Драматургічний спадок Макса Фріша і Фрідріха Дюрренматта
“Театр абсурду” – найбільш значне явище театрального авангарду другої половини XX століття. З усіх літературних течій і шкіл “театр абсурду” є най-умовнішим літературним угрупованням. Річ у тім, що представники його не лише не створювали жодних маніфестів чи програмних творів, а й узагалі не спілкувалися один з одним.
Термін “театр абсурду” ввійшов у літературний обіг після появи однойменної монографії відомого англійського літературознавця Мартіна Ессліна. У своїй монументальній праці (перше видання книги “Театр
Драми “абсурдистів” шокували і глядачів, і критиків. Бунт авторів “театру абсурду” – це бунт проти будь-якого регламенту, проти “здорового глузду” й нормативності. Фантастика у творах абсурдизму змішується з реальністю. Змішуються жанри творів: у “театрі абсурду” ми не знайдемо “чистих” жанрів, тут панують, за визначенням самих драматургів, “трагікомедія” (“Чекаючи на Годо” С. Беккета) і “трагіфарс” (“Стільці” Е. Йонеско), “антип’єса” (“Голомоза співачка” Е. Йонеско) і “псевдодрама” (“Жертви боргу” Е. Йонеско). Драматурги-абсурдисти майже одностайно твердили, що комічне – трагічне, а трагедія – сміховинна. Утворах “театру абсурду” поєднуються не лише елементи різних драматичних жанрів, а й загалом – елементи різних сфер мистецтва (пантоміма, хор, цирк, мюзик-хол, кіно). В них можливі найпарадоксальніші сплави та поєднання: п’єси абсурдистів можуть відтворювати і сновидіння (А. Адамов), і кошмари (Ф. Аррабаль). Сюжети їхніх творів часто-густо свідомо руйнуються: недієвість зведена до абсолютного мінімуму (“Чекаючи на Годо”, “Ендшпіль”, “Щасливі дні” С. Беккета). Замість драматичної природної динаміки на сцені панує статика, за висловом Йонеско, “агонія, де немає реальної дії”. Зазнає руйнації мова персонажів, які, до речі, нерідко просто не чують і не бачать один одного, промовляючи “паралельні” моно-логи (“Пейзаж” Г. Пінтера) в порожнечу. Тим самим драматурги намагаються розв’язати проблему людської некомунікабельності. Більшість з абсурдистів схвильована процесами тоталітаризму – передусім тоталітаризму свідомості, нівелювання особистості, що веіе до вживання одних лише мовних штампів і кліше (“Голомоза співачка” Е. Йонеско), а в підсумку – до вткати людського обличчя, до перетворення (цілком свідомого!) на жахливих тварин (“Носороги” Р.. Йонеско).
Класичним періодом “театру абсурду” стали 50-і – початок 60-х років. Кінець шістдесятих ознаменувався міжнародним визнанням “абсурдистів”: Йонеско обрали до Французької академії, а Беккет здобув звання лауреата Нобелівської премії. Йонеско вважав, що “театр абсурду” існуватиме завжди: абсурд заповнив собою реальність, і сам здається реальністю. “Театр абсурду” з його болем за людину та її внутрішній світ, з його критикою автоматизму, міщанства, конформізму, деіндивідуалізації й некомунікабельності вже став класикою світової літератури.
2. Драма-притча
У другій половині XX століття чимало драматургів відгукуються на сучасні їм історичні події та загальні питання духовного буття, застосовуючи таку жанрову форму, як драма-притча. Сюжет у п’єсі-притчі простий і місткий, він є певним посередником, матеріалом для художнього дослідження дійсності. Серед тих, хто звертався до цього жанру, – Бертольт Брехт і Хельмут Баєрль, Жан-Поль Сартр і Альбер Камю, Ежен Йонеско і Жан Ануй. Зверталися до п’єси-притчі і швейцарські драматурги Макс Фріш і Фрідріх Дюрренматт.
2. Драматургічний спадок Макса Фріша і Фрідріха Дюрренматта
Макс Фріш (1911-1991) – автор драм “Санта Крус” (1944), “І ось вони співають” (1945), “Китайський мур” (1946), “Граф Едерланд” (1951), “Дон Жуан, або Любов до геометрії” (1953), “Бідерман і палії” (1958), “Андорра” (1961), “Біографія” (1968). Одні з них (“І ось вони співають”, “Бідерман і палії”, “Андорра”) присвячені проблемам фашизму, розвінчанню принципів пристосовництва, інші ж (“Китайський мур”, “Граф Едерланд”, “Дон Жуан, або Любов до геометрії”) приділяють увагу особистості, що стає “антигероєм”, безпорадним перед вимогами часу і суспільства.
Фріш полюбив театр із самого дитинства. Із гумором він пригадував, як у 16-річному віці надіслав свою п’єсу в Берлін видатному режисеру Максу Рейнгардту. По-справжньому його драматургічна діяльність розпочалася з 1944 року, коли він написав “п’єсу-романс” “Санта Крус”. 1946 року вона була поставлена в Цюріху.
П’єса “Санта Крус” містить у собі тему, що є наскрізною у творчості Фріша. Ця тема невідповідність всього укладу і норм сучасного життя внутрішнім можливостям людини. Персонажі п’єси – господар замку Барон і його дружина Ельвіра – ведуть існування, що сприймається ними як тягар. Проте вони не можуть відмовитись від нього, змінити його, адже це суперечить поняттю боргу. Барон – “людина порядку”. “Порядок передусім” – його улюблена фраза. Туга ж за іншим світом є настільки великою, що призводить до своєрідного роздвоєння особистості.
Цьому обивательському світу протистоїть Пелегрін, пірат і волоцюга. Йому заздрять понурі мешканці замку. Пелегрін живе у світі свободи та екзотики – на Кубі й у Мексиці, живе яскраво, ризиковане. Він – надзвичайно “жива” людина, котра хоче бачити навколо себе таких самих “живих людей”.
Колись, сімнадцять років тому, у порту Санта Крус, він покохав юну Ельвіру, що була заручена з Бароном. Він викрав її та відніс до каюти… Раптово дізнавшись тепер, що вона є володаркою тутешнього замку і має дочку, яка не дуже схожа на барона, Пелегрін вирішує побачитися з нею. Скориставшись негодою, він проник у замок, до якого нікого не впускають, “хіба що орендаторів по святах, коли ті з’являються зі своїми підношеннями”. Він привносить у рутину замку свіжий струмінь, романтичний світ пригод і небезпек.
Схожі твори:
- Західна драматургія “Театр абсурду” Західна драматургія “Театр абсурду” “Театр абсурду” – найбільш значне явище театрального авангарду другої половини XX століття. З усіх літературних течій і шкіл “театр абсурду” є найумовнішим літературним угрупованням. Річ у тім, що представники його не лише не створювали жодних маніфестів чи програмних творів, а й узагалі не спілкувалися один з...
- “Театр абсурду” Ежена Йонеско Французький драматург румунського походження Ежен Йонеско (1909-1994) увійшов в історію світової літератури як найяскравіший і найпослідовніший теоретик і практик “театру абсурду”. Сам Йонеско завжди говорив, що “театр абсурду” почався саме з його перших п’єс, з “Голомозої співачки”, “Стільців”, “Жертв обов’язку”. Хоча значнішим кроком у розвитку цього напряму Йонеско вважав прихід...
- “Ти, Прометею, спадок нам покинув Великий, незабутній” (ідея прометеїзму в творчості Лесі Українки) Образ титана Прометея, величний і могутній у своїй нескореності, неодноразово використовувався в творчості видатних митців, як символ людських змагань, як взірець безстрашного борця, що заради людей свідомо пішов на муки. Легенду про титана, що викрав з неба вогонь і дав його людям, літературно обробляли поети різних країн. Есхіл, Кальдерон, Гете,...
- Переказ сюжету роману Макса Вальтера Шульца “Ми не пил на вітрі” Роман Макса Вальтера Шульца (род. в 1928 р.) “Ми не пил на вітрі” – про долю й шукання Рудій Хагедорна, юнака з робочої сім’ї. Він теж, подібно Вернерові Хольту, перемінив гімназичну форму на солдатську шинель. Оповідання про шляху героя сполучається з філософськими роздумами й дискусіями. Шульц концентрує дію на відносно...
- Проблема можливості відображення сучасного світу у театрі іі половини xx століття (на прикладі творчості Ф. Дюрренматта) У 1955 році Фрідріх Дюрренматт опублікував книгу “Проблеми театру” про сучасну, в тому числі і власну, драматургію. Саме тут вперше було порушено питання про спроможність театрального мистецтва відобразити сучасний світ. Мова йде про пошук нових форм вираження в сучасному театрі. “Шиллер писав так, як він писав, тому що світ, в...
- Літературознавча довідка: Трагікомедія у творчості Дюрренматта Трагікомедія – вид драматичних творів, який має ознаки як трагедії, так і комедії, що й відрізняє трагедію від проміжних між комедією та трагедією форм, тобто від драми як виду (жанру). Трагікомічне сприйняття пов’язане з відчуттям відносності існуючих критеріїв життя… починає домішувати й виливатися в певні форми трагікомедії під впливом духовної...
- Відповіді до теми: “Театр абсурду – нова течія в драматургії XX ст.” 1. Що саме дало нове життя драмі у другій половині XX століття? Якоюсь мірою нове життя театру пов’язане із вторгненням у масову свідомість кінообразності, що посунула драматургію, а також нав’язливих “мильних опер” її телеекранів. Щоб зберегти засади інтелектуального спілкування, театр змушений був шукати нові засоби – так виникає театр обговорення,...
- Драматургія другої половини XX століття У перше післявоєнне десятиріччя у зарубіжному театрі відбуваються великі зміни. Виникають нові течії, з’являються нові імена. Помирають видатні драматурги, лауреати Нобелівської премії: у 1946 – німець Гергарт Гауптман, у 1949 бельгієць Моріс Метерлінк, у 1950 – ірландець Бернард Шоу, у 1953 – американець Юджин О’Ніл. 1956 пішов з життя Бертольт...
- Скорочено “Візит старої дами” Дюрренматта Дія відбувається в закутковому швейцарському містечку Гюллене в 50-е рр. XX в. У містечко приїжджає стара мультимиллионерша Клара Цаханассьян, уроджена Вешер, що була жителька Гюллена. Ніколи в містечку працювало кілька промислових підприємств, але один за іншим вони збанкрутували, і містечко прийшло в цілковите запустіння, а його жителі зубожіли. Мешканці Гюллена...
- Скорочено “Гостина старої дами” Дюрренматта Події п’єси відбуваються у містечку Гюллен. Спочатку Гюллен зруйнований і занедбаний: неохайний будинок станції; заіржавілий семафор; напівздертий розклад потягів на. мурі; будка з череп’яним дахом та обшарпаними плакатами. Такими ж неохайними і занедбаними виглядають п’ять чоловіків на станції. Один із них, маляр, малює транспарант “Ласкаво просимо, Клер!”. Четверо інших чоловіків...
- Цікаві факти з життя Фрідріха Шиллера Перші віршові спроби Шиллера припали на роки його навчання в латинській школі. Це стало такою несподіванкою для його сім’ї, що навіть рідний батько, прослухавши перший вірш сина, здивовано запитав його: “Та ти що, Фрі це, з глузду з’їхав?!” Попри повну неготовність батьків бачити в синові майбутнього поета, він продовжував свої...
- Проблема спокутування боргів минулого у драмі Ф. Дюрренматта “Гостина старої дами” Можна напевно стверджувати, що немає людини, яка б уважала світ ідеальним, сповненим справедливості й гармонії. Відомий швейцарський драматург Фрідріх Дюрренматт у п’єсі “Гостина старої дами” порушив проблему справедливості і спокутування боргів минулого, проаналізувавши людську психологію. Справді, хіба часто ми замислюємося над тим, що саме є справедливістю. І чи для всіх...
- Проблема искупления долгов прошлого в драме Ф. Дюрренматта “Визит старой дамы” Можно наверное утверждать, что нет человека, который бы считал мир идеальным, преисполненным справедливости и гармонии. Известный швейцарский драматург Фридрих Дюрренматт в пьесе “Визит старой дамы” нарушил проблему справедливости и искупления долгов прошлого, проанализировав человеческую психологию. В самом деле, разве часто мы задумываемся над тем, что именно является справедливостью. И для...
- “Ідея свободи у творчості Фрідріха Шиллера” Відома у всьому світі драма видатного письменника Ф. Шиллера безпосередньо продовжує ідею народного права, гостро розроблену в “Орлеанській діві” і достатньо актуальну в умовах визвольного руху в Німеччині. В основу сюжету драми Шиллер поклав популярну легенду про швейцарського мисливця Вільгельма Телля, сміливого борця проти австрійського панування. Драматург прагнув слідувати літописам...
- “Читаючи Фрідріха Шиллера” Ще на початку XIX століття Фрідріх Шиллер зацікавився подробицями повстання швейцарського народу проти австрійських загарбників. Легендарним героєм цього повстання був звичайний мисливець Вільгельм Телль. Фрідріх Шиллер зізнавався, що найбільш усього його цікавив саме цей образ, бо він давав письменнику можливість зобразити справжнього народного героя. У п’єсі Фрідріха Шиллера “Вільгельм Телль”...
- Виникнення творів “театру абсурду” Драми “абсурдистів”, які шокували і глядачів, і критиків, нехтували драматичними канонами, застарілими театральними нормами, умовними обмеженнями. Бунт авторів “театру абсурду” – це бунт проти будь-якого регламенту, проти “здорового глузду” й нормативності. “Не мати інших меж, окрім технічних можливостей машинерії, інших норм, окрім норм моєї уяви”, говорив Е. Йонеско. Фантастика у...
- Спільні образи і мотиви в ліриці Тараса Шевченка і Фрідріха Шіллера Тарас Шевченко був людиною обізнаною. Він цікавився творчістю письменників світової літератури. Формування його ідеалів як митця і поета, суспільного діяча пов’язане з передовою філософською думкою Європи. Шевченко знав і любив творчість Шіллера, бо сприймав як близьку за духом і загальною спрямованістю. Поезію Шіллера Тарас Шевченко читав у перекладах давнього друга...
- ПОЕТИЗАЦІЯ ІСТОРІЇ У ТВОРЧОСТІ ФРІДРІХА ШИЛЛЕРА Історична тема у Творчості видатного німецького письменника-просвітителя Фрідріха Шиллера посідає особливе місце: більшість його драматичних творів присвячено цій темі, найвідоміші балади відтворюють легендарні історичні або міфологічні сюжети. Щоб зрозуміти, чому саме в історичному минулому митець знаходив джерело натхнення, треба пригадати, якою була Німеччина того часу, які проблеми поставали перед сучасниками...
- Тема морального обов’язку в драмі Фрідріха Шіллера “Розбійники” Учнівський твір по драмі Фрідріха Шіллера “Розбійники”. Видатний німецький гуманіст Фрідріх Шіллер замислювався над сенсом людського життя. Він вважав, що сучасна йому людина втратила простоту, щирість у стосунках з іншими і живе не за вірою, а за розрахунком і навіть у своїх ближніх вбачає вже не друзів, а суперників. “Розбійники”...
- Матеріали до вивчення драми Фрідріха Шиллера “Вільгельм Телль” ‘Вільгельм Телль” – остання завершена Драма Шиллера. У творі письменник підсумовує свої роздуми навколо тем народу, батьківщини. Твір є своєрідним поетичним заповітом драматурга. Про характер свого твору в листі від 18 серпня 1803 року письменник повідомляв: “Вільгельм Телль” мене захоплює нині… Тема надзвичайно приваблива і своєю народністю дуже підходить для...