Ідейно-художня своєрідність п’єси М. Горького “На дні”
В історії культури чимало імен, відомих усьому світу. Серед них гідне місце займає ім’я М. Горького. Як художник, він збагатив світову літературу новими темами, сюжетами, конфліктами і образами. Серед творів Горького п’єса “На дні” займає особливе місце. Письменник показав у ній життя ізгоїв, людей, що розірвали зв’язки із суспільством і начисто відкинуті ним. На мій погляд, дуже цікаво те, що віковічну філософську суперечку про людину ведуть не витончені представники інтелігенції, а люди із самих нижніх поверхів життя, роззуті
Мешканців нічліжки не залишають байдужими проблеми добра і зла, волі, совісті, честі, щастя, життя і смерті. Все це їх цікавить у зв’язку із ще більш важливою проблемою: що таке людина, для чого вона з’являється на землю, у чому зміст її життя? Я думаю, що саме у гострому зіткненні ідей варто шукати своєрідність п’єси “На дні”. Суперечки, жагуче та емоційне обговорення питань, що хвилюють людину, дозволяє зробити досить точний висновок про
Поняття “людини” відкривається у творчості письменника різними гранями, навіть у тих добутках, де, як і в п’єсі “На дні”, увага зосереджена на темних сторонах життя. Характерною рисою п’єси є те, що в ній особливо голосно звучить гімн Людині, як би на противагу страшним умовам життя, убогості і безвихідності. Література колишніх років, зображуючи “маленьких” людей, принижених і ображених, виражала глибокий жаль до них. Але коли люди перестають бути “маленькими”, однієї жалості до них стає недостатньо. Мені здається, що образ мандрівника-утішника Луки введений почасти й для того, щоб підкреслити цю думку. Дотепер образ цього “апостола неправди, що утішає” викликає бурхливі суперечки. Хто він – позитивний герой або негативний, жалує він людей або байдужий до них, прагне зцілити їхніми розрадами або переслідує іншу мету? Я згодна з точкою зору Б. Бяліка, що у самій постановці питання таїться помилка, “нерозуміння усієї складності і глибини горьківської п’єси.
Справа не в тім, чи жалує Лука людей (звичайно, жалує), і чи хоче допомогти їм своїми розрадами (звичайно, хоче), а в тім, як він розуміє людей, як оцінює людину”. З одного боку, Лука бачить людину у кожному мешканці нічліжки. Але разом з тим подібна жалість має на увазі безсилля що-небудь змінити у житті. Розради Луки підтримують ілюзії, якими живуть персонажі п’єси, намагаючись відгородитися від навколишньої мерзенності. І дія “казок” Луки чимсь нагадує наркотики: вони не виліковують недугу, але дозволяють людині на якийсь час зменшити біль, відчути себе краще. Все це почуває і розуміє Сатин. Я думаю, що саме тому він говорить: “Він (Лука)… подіяв на мене, як кислота на стару і брудну монету…”. Знаменитий монолог Сатина: “Людина! Це – чудово! Це звучить… гордо! Треба поважати людину! Не жалувати… не принижувати її жалістю, поважати треба!” – є реакцією на світогляд Луки. Тим, які втішають і примиряють неправди, Горький протиставляє віру у вільну Людину, якій необхідна тільки правда, якою би суворою вона не була. Таким чином, ідейно-художня своєрідність п’єси М. Горького “На дні” обумовлена світоглядними проблемами.
На їхній основі будується сюжет, виражається позиція автора. Зображуючи у гранично суворих тонах російську дійсність, що ламає людей, що заподіює їм горе і страждання, Горький завзято “збирав дрібні, рідкі крихти усього, що можна назвати незвичайним – добрим, безкорисливим, гарним”, прагнув виявити у душі самої “знищеної” людини не знищені задатки або залишки людяності. Творчість М. Горького повна любові до людини і болю за неї, за усі її приниження. І разом з тим письменник виражає віру у щасливе майбутнє людства.
Схожі твори:
- Художня своєрідність роману М. Горького “Мати” В історії світової літератури можна знайти чимало прикладів того, що новий час частий ставить художника перед необхідністю переосмислювати традиційні методи Творчості. З подібною ситуацією ми зіштовхуємося й при спробі проаналізувати художню структуру книги М. Горького “Мати”. Почнемо з того, що практично неможливо точно визначити жанр цього добутку. Сам М. Горький...
- Ідейний і художня своєрідність ранніх творів М. Горького Ранні твори М. Горького відображають незавершеність його концепції світу і художньої творчості. У них він виступає як романтик, причому його романтизм поєднує в собі як традиційні, так і нові художні прийоми. “Реальний” світ для Горького не є естетичним об’єктом навіть в таких оповіданнях, як “Дід Архип і Льонька” або “Справа...
- Художню-ідейно-художня своєрідність повести Художню-ідейно-художня своєрідність повести З’явившись під час російсько-японської війни й в обстановці наростання першої російської революції, добуток викликало величезний суспільний резонанс, оскільки воно розхитувало один з головних підвалин самодержавної держави недоторканність військової касти. Проблематика “Двобою” виходить за рамки традиційної військової повісті. Куприн зачіпає й питання про причини суспільної нерівності людей, і...
- Ідейний і художня своєрідність “Пісень” М. Горького В “Пісні про Сокола” і “Пісні про Буревісника” в алегоричній формі Горький передав революційні, бунтарські настрої, що охопили передову частину російського суспільства напередодні революції 1905 року. Гордий Сокіл і сміливий, мужній Буревісник звали до подолання суспільної пасивності, до свободи. Цим вони надавали “не менше революційний вплив на маси, ніж прокламації...
- Ідейно-художня своєрідність поеми О. Блока “Дванадцять” У січні 1918 року О. Блок створює саму знамениту свою поему – створює за кілька днів, у єдиному натхненному пориві. Звичайно вимогливий до себе, він, оцінюючи свій твір, пише: “Сьогодні я геній”. Надрукована у лютому поема викликала бурхливі і суперечливі відгуки. Про неї говорили скрізь. Багато чого в ній здавалося...
- Ідейно – художня своєрідність роману В. Скотта “Айвенго” Середньовіччя в романі – кривавий і похмурий період. Образ короля Ричарда ідеалізований, у цьому консерватизм Скотта, це спричинило романтизацію. Реалистично переданий народ і його ватажки – Робін Гуд (Локсли). Але на майстерно відтвореному истор. тлі, при порівнянні з галереєю оригінальних і блискучих образів, програють центральні герої – Айвенго, Ровена. Багато...
- Ідейно-художня своєрідність повести “Капітанська дочка” По жанрі “Капітанська дочка” – історичне оповідання у формі “сімейних записок”, у ній є риси й повести й роману, історичне оповідання тісно пов’язане з особистою долею головного героя, що бере участь у цих подіях. Гринев анонсує свої записки на схилі віку, він розповідає про свою молодість. Важливе роль має образ...
- Художню-ідейно-художня своєрідність поеми Маяковського “Добре!” У своїй автобіографії “Я сам” В. Маяковський відзначав: “Добре” уважаю програмною річчю”. Поема писалася в 1926-1927 роках і називалася спочатку “Жовтень”, потім “25 жовтня 1917 р.”. Заголовок “Гарно!” було дано вже після того, як поема була закінчена. Саме така назва й визначало нові поетичні можливості й узагальнювало зміст поеми Жанр...
- Ідейно-художня своєрідність роману у віршах “Євгеній Онєгін” Автор веде протягом усього роману безперестанну боротьбу з переможеним класицизмом і перемігшим романтизмом. Він пародіює ложноклассический епос і впевнено декламує свою відмову від віджилої естетики: Благослови мою довгу працю, Про ти, епічна муза! И, вірний ціпок мені вручивши, Не дай блукати мені вскосъ і криво. Досить. Із плечей геть тягар!...
- Ідейно-художня своєрідність драматургії Л. Н. Толстого (по п’єсах “Влада темряви” і “Живий труп”) Драматургія Толстого неоднорідна як по способах окреслення явищ життя, так і по своїй художній якості. “Влада темряви”, “Плоди освіти”, “Живий труп” становлять ярчайшую сторінку в історії росіянці й світової драматургії. Один із творців епосу нового часу, Толстой і в драматургії знайшов оригінальні, найвищою мірою плідні шляхи Творчості. Між його художньою...
- Художня своєрідність роману. “Діалектика душі” героїв – РОМАН “АННА КАРЕНІНА”: ТВОРЧА ІСТОРІЯ ТА ХУДОЖНЯ СВОЄРІДНІСТЬ ЛЕВ ТОЛСТОЙ (1828-1910) РОМАН “АННА КАРЕНІНА”: ТВОРЧА ІСТОРІЯ ТА ХУДОЖНЯ СВОЄРІДНІСТЬ Художня своєрідність роману. “Діалектика душі” героїв Лев Толстой – один із найвидатніших письменників-реалістів не лише свого часу й країни, а й світової літератури. У його творах справді можна побачити “типові характери в типових обставинах”. Він не просто плете інтригу,...
- Ідейна своєрідність п’єси М. Горького “На дні” М. Горький починав свою творчу деятельность у складний, переломний період: мінялися цінності, людина ставав “рабом речей”, знеособлювався. На початку свого творчого шляху Горький писав романтические добутку. Його герої були вільнімі, сміливими, сильними. Але ці герої – вимишленние. У п’єсі “На дні” Горького цікавить уже зовсім інший тип людей – людей...
- Жанрова своєрідність п’єси На дні Горького М. Ю Я зв’язок мирів, усюди сущих, Я крайня ступінь речовини; Я осередок живучих, Риса начальна божества; Я тілом у поросі зотліваю, Розумом громам велю. Я цар – я раб – я хробак – я бог! Г. Р. Державін По жанрі п’єса “На дні” (1902) – драма, при цьому її жанрова своєрідність...
- Лука і Сатин в драмі Горького “На дні” Перша проблема п’єси – філософський спір про правду. Друга – що краще для мешканців нічліжки? 1) Брехня на спасіння Луки. 2) Правда Сатіна. Третя – брехня-якір, який тримає людей на “дні”. У п’єсі “На дні”. Горький показує людей, зломлених життям, приречених на загибель. Герої, їхній внутрішній світ розкривається не з...
- Роздуму про людину в п’єсі М. Горького “На дні” В 1902 році М. Горький створює свою другу п’єсу “На дні”. У ній письменник знову звернувся, як і в оповіданнях раннього періоду, до миру знедолених. Але задум драматурга не зводиться до зображення людей “дна”, искалеченних суспільним ладом. П’єса є жагучою й схвильованою суперечкою про людину, про різні шляхи до людського...
- Образ Луки й проблема істини й жалю в п’єсі М. Горького “На дні” Максим Горький пише свою п’єсу “На дні” в 1902. Це час, коли людське життя знецінюється, коли процвітають босяки й бідняки, що втратили віру в себе й влюдей. Герої драми – жителі костилевской нічліжки, спившиеся, що втратили надію люди, які виявилися на “дні” життя. Живучи в одному місці, вони не хочуть...
- Лука и Сатин в драме Горького “На дне” Первая проблема пьесы – философский спор о правде. Вторая – что лучше для обитателей ночлежки? 1) Ложь во спасение Луки. 2) Правда Сатина. Третья – ложь-якорь, держащий людей на “дне”. В пьесе “На дне”. Горький показывает людей, сломленных жизнью, обреченных на гибель. Герои, их внутренний мир раскрывается не из поступков,...
- Суперечка про людину в п’єсі М. Горького “На дні” П’єса М. Горького “На дні” написана в 1902 році. Вона мала колосальний успіх і була поставлена на сценах не тільки російських, але і європейських театрів. Інтерес до неї пояснюється в першу чергу тим, що письменник вірогідно й докладно зобразив життя людей “дна”. Колись на сторінках російської класики міркували про життя...
- Твір по романі Горького “На Дні” В історії російської культури чимало імен, відомих усьому світу. Серед них гідне місце займає ім’я М. Горького. Як художник, він збагатив світову літературу новими темами, сюжетами, конфліктами й образами. Серед творів Горького п’єса “На дні” займає особливе місце. Письменник показав у ній життя ізгоїв, людей, що розірвали зв’язки із суспільством...
- Проблема гуманізму у п’єсі М. Горького “На дні” Однією з основних тем Творчості Максима Горького стала тема прагнення до нового життя, до свободи людини. П’єса Горького “На дні” – не виключення. “Воля – от її духовна сутність”, сказав про цей драматичний добуток К. С. Станіславський, що поставив п’єсу на сцені МХАТА. П’єса “На дні” не випадково стала поміченим...