ДОЛЯ ЛЮБИТЬ СИЛЬНИХ, ОДВАЖНИХ І РІШУЧИХ – Подвиги Геракла: “Яблука Гесперід”
Уроки зарубіжної літератури 6 клас
Урок 14
ДОЛЯ ЛЮБИТЬ СИЛЬНИХ, ОДВАЖНИХ І РІШУЧИХ
Тема: Подвиги Геракла: “Яблука Гесперід” (“Авгієві стайні”, “Пес Кербер”).
Не піддавайся нещастю, але йди йому назустріч з подвійною мужністю.
Вергілій
Мета: працювати над розвитком навичок виразного читання, вміння давати усні відповіді за змістом прочитаного, поглибити знання про крилаті вислови, розширювати словниковий запас учнів, виховувати волелюбність, вміння знаходити вихід із скрутного становища.
Обладнання
Тип уроку: вивчення художнього твору.
Хід уроку
1. Оголошення теми уроку та епіграфа.
2. Розгадування кросворду “Цитата – слово”.
По горизонталі: 1. “На світанку Еврисфей послав свого слугу до Геракла з наказом: за один день вичистити з роду – віку нечищені стайні, в яких тримав худобу цар…” 2. “Що ж тепер йому загадати? – сушив собі голову недолугий цар. І тут йому на допомогу прийшла…”
По вертикалі: “Римляни дали ім’я Гераклові…”
Відповіді: По горизонталі: 1. Авгій. 2. Гера. 3. Поживу. 4. Гермес.
По вертикалі: Геркулес.
3. Словникова робота.
Гесперіди – німфи-хранительки золотих яблук вічної молодості.
Антей – герой старогрецьких міфів. Цей володар Лівії, гігант – син Посейдона (бога морів) і Геї (богині землі) – був непереможним, бо кожний дотик до матері – землі давав йому нові сили. Гераклові вдалося вбити Антея, лише піднявши його в повітря. Образ Антея символізує силу, яку дає людині зв’язок з рідною землею, з батьківщиною.
4. Обговорення змісту міфу “Яблука Гесперід” з елементами переказу.
– Поясніть, чому “найважчим подвигом Геракла на службі Еврисфея був його останній, дванадцятий, подвиг”.
– Хто такий Атлас (Атлант)?
– Що повинен був зробити Геракл, щоб дізнатися шлях до Гесперід?
– У чому полягала непереможність Антея?
– Чи можна вважати, що поєдинок Геракла з Антеєм – подвиг? Відповідь аргументуйте.
– Яка небезпека спіткала героя, коли він опинився в Єгипті?
– Як вдалося йому уникнути смерті? Що підкреслюється в образі Геракла цим вчинком?
– Хто і за яких умов допоміг Гераклові здобути яблука Гесперід?
– Розкажіть, як Геракл “на хитрощі відповів хитрощами”. Висловте своє ставлення до героя.
5. Робота з таблицею “Подвиги Геракла”: внесення відомостей про подвиг Геракла “Яблука Гесперід”.
6. Робота з поняттям “крилаті вислови” (запис в зошити).
Крилаті слова (вислови) – сталі звороти мови, влучні словосполучення, яскраві вислови літературного походження, що стисло й образно передають думку й стали загальновживаними.
7. Стислий переказ учнями міфу “Авгієві стайні”.
8. Робота в зошитах.
Авгієві стайні – стайні Авгія – царя Еліди, сина бога сонця Геліоса. Авгій мав кілька тисяч голів худоби, стійла якої не чистилися протягом 30 років. Геракл, перепинивши течію річки Алфей, спрямував її на стайні, що були очищені в такий спосіб за один день. Це був сьомий подвиг Геракла. У переносному значенні вислів стали вживати, характеризуючи безладдя, запущені справи.
9. Евристична бесіда за змістом міфу “Пес Кербер”.
– Розкажіть, які неймовірні труднощі довелося перебороти Гераклові під час цього подвигу.
– Спираючись на текст, опишіть Кербера.
– У чому полягала небезпека для героя під час здійснення цього подвигу?
– Кого рятує Геракл у підземному царстві? Як це характеризує персонажа?
– Хто з богів супроводжує Геракла в Аїді?
– Розкажіть про спілкування героя з Аїдом.
10. Робота з таблицею “Подвиги Геракла”: внесення відомостей про подвиги Геракла “Авгієві стайні”, “Пес Кербер”.
11. Літературна гра – пантоміма “Відгадай!”.
Методичний коментар. Учні – актори демонструють епізод, а решта мають відгадати подвиг Геракла. Ефективною вважається робота в парах.
12. Підведення підсумків гри-пантоміми.
13. Узагальнююче слово вчителя про популярність образу Геракла у літературі й мистецтві.
Матеріал для слова вчителя
Подвиги Геракла були улюбленими темами античного мистецтва. Відома статуя Г. Фарнезе роботи Глікона. Епізоди з життя героя були усталеними темами скульпторів, які оздоблювали елементи архітектури. Образ Геракла оспівував Софокл (“Трахінянки”, “Філоктет”), Евріпід (“Несамовитий Геракл”, “Геракліди”). Сюжети міфів про Геракла ставали джерелом натхнення митців наступних епох в образотворчому мистецтві (Дж. Романо, Дж. Базарі, Г. Рені, С. Рафаель, П. Рубенс, Я. Тінторетто), літературі (Ж. Ротру, Ж. Ф. Мармонтель, П. Мстазіо).
14. Домашнє завдання.
1. Повторити відомості про міф, підготувати презентацію одного з давньогрецьких міфів (як варіант: написати переказ міфу, що запам’ятався або найбільше вразив). Можна використати тексти міфів, вміщених у хрестоматії, – “Фаетон”, “Дедал та Ікар”, “Сізіф”, “Мідас”, “Пігмаліон”, “Орфей і Еврідіка”, “Смерть Орфея”.
2. Підготувати відповідь на запитання 4 підручника на с. 33.