Духовні шукання Андрія Болконского в романі Л. Н. Толстого “Війна й мир”
1. Задум роману “Війна й мир”. 2. Духовні ідеали молодого Болконского і їхній крах. 3. Пробудження героя до нового життя й даремність його мріянь. 4. Підсумок духовних пошуків князя Андрія.
В 1856 році Л. Н. Толстой починає роботу над романом “Війна й мир” про колишнього декабриста, що вертається із сім’єю в Росію через границю Але в ході роботи, автор усе більше відсував дію вглиб історії, поки зрештою не дійшов висновку, що джерела декабристського руху варто шукати в подіях війни 1812 року, коли в боротьбі із завойовниками об’єдналися
Воно стало розгорнутою панорамою всього російського життя, протягом п’ятнадцяти – двадцяти років. Долі окремих героїв автор уміло вплітає в загальну картину історичного процесу. Але аж ніяк не зовнішні події становлять основний зміст цього добутку Головна мета
Він розчарований порожнечею світського життя, її одноманітністю й безглуздістю й нудиться спрагою діяльності Він одружений усього лише підлога року, але вже глибоко розчарований у сімейному житті й у своїй гарненькій лялечці – дружині, з якої звертається чемно, але холодно, як зі сторонньою жінкою. Ища можливості для додатка своїх сил, князь відправляє вагітну дружину до батька для того, щоб їхати в армію, чим викликає в неї щиру образу. Розпещена, звикла до обожнювання й поклоніння маленька княгиня, скривджена тим, що чоловік залишає її в такому положенні, хоча має можливість блискуче влаштувати кар’єру через її дядька, ставши флігель-ад’ютантом. Але князь Андрій мріє про теперішню військову кар’єру, про славу. У той момент він всерйоз захоплений Наполеоном, якого вважає великим полководцем.
Він мріє пр своєму Тулонет яке принесе йому славу й допоможе піднятися. Він вірить, що породжено для подвигу У мріях він бачить, як армія попадає в скрутний стан, а він рятує її й виграє війну. Але варто помітити, що для князя Андрія прагнення до слави – це не егоїстичне спонукання, а навпаки, шляхетна потреба служіння суспільству.
Саме вона змушує Болконского підхопити падаючий прапор і кинутися вперед назустріч ворогові. От він – його Тулон, довгоочікуваний момент подвигу, про яке він мріяв Але, як не дивно, у цей момент герой не відчуває особливого щиросердечного підйому, навпаки, в очі йому кидається щось дрібне, другорядне. Потім він падає поранений разом із прапором і перестає зауважувати що-небудь навколо. Він не помітить навіть похвали свого вчорашнього кумира – Наполеона. Він побачить лише високе небо над головою й уразиться тому, що не бачив його раніше.
І всі його мрії й честолюбні задуми здадуться Андрію Болконскому порожніми й дріб’язковими Тут, під високим небом Аустерлица відкриється йому зміст щирих цінностей і щирого щастя. Станом цього щастя для нього стає сім’я – дружина, любов до якої знову відродиться в його душі, і майбутній син. Тепер уже він уважає своє презирство й холодність до дружини жорстоким і несправедливим. Він вертається із твердим наміром усе виправити. Але застає дружину при смерті й важко страждає від провини перед нею, від того, що “образив близьку й дорогу істоту, і знаєш, що нічим загладити не можна…
“. Після смерті дружини Болконский переконується в несбиточности своїх надій на щастя й живе тихим домашнім життям, наповненим турботою про сина. Але поступово Андрій пробуджується до нового життя И розуміє; що “життя не кінчене в тридцять один років”: Йому відкрилася нова істина. Він хоче, “щоб не для одного мене йшло моє життя”. Він знову прагне жити для інших.
І свою роль у його пробудженні зіграла зустріч із Наташей Ростовой. Він уперше побачив неї у Втішному. І йому стало отчого-те боляче, що він зовсім чужий для цієї тоненької чорноокої дівчинки, і їй справи немає до його існування.
І от він знову в Петербурзі, у центрі підготовки цивільних реформ Тут відбувається його нова зустріч із Наташей. І після її він раптом розуміє, що його абсолютно не займає законодавча діяльність, а речі, ще вчора казавшиеся важливими, порожні й не цікаві. З Наташей зв’язане відродження його надій на щастя. Але, незважаючи на всі спроби зближення між ним і Наташей залишиться якась відчуженість. Не випадково князівна Марья не повірить у звістку про заручини брата, а старий князь відкрито стане проти цього шлюбу й зажадає відстрочки.
А для старої графині Ростовой Болконский буде “чужим і страшним для неї людиною” незважаючи на искреннее прагнення “любити його як сина”. Наречений так і залишиться закритий і таємничий і для самої Наташи. І хоча це додасть їхнім відносинам особливу романтичність, що розділяє їхня дистанція, в остаточному підсумку розведе їх у різні сторони. Наташа, у її прагненні до волі, змінить нареченому, погодившись бігти з Анато-Лем, порожньою й егоїстичною людиною.
Князь Андрій не дуже що давно наставляв Пьера в необхідності простити розпусну й не здатну на искреннее почуття жінку, сам не може простити захоплення недосвідченій дівчині. Те, що Наташа з легкістю проміняла його на порожнього хлища, стало для нього крахом всіх ілюзій. Цей крах підсилює війна, що почалася, вторгнення в Росію французів і руйнування його рідного гнізда И от він знову в рядах армії, але він як і раніше, як би й поза загальною масою.
У момент смертельного поранення, коли поруч із ним вертиться готова вибухнути граната, князь Андрій відчуває гострий приплив любові до життя. Він із заздрістю дивиться на траву й полинь. А потім, довідавшись у закривавленому й ридаючому пораненому свого ворога Анатоля, він відчує жалю й навіть любові кнему. Але ця абстрактна християнська любов до ворога, по суті, означає його прощання з життям.
Удержати його може лише інша любов – земна, мирська – любов до жінки, що відроджується в ньому, після нової зустрічі з Наташей Ростовой. Але в цьому двобої почуттів перемагає ідеально-абстрактна християнська любов, тобто фактично перемагає смерть. Незважаючи на всі початі спроби, Андрій Болконский так і не зміг перебороти свою відчуженість від життя, не зміг злитися з нею, як не зміг він борсатися разом із солдатами в брудному ставку. Не захотів стати таким же “людським м’ясом”. Князь Андрій умирає не від рани По всіх медичних показниках він повинен був залишитися жити.
Але, як чуйно помітить серцем Наташа: “…він занадто гарний, він не може, не може жити…”. Герой дійсно не може жити, тому, що всі його духовні пошуки й метання в остаточному підсумку ні до чого не приводять.
Протягом всього життя він послідовно зневіряється в те, що на той момент здається йому значимим Під кінець йому відкривається єдина істина християнської любові й прощення, який намагалася навчити його князівна Марья, і яка тепер усе далі веде його по шляху ксмерти.
Схожі твори:
- Духовні шукання толстовських героїв (по романі Л. Н. Толстого “Війна й мир”) Другу половину XІX століття називають епохою “великих романів” у російській літературі. Для письменників Росії літературна творчість була не стільки відображенням дійсності, скільки служінням істині, бажанням показати людству шлях духовного порятунку. Згадаємо хоча б роман Достоєвського “Злочин і покарання”. Не стало виключенням і творчість Л. Н. Толстого, що все-таки не дає...
- Історія життя Андрія Болконского в романі Л. Н. Толстого “Війна й мир” Лев Миколайович Толстой створював роман “Війна й мир” з 1863 по 1869 рік. Спочатку він замишлявся як роман про повернення декабриста з посилання В 1856 року, і головним героєм повинен був бути Петро Іванович Лобадов. В образі Лобадова Толстой хотів показати трагедію героя декабристського повстання, чия епоха залишилася в минулому...
- Образ Андрія Болконского (по романі “Війна й мир”) Хоча у романі “Війна й мир” величезне місце занітомить викриття дворянства, але разом з тим у ньому наішли яскраве відбиття й кращі його представники. До їхнього числа ставляться Андрій Болконский і Пьер Безухов. Їхнє життя – це шлях шукань діяльності, що була б корисна батьківщині. Як звичайно, Толстой у своїх...
- “Жити для інших…” Духовні шукання Андрія Болконського і П’єра Безухова – Скарбниця філолога РОМАН-ЕПОПЕЯ “ВІЙНА І МИР” Лев Толстой 1828 – 1910 Скарбниця філолога РОМАН-ЕПОПЕЯ “ВІЙНА І МИР” “Жити для інших…” Духовні шукання Андрія Болконського і П’єра Безухова Головні герої роману Андрій Болконський і П’єр Безухов долають шлях пошуків і сумнівів. Князь Андрій переживає смугу розчарувань, гірких хибних думок, перш ніж осягає безперечну істину – жити треба...
- “Образ Андрія Болконського в романі Л. М. Толстого “Війна і мир” Андрій Болконський є головним героєм роману-епопеї Л. Толстого “Війна і мир”. Він – молодий, напрочуд вродливий князь невеликого зросту, з виразними, дещо сухими штрихами обличчя. Йому притаманні найкращі риси дворянства – вірність обов’язку, честь, бажання служити батьківщині. Від інших Андрій Болконський відрізняється витонченим смаком та тактовністю. Молодий князь зневажливо відноситься...
- Історія життя Андрія Болконського в романі Л. М. Толстого “Війна і мир” Лев Миколайович Толстой створював роман “Війна і мир” з 1863 по 1869 рік. Спочатку він шукає як роман про повернення декабриста із заслання в 1856 році, і головним героєм мав бути Петро Іванович Лобадов. В образі Лобадова Толстой хотів показати трагедію героя декабристського повстання, чия епоха залишилася в минулому і...
- ДОРОГА ЧЕСТІ АНДРІЯ БОЛКОНСКОГО ДОРОГА ЧЕСТІ АНДРІЯ БОЛКОНСКОГО В добутку ” Війна й мир”, романі історичному, Лев Миколайович Толстой простежує, яким образом, при яких життєвих обставинах пробудилися в людині із дворянського, аристократичної, середовища в епоху воєн тисяча вісімсот п’ятого – тисяча вісімсот дванадцятого років та совість і те високе розуміння честі й боргу, які...
- Простежте духовні пошуки сенсу буття, втілені в образах Андрія Болконського та П’єра Безухова (за романом Л. Толстого “Злочин і кара”) Простежте духовні пошуки сенсу буття, втілені в образах Андрія Болконського та П’єра Безухова (за романом Л. Толстого “Злочин і кара”). Життєвий шлях головних героїв “Війни і миру” князя Андрія Болконського та графа П’є’ра Безухова – це болісний пошук разом із Росією виходу з особистого та суспільного розладу до “миру”, до...
- Загальне й відмітне в поглядах Андрія Болконского й Пьера Безухова Чернишевський указував, що особливістю реалізму Толстого є зображення їм внутрішнього психологічного процесу человеческой життя, “діалектика душі” чолостоліття. Товстої велика увага приділяє внутрішньому життю героїв. Його герої катуються відповісти на вічно існуючі вопроси: “Що таке добро й зло? Навіщо я живу й хто я такий? У чому сенс життя людини? ”...
- Три покоління Болконських у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” Тема батьків і дітей, тема зміни поколінь, є традиційною для російської літератури: І. С. Тургенєв – “Батьки і діти”, А. П. Чехов – ” Вишневий сад “, М. Є. Салтиков-Щедрін – “Пани Головлеви”, І. О. Гончаров – “Звичайна Історія “. Л. М. Толстой теж не є виключенням. У центрі роману...
- ТЕПЕРІШНЄ ЖИТТЯ В РОМАНІ Л. Н. ТОЛСТОГО “ВІЙНА Й МИР” Теперішнє життя поняте невизначене, для кожного чоло-століття різне. У всіх людей є свої цінності, свої ідеали. Каж-Дый людина індивідуальна. У відповідності зі своїми поглядами, похилостями своєї душі він обирає для себе теперішнє життя й шлях до неї. Але часто, представлена здалеку й розпливчасто обкреслена, при її досягненні виявляється зовсім інший,...
- “Дорога честі” князя Андрія в романі “Війна і Мир” Постійними моральними пошуками, прагненням до пізнання сенсу життя, до добра і правди була наповнена коротке життя Андрія Болконського. Незадоволений світським життям, мріючи про військової діяльності, корисної для Росії, князь Андрій в 1805 році їде на службу в армію. Його захоплює в цю пору доля Наполеона. Службу в армії Болконський починає...
- Духовні пошуки смислу життя Андрія Волконського Кожний з нас рано чи пізно задає собі питання: навіщо я живу? Яке моє призначення? Іноді цілого життя не вистачає, щоб знайти відповідь. Багато великих письменників шукали відповіді на ці складні питання у своїх творах. І Лев Миколайович Толстой – не виняток. Сьогодні ми спробуємо простежити шлях життєвих пошуків Андрія...
- Теперішнє життя у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” Теперішнє життя – поняття досить невизначене, для кожної людини різне. У всіх людей є свої цінності, свої ідеали. Кожна людина індивідуальна і у відповідності зі своїми поглядами, похилостями душі обирає для себе теперішнє життя й шлях до нього. Але часто, представлене здалеку й розпливчасто обкреслене, при досягненні таке життя виявляється...
- Окремі історичні характери в романі Лева Толстого “Війна й мир” У романі Лева Толстого ” Війна й мир” велике значення приділяється не тільки психології, але й філософії, історії. Товстої хотів показати не, як Достоєвський, а людську масу й способи впливу на неї. Історія в Толстого – це взаємодія мільйонів людей. Він намагається показати, що окрема людина, історичний діяч не в...
- Батько й син Болконские в романі Л. Н. Толстого “Війна й мир” У книзі діють два батьки й два сини Болконских. У моєму творі Мова йтиме й про старого князя Бол-Кінському, його взаєминах із сином, і про князя Ан-Дрее в ролі батька. Тільки в цій темі варто бачити не просто сімейну проблематику, зв’язану в книзі Тол-Стого також і з образами Ростових, Курагиных,...
- Опис сім’ї Ростових в романі Толстого “Війна і мир” Ростові – всі – живуть не головою, а серцем. Коли Микола на початку Шенграбенской битви думав: “Ну, попадись тепер хто б не був” – і коли пізніше він біг до кущів, він залишався сином своєї сім’ї, що живе за законами почуття. Це добра і чесна сім’я, тому Микола подолає погане...
- Життєві шукання Костянтина Левина(по романі Л. Н. Толстого “Ганна Каренина”) Один з героїв роману Л. Н. Толстого “Ганна Каренина” Костянтин Левин з’явився новим образом у росіянці й світовій літературі. Це образ не “маленького”, не “зайвого” людини. По всьому своєму складі, змісту його загальнолюдських питань, що мучать, цілісності натури, властивому йому прагненню перетворювати ідею в дію Костянтин Левин – мислитель-діяч. Він...
- Роль пейзажу в романі Л. Толстого “Війна і мир” І в цей весняний день князь Андрій був теж дубом. З учнівського твору Рядки, узяті як епіграф, звичайно ж, викликають посмішку. Але в них викладена повна правда про роль пейзажу в романі Л. М. Толстого “Війна і мир”. У цей весняний день його сіятельство Андрій Миколайович Волконський дійсно був дубом....
- Роль пейзажу у романі Л. Толстого “Війна і мир” І в цей весняний день князь Андрій був теж дубом. З учнівського твору Рядки, узяті як епіграф, звичайно ж, викликають посмішку. Але в них викладена повна правда про роль пейзажу у романі Л. М. Толстого “Війна і мир”. У цей весняний день його сіятельство Андрій Миколайович Волконський дійсно був дубом....