Драматичні долі особистості в умовах тоталітарного суспільного устрою (по романі Е. С. амятіна “Ми”)
Людині властиво заглядати в майбутнє, намагатися розпізнати його обрису. Скільки пісателей різних історичних епох намагалися відкрити завісу, за якої ховається будущее, угадати те, що не дано знати нікому (Кампанелла в “Місті Сонця”, Жуль Верн у своїх романах, Оруелл в “1984″, Н. Г. Чорнішевский в “Що робити?” идр. ). Таким письменником-фантастом був і Е. Замятин. Незадоволеність сьогоденням, радаской дійсністю, змусила його задуваться питанням: яким повинне бути майбутнє, щоб почувати себе щасливим, щоб осуществить свої плани, реалізувати
“. Замятін начебто спеціально повторює опис цієї класичної утопії: його герої живуть комуною в місті зі скла й металу. У романі “Ми” у фантастичному й гротесковом вигляді з’являється перед читачем можливий варіант суспільства майбутнього. Мрія сильних миру цього в романі зводиться до наступного: “Життя повинна стати ладний машиною й з механічної неизбежностью вести нас до бажаної мети”. Перед нами розвертається “математично зроблененая
Символический образ “вогнедишного інтеграла”, чуда технічної думки й одночасно знаряддя найжорстокішого поневолення, відкриває книгу. Бездушна техніка разом з деспотичесякий владою перетворили людини в придаток машини, відняли в нього волю, виховали в добровільному рабстві. Мир без любові, без душі, без поезії.
Людині-“нумеру”, чишенному ім’я, було викликано, що “наша несвобода” є “наше щастя” і що це “щастя” – у відмові від “я” і розчиненні в безликому “ми”. Йому також було викликано, що художня творчість – “уже не біспардонний солов’їний свист”, а “государственная служба”. Інтимне життя теж розглядається як державна обязанность, виконувана згідно “табелю сексуальних днів”.
Роман Замятіна – попередження про подвійну небезпеку, що загрожує людству: гіпертрофованої влади машин і влади держави. “Однотипність” безроздільно й невсипно панує над життям всіх членовий суспільства. Це забезпечується совершенной технікою й недремними очами “хоронителів”. Твір Замятіна перейнятоі роздумимі про російської післяреволюційний действительности.
У ньому вгадуються таємні думки про можливі й уже, що виявилися при житті письменника перекрученнях, социалистической ідеї. Відношення до політики воєнного комунізму стало каменем спотикання для письменника. Ця політика, що передбачає централизацию політичного й економічного життя в країні, введення твердих заходів, була часівний і змушеної в умовах цивільної – війни й господарської розрухи. Але Замятину (і не тільки йому в ту пору) ставшилялось, що іншого вибору не буде й що людям нав’язана єдина модель далечіньнейшего руху – новий варіант тоталитаризма.
Дуже багато сцен роману змушують згадати недавнє минуле. Маніфестуция на честь Благодійника, офіціозні, єдинеіголосні вибори, “хоронителі”, які следят за кожним кроком людини. Але Замятін показує, що в суспільстві, де всі направлено на придушення особистості, де игнорируется людське “я”, де одноособова влада є необмеженої, можливий бунт. Здатність і бажання почувати, любити, бути вільним у думках і поступках штовхають людей на боротьбу.
Але влади находят вихід: у людини за допомогою операції видаляють фантазію – останнє, що заставшиляло його піднімати гордо голову, почувати себе розумним і сильним. Все-таки залишається надія, що людське достоїнство не вмре при будь-якому режимі. Цю надію викаже жінка, що своєю красою спонукає до боротьби. У Замятіна в романі є думка, необичная для багатьох наших сучасників. Писатель наполягає на тому, що не існує ідеального суспільства.
Життя – це стремление до ідеалу. Є в романі ще одна тема, співзвучна сьогоднішньому дню. Це тема екологічної тривоги. “Антисуспільство”, зображене в книзі, несе загибель єству життя, изолируя людини від природи. Автор мріє вигнати “оброслими цифрами” людей “голими в ліси”, щоб вони вчилися там у птахів, цветов, у сонця.
Тільки це, на думку автора, може відновити внутрішню сутність людини. Автор роману “Ми” належить до тих великим художникам, які посилено питались привернути увагу суспільства до “вічейним цінностям” в умовах глобальних исторических зрушень XX століття. У свій час роман не був прийнятий.
Дуже дорого обійшлися нам легкодумство й уразливість тодішніх ідеологів стосовно сумнівів Замятину. Автор на своїх “заборонних” сторінках вишиковує безперервний ланцюжок часу, не простеживши яку не можна зрозуміти ні навартого, ні майбутнього. Добутку, подобние романі “Ми”, що пробилися до нас із небуття, дозволять “по-новому” глянути на події історії, осмислити роль людини в них.
“Ми” – застереження проти отказа пручатися в тому випадку, коли чоловеческое співтовариство хочуть перетворити в звокупность “винтиков”. Такі добутки, як “Ми”, “видавлюють” з людини рабств, роблять його особистістю. Їдучи в еміграцію, Замятін (як він про це писав Сталіну) сподівався, що, може бути, незабаром повернеться, – “як тільки в нас стане можливо служити в літературі більшим ідеям без прислуговування маленьким людям, як тільки в нас хоч почасти зміниться погляд на роль художника слова”. Замятін зміг повернутися на батьківщину лише з кінцем “ярма розуму” і початком розпаду єдиного государства.
Посмертно.
Схожі твори:
- Особистість і тоталітарне суспільство (по романі Е. С. амятіна “Ми”) Людині властиво замислюватися про майбутнє, намагатися розглянути його обрису. Скільки письменників у різні історичні епохи намагалися приоткрити завісу, за якої ховається будущее, намагалися вгадати те, що не дано знати нікому: Кампанелла (“Місто Сонця”), романи Жуля Верна, Н. Г. Чернишевский “Що робити? ” і інші. Таким письменником-фантастом був і Е. Замятін...
- Утвердження думки про необхідність оновлення суспільного устрою (за поемою “Енеїда”) XVIII ст. знаменувало прихід в Україну просвітительства – могутньої ідейної течії, яка передувала розвитку нових суспільних відносин на уламках феодально-абсолютистського ладу. Прогресивні діячі культури того часу проголошували панування людського розуму й освіти, намагалися утвердити новий світогляд всупереч усталеним канонам. І. П. Котляревський писав славнозвісну “Енеїду” впродовж тривалого часу, тому в...
- Твір Утвердження думки про необхідність оновлення суспільного устрою (за поемою І. Котляревського “Енеїда”) Утвердження думки про необхідність оновлення суспільного устрою (за поемою І. Котляревського “Енеїда”) XVIII ст. знаменувало прихід в Україну просвітительства – могутньої ідейної течії, яка передувала розвитку нових суспільних відносин на уламках феодально-абсолютистського ладу. Прогресивні діячі культури того часу проголошували панування людського розуму й освіти, намагалися утвердити новий світогляд всупереч усталеним...
- Герой нашого часу – роман М. Ю. Лєрмонтова про трагедію неабиякої особистості в умовах “залізного” століття Мета уроку: 1.Познайомити з історичною обстановкою й умовами, у яких замислювався й створювався роман 2. Показати трагедію покоління 30-х років XІXвека, ” епохи безвременья” 3. Розкрити тему, ідею й зміст заголовка роману М. Ю. Лєрмонтова, показати зв’язок роману з літературною традицією 4.Виховувати в учнів повага до історії Батьківщини, до діянь...
- Втілення в образах дітей Кураж трагічної долі людських чеснот в умовах війни Ще й досі часом де-не-де чуєш вислів: “Війна все спише”. Щоправда значення цього вислову неоднозначне. І найчастіше прямо протилежне, бо насправді ніхто нічого не може списати з людської совісті. Але правда й те, що саме війна сіє ілюзію відсутності моральних правил. Найкраще це можна побачити на прикладі літературних героїв, зокрема...
- Гнівний осуд тоталітарного режиму в романі І. Багряного “Тигролови” Тоталітарний режим, сталінщина, радянська імперія. Для молодого покоління ці слова вже належать до архаїзмів, історичного минулого. Декому ж не дають спокою страхітливі спогади, а ще інші – жалкують за тією системою, бо вона будувала комунізм “для окремо взятих осіб”, серед яких були й вони, а для мільйонів – те, що...
- Відбиття декадентської доби в особистості й долі О. Вайльда Прозаїк, есеїст, драматург, поет, О. Вайльд прожив недовге, сповнене драматизму життя. Він був одним із теоретиків “чистого мистецтва”, найбільш характерним представником естетизму, художньо-філософської течії, що набула розвитку в Англії у 1870-1890 роках. її прихильники виходили з принципу “мистецтво для мистецтва” і того, що літературі зовсім не має смислу виконувати якусь...
- Проблема зіткнення особистості та влади в романі Михайла Булгакова „Майстер і Маргарита” На уроках світової літератури ми познайомились із творчістю російського письменника Михайла Булгакова, відомого своєю неординарністю. Його внесок у літературу був значним. Він першим розкрив тему надприродного. Доказом цьому є його останній роман „Майстер і Маргарита”, який містить багато чого і реалістичного, і надприродного. Цей роман важко зрозуміти і зрозуміти повністю,...
- У чому проявляються парадокси особистості Печорина? (По романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”.) У чому проявляються парадокси особистості Печорина? (По романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”.) Роман “Герой нашого часу”, вийшовши у світло, викликав суперечливі судження серед читачів. Образ Печорина був для них незвичний. У передмові Лермонтов дає своє пояснення цьому: “Отчий же цей характер… не знаходить у вас пощади? Уж чи...
- Конфлікт особистості і держави у романі Василя Гроссмана “Життя і доля” У романі Василя Гроссмана “Життя і доля” конфлікт особистості і держави показаний у всій його глибині. Не випадково для розкриття цієї теми автором обраний такий історичний період у житті нашої країни, як Велика Вітчизняна війна. Письменник вважав, що війна з усією гостротою виявила проблеми сучасності, оголила основні протиріччя епохи, письменник...
- Трагізм протистояння особистості суспільству у романі Лева Толстого “Анна Кареніна” “Анна Кареніна” – одна з трьох чудових вершин у творчості Льва Толстого. Роман цей є природним переходом від “Війни і миру” до “Воскресіння”. Толстого дуже хвилювали питання сучасної дійсності. Життя Росії 70-х років відбивається в “Анні Кареніній” у всьому своєму розмаїтті, від імператорського двору до селянської хатини. В основі соціального...
- Антиутопія для антилюдства (По романі Е. И. Замятіна “Ми”) Жанр утопії з’явився в Європі із зародженням гуманізму. Мудреці минулого з радістю зображували счастли вый мир майбутнього, де немає війни, хвороб, а всі сфери життя суспільства підпорядковані законам розуму. Пройшли століття. І утопія змінилася антиутопією – зображенням “майбутнього без майбутнього”, мертвого механізованого суспільства, де людині відведена роль простої соціальної одиниці....
- Трагізм протистояння особистості суспільству в романі Лева Толстого “Анна Кареніна” “Анна Кареніна” – одна з трьох чудових вершин у творчості Льва Толстого. Роман цей є природним переходом від “Війни і миру” до “Воскресіння”. Толстого дуже хвилювали питання сучасної дійсності. Життя Росії 70-х років відбивається в “Анні Кареніній” у всьому своєму розмаїтті, від імператорського двору до селянської хатини. В основі соціального...
- Розкриття проблеми особистості у романі Л. М. Толстого “Анна Кареніна” Максим Горький колись назвав Л. М. Толстого “людиною людства” і небезпідставно. Незаперечним фактом, перевіреним часом, є те, що творчість російського письменника Л. М. Толстого, 180ту річницю якого ми відзначаємо сьогодні, заслужено увійшла в скарбницю світового літературного мистецтва. У чому ж секрет його популярності? Мабуть, у тому, що провідною ідеєю, пафосом...
- Історичні особистості у романі Л. Н. Толстого “Війна й мир” 1. Значення роману. 2. Сприйняття автора й князя Андрія Болконского. 3. Кутузов і Наполеон. 4. Олександр і Франц-Йосип. 5. Мак, Багратіон, Сперанский. Роман Л. Н. Толстого має величезне значення не тільки в рамках росіянці й закордонній літературі Він немаловажний і для розуміння багатьох історичних, соціальних і філософських катеГорей. Основним завданням...
- Багатогранність особистості Пушкіна в романі “Євгеній Онєгін” Історичне достоїнство цієї поеми тим вище, що вона була на Русі й першим і блискучим досвідом у цьому роді. У ній Пушкін є не просто поетом тільки, але й представником суспільної самосвідомості, що вперше пробудилася: заслуга безмірна! Але деякі погодяться з вами, і для багатьох здасться дивним, якщо ви скажете,...
- Осудження насильства над людина в романі Замятіна “Ми” Е. І Замятін не збирався писати пародію на комунізм, він намалював фінал розвитку будь-якого суспільного лада, у підставі якого закладена ідея насильства над людиною. Таким чином, головної в романі “Ми” є тема свободи особи. Розкривається ця тема за допомогою пародійного переосмислення ідеї “загальної рівності”. Замятін був супротивником цієї тези, цінуючи...
- Трагедія особистості в романі Михайла Олексійовича Шолохова “Тихий Дон” Трагедія особистості в романі Михайла Олексійовича Шолохова “Тихий Дон” Історія не стоїть на місці. Постійно відбуваються якісь події, які докорінно впливають на життя країни. Відбуваються зміни в самому громадському житті. А ці зміни самим прямим образом відбиваються на долях людей. У суспільстві виділяють звичайно два табори, опозиційних друг другові Хтось...
- Типовість особистості Онєгіна в однойменному романі Пушкіна Останнє відразу впало в око сучасникам поета. Онєгіних, підкреслював у рецензії на перший розділ один із критиків, “зустрічаємо дюжинами на всіх більших вулицях”. Типовість Онєгіна, відсутність у його образі героїчної піднесеності, винятковості не задовольнили романтично настроєних шанувальників “південних” поем Пушкіна, що очікували, що в такому ж дусі він буде писати...
- Трагізм долі митця в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” М. Булгаков в романі “Майстер і Маргарита” утверджує цінності творчості і кохання та їхньої рятівної сили в долях Майстра і Маргарити. Образові Майстра віддана найдорожча Булгакову ідея безсмертя справжнього мистецтва. Персонаж Майстра містить чимало автобіографічних елементів, у цьому образі відбилися риси гетевського Фауста, письменника М. Гоголя. Головним є те, що...