Фантастичний світ Рабле: роман “Гаргантюа та Пантагрюель”
Як відомо, окремі розділи роману Ф. Рабле “Гаргантюа і Пантагрюель” вивчаються у курсі зарубіжної літератури у 8 – му класі. Головна трудність при роботі з ними полягає у тому, що учні нерідко ототожнюють героїв французького письменника з казковими персонажами. Між тим, раблезіанський роман – це насамперед образчик ренесансного світосприйняття. Ось чому, як мені здається, у класі важливо виявити відмінність між “Гаргантюа і Пантагрюелем” та казками.
Для співставного порівняльного аналізу були відібрані німецькі народні
Нижче додається зразкова схема порівняльної
Отже, в усіх казках, що використовуються для аналізу, присутні велетні (як головні герої, так і другорядні). Можливість узагальнення в поняття “казковий велетень” відбулося завдяки тому, що дані образи в ряді казок більш-менш стандартні, наділені в середньому одними і тими ж рисами (наприклад, ця істота найчастіше дурна, зла, тощо). Це дозволяє пожертвувати несуттєвим – у контексті нашої задачі – відмінностями і оперувати, як вже було сказано, узагальненим поняттям “казковий велетень”. Аналогічному узагальненню (і на тій самій підставі) були наражені раблезіанські Гаргантюа і Пантагрюель.
Навіть на перший погляд казковий велетень радикально відрізняється від раблезіанського. Схематично їх співставлення можна уявити в вигляді наступної таблиці.
Казковий велетень Раблезіанський велетень
Дурний освічений
Ненажера багато їсть, і любить випити
Злий справедливий, хоча і схильний до карнавальних витівок
Герой може його перемогти, відібрати чарівні предмети переможець в суперечках, змаганнях, битвах
Може бути помічником, слугою, шляховказівником правитель, що претендує на статус ідеального монарха
Може бути людожером захисник слабких і своїх підданих; не з’їв людини навіть випадково разом із салатом
Потворний прекрасно складений, роскішно вдягнений
Величезний зріст, порушені пропорції тіла зріст змінюється (з третьої книги ми його майже не помічаємо)
Головна зброя – сила поєднує в собі фізичну силу і розум (тобто являє собою певну гармонію)
У французському фольклорі, звідки йдуть корені роману, Пантагрюель – жартівник, пустун, дух моря і солі, що насилає на свої жертви невгамовну спрагу. Рабле трансформував його у велетня, що багаторазово збільшив свою спроможність викликати спрагу. Крім того, етимологія даного антропоніма також підкреслює семантику спраги: “Panta” – значить “всіх”, “gruel” – спраглий.
Поглибити уявлення про своєрідність раблезіанського миру і його глибинних зв’язків з
Ренесансною культурою учням допоможе наступна таблиця:
Казковий герой Загальні параметри Пантагрюельці
Вирушає в
Мандри, щоб
” знайти когось (мати, дружину) або щось (молодильні яблука; те, не знаю що…);
” отримати дружину;
” навчитися якомусь ремеслу;
” покарати викрадача, тощо;
Порушена гармонія і герой
Повинен її відновити;
(подорож – необхідність);
” отримати освіту;
” отримати відповідь
” ( чи одружитись );
” з метою розваги і пізнання;
Жага подорожей, притаманна людині Відродження й пов’язана із його спрагою до знань;
Помічники
Чарівні тваринні (близькість з природою);
Самі пантагрюельці, можлива лише деяка допомога ззовні (ліхтар освітлює шлях)
Природа спрямовує, надає допомогу, підказує (піч, яблунька, ріка…), вона анімістична;
Природа не анімістична;
Буря на морі не допомагає досягти незвіданих земель, а закликана розкрити пантагрюельців в критичних обставинах
Присутній дарувальник
(за Проппом) відсутній
Кмітливість (в побутових казках в основному); розум і винахідливість
Основний герой
” в центрі – один герой
” позитивний;
” не старіє;
” немає рівних
” в центрі – безліч героїв;
” з одного боку Рабле намагається дати ідеал, а з іншого (в силу близькості карнавальної стихії) його зруйнувати, тому не можна сказати певно про однозначну позитивність пантагрюельців;
” однак старості немає;
” рівних немає
Створення
Незвичайного героя
” чудове народження (з
Горошини);
Схожі твори:
- Добуток Рабле роман “Гаргантюа й Пантагрюель” П’ятитомний добуток Рабле, роман “Гаргантюа й Пантагрюель” має складну історію. Практикуючи в лионськой лікарні, Рабле в 1532 р. ознайомився з народною книгою “Більші й неоціненні хроніки об знаменитого й могутнього велетня Гаргантюа”. За словами Рабле, його найбільше вразило те, що за два місяці продається стільки екземплярів цієї книги, “скільки не...
- Образи велетнів роману Франсуа Рабле “Гаргантюа і Пантагрюель” Образи велетнів роману Франсуа Рабле “Гаргантюа і Пантагрюель” Образи різноманітних велетнів часто зустрічаються на сторінках французьких та німецьких казок. Там їх зображено злими, жорстокими, підступними, часто людоїдами, яких все ж таки вдається перехитрити звичайним людям. Франсуа Рабле теж узяв для свого роману сюжет, добре відомий у французькій народній творчості –...
- Ідеальне суспільство у романі Франсуа Рабле “Гаргантюа і Пантагрюель” Ідеальне суспільство у романі Франсуа Рабле “Гаргантюа і Пантагрюель” Ідеал щасливого суспільства, яким його уявляв собі Франсуа Рабле, збігається в часі з найвищим розквітом мистецтва доби Відродження, а разом із ним – з гуманістичними прагненнями та пориваннями. Із біографії Рабле ми знаємо, що багато років він прожив у Італії, де...
- Гротеск и гіпербола, абсурд, алегорія в романі Франсуа Рабле “Гаргантюа и Пантагрюель” 9б. Гротеск и гіпербола, абсурд, алегорія в романі Франсуа Рабле “Гаргантюа и Пантагрюель” Опираясь на фольклорные источники, автор создал образы людей, жадных к знаниям и к самой жизни. Огромный рост Грангузье, Гаргантюа и Пантагрюэля были олицетворением их безграничных знаний, чрезвычайной образованности, благородства чувств, искренности, доброты и способности на самопожертвование ради...
- Гротеск і гіпербола у романі Франсуа Рабле “Гаргантюа і Пантагрюель” Епоха Відродження дала світові безліч славних імен: письменників, скульпторів, художників, музикантів. Митці-гуманісти вбачали об’єкт своєї творчості в зображенні людини, її почуттів, розумових здібностей і якостей, бо і самі митці цієї видатної епохи теж були неординарними особистостями. Можна навіть сказати, що епоха створювала людину нового часу, а людина створювала епоху. Франсуа...
- Франсуа Рабле – автор роману “Гаргантюа і Пантагрюель” Поетичні рядки, які ви щойно прослухали, – звернення до читачів у романі “Гаргантюа і Пантагрюель”. Цей роман – феєрверк життя, карнавал, у якому є місце і гумору, і грі, і філософським роздумам. На його сторінках в алегоричній формі порушені проблеми, які хвилювали і сьогодні хвилюють людство. Війна і мир, добро...
- Гаргантюа й Пантагрюэль (роман Ф. Рабле) В 1532 р. Рабле прочитав народну книгу, що вийшла в Ліоні, “Великі й неоціненні хроніки про великого й величезного велетня Гаргантюа” – анонімну пародію на лицарські романи. Рабле знайшов у народної смеховой культурі ту цікаву форму, що дозволяла йому зробити гуманістичні ідеї доступними широкому колу читачів. У наступному році він...
- Образи велетнів у романі “Гаргантюа і Пантагрюель” Франсуа Рабле взяв для свого роману сюжет, добре відомий у французькій народній творчості – це комічні хроніки (літопис) “про великого і здоровезного” велетня Гаргантюа. Та й мова оповіді про життя та діяльність трьох поколінь велетнів – Грангузьє, Гаргантюа, Пантагрюеля – втримана у тоні веселої, дубуватої сатири, висміювання всіх пороків, притаманних...
- Роман Рабле “Гаргантюа й Пантагрюэль” Після 12-літньої перерви, пов’язаного з посиленням гонінь на гуманістів, вийшли вже підписані справжнім ім’ям автора третьої, четверта й – посмертно – п’ята книги роману “Гаргантюа й Пантагрюэль”, найбільшого пам’ятника французького Ренесансу. Система образів. У романі із численних образів-персонажів виділяються три. Образ короля-гуманіста представлений відразу трьома персонажами: король Грангузье, його син...
- Бахтин про роман Рабле “Гаргантюа й Пантагрюэль” Він відзначав: “Рабле – труднейший із всіх класиків світової літератури, тому що він вимагає для свого розуміння істотної перебудови всього художньо-ідеологічного сприйняття, (…) вимагає глибокого проникнення в мало й поверхово вивчені області народного смехового Творчості “. Бахтин виділив три основних види форм прояву й вираження народної смеховой культури: 1) обрядово-видовищні...
- Жанрові витоки та літературна генеза роману “Гаргантюа та Пантагрюель”. Своєрідність хронотопу роману 5.Жанрові витоки та літературна генеза роману “Гаргантюа та Пантагрюель”. Своєрідність хронотопу роману. Присутнє поєднання пародій і світової культури. Рабле порівнює читача з собакою, що має вигризти мозок з кістки. Він звертається до казок та легенд. З’явл гротескність та алегорія. Роман демонструє кризу сучасного ренесансного суспільства. Маска блазня – поєднання дурості...
- Ідеальне суспільство у романі “Гаргантюа і Пантагрюель” Ідеал щасливого суспільства, яким його уявляв Франсуа Рабле, збігається в часі з найвищий! підйомом мистецтва Відродження, а разові із ним – гуманістичних прагнень та устремлінь. Із біографії Рабле ми знаємо, що багато років він прожив у Італії, де на той час уже сформувалась культура у центрі якої була людина –...
- Сатира в романі Рабле “Гаргантюа й Пантагрюэль” Самі гострі стріли своєї сатири Рабле направляє проти церкви, у якій бачить головну паразитичну силу, що давить тяжким тягарем на плечі народних мас. Для Рабле немає нічого ненависніше ченців. Він порівнює їх з мавпами, які не виконують ніякої корисної роботи, а тільки “скрізь гадят і всі псують, а тому одержують...
- Гротеск і гіпербола в романі Франсуа Рабле “Гаргантюа й Пантагрюэль” Франсуа Рабле – представник французького Ренесансу, хоча найвизначнішим представником цієї епохи його зробило один художній Твір. Роман “Гаргантюа й Пантагрюэль” став саме тим добутком, завдяки якому ім’я відомого французького лікаря й ученого-енциклопедиста ввійшло у світову історію літератури шістнадцятого сторіччя. Фантастична країна Утопія, зображена в романі Ф. Рабле “Гаргантюа й Пантагрюэль”,...
- Гаргантюа і Пантагрюэль характеристика образу Гаргантюа Гаргантюа – персонаж роману, дія якого відбувається в країні Утопія(т. е. – місце, якого немає). Г. – син короля Грангузье і королеви Гаргамеллы. Скориставшись популярним в народних оповідях чином добродушного гіганта і весельчака Гаргантюа, Рабле з перших же сторінок роману вводить читача в яскравий і химерний світ гротеску. Дитинство Г....
- Утопія та антиутопія в романі “Гаргантюа та Пантагрюель” 8.Утопія та антиутопія в романі “Гаргантюа та Пантагрюель” Бедный Гаргантюа стал заметно глупеть и на смену учителям-схоластикам пришли гуманисты. И здесь Рабле в очень яркой форме раскрывает свои идеалы. Педагогика в культуре Ренессанса играла очень большую роль. Ведь Ренессанс – это время научного подхода и открытий, пришедших на место слепой...
- Риси гуманізму в добутку Ф. Рабле “Гаргантюа й Пантагрюэль” Один з найбільших письменників епохи Відродження, француз Франсуа Рабле( 1494-1553) народився в Шиноне (Турень) у сім’ї заможного землевласника й адвоката. Рано був відданий у монастир Францисканского ордена, де одержав сан священика в 1524 році. Але в результаті ворожого відношення францисканців до вивчення грецької мови Рабле домігся дозволу перейти в Бенедиктский...
- Образи головних героїв у романі “Гаргантюа й Пантагрюель” Рабле вірить у те, що “держави тільки тоді будуть щасливими, коли королі стануть філософами, або філософи – королями”. Із другої книги роману ми довідаємося, що Пантагрюель, що відправився за знаннями в Париж, “учився досить сумлінно й досяг відмінних успіхів”. У листі, написаному Гаргантюа до Пантагрюэлю, викладена гуманістична програма Ренесансу. Насамперед,...
- Франсуа Рабле (1494-1553) Рабле – найбільший письменник епохи Відродження у Франції. Він був автором однієї книги, але ця книга стала вершиною гуманістичної французької літератури, мудрою й веселою енциклопедією Ренесансу. Народився Рабле в провінції, у м. Шиноне, у сім’ї адвоката й у десятилітньому віці був відданий у монастир. Однак монастирський уклад життя не задовольняв...
- Образність роману “Гаргантюа та Пантагрюель” 9а. Образність роману “Гаргантюа та Пантагрюель” В 1 книге – Гаргантюа – добрый, миролюбивый великан-король. Их вообще в романе три таких красавца: Грангузье, Гаргантюа и Пантагрюэль. 3 тематических центра: – воспитание Гаргантюа. Противопоставление средневекового и ренессансного воспитания. Но даже в таком серьезном деле – установка на пародийную игру (преувеличение старательности,...