Герої й проблематика романтичних оповідань М. Горького
1. Характерні риси романтизму в Росії. 2. Специфіка ранньої творчості Горького. 3. Революційний романтизм письменника Мене називають побутовцем. Навіть натуралістом. Але який же я побутовець?
Я – романтик. М. Горький Романтизм, зложившись як напрямок на противагу класицизму, поширився в літературі різних країн, у тому числі й у Росії. Характерно те, що в Європі це відбулося після революційних подій, а в Росії – під час становлення радянської влади. Подібні перетворення несли нову ідеологію й вимагали створення в літературі нових героїв.
Це
Російське суспільство жадало перетворення життя на тлі загальнонаціонального підйому Бунтівливість, протистояння особистості й суспільства, бажання боротися за перемогу й служити народу до кінця – от характерні риси раннього російського романтизму. Він почався з В. А. Жуковського й К. Н. Батюшкова, продовжувачами романтичних традицій стали А. С. Пушкін і М. Ю. Лермонтов, у творчості якого протиріччя між ідеалом і реальністю досягло своєї вищої межі Романтизм, що поступово витісняється реалізмом, вирішено було відродити в період будівництва соціалістичної держави як засіб пробудження народних мас. Пафос літературних творів був спрямований на боротьбу за світле соціалістичне майбутнє країни. Новому часу потрібні були нові герої, які вийшли з народу. Раніше творчість М. Горького повністю відповідає цій концепції.
У юнацькі роки його улюбленими авторами були романтики – Г. Гейне, Дж. Байрон, А. С. Пушкін, М. Ю. Лермонтов, Н. В. Гоголь. Сам письменник прагнув прикрасити “томливо бідну” життя. Письменника завжди залучали неординарні люди, він шукав їх у мандрівках по світлу, і багато образів увійшли в його літературні твори.
Його опису природи, опису людей витримані в романтичних традиціях. Людина й природа співзвучні один одному, природа одушевляється автором, а людина зливається з нею. Усе в ранніх добутках письменника має народних корінь: і мова, і стилістика, образи Ця риса творів Горького виражає патріотизм, говорить про зв’язок героя з народними масами. Для письменника герой – вільна особистість, а не раб. “Раби перероджуються в людей – от новий сенс життя!
” – пише він. Згадаємо, що писали на курсах лікнепу робітники й селяни. “Ми не раби, раби не ми” – це дослівно відбиває погляди Горького. Автор піднімає героя над дійсністю, робить його не просто вихідцем з мас, а творцем життя, борцем, здатним повести за собою людей Такий Данко з однойменного оповідання, що заради порятунку людей готовий вирвати в себе серце, щоб освітити ним шлях, і жертвує заради інших своїм життям.
Він виводить людей з тьми до світла. Все життя подібної людини – це смолоскип, подвиг любові в ім’я людини. Усе в цьому рассказеподчинено романтичним канонам: шляхетний герой протистоїть юрбі, що уражена його вчинками, але не дотягає до рівня героя, тому має потребу в тім, щоб хтось вів неї за собою. Як і багато хто його сучасники, Горький використовує у своїх добутках стилізацію під народний епос.
В оповіданні “Макар Чудра” ми бачимо легенду оциганах. Вільне циганське життя представляється героям ідеалом, читача потрясає ступінь любові циган до волі, волі. Навіть любов до дівчини не дозволяє Лойко Зобару скоритися гордої Радде, та й вона не віддасть своєї волі Зобару.
Вільні повноправні хазяї життя, діти природи, вони залишаються вірні своїм принципам до кінця. Воля для них дорожче любові й життю Але автор бачить також і те, що смерть їх фактично була даремною. Такі герої могли б вести за собою людей, стати народними героями. Оповідання “Баба Изергиль” продовжує почату в “Макарі Чудра” думка: нема рації у волі, якщо людина ставить себе вище інших, як гордій Ларра.
Теперішній герой не підданий гріху гордині, він дотримується високоморального поводження, має сильний характер, це цільна натура Подвиг – це коли людин присвячує життя служінню в ім’я людей, боротьбі за їхнє майбутнє. Герой – це незвичайна людина, у його житті завжди є місце подвигу, воно повинен прагнути до того, щоб принести цю волю, щасливе повнокровне життя людям. Гіркий, як і його герої, несхожі на рядових людей з юрби, призиває на боротьбу з існуючою несправедливістю, бачить своє завдання в “викорінюванні гидот життя”. Романтична “спрага бури”, бунтівливість, незаспокоєність живуть у його Соколі й Буревіснику. Це борці за народне щастя, романтика революції – їхня стихія, вони оспівують “щастя битви”.
Ці герої шукають істину, справедливість, ведуть за собою людей. Але їхні дії незрозумілі обивателям-міщанам. Романтизм Горького, як ми можемо укласти із всіх його добутків, з’явився як протест міщанству.
“Шаленість хоробрих” викликає у вужа й подібних йому лише здивування. Вони не розуміють того, чому заради боротьби можна жертвувати своїм життям, не розуміють, чому Сокола так тягне в небо, їм далеко до думок про майбутнє, за яке гине Сокіл: “Але буде час – і краплі крові твоєї гарячої, як іскри, спалахнуть у мороці життя й багато сміливих серць запалять божевільною спрагою волі, світла! ” Героїчний Буревісник, заколотний романтик, говорить про близьку революцію. Цензура так відгукнулася на цей добуток: “царський цензор доносив: “Зазначений вірш зробило сильне враження в літературних кружках відомого напрямку, причому самого Горького стали називати не тільки буревісником, але й буреглашатаем, тому що він “не тільки возвещает про прийдешню буру, але кличе буру за собою”.
“Пісня про Буревісника” стала одним з діючих засобів революційної пропаганди, неї поширювали різними шляхами – передруковуючи й переписуючи, так що фактичний тираж добутку, як припускають, був біля мільйона. Створені Горьким художні образи багаторазово використовували, приміром, В. И. Ленін, М. И. Калінін. “Челкаш” став останнім романтичним добутком письменника, у ньому ми бачимо вже перехід до реалізму, до босяцьких оповідань. Отут герой-бунтар саме виходець із босяків, що випробовує любов до морської стихії й краде для того, щоб кинути виклик суспільству.
Цей злодій заперечує побутові цінності, він вільний від умовностей і єдине, що він цінує, – це свою волю, коли “хазяїн ти є сам собі”. Таким чином, романтизм Горького придбав агітаційно-просвітительську функцію, став засобом керівництва народними масами й напрямку їхньої діяльності в потрібне русло
Схожі твори:
- Герої ранніх оповідань М. Горького Максим Горький входить у росіянку літературові в 90-х роках XIX століття. Дебют був дуже яскравим, добутку молодого автора сразу викликали великий інтерес у читачів. Сучасники зі здивуванням писали, що народ Росії, що не знав Достоєвського, що мало знає Пушкіна й Гоголя, не знающий Лермонтова, більше інших, але тільки фрагментами знаючий...
- “Герої романтичних творів” Романтизм походить від французького “romantisme”. У XVIII столітті романтичним називали все надзвичайне, вигадане, фантастичне, все, що зустрічається в книгах, а не в житті. У художній літературі – це напрям, який інтенсивно розвивався в період кінця XVIII – середини XIX століття і висунув на передній план конфлікт особистості, одержимої тугою за...
- Ідейний зміст і мистецьке розмаїття ранніх романтичних творів М. Горького Глибина і ніжність молдавської ночі, темрява лісу, де жарким вогнем спалахнуло серце Данко, моторошні акорди стихії, що розбушувалася, де “гордо майорить Буревісник, чорної блискавки подібний “. Романтичні образи М. Горького виростають з цього союзу фарб і звуків, вони чарують, змушуючи бути там, де відбувається дія, і тим, ким хоче бачити...
- Аналіз-порівняння оповідань Л. Андрєєва “Безодня” і М. Горького “Страсті-мордасті” Декадентство Л. Андрєєва та романтизм М. Горького ‘зробили погляди письменників на взаємини чоловіка і жінки, на виникнення тваринних інстинктів в людині полярними. Сюжети обох оповідань розвиваються в діаметрально протилежних напрямках. На початку “Безодні” Л. Андрєєва ми бачимо закохану пару. Зіночка і Немовецкій сповнені надій на майбутнє, мріють про жертовної любові...
- Романтичні герої Горького Максим Горький відомий нам як класик пролетарської літератури. У його Творчості знайшли відбиття реальні події початку XX сторіччя, потрясшие Росію й увесь світ. Співак революції, М. Горький увійшов в історію літератури не тільки як реаліст. На ранньому етапі творчості письменник звернувся до романтизму, завдяки якому створив ряд яскравих літературних образів....
- Романтичні герої М. Горького Максим Горький відомий нам як класик пролетарської літератури. У його творчості знайшли відбиття реальні події початку XX століття, що потрясли Росію і увесь світ. Співак революції, М. Горький увійшов в історію літератури не тільки як реаліст. На ранньому етапі творчості письменник звернувся до романтизму, завдяки якому створив ряд яскравих літературних...
- Характеристика циклу оповідань Горького “По Русі& Збірник “По Русі” створювався з 1912 по 1917 рік. У цих оповіданнях про Росію Горький як би вертається до мотивів ранньої Творчості, до своїх вражень від мандрівок по Росії, але дає їх у новому естетическом переломленні. Цикл оповідань “По Русі” з’явився своєрідним “включенням” Горького в ті суперечки, які в 10-е...
- Герой і проблематика ранньої романтичної прози М. Горького До раннього періоду творчості М. Горького відносять його романтичні добутки (“Баба Изергиль”, “Макар Чудра”, “Пісня про Буревісника”, “Пісня про Сокола” і інші), оповідання “босяцького” циклу, деякі реалистические оповідання. Саме в реалістичних оповіданнях намітилися ті теми, які письменник буде розвивати пізніше: викриття соціального ладу, його пороків, доводящих людини до крайнього ступеня...
- Художні особливості ранніх оповідань М. Горького (Макар Чудра, Баба Изергиль, Пісня про Сокола) Тема ранніх оповідань Горького – незвичайні герої у звичайному житті. Загальну ідею ранніх оповідань можна сформулювати так: автор шукає у важкій, сонній російській дійсності, що його оточує, сміливих і гордих людей; ці яскраві, вічно шукаючий сенс життя герої протиставляються навколишньому міщанському середовищу, з її обмеженими інтересами й убогим духовним миром....
- Автор і герої у п’єсі М. Горького “На дні” У 1902-му році в Мюнхені була вперше надрукована п’єса М. Горького “На дні”. Ця драма виникла як результат життєвих спостережень і філософських пошуків автора. Босячнею, зображене в п’єсі, було великим соціальним явищем дев’ятнадцятого і початку двадцятого століть. Як вказував сам Горький, він спостерігав прототипи героїв у Нижньому Новгороді. Майже у...
- Герої оповідань Джека Лондона Навряд чи можна згадати більш популярного закордонного письменника, як Джек Лондон, якого А. В. Луначарський назвав великим письменником Америки. Виходець з народу, він почерпнув зі свого оточення все найкраще. … Я відправився в Клондайк за золотом. До кінця року почалася цинга, і я змушений був виїхати. У Клондайку я знайшов...
- Головна проблематика п’єси М. Горького “На дні”. Суть суперечки Луки й Сатину 1. Історія появи п’єси М. Горького “На дні”. 2. Новаторство п’єси. 3. Загальна характеристика мешканців нічліжки. 4. Позиція Луки. 5. Протиставлення ідей двох героїв – Луки й Сатину. Людина – вільна… він за все платить сам:за віру, за невір’я, за любов, за розум. Людина – за все платить сам і...
- Проблематика й своєрідність “Рождественських оповідань” Диккенса Диккенса хвилював питання про шляхи вдосконалення суспільства. Не розділяючи устремлінь чартистів, він пропонує свою програму морального перевиховання влада імущих, вірячи в можливість їхнього морального переродження. Однак існування класових протиріч для нього цілком очевидно й бажання допомогти людям велико. У середовищі простих людей знаходить він справжню людяність, доброту й чуйність. Переконання...
- Герої оповідань Зощенко Поводження героїв Зощенко, породжене езоповим сприйняттям революції (яка “вигода” від революція^-мені – для сьогодні), мало небезпечну сховану потенцію: герої виявляються здатні до спілкування й активності, але на рівні зрозумілої їм ідеї: вони пасивні, якщо “що до чого й кого бити не показане”, але коли “показано” – вони не зупиняються ні...
- Автор і герої в п’єсі М. Горького “На дні” П’єса “На дні” з’явилася підсумком майже двадцятилітніх спостережень Горького над миром “колишніх людей”. У ранніх горьковских оповіданнях образ босяка не позбавлений навіть деякого романтичного фарбування. Читача залучають його молодецтво, широта душі, людяність, пошуки справедливості. Відчувається його безсумнівна перевага над ситим і самовдоволеним міщанством У міру росту політичної й художньої зрілості...
- Соціальна й філософська проблематика п’єси М. Горького “На дні” За всіх часів людин прагнув до пізнання свого “Я”, мети й сенсу життя. Вічні проблеми людського буття намагалися дозволити Пушкін і Гоголь, Толстой і Достоєвський. М. Горький не став виключенням, але в нього зложилося своє розуміння людини і його життєвого призначення, що відрізняється від філософських концепцій його попередників. Щодо цього...
- Герої оповідання М. Горького “Макар Чудра” 1. Тема волі у творах Горького. 2. Образи закоханих. 3. Трагічний фінал оповідання Великому росіянинові письменникові М. Горькому довелось жити й творити на рубежі XІX-XX століть. Особливості епохи не могли не накласти свого відбитка на його світогляд. У той час мінялося все в суспільство, наростали найжорстокіші соціальні протиріччя. Гіркий у...
- Діти – герої оповідань Васильченко Теперішнє прізвище – Панасенко. Народився на Чернігівщині. Учився у вчительській семінарії. Працював учителем на Київщині й Полтавщині. Переслідувався владою за революційну діяльність, був арештований. В 1910 році переїхав у Київ, працював у газеті “Рада”. Брав участь у Першій світовій війні. В 20-х роках завідував дитячим будинком, працював учителем у трудовій...
- Сюжет і герої оповідань Толстого “Поликушка” і “Козаки” Оповідання “Поликушка” малює події кріпосного часу. У ньому показана трагічна доля селянина, що загинув через каприз химерної, дурної барині, що хотіла здаватися “доброї”. Хитрий, виверткий прикажчик вирішив віддати бедного Поликея в солдати, рятуючи від рекрутчини сина багатого мужика Дутлова. А в Поликея п’ятеро дітей – один іншого менше. Бариня “пошкодувала”...
- Сюжет і композиція, герої, проблематика повести Постріл О. С. Пушкіна Повість “Постріл”, написана Пушкіним останньої, коштує на чолі “Повістей Белкина”. Спробуємо розглянути сюжет-але-композиційні особливості добутку. Оповідання ведеться від імені основного оповідача – підполковника І. Л. П. Крім нього, у повісті присутні ще два оповідачі – Сильвио й граф Всі три оповідачі є одночасно й діючими особами оповідання. Однак І. Л....