Фетовские традиції в пейзажній ліриці К. Бальмонта
Поетом-Символістом “срібного століття” був Костянтин Бальмонт. Відмінною рисою його поезії з’явилася культурно-історична наступність. Поет-Символіст не приховує своїх творчих Корінь і багато в чому продовжує й розвиває традиції класичної поезії XIX століття, зокрема Панаса Опанасовича Фета. Взагалі Фета вважають поетом “чистого мистецтва”, основними предметами його поезії є любов і Природа, злиті воєдино, як щось гармонійно ціле
Так само й К. Бальмонт особливе значення у своїй Творчості надає пейзажній ліриці. Так, подібно
Під тобою – глиб німа, Без привіту, без відповіді, Але сковзаєш ти, потопаючи, У безодні повітря й світла. (“Білий лебідь”) Поетові у великій мері була властива здатність змішувати різноманітні враження. Ліричному світовідчуванню Бальмонта властив особливе відношення до скороминущості, “миттєвості життя”: його поезія – постійний пошук “миті краси”. Образи бальмонтовской пейзажної лірики прекрасні, але, як правило, скороминущі
Поета завжди залучав не предмет зображення, а гострота відчуттів, різноманіття асоціацій, викликаних у свідомості тим або іншому вигляду реальності. Бальмонт у своїх добутках зміг поетично підняти мінливість, своєрідну легковажність настроїв і смаків: Є в російській природі втомлена ніжність, Безмовний біль затаєного суму, Безвихідність горя, безгласність, безбережність, Холодна височінь, що йдуть далечіні. Прийди на світанку на відкол косогору, – Над мерзлякуватої рекою димиться прохолодь, Чорніє громада застиглого бору, И серцю так боляче, і серце не раде. ( “Безглагольность” ) Увага до мінливих станів природи й внутрішнього миру людини сформувало імпресіоністичну поетику К. Бальмонта. Постійно працюючи над технікою вірша, Бальмонт у такий спосіб розвив художні прийоми, заявлені ще у творчості А. Фета.
Так, особливе значення в бальмонтовских добутках здобуває прийом звукописи, а також багаторазове використання алітерацій, асонансів і звукових повторів: Увійди на заході, як у свіжі хвилі, У прохолодну глухомань сільського саду, – Дерева так сутінно-дивно-безмовні, И серцю так смутно, і серце не раде. Начебто душу про бажаний просила, И зробили їй незаслужено боляче. І серце простило, але серце застигло, И плаче, і плаче, і плаче мимоволі. ( “Безглагольность” ) Основою лірики К. Бальмонт уважав “магію слів”, під якою розумів насамперед музикальність, що заворожує потік звукових перекликів. Даний поетичний прийом уже заявлений у ранніх збірниках майбутнього майстра, і тут чітко простежується традиція А. Фета, про яке ще П. Чайковський сказав, що це не просто поет, а “скоріше поет-музикант”.
Так само, як і поетичні добутки Фета, багато віршів Бальмонта покладені на музику, самими різними композиторами написані сотні романсів на вірші російського поета-символіста. “Музичні прийоми” поета різноманітні: крім уже зазначених (алітерації, асонанси), Бальмонт особлива увага приділяє римуванню, ритму вірша, створює складні прикметники-епітети, а також часто повторює останні слова попереднього рядка на початку наступної: Я мечтою ловив тіні, що йдуть, Що Йдуть тіні дня, що погасав, Я на вежу сходив, і тремтіли щабля, И тремтіли щабля під ногою в мене. (“Я мечтою ловив тіні, що йдуть,”) Домінуючий музичний початок поезії Бальмонта стало великим художнім