Доля Катерини (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”)
Мені здається, що навіть люди, совсем далекі від літератури, знають твори Олександра Миколівича Островського. Так часто по тілібаченню показують спектаклі й фільми по п’єсах великого російського драматурга. Мені теж запам’яталося трохи його п’єс. Особливо расрозповідь про безприданницю, гордої Ларирє, головна провина якої міститься в тім, що в неї не було приданого, і яку грали між собою пан з купцем. Історія скінчилася, як відомо, трагічно, так само трагична й доля іншої героїні Островского – Катерини. Наші класики часто писали про
“Частка ти! – російська доленька жіноча! Навряд чи сутужніше знайти”, – викликує Некрасов. Писали на цю тему Чернишевський, Толстой, Чехов і інші. Але особисто мені по-настоящему відкрив трагедію жіночої душі А. Н. Островський у своїх п’єсах.
” Жила-Була дівчина Мрійлива, добра, ласкава. Жила в батьків. Потреби вона не знала, тому що були зажиточними.
Вони дочка свою любили, дозволяли їй гуляти на природі, мечтать, ні в чому її не неволили, роботала дівиця, скільки їй хотілося Любила дівчина в церкву ходити, слухати спів, бачилися їй ангели під час
” – так можна почати оповідання про долю цієї жінки, якщо розповідати про неї своїй молодшій сестрі. Ми знаємо, що з любові так пещення потрапила Катерина в сім’ю Кабанихи. Ця владна жінка всім заправаляла в будинку. Син її Тихін, чоловік Катерини, ні в чому не смів матері перечить. І тільки іноді, вирвавшишись у Москву, улаштовував там загул.
Тихін по-своєму любить Катерину й жалує її. Але будинку її постійно, день за вдень, за справу й без справи поедом їсть свекруха, пиляє її, як іржава пилка. “Розтрощила вона меня”, – думає героїня Якось на уроці етики сімейного життя зайшов у нас загальна розмова про те, чи треба молодій сім’ї жити разом з родителями. РозГорелася суперечка, почалися оповідання про те, як батьки розвели молодят. А інші, навпаки, розповідали про те, як діти жили за родителями добре, а залишилися одні, перессорилисій і розбіглися.
Згадали отут і фільм “Дорослі діти”. Я в спорі не брала участь, але вперше задумалась про цю складну проблему. Потім уже вирішила: “Добре б жити разом, якщо не тісно. Якщо народитечи тактовно не втручаються в отношения дітей, намагаються допомогти їм, а ті у свою чергу допомагають народителям.
Напевно, багатьох помилок можна так уникнути. Але якщо народитечи хочуть, щоб діти жили по їхній указке, тиранять їх, а тим більше ссорят, тоді справа інше Тоді краще жити окремо, нехай у найгірших условиях, але одним”. Катерина потрапила в середовище, де особімерие й святенництво дуже сильні.
Про цьому ясно говорить сестра її чоловіка Варвара, затверджуючи, що на обмані в них “весь будинок тримається”. І от її позиція: “А по-моєму: роби що хочешь, тільки б шито так крите бло”. “Гріх не лихо, поголоска нехороша!” – так міркують дуже багато хто.
Але не така Катерина. Вона гранично чесна людина, щиро боїться згрішити, навіть у думках змінити чоловікові. От ця-те боротьба між боргом своїм, як вона його розуміє (а розуміє, думаю, вірно: чоловікові зміняти не можна), і новим почуттям і ламає її долю. Що можна сказати про натуру Катерини ще?
Це краще зробити її ж словами Вона говорить Варварі, що та не знає її характеру. Не дай боже, щоб це відбулося, але якщо случится, що їй остаточно опостилеет жити в Кабанихи, те ніякою силою її не удержати. У вікно викинеться, У Волгу кинеться, а жити проти волі не стане. У своїй боротьбі Катерина не находит союзників. Варвара, замість тего, щоб утішити її, підтримати, штовхає до зради.
Кабаниха переводить. Чоловік тільки й думає, як би хоч нескільки днів пожити без матері. Есчи він знає, що два тижні мати стоять над ним не буде, то до чи дружини йому!
З такої неволі й від красуні дружини втечеш. Так пояснює він перед розставанням Каті, що надеется хоч в одній людині знайти опору. Дарма… І фатальне свершается. Катерина вже не може прманивать сама себе.
“Перед ким я причиняюся-те!” – викликує вона. І зважується на побачення з Борисом. Борис – один із кращих людей, що живуть у світі, показаному Гостровским.
Молодий, гарний, неглупий. Йому далекі порядки цього країнного міста Калинова, де бульвар зробили, а не гуляють по ньому, де врота замкнені й собаки спущені, по висловленню Кулигина, не потому, що жителі бояться злодіїв, а потому, що так зручніше тиранити домашїх. Жінка, вийшовши заміж, лишается волі.
“Тут що заміж вийшла, що схоронили, однаково”, – міркує Борис. Борис Григорович – племінник купця Дикого, котрий відомий скандальним і “лайливим” характером. Він переводить Бориса, лає його.
При цьому привласнив спадщину племянника й племінниці, так їх же й корить. Недивно, що в такій атмосфері Катерину й Бориса потягнуло друг до друга. Бориса скорило те, що “у їй на особі посмішка ангельська”, а особа, здається, начебто світиться. І все-таки виявляється, що Катерина людин не цього миру.
Борис у донечном рахунку виявляється не парою їй. Чому? Для Каті саме працяное – перебороти розлад у своєї душе. Їй совісно, соромно перед мужем, але той їй осоружний, пещення його гірше побоїв. У наш час такі проблеми вирішуються простіше: розведуться супруги й знову шукають свого щастя.
Але в часи Катерини й слихом не слихивали про розлучення. Вона розуміє, що їй із чоловіком жити “до гробової дошки”. І тому для совісної натури, який “не замолити цього гріха, не замолити ніколи”, которий “каменем ляже на душу”, для человека, що не може зносити докорів у багато разів більше гріхівних людей, залишається один вихід – смерть. І Катерина зважується на самоубийство.
Правда, видний і ще один вихід. Катерина пропонує його своєму улюбленому, коли той зібрався в Сибір. “Візьми мене із собою відсюди!” – просить вона.
Але у відповідь слишитий, що не можна Борисові зробити цего. Не можна? А чому? – думаємо ми.
І пригадуються перші сцени пьеси, де Борис розповідає Кулигину, як Дикої їх із сестрою після смерті батьків ограбував. Борис знає, що й тепер Дикої поиздевается вдосталь над ними, а грошей не дасть. Тому що дуже не любить цей купець віддавати боргів. Але, недивлячись на те, що Борис це знає, він продовжує підкорятися дядькові. Але ж, напевно, зміг би заробити на життя й самостійно.
Для Борису розставання з коханих дружинщиной – трагедія. Але він намагається швидше забути про свою любов. Для Катерини з від’їздом Бориса кончается життя. Такі вони різні натури. І було в них усього щастя – десять ночей…
Різниця їхніх натур проявляється й в останніх прощальних словах. Борис говорить, що тільки й треба в Бога просити, щоб вона вмерла скоріше. Дивні слова…
Останні ж слова Катерини перед смертю обращени до улюбленого: “Друг мій! Радість моя! Прощай!
” Боляче читати про ці загублені почуття, про загиблі життя. Немає нині порядків, що панували в Калинове, і жінки зрівнялися із чоловіками в правах. Але є зате важка, не жіноча робота: черги, неустроенность, коммуналки. Та й кабанихи серед свекрух і тещ теж не перівелися.
Але все-таки я вірю, що щастя людини в його руках і його обязательале чекає висока любов, якщо він неї заслуговує
Схожі твори:
- Трагічна доля Катерини в п’єсі А. И. Островського “Гроза” 1. Жорстокі вдачі міста Калинова. 2. Кабаниха й Дикої. 3. Життя й смерть Катерини. П’єси А. Н. Островського дозволяють нам, сучасним читачам, зануритися в життя російського купецтва. Письменник настільки вірогідно показує будь-які, навіть незначні деталі купецького побуту, що в нас немає приводу сумніватися в його правдивості. Після прочитання драми “Гроза”...
- Образ Катерини (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Задум “Грози” виник під час поїздки Островського по Волзі ( 1856-1857), але написана драма лише в 1859 році. “Гроза”, – писав Добролюбов, – без сумніву, саме вирішительное твір Островського”. Ця оценка не втратила своєї сили й дотепер. Серед усього написаного Островським “Гроза” є, безсумнівно, кращим произведенням, вершиною його творчості. Це...
- Сила характеру Катерини у драмі О. М. Островського “Гроза” П’єса Островського написана в середині XІX століття, під час підйому революційного руху мас, в епоху, коли особистість піднімалася на боротьбу за своє розкріпачення. “Гроза”, на думку М. О. Добролюбова, “самий рішучий твір Островського”, тому що в ньому показаний складний трагічний процес розкріпачення душі, яка оживає. У п’єсі темрява бореться зі...
- Сила характеру Катерини в драмі А. Н. Островського “Гроза” У Катерині бачили ми протест проти кабановских понятий про моральність, протест, доведений до кінця. Н. А. Добролюбов П’єса Островського була написана в 1859 році, під час підйому революційного руху мас, в епоху, коли особистість вставала на боротьбу за своє розкріпачення. “Гроза”, на думку Н. А. Добролюбова, “самий рішучий твір Островського”,...
- Образ Катерини в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” У п’єсі “Гроза” Островський створює зовсім новий для його творчості жіночий тип, простій, глибокий характер. Це вже не “бідна наречена”, не байдуже-добра, лагідна панянка, не “аморальність по дурості”. Катерина відрізняється від раніше створених героїнь Островського гармонійністю своєї особистості, силою духу, своїм світовідчуванням. Це натура світла, поетична, піднесена, мрійлива, із сильно...
- Душевна драма Катерини. Учнівський твір за п’єсою О. М. Островського “Гроза” Відкіля ж беруться в Катерини життєві витоки цієї цілісності? Для того, щоб це зрозуміти, треба звернутися до культурного грунту, який пестував її. Без нього характер Катерини в’яне, як скошена трава. У світовідчутті Катерини гармонійно поєднується слов’янська язична давнина із християнською культурою, яка одухотворює і морально прояснює старі язичницькі вірування. Релігійність...
- Краса душі Катерини. За п’єсою О. М. Островського “Гроза” Сонце в небі високо, стежина біжить далеко, бреде по ній красна дівиця. Стомилася вона, змучилася: за довгий свій шлях три пари башмаків залізних стоптала, три чавунні посохи зламала і три кам’яні проскури згризла. Як я любила в далекому своєму дитинстві читати і слухати казку про Фініста – ясного сокола, про...
- Скорочено драми Гроза Островського А. Н ГРОЗА Драма в п’яти діях Дія перше Суспільний сад на березі Волги. Сидячи на ослоні, міщанин Кулигин захоплюється Волгою. Що прогулюються Кудряш і Шапкин, почувши, як купець Дикої лає свого племінника, обговорюють це. Кудряш співчуває Борисові Григоровичу, уважає, що Дикого потрібно як варто налякати, щоб не знущався з людей. Шапкин...
- На чиїй стороні драматург? (по п’єсі Островського “Гроза”) П’єса А. Н. Островського “Гроза” була написана за матеріалами поїздки автора в 1856 році по Волзі. Драматург задумав написати цикл п’єс про провинциальном купецтво, що повинен був би називатися “Ночі на Волзі”. Але, до зжалению, весь задум так і не був здійснений В 1859 році була написана перша драма із...
- Сенс назви п’єси О. М. Островського “Гроза” З появою А. М. Островського в російській літературі змінилося багато чого, а основні зміни відбулися у драматургії: письменник відкрив новий конфлікт на нашому грунті, нове середовище – купецтво, яка принесла своїх героїв і новий сенс п’єс, отже, принципово нові назви творів. Ці зміни добре помітні у п’єсі О. М. Островського...
- Образ молодого покоління в драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Тихін Кабанів і Борис, племінник Дикого. 2. Іван Кудряш. 3. Катерина й Варвара У драмі А. Н. Островського “Гроза” дія розвертається на тлі напружених взаємин між представниками старшого й молодшого поколінь. Тиранічний гніт Кабанихи й Дикого на близькі не слабшає побачивши зовнішніх проявів покірності Як же поводяться представники молодого...
- Конфлікт поколінь у драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя російського патріархального купецтва. 2. “Темне царство” і його представники. 3. Молоде покоління в драмі. 4. Протиріччя між старшим і молодшим поколінням А. Н. Островський показав життя російського купецтва. У драмі “Гроза” на повсякденному тлі розгортається трагедія, що погубило життя молодої жінки. У чому причина загибелі Катерини? Чи можна...
- Жіночі долі й характери в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Особливості творчості Островського. 2. Образ Кабанихи в п’єсі “Гроза”. 3. Варвара, дочка Кабанихи. 4. Катерина, невістка Кабанихи. Кілька десятків п’єс написав А. Н. Островський за своє життя, і у всіх цих добутках, як у дзеркалі, відбилися ті або інші сторони життя, сучасної авторові. Але тільки чи про свій час...
- Жертви “темного царства” (По драмі А. Н. Островського “Гроза”) 1. Сюжетна лінія драми “Гроза”. 2. Представники “темного царства” – Кабаниха й Дикої. 3. Протест проти підвалин святенницької моралі Уявите, що це саме анархічне суспільство розділилося на дві частини: одна залишила за собою право пустувати й не знати ніякого закону, а інша примушена визнавати законом усяку претензію першої й безмовно...
- Значення картини волзького пейзажу в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя в провінційному містечку. 2. Живий і непокірливий характер головної героїні. 3. Роль природи в п’єсі. А. Н. Островський у п’єсі “Гроза” показує, як у маленькому містечку на березі Волги, розвертаються трагічні події. З найперших рядків добутку ми довідаємося про те, у якій атмосфері довелось жити героям п’єси. У...
- Образи-Символи в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Образ грози. Час у п’єсі. 2. Сни Катерини й символічні образи кінця світла 3. Герої-Символи: Дикої й Кабаниха. Уже сама назва п’єси А. Н. Островського “Гроза” символічно. Гроза – це не тільки атмосферне явище, це алегоричне позначення взаємин між старшими й молодшими, що мають влада й зависимими. “…Тижня дві...
- Символіка в п’єсі О. М. Островського “Гроза” Для творів реалістичного напряму характерне наділення предметів або явищ символічним сенсом. Першим цей прийом використав О. С. Грибоєдов у комедії “Лихо з розуму”, і це стало ще одним принципом реалізму. О. М. Островський продовжує традицію Грибоєдова і начає важливим для героїв глуздом явища природи, слова інших персонажів, пейзаж. Але в...
- Щиросердечна драма Катерины (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Характер складається в здатності діяти по принципах. А. Н. Островський написав багато п’єс із життя купецтва. Вони настільки правдиві і ярки, що Добролюбов назвав їх “п’єсами життя”. У цих добутках життя купецтва описується як мир затаєної, що тихо зітхає вболівай, мир тупого, ниючого болю, мир тюремного гробового мовчання А якщо...
- Переказ фінальної сцени драми А. Н. Островського “Гроза” Така собитийная канва добутку, за допомогою якої автор розкриває перед нами целую галерею людських типів. Тут і купці – самодури, И почесні матері сімейств – охоронниці місцевих вдач, і мандрівниці – прочанки, що розповідають небилиці, користуючись темрявою й неосвіченістю народу, і доморослі вчені – прожектери. Однак при всій розмаїтості типів...
- Значення символів у п’єсі Островського “Гроза” Для добутків реалістичного напрямку характерне наділення предметів або явищ символічним змістом. Першим цей прийом використав О. С. Грибоєдов у комедії “Горі від розуму”, і це стало ще одним принципом реалізму. А. Н. Островський продовжує традицію Грибоєдова й наділяє важливим для героїв змістом явища природи, слова інших персонажів, пейзаж. Але в...