конфлікт Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману – ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ СТЕНДАЛЬ (Анрі Марі Бейль) (1783-1842) ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ. ПСИХОЛОГІЗМ У РОМАНІ Конфлікт Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману Сюжетним стрижнем роману “Червоне і чорне” не є історія карколомної кар’єри плебея в умовах Реставрації та зображення його любовних пригод із двома аристократками, а...
- Роман “Отцы и дети” (1862). Трагічний характер конфлікту Тургенєв-художник наділений особливим почуттям часу, його невблаганної стрімкої хіди. Коли письменнику виповнилося вісім років, відбулося повстання декабристів. У силу незвичайності своєї долі, велику частину життя він провів у Парижі і був очевидцем французької революції 1848 р., Паризької комуни. Його творчість припадає на останні десятиліття кріпацтва в Росії і перші десятиліття...
- Лауреат літературної премії “Медичі” Умберто Еко Умберто Еко є однією з найталановитіших особистостей сучасної світової культури. Науковець, філософ, спеціаліст з історії середньовічної Європи, семіотик, есеїст, літературний критик, письменник, про * у фесор Болонського університету, а також почесний доктор багатьох знаних університетів світу. Не випадково видатний літературознавець та вчений із світовим ім’ям, Юрій Лотман, називав Умберто Еко...
- Основа конфлікту в романі “Ширли” На досить широкому історичний^-історичнім-соціально-історичному тлі відбуваються події роману “Ширли”. Час його дії – 1812 рік, період війни з Наполеоном, континентальної блокади, виступів луддитів. Робочі хвилювання початку XIX ст. показані в романі Бронте з урахуванням чартистського руху 40-х років Основа конфлікту “Ширли” – виступу робітників ткацької фабрики проти їхнього хазяїна-фабриканта Мура....
- Скорочено “Майстер залізної троянди” Бажана І от я знову чую твоє дихання, твій нешвидкий, приглушений голос, твої стримані, але внутрішньо гарячі слова; чую широку музику твоїх мрій і сподівань, узорну гру твоєї уяви і звучне відлуння пережитих, дбайливо збережених у твоїй пам’яті спогадів, радощів і болів, твоїх нечастих днів світлих і нерідких печальних днів. І...
- Жанрові особливості роману Івана Багряного “Тигролови” Знайомлячись із кращими здобутками світової літератури, український читач може легко помітити, що в українській літературі дуже бідно порівняно зі світовою представлений пригодницький жанр. Шкільна програма, як і в радянські часи, продовжує знайомити учнів із серйозними творами і майже зовсім не передбачає вивчення пригодницької літератури, а тим більше – фантастики. Але,...
- Розгорнуті плани творів до роману Жанрова своєрідність роману: “не роман, а роман у віршах – диявольська різниця”. Перевага ліричного початку в романному оповіданні. Чільна роль автора в романі. Автор як ліричний центр оповідання. Ліричні відступи представляють автора як героя власного роману й відтворять його біографію. Біографічний пунктир відступів: перший розділ – оповідання про молодість і...
- Характер конфлікту в романі Диккенса “Домби й син” Це не “сімейний роман”, тому що з його сторінок встає сама Англія, представлена безліччю осіб і характерів, різноманіттям протиріч, контрастів, подій. Через сімейні відносини в будинку містера Домби, фірма якого веде торговельні справи в Англії і її колоніях, розкривається характер зв’язків і відносин людей у сучасному Диккенсу суспільстві. В “Домби...