Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Деркач Сергій Я – маргінал шесть… прийом!
Деркач Сергій Я – маргінал шесть… прийом!
Ранній ранок. А можливо вже й день, хто його тут розбере. Та й зрештою, наразі не це головне…
З неймовірними зусиллями розтуливши закислені, зліплені до купи каламутні очі. Хазяїн поглянув на нависавше над його ложем брудне, засиджене мухами вікно. Крізь засмальцьовані, невизначеного кольору занавіски намагалося пробитись таке ж само бліде, непевне сонячне світло. Отож перший, і однозначний висновок, який спав на ще, замакітрені, загальмовані мізки, – надворі вже точно не ніч! Проте подібне, абсолютне знання чомусь зовcім не порадувало
Маячня №1:
“Вся країна завмерла, вклякла в інтригуюче – нетерплячому очікуванні, що ж насправді трапилося з їхньою улюбленецею? Як же так? Де ж справедливість…”
Повільно піднімалися думки з глибини мозку гламурно-інтригуючою хвилею, ніби той мур з потурбованого дна кришталево-прозорої, природженої калюжі.
І так, очі відкриті, пересохлі й одночасно розпухлі губи
До того ж й скинутий на підлогу, безнадійно-мертвий радіоприймач з вичавленими з нього, вилізлими назовні кишками…, і хто це його цбив?
Не встигла голова дотумкати куди й до чого, аж раптом…, о жах! З підвіконня, десь із-за нагромаджених там пляшок-банок й всілякого іншого мотлоху, потужно-натужно піднялася якась чорна, безформенна пляма. А втім, цій самій плямі подібна невизначеність зовсім не заважала затулити собою таке ж само непевне сонячне світло.
Виконавши декілька хаотично-повільних рухів-віражів, пляма нарешті вийшла, так би мовити на стартову позицію, угледівши зацікавивший її об’єкт поживи. На якусь мить завмерши, завишаючи на місці, ніби як прикидаючи-визначаючи найоптимальніший маршрут, потвора зрештою рушила вперед.
Щоправда жертва того всього не бачила, точніше може й бачила, але не усвідомлювала то це точно. Власне знав він одне, – чорна цятка, стрімко збільшуючись у розмірах неслася в його сторону… І ось настала та мить, коли чорна хмара затуливши собою практично весь віконний отвір на повній крейсерській швидкості зіштовхнулася з чумною, зкуйовдженою головою хазяїна. Той же, паралізований жахом, заціпенілий так і завмер на місці з відвислою щелепою, з виряченими очима та вмить ставшим сторчака брудним, давно нечесаним волоссям.
-З-ж-ууу-чмок! – й морда лиця приреченого хазяїна вже біла охоплена тендітними, численними, ніжками, густо вкритими такою оксамитово-м’якенькою рослинністю… Ото якби ще гострі, жорсткі крильця зупинилися припиняючи зловіще тріскотіти, то…
Невтримавши рівновагу, від такого шаленого-стрімкого нападу, жертва з приглушеним воєм так і сковернулась зі свого лігва. Ще мить і повержений Володар життя начався підлогою, піднімаючи хмару пилюки та наштовхуючись на розкидані довколо самі найрізноманітніші речі. Одні, такі, як наприклад порожні пляшки, дзенькнувши шарахнулись врізнобіч, ніби як оживші кеглі, інші, більш монументальніші, а відтак й нерухомі предмети, стійко витримували накочуючи на них хвилі ударів від борсаючогося на підлозі тіла.
Аж ось, на черговому віражі, жертва нарешті підкотилася під своє невисоке лігво, вдарившись головою об підтримувавшу ложе підпорку й одночасно притискуючи до неї прилежну до морди халепу. А далі, ціною неймовірних зусиль, йому зрештою вдалося й взагалі відірвати від себе ворога. Міцно стискуючи його в зімкнувшихся мертво-сталевим захватом руках, звільнив шийся Хазяїн тут таки й сам кинувся в атаку. Лязгаючи ошкіреними зубами він намагався ухопити агресора за голову. Але, от біда, голова не влазила в рот…
Доводилося хитрувати…, хоча й не довго. Примудрившись, викрутившись якось боком, він все-таки всунув до рота голову ворога. Гілльйотина зі зловіще-металевим лязгом щолкнула, припиняючи боротьбу чергової істоти геройськи поклавши на жертовник своє нікчемне життя заради банального харчування.
Відкусивши частину потвори переможець тут таки й виплюнув її, а так як власне йому ще не було чим плюнути, то голова ніби та порожня каструля підстрибуючи покотився підлогою, видаючи при цьому такий же сомо характерний звук. Важко дихаючи, якусь хвилину Хазяїн лежав нерухомо, марно намагаючись зібрати до купи й без того нечисленні думки, а тепер й взагалі повилітавши невідомо куди…
Незграбно ворухнувшись йому все ж таки якось вдалося вирівнятися. Аби ще хоча б руки були вільні…
Повільно перевівши погляд на свої долоні він з подивом виявив, що вони все так й продовжували зтискувати мертве тіло повершеного ворога. Побачене відкриття безсумнівно сподобалось.
-Ууууу…, с-сука…, – зобразивши на морді щось на кшталт задоволеної гримаси, Володар життя щосили пожбурив свій трофей в ту сторону, де за хвилину до цього зникла і його голова.
Тепер нарешті можна було перевести й дух. Підповзши ще трішки, Хазяїн притулився спиною об опору свого ліжка. Власне саме ліжко виглядало досить таки дивно, швидше нагадуючи собою нари, а ще більше славетні рускіє палати із не менш славетних, ледве не легендарних ізб. Те, що ті рублені чуми топилися по-чорному, то ця обставина лише додавала екстриму, в усякому разі подібним спадком їх нащадки пишалися. Та що там пишатися! Вони й зараз, в ХХI столітті так само жили, як і їх билінниє богатирі…
Щоправда сучасні полати дещо відрізнялися від своїх історичних попередників, перш за все частиною матеріалу, з якого вони були виготовлені. Звісно, не хай-тек технологія, але тим неменше, – опори складання з монолітно-надійних шлакоблоків. Вони були настільки міцними, що навіть витримавши потужний таран хазяйським роговим відсіком, не зрушили з місця ані на йоту. Власне, на цьому вся сучасність й закінчувалася, адже далі сам настил складався зі звичайних дощок, зверху завалених купою брудного, смердючого ганчір’я…
– Сука…, – ще раз повторила істота, одночасно поволі озираючись довкола.
Цього разу інтонація, якою вимовлялося багатозначне слово-визначення свідчило про те, що говоривший був явно чимось невдоволений. Напевно тим, що видимість у приміщенні після запеклої боротьби геть погіршилась. Освітлений косими сонячними променями пил, який піднявшись з підлоги тепер майже стояв у затхлому повітрі такими собі суцільними смугами. Створюючи достатньо фантасмагоричну картину. А так як тєло перебувало ледве не в епіцентрі освітленого простору, то воно не в змозі було побачити, що відбувається за його межами, десь там, у глибині приміщення, Наразі звідти, з недосягненої далечини до нього долетіли лише якісь приглушені, чавкаючі звуки, іноді історично-вдоволений, ледь чутний сміх. Але загалом нічого, чогось такого зрозуміло-людського.
А в тім, очевидно все те мало його цікавило…
Відліпившись від такої зручної підпорки Хазяїн життя рачки попрямував в одному йому знайомому, потрібно-зрозумілому напрямку. Відкинувши різким, рішучим рухом зі своєї дороги трапившогося йому перекинутого, з відсутньою одною ніжкою стільця, подорожній нарешті зупинився, вдоволено зригнувши. Тепер він перебував вже за межею освітленого ненависними пильними смугами простору. Отож, тепер він міг бачити, в усякому разі бачити те, до чого так наполегливо намагався дістатися. Зрозуміло, що тут, всього лише за якихось декілька метрів від полатів, пилу було аж ніяк не менше, але сонце сюди не досягало, а відтак й пилюки не висвічувало.
Щойно мандрівник діставшись мети зупинився, як підлий смішок посилився, більше того, здавалося, що він вже був готовий будь-якої миті вибухнути істеричним реготом. Але на подібну обставину тєло не зважало. Стоячи рачки на чотирьох кінцівках істота зосереджено й уважно вдивлялася в стояв ший на підлозі притулений до стіни брудний, засиджений мухами й щедро забризканий якимись мутними плямами чималий шматок дзеркала. А так як видимість все ж таки очевидно була недостатньою, то подоба хомо сапієнс почала то наближати голову до дзеркала, а то віддаляти від нього, одночасно нахиляючи її почергово зі сторони в сторону. Напевно намагаючись сфокусувати свій погляд на отому розмитому, похмільному зображенні.
– Еееее.., – промукала істота, з неймовірними зусиллями заворушивши губами, ніби як намагаючись прочитати намальоване навкоси, через все дзеркало кривими каракулями якесь слово.
Промукавши ще декілька марних спроб, Володар життя нарешті відліпивши від підлоги праву руку підніс вказівного пальця до стрибавших в різнобіч неслухняно-втаємничених літер.
(2 votes, average: 4.50 out of 5)
Схожі твори:
- Ми легко стати запорожцем? (За переказом “Прийом у запорожці”) СВІТ ФАНТАЗІЇ, МУДРОСТІ, МІФИ І ЛЕГЕНДИ УКРАЇНЦІВ Ми легко стати запорожцем? (За переказом “Прийом у запорожці”) Славні лицарі-запорожці покрили себе вічною славою. Немає, напевно, жодної людини, яка б не знала про відвагу, мужність, сміливість козаків. А майже кожний хлопчисько того часу мріяв податися, за дніпровські пороги й стати одним із...
- ЕЗОПОВА МОВА ЯК ХУДОЖНІЙ ПРИЙОМ (на прикладі одного або декількох добутків) Сатира – спосіб прояву комічного в мистецтві, що складається в нищівному осміянні негативних явищ, дійсності, викриттів пороків суспільного значення. “Сатира бореться з “головним істотним злом”; вона є “грізне викриття того, від чого відбувається й розвиваються загальні народні недоліки й нещастя”, – писав Добролюбов. Соціальною...
- Прийом контрасту в поемі А. А. Блоку “Дванадцять” Один з найвідоміших добутків А. Блоку – поема “Дванадцять” – присвячене поетичному осмислению революційних подій. Прийом контрасту – улюблений прийом Блоку. У многих його добутках прекрасне вимальовано на тлі виродливого, витончене сусідить із грубим, містика з повсякденною реальністю. Не змінив собі поет і у своїй непростій поемі. Контраст у поемі...
- Постмодерністський прийом у поезії Йосипа Бродського “Бродський був великим поетом в епоху, коли великі поети не передбачені”, – помітив російський поет-постмодернист Пригов, коли довідався про смерть Йосипа Бродського. Йосип Олександрович Бродський народився в сім’ї ленінградських журналістів. До 15 років він учився в школі, а потім працював, перемінивши ряд професій у геологічних експедиціях у Якутії й Казахстані,...
- Смішна невизначеність (про один прийом створення комічного) Перші спроби розсмішити читача в російській художній літературі ставляться до XVIII – початку XIX в. Для цього письменники застосовували зіткнення високої й низької лексики, ненормативне вживання вульгаризмів персонажами, відтворювали ламане мовлення іноземців Н. В. Гоголю належить першість у перекладі засобів і прийомів комічного на якісно новий рівень. Ці засоби сховані,...
- Оповідання в оповіданні характерний літературний прийом Чехова В 1898 г. у пресі з’явилися три чеховських оповідання: “Людин у футлярі”, “Агрус” і “Про любов”, які сприймаються як “маленька трилогія”, тому що вони об’єднані не тільки загальним авторським задумом, але й подібною композицією (“оповідання в оповіданні”). Уже сама назва першого добутку із цього циклу знаменно. Воно побудовано на явному...
- Прийом антитези в одному з добутків російської літератури XIX століття У літературі під антитезою мають на увазі художній прийом, що припускає різко виражене протиставлення яких-небудь понять або явищ. Антитеза стає одним із провідних засобів у побудові добутку А. С. Пушкіна ” Капітанська дочка “. Протиставлення звучить уже в самій назві роману. Наголос як би падає на слово “дочка”, зміст якого...
- Жадан Сергій Вікторович Цитатник В почині завжди є процес Твого народження. І це – Суттєвий крок до заморок Життя. Під владою зірок Вже наростає твій процент, Що зменшує твій строк. Та разом з тим це та пора, Коли виходить на-гора Твоя залежність від умов Народження. І ти, немов Сліпий, не здатен вибирать Поміж вітчизн...
- Жадан Сергій Вікторович Станси для німецько-фашистських загарбників А. Лілі Марлен, ти не росла у совку, Ти взагалі не знаєш, що це таке – совок, Але батальйони тягнули цю пісню ламку, Ховаючи в ранцях на застібці і на замку Між порнографічних листівок трепетний мамин рядок. б. Війна почалася у червні, а вже восени, З пантами прогоцавши літню кампанію,...
- Тереза Сергій Жадан Тереза 1 Пізній нехитрий Божий маневр – Місяць росте, наче плід у шлунку. Серпень, чіпкий, попри те, що мине, Впевнено згущує фарби в малюнку. Теплі циклони, мов слід поцілунку, Гоять природи розхитаний нерв. Мов сновидіння на кінчиках вій, Передосіння Східна Європа Нині застигло німує, і твій Голос приходить, ніби хвороба...
- Жадан Сергій Вікторович Депеш Мод Жадан С. В. Депеш Мод. – Харків: Фоліо, 2004. – 229 с. Суддя – западліст; Він не любить “Металіст”. 15.02.04 (неділя) Коли мені було 14 і в мене були свої види на життя, я вперше накачався алкоголем. Під саму зав’язку. Було дуже тепло і наді мною пливли сині небеса, а...
- Тереза скорочено – Сергій Жадан 1 Пізній нехитрий Божий маневр – Місяць росте, наче плід у шлунку. Серпень, чіпкий, попри те, що мине, Впевнено згущує фарби в малюнку. Теплі циклони, мов слід поцілунку, Гоять природи розхитаний нерв. […] Мов сновидіння на кінчиках вій, Передосіння Східна Європа Нині застигло німує, і твій Голос приходить, ніби хвороба...
- Сергій Єсенін. Життя і доля На долю щирого поета завжди випадає багато горя і страждань, навіть у тому випадку, якщо він улюбленець долі. Адже в цьому світі нічого не дається просто так і за все доводиться платити. За дарований талант – плата особлива. Обплутана недомовками і пересудами доля великого російського поета Сергія Єсеніна – тому...
- Тереза – СЕРГІЙ ЖАДАН скорочено СЕРГІЙ ЖАДАН Тереза 1 Пізній нехитрий Божий маневр – Місяць росте, наче плід у шлунку. Серпень, чіпкий, попри те, що мине, Впевнено згущує фарби в малюнку. Теплі циклони, мов слід поцілунку, Гоять природи розхитаний нерв. Мов сновидіння на кінчиках вій, Передосіння Східна Європа Нині застигло німує, і твій Голос приходить,...
- Жадан Сергій Вікторович Самогубці №1 (той що порізався) Скрипаль-іронія Смичком леза Торкнеться струн твого сухожилля Хай простір наповниться Червоним розквітом Мелодії твого єства І полісмен занесе до протоколу: Сталевий шлагбаум Перекрив шлях для руху трамваїв Рейками твоїх судин Гільйотина спрацювала І голова твоєї руки Важко впавши покотилась Холодною бруківкою Тіло ж руки Мов зрубаний...
- Що відкрила мені лірика С. Єсеніна СЕРГІЙ ЄСЕНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ СЕРГІЙ ЄСЕНІН Що відкрила мені лірика С. О. Єсеніна? У Серьожі є свій голос гарний. Він любить Росію по-своєму. Як ніхто інший. І оспівує її по-своєму. Берези, місяць, житні поля, озера – Ось його пісня. І співає він її всією Своєю істотою. А. Андрєєв За темною...
- Жадан Сергій Вікторович Поруйнування Єрусалиму Лицарство прагне воєн. Лицар вдягає збрую, Важчу за нього вдвоє, Що, власне, його не турбує. Лицар кохає неню, Має право на працю – Відрубувати полоненим Руки, ноги чи яйця, Робити замахи, змови, Ставити церкву шпилясто. Натомість, не має змоги Займатись, наприклад, блядством На службі, або в гешефті Кохатись. Лицарю гоже...
- Майстер пензля Сергій Васильківський і українська природа Україна дала світові багато талановитих художників, портретистів, графіків 17-18 ст., історичного живописця Лосенка і чародіїв пензля Левицького та Боровиковського. А картини Т. Шевченка “Катерина”, “Сільська родина”, “На пасіці” є виявом дивовижної любові майстра пензля до своєї батьківщини. Україна – мальовничий край з прекрасною природою. Саме на цій землі зустрінеш безмежні...
- Жадан Сергій Вікторович Скромна привабливість буржуазії …- Мені дуже важливим видається зрозуміти векторність цієї зовнішньополітичної позиції… Аякже… Оскільки ми уважно слідкуємо за тенденціями у вашому соціумі. Розумієте, багато чого змінилось останнім часом. Наприклад? Ну, там, чупа-чупс, консервація, арабська біжутерія, хуйня всяка, знаєте, тут головне зрозуміти таку річ – адже наші школи, власне, школи в яких ми...
- “Мій улюблений дитячий письменник Сергій Міхалков” У творчості і в самій особистості Сергія Міхалкова визначення “поет, який пише для дітей” та “дитячий поет” зливаються в єдине ціле. Пам’ять про щасливі роки дитинства є традиційним станом поета. Дитинство – це не тільки комора яскравих вражень, це основа моральних цінностей і всього життя будь-якої дорослої людини, яка формально...