Гармонія внутрішнього миру, щиросердечна чистота Тетяни. Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленского
Тип уроку: поглиблене вивчання художнього твору.
Я не в Онєгіна закохалася, а в Онєгіна
И в Тетяну (і, напевно, у Тетяну небагато
Більше), у них обох разом, у любов.
М. Цветаева
ХІД УРОКУ
І. актуалізація опорних знань
1. Експрес-опитування
Які дві різні жанрові форми з’єднав А. Пушкіна в добутку “Євгеній Онєгін”? (епос + лірика = роман у віршах)
Доведіть, що роман є реалістичним. (Конкретний час; причини подій пов’язані з дійсністю; доля героя залежить від його вчинків і його вибору)
Хто є головним героєм
Хто з персонажів роману є ідеологічним опозиціонером Онєгіна й живе по інших життєвих принципах? (Автор, Ленский, Тетяна).
Яку роль зіграє художній образ у реалізації авторського задуму? (Автор мислить образами. Художній образ для нього – основна можливість висловити свої думки).
2. Виразне читання напам’ять листа Тетяни до Онєгіна
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. У художній літературі є такі добутки, які відразу ж після першого прочитання назавжди западають у душу, а їхні герої здатні наповнити її радістю й
Вона, подібно шекспірівської Джульетте, стала символом жіночності, глибокої, безмежної любові й порядності. Тетяна – людина з гармонічним внутрішнім миром і чистою душею. Якщо ми зрозуміємо сутність образа Тетяни, ми зрозуміємо одну з основних ідей роману. (Учні записують тему й епіграф уроку в зошиті).
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Характеристика образа Тетяни із прочитанням уривків з тексту.
Робота ведеться спочатку в парах, потім – колективно.
Орієнтовний план характеристики образа Тетяни Ларіній
1. Біографія героїні.
2. Портрет Тетяни.
3. Взаємини Тетяни з родителями, сестрою, дітьми, сусідами, Онєгіним, Ленским, московським і петербурзьким суспільством.
4. Характеристика Тетяни автором, Онєгіним, московським і петербурзьким суспільством.
5. Учинки, які найбільше повно розкривають характер героїні.
6. Відношення автора до Тетяни.
Проблемні питання.
Автор неодноразово підкреслює оригінальність Тетяни, її несхожість на навколишнім. Чому, на вашу думку, петербурзькі кола вважали її “своєї”, коли Онєгін завжди був “чужим, диваком”?
Як ви думаєте, Тетяна лише відіграє роль замужньої світської дами з бездоганною репутацією, або вона насправді змінилася?
Чому, на вашу думку, Тетяна, що любить Онєгіна, відмовляє йому в любові? Чи підтримуєте ви її?
ЧиМожна вважати бездоганним учинок Тетяни – заміжжя без любові?
ЧиМожна назвати роман А. Пушкіна “Євгеній Онєгін” гімном любові?
2. Характеристика образа Ленского.
Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленского.
Учитель. Незважаючи на різне виховання, Тетяна і Євгеній – духовно близькі люди. Обоє розумні, багато читають, освічені, добре знають користь у людях. Саме Онєгіна Тетяна виділила з молодих людей, яких знала. Онєгін також віддав перевагу Тетяні. Їм обом властиве незадоволення життям. Можливо тому, що була якась “нитка єднання” між Тетяною і Євгенієм, вони нібито поділилися своїми щиросердечними надбаннями: Тетяна розбудила в Онєгіні почуття й здатність любити, сама ж по його раді навчилася володіти собою.
Чому Пушкін всупереч своїй любові до героїні не подарував їй щасливої любові? Як ви пам’ятаєте, Ленский, Ольга й Тетяна мають загальні риси: у них відкриті, чисті душі, герої люблять природу й просту радість життя, не випробували розчарувань у житті, їхньої особистості цілісні й внутрішньо гармонічні. Їхній спосіб життя й близькість до природи є неприйнятними Онєгіну. Чому юному, щирому й талановитому юнакові Ленскому автор подарував таке коротке життя?
Бесіда
Яка доля могла судитися Ленскому: звичайна або особлива?
Як відбулося, що такі протилежні особистості, як Онєгін і Ленский, подружилися?
Як і через що виникли звади між Онєгіним і Ленским? Як відрізняються поводження й міркування кожного перед дуеллю?
Поясните мотиви поводження Ленского, по яких він викликав на дуель Онєгіна. Як цей учинок ілюструє характер юного поета?
Чи Міг Онєгін відмовитися від дуелі? Що йому перешкодило це зробити?
Які думки викликала в автора смерть Ленского?
IV. Рефлексія
1. Колективне узагальнення
Образом Тетяни Пушкін установлює етичні принципи нової життєвої філософії, а образом Онєгіна відкидає розповсюджену філософію гедонізму. Важливість образа Тетяни не в тім, що вона, як і її мати, вийшла заміж і прожила все життя з нелюбим, а звичка замінила їй любов. Важливим є те, що Тетяна не відгукнулася на речення Онєгіна, як це робили інші жінки; вона відмовила Онєгіну заради любові, щоб не вбити в ньому віру в любов і себе. Її “так” послужило б причиною духовної смерті Онєгіна, вона вбила б у ньому паростки нової життєвої філософії, які зростили в його душі мучення любові до неї.
Що стосується Ленского, те він – теперішній романтик подібно байронічному героєві. Він схильний ідеалізувати дійсність, керується лише почуттями, ідеями й емоціями. Викликавши на дуель Онєгіна, він не може надійти інакше, хоча й усвідомить марність власного вчинку й те, що цим власноручно наближає свою смерть. Автор наголошує на тім, що дуель безцільна й смерть Ленского даремна. Смерть романтика Ленского доводить, що романтизму більше не місце в російському суспільстві початку ХIX ст.
2. Складання сенканов на Теми “Любов”, “Вибір”, “Доля”
V. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про образ автора й картини природи в романі “Євгеній Онєгін”; підготувати виразне читання напам’ять запропонованого вчителем уривка (див. доповнення).
Доповнення
Уставши рано,
У вікно побачила Тетяна
Недавно побілілий двір,
Даху, куртини, косогір,
Химерні на шибках візерунки,
У сріблі дерева старі,
Сорок веселих надворі
И м’яко вистелені гори
Зими покривом променистим
Під небом ясно^-блакитним.
Зима!.. радуючись, у сани
Конячку селянин запріг;
По первопутьтю через поле
Вона плете, зачувши сніг;
Пухнаті ріже рівнини,
Кибитка відчайдушна летить:
Візник сидить спереду
У червоному ремені, у кожушку.
От хлопчик бігає двірський:
Жучка в санки посадив,
Себе в коня він перетворив;
Сміятися й плакати він готовий:
У пальцях зашпори вуж давно,
А мати лає крізь вікно…
(Переклад М. Рильська)
Необхідно запам’ятати інформацію? Зберігайте – ” Тема. Гармонія внутрішнього миру, щиросердечна чистота Тетяни. Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленского. І все в закладках.
Розробка уроку на тему: Тема. Гармонія внутрішнього миру, щиросердечна чистота Тетяни. Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленского, опублікована: 9 Сен 2011 у р