Гірей (паша) – один з трьох центральних персонажів поеми
Гірей (паша) – один з трьох центральних персонажів поеми, хан, власник гарему, а ім’я умовно – Гиреїв (Гераїв) звали практично всіх кримських ханів; в написі на “реальному” фонтані Бахчисарая згадується Крим-Гірей, 60-і рр. . XVIII “Шв. Однак “пушкінський” Г. страшиться “підступів Генуї” (що могло бути лише до 1475г.); В чернетках героя звали Девлет-Гіреєм (ім’я хана XVI “Шв.); Польську княжну Марію Потоцьку полонив, за легендою, Кезім-Гірей – хан (XVIII “Шв.). Відрив Г. від історії принциповий; його страждання – це страждання
У “східних поемах” Дж. Г. Байрона (на які зорієнтований “Бахчисарайський фонтан”) передбачена сюжетна роль “східного антагоніста” головного героя, яким завжди є європеєць і індивідуаліст. Пушкін починає поему “по-байроновськи”, як би з середини. Його “паша” – славний воїн і володар розкішного гарему (опис якого перегукується з описом гарему в поемі С. С. Боброва “Таврида”); деякі прийоми створення “східного колориту” навколо образу Г. Пушкін запозичує з “східного романа” Т. Мура “Лалла-Рук”. Г., подібно
Зрештою Г. виявляється своїм власним антагоністом. Бо, полюбивши полонених їм польку-християнку Марію, він крок за кроком відступає від своїх східних звичок; його вже не тішить пристрасна любов грузинки Зареми, що стала в полоні мусульманкою, він дозволяє польці усамітнитися і рахується з її почуттями (хоча всі інші полонянки розкішно – бездушні), в тому числі – з почуттями релігійними. У результаті смиренна, позбавлена будь-якої пристрасності краса європейки виробляє в душі Г. переворот. Втративши Марію і стративши (мабуть, яка вбила її) Зарему, він не в силах більше насолоджуватися ні гаремом, ні навіть війною: “… в серце хана почуттів інших / таїться полум’я безвідрадний”. Слізна задума – така відмітна риса багатьох пушкінських героїв – наздоганяє Г. часом навіть під час січі. І як конфлікт Зареми і Марії відображає боротьбу між “мусульманським”, східним, – “християнським”, європейським, началами, які проникли в його серце, так втілює її і “фонтан сліз”, влаштований на згадку про двох у всьому протилежних коханих Г.: “беззаконний символ”, хрест, вінчає “магометанську місяць”. Пізніше Пушкін взагалі визнав характер Г. невдалим, “мелодраматичним” (“Спростування на критики”).
У 1824 р. Пушкін напише вірш “Фонтану Бахчисарайського палацу”, в якому ще раз співвіднесе себе з “роздвоєним” Г. При публікації вірші позначатимуться 1820 р., щоб виникало враження, що вони створені до поеми; в них остаточно проявиться метафоричний шар сюжету: гарем – символ людської душі, Марія і Зарема – лише образи серцевого “протівочувствія” Г. Згодом Пушкін зробить ще одну спробу створити образ “хрістіанізующегося мусульманина” Тазіта, головного героя незавершеної поеми “Тазіт” (1829-1830). До 1825 р. відноситься драматична обробка поеми: “Керім-Гірей” А. А. Шаховського.
Схожі твори:
- Бахчисарайський фонтан У своєму палаці сидить грізний хан Гірей, розгніваний і сумний. Чим засмучений Гірей, про що він думає? Він не думає про війну з Руссю, його не лякають підступи ворогів, і його дружини вірні йому, їх стереже відданий і злий євнух. Сумний Гірей йде в обитель своїх дружин, де невільниці співають...
- “Наташа Ростова – один із центральних образів роману “Війна і мир” За своїм літературним значенням, та й за своїм розміром роман Льва Толстого “Війна і мир” містить велику кількість історій героїв з їх неповторними характерами, особливостями і деталями. Одним з найбільш цікавих образів володіє Наташа Ростова, з ряду причин її можна називати навіть центральним образом роману. Автор роману описує тривалий, п’ятнадцятирічний...
- Поема Пушкіна в прозі “Бахчисарайський фонтан” У своєму палаці сидить грізний хан Гирею, розгніваний і сумний. Чим засмучений Гирею, про що він думає? Він не думає про війну з Руссю, його не страшать підступи ворогів, і його дружини вірні йому, їх стереже відданий і злий євнух. Сумний Гирею йде в обитель своїх дружин, де невільниці співають...
- Твір доповідь про поеми Пушкіна “Полтава” і “Мідний вершник” До жанру поеми Пушкін Звертався протягом усього свого творчого шляху. У ранній творчості в нього переважають романтичні поеми. Починаючи з 1825 р. жанровий діапазон Пушкіна значно розширюється. Так, незабаром після того, як він завершив трагедію “Борис Годунов”, Пушкін пише сатиричну поему “Граф Нулин” (1825), створення якої було підготовлено досвідом роботи...
- Один день і ціле життя російської людини в повісті А. И. Солженицына “Один день Івана Денисовича” На дню в нього видалося сьогодні багато удач… А. Солженицын. Один день Івана Денисовича Повість А. И. Солженицына “Один день Івана Денисовича” була написана в 1959 році за дивно короткий строк – сорок днів. Це перше, “дебютне” виступ письменника в пресі відразу привернуло увагу читачів і критиків до добутку й...
- Літературний термін Система персонажів Система персонажів – взаємини, сюжетні й значеннєві взаємозв’язки між персонажами, одна з важливих сторін композиції епічних, драматургічних і лисичанських добутків. Якщо сюжет заснований на конфліктних відносинах між людьми, вивчення системи персонажів особливо важливо. Нерідко персонажі – учасники конфлікту – є антиподами, письменники протиставляють таких персонажів один одному. Наприклад, у романі...
- Образ головних персонажів східних поем Байрона Про образ головних персонажів східних поем написано дуже багато. Але майже всі дослідники підкреслювали їх демонічність. Вони бунтівники, що повстали проти людей і Бога, носії ідеї нічим не обмеженої індивідуальної свободи, які заради неї руйнують на своєму шляху чужі долі, розбивають серця тих, хто їх любить, порушують суспільні закони і...
- Теорія “трьох штилів” Ломоносова Михайло Васильович Ломоносов був великою людиною. Исклю-Чительно великі заслуги Ломоносова в справі розвитку російської літературної мови. Недарма Радищев називав Ломоносова “насадителем” російського слова. Другого такого в російській науці не було. Але тем сильніше проявляється його геніальність, що він, будучи вченим, був одним із провідних літераторів свого часу. Він на власному...
- Герої поеми А. С. Пушкіна “Мідний вершник” “Воля героя й повстання первісної стихії в природі – повінь, що бушує в підніжжя Мідного вершника; воля героя й таке ж повстання первісної стихії в серце людському – виклик, кинутий в особу героєві одним з незліченних, приречених на погибель цією волею, – от зміст поеми” (Дм. Мережковский). “В “Мідному вершнику”...
- “Національна проблематика у творчості Тараса Шевченка періоду трьох літ” Творчість кожного письменника можна умовно розділити на якісь періоди. Для кожного періоду діяльності будь-якого письменника, особливо поета, характерні деякі особливості. Це пов’язано з творчим розвитком письменника і його особистим досвідом, який також впливає на його творчість, іноді такий вплив досить серйозно. Саме з цієї причини настільки важливо виділяти певні періоди...
- Аналіз першого розділу поеми В. Маяковського “Хмара в штанях” З появою в пресі ” Хмари в штанях” у російської поезії відбулося з-буття аж ніяк не рядове. Поема 22-літнього Маяковського замірялася на основи буржуазного миропорядка й пророкувала швидкий прихід революції. За словами самого поета, вона з’явилася результатом “выкрепшего свідомості близької револю-ции”. Свою поему Маяковський почав ще в першій половині 1914...
- Короткий аналіз поеми Пушкіна “Мідний вершник” * “Красуйся, град Петров, стій * Неколебимо, як Росія…” Однак образ Петра в “Мідному вершнику” (на відміну від поеми “Полтава”) даний у діалектичному протиріччі. Він “кумир”, “державец напівмиру”, але він же й “бовдур”, що “вуздою залізної Росію підняв дибки”. Так виправдується бунт Євгенія, що відстоює своє право на існування, на...
- Повість В. Г. Распутіна “Гроші для Марії”, її гуманістичний зміст. Протиставлення життєвих принципів персонажів Валентин Григорович Распутін один з помітних представників так званої сільської прози. Його повість “Гроші для Марії” з’явилася в 1967 році спочатку в альманасі “Ангара”, потім в “Сибірських вогнях” і вже через рік окремою книгою. Саме із цієї повісті почався Распутін як самобутній письменник, вона принесла йому широку популярність. Це початок...
- Порівняльна характеристика “трьох жмутків” за збіркою І. Франка “Зів`яле листя” Лірична драма І. Франка “Зів’яле листя” – це шедевр поетичної майстерності. Глибокий ліризм проникає в саму композицію книги. Пісні її – це три “жмутки” зів’ялого листя. Розповідаючи про муки свого нерозділеного кохання, герой ніби розриває жмуток за жмутком, розкидає зів’яле листя своїх пісень, щоб воно, підхоплене вітром, щезло безслідно. Долаючи...
- Аналіз поеми А. С. Пушкіна “Цигани’ Пушкін на власному досвіді испробовал можливість повернення людини в природу. Будучи в Кишиневі, він кілька тижнів провів у циганському таборі. В “Циганах” Пушкін засудив цю примху як слабість, як самовдоволення й егоїзм. Алеко, що затверджує волю для себе серед недоторканих цивілізацією “природних” людей у циганському таборі, не терпить ніяких обмежень...
- Як писати твір: порівняльна характеристику персонажів Зображення головного героя в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Твір на прикладі порівняльної характеристики Онєгіна і Печоріна. Як відомо, Онєгін і Печорін належать до того суспільного типу людей 20-30-х років XIX століття, яких називали “зайвими” (“розумні непотрібності”, “страждають егоїсти”, говорив про них Бєлінський). Чому їх так називали? Що...
- Смерть Тарєлкіна. Комедія-жарт в трьох діях Тарелкін не отримав від свого начальника Варравіна ні гроша – не тільки за справу Муромський, а й за багато подальші справи. Проте жити продовжував на широку ногу. І ось тепер становище його вже не тяжке, а катастрофічний. Незліченні кредитори беруть за горло. Йому не минути звільнення зі служби і боргової...
- Скорочено “Серця трьох” Лондона Френсис Морган, багатий спадкоємець власника великих підприємств Ричарда Генрі Моргана, у ледачому ледарстві міркує, чим би зайнятися. У цей час колишній суперник покійного Р. Г. Моргана в біржових іграх сер Томас Риган довідається від якогось Альвареса Торреса, що тому відомо місцезнаходження скарбу, захованого родоначальником сімейства Морганов, піратом Генрі Морганом. Торрес...
- Зображення персонажів реалістичних творів Одним з улюблених у художній системі романтизму був мотив утечі героя від сірої буденності (Ш. Бодлер, “Несіть мене звідтіль вагони і фрегати!..”). Проте куди саме цей герой утікав? Насамперед це могли бути якісь екзотичні краї. Романтики любили змальовувати віддалені історичні епохи, передовсім химерно-розмаїте та алегорично-містичне середньовіччя. Згадаймо в цьому зв’язку...
- “Анна Кареніна” – одна з трьох чудових вершин у творчості Льва Толстого Роман цей є природним переходом від “Війни і миру” до “Воскресіння”. Толстого дуже хвилювали питання сучасної дійсності. Життя Росії 70-х років відбивається в “Анні Кареніній” у всьому своєму розмаїтті, від імператорського двору до селянської хатини. В основі соціального роману “Анна Кареніна” лежить історичне явище, що торкається життя усього народу. Але...