Демон і Тамара в однойменній поемі Лермонтова
Саме Демон, а не людина, міг “все життя, століття без поділу й насолоджуватися й страждати”. Демонові були під стать нелюдські страждання: “Що повість тяжких позбавлень, Праць і лих юрби людської Прийдешніх, минулих поколінь. Перед минутою однієї Моїх невизнаних мучень?” Саме Демонові властиво безмежне презирство або ненависть до навколишнього
Де немає ні щирого щастя, Ні довговічної краси, Де преступленья лише так страти, Де страсті дрібної тільки жити, Де не вміють без остраху Не ненавидіти, не любити
Він приречений на повну
На мгновенье Нез’ясоване волненье У собі відчув він раптом. Німої душі його пустелю Наповнив благодатний звук И знову постигнул він святиню Любові, добра й краси”. Але потім знову та ж горда замкнутість: Коли ж він перед собою побачив Усе, що любив і ненавидів, Те галасливо мимо промайнув И, погляд пронизливий кидаючи, Посла загубленого раю Посмішкою гіркої дорікнув…
Типізований
Ситуація Демон – Тамара нагадує ситуацію Арбенин – Ніна. Але умовно-романтичне трактування Демона звільняє героя від ревнощів, від підозри в зраді, що знижують його велич. Близькі до цього відносини Печорина й Віри (“Княгиня Литовська”) точно так само дрібнить повсякденний мотив їхньої розлуки й заміжжя Віри. Загибель Тамари – результат зіткнення звичайного, але живого у своєму щиросердечному сум’ятті людини з титанічною натурою Демона. Злий дух тріумфував – він прилучив Тамару до свого миру. Про це говорить вигляд лежачої в труні Тамари:
Посмішка дивна застигла, Ледь мигнувши на вустах; Але темний, як сама могила, Сумний зміст посмішки тієї: Що з нею? Глузування ль над долею, Непереможне ль сомненье? Иль ‘до життя хладное презренье? Иль із небом горда ворожнеча? Як знати? Для світла назавжди Втрачено її значенье!
Романтична поема й за своєю формою: побудова її підпорядкована завданню розкрити внутрішні переживання центрального героя, протипоставленого усьому навколишньому світу,- звідси достаток монологів героя, патетично-декламаційний склад, єдиний у всій поемі, однаковий у мовленні автора і його улюбленого героя. Від редакції до редакції романтизм поеми не слабшає, але,, як це було в “Мцири”, у порівнянні з попередніми їй поемами, редакція “Демона” 1838 року виявляє вплив реалістичної манери лермонтовских добутків 1836-1837 років: перенесення місця дії на Кавказ, що послабляє абстрагованість поеми, окреслення побуту й використання переказів горців, більша психологічна вмотивованість характерів Демона й Тамари
Все це, однак, не виводить поему за межі романтизму. Але при незмінно романтичному характері поеми у всіх її восьми редакціях образи Демона й Тамари піддавалися істотним змінам, пройшовши в процесі переробок три найважливіші стадії. У редакціях 1829-1834 років, тобто в перших трьох і в п’ятої (четверту становить лише невеликий начерк, що залишився незавершеним), Демон губить черницю “від заздрості й ненависті”, ревнуючи її до ангела, мітячи небу, що послало його: “Красуні загинути треба, Її не пощадить він знову. Загине: колишня любов Не буде для неї огорожею!” У шостій редакції мотив мести перестає грати скільки-небудь істотну роль
Уражений красою Тамари, побачивши її знову осягнувши “святиню любові, добра й краси”, Демон забирає зі свого шляху нареченого Тамари й ангела й, домігшись любові Тамари, тим самим губить її. Торжество Демона в цій редакції полягає не в здійсненій помсті, а в тім, що й Тамарі стали доступні “до життя хладное презренье” і “з небом горда ворожнеча”. Останні дві редакції не містять мотиву близькості Тамари й Демона й знімають його торжество. При описі Тамари, що лежить у труні, опущені наведені вище вірші із шостої редакції, у тому числі так сподобалося Бєлінському рядок: “Иль із небом горда ворожнеча”, і про посмішку лежачої в труні Тамари сказано зовсім інше:
Багато про що смутному говорила Вона уважним очам:
У ній було хладное презренье Душі, готової перецвісти, Останньої думки вираженье, Землі беззвучне прости, Даремний відблиск життя колишньої, Вона була ще мертвій, Ще для серця безнадежней Навік, що угаснули очей,
Уже в сьомій редакції з’являється клятва Демона, пронизана прагненням до примирення з небом. Торжество ангела у восьмій редакції призводить до повної поразки Демона. Оповідання про нього завершується колись, що отсутствовали віршами:
И прокляв Демон переможений Мрії божевільні свої, И знову залишився він, гордовитий, Один, як колись, у вселеної Без упованья й любові!..
Останні дві редакції, таким чином, міняють загальний зміст поеми, різкіше підкреслюють неспроможність Демона, привносять у добуток мотив примирення з дійсністю. Це досягається навіть ціною порушень внутрішньої логіки поеми: слова. “Демон… знову залишився… без упованья” суперечать всьому попередньому тексту, де “упованье” є однієї з найважливіших рис його характеру. Такі невідповідності, а головне суперечній всій творчості Лермонтова, у тому числі й творчості останнього років, ослаблене звучання останніх двох редакцій, свідчать про те, що вони є результатом автоцепзури.
Схожі твори:
- Трагічний образ типового героя в поемі “Демон” “Демон” Лермонтова, особливо в його найбільш послідовній і цільній шостій редакції,- значительнейшее добуток активного романтизму, де трагічний образ типового героя того часу намальований з більшим співчуттям. До образа Демона звертався й Пушкін (“Демон”, 1823), ще раніше Гете (Мефистофель в “Фаустові”, 1774-1831) і Байрон (Люцифер в “Каїні”, 1820). Але лермонтовский Демон...
- Демон Лермонтова у творчості Михайла Врубеля Врубель – складний художник і, мабуть, звертання його до образа лермонтовского Демона не випадково. Врубель мріяв про високий монументальний стиль, “мучився” трагедією ідеальної людини, вільних, сильних, гідного героїв класики. Йому були близькі ідеали романтиків. Демон міг умістити в себе все це. Врубель цікавився особистістю Лермонтова, його духовним миром і тим,...
- Героїня “східної повісті” Лермонтова “Демон” Самий таємний утвір Лермонтова, “Демон” у сутності є досвідом самопізнання поета, а умовні герої й ситуації добутку – способом безпосереднього переживання кардинальних проблем людського існування. Сюжет повести будується на взаємодії двох персонажів, що представляють взаємовиключні мири, – “неба” і “землі”. Небожитель Демон, наділений безсмертям, зваблює земну жінку Тамару й Історія...
- М. Ю. Лєрмонтов. Мій демон У світовому мистецтві є теми й образи, які хвилювали людей протягом багатьох століть і будуть хвилювати завжди. Одна з таких вічних тем – нескінченний двобій добра зі злом, що виражається в протистоянні Бога й Сатани. Найбільші майстри мистецтва міркували у своїх добутках про причини й суть цього протиборства, билися над...
- Сравнительная характеристика поэм М. Ю. Лермонтова “Мцыри” и “Демон” Основной конфликт творчества Лермонтова строится на противопоставлении образов “неба” и земли”. Контрастные отношения к миру проступают в поэмах “Демон” и “Мцыри”. Это видно если сопоставить анализ пейзажа и его идейно-художественных функций. Можно выявить несколько моментов, сближающих эти поэмы и дающих возможность рассматривать Демона и Мцыри в качестве вариантов одного типа...
- Герої Лермонтова на картинах Врубеля Как демон мой, я зла избранник, Как демон, с гордою душой Я меж людей беспечный странник, Для мира и небес чужой… М. Ю. Лермонтов Михайло Олександрович Врубель – один із найяскравіших і своєрідних художників у російському мистецтві. Він ішов своїм складним, вистражданим шляхом. Постійно невдоволений, шукаючий, він розкриває перед нами...
- Опис картини – Врубель “Демон” (твір по картині) Михайло Олександрович Врубель – найвідоміший російський художник, найбільш самобутній і значний виразник тенденцій символізму й модернізму в російського живопису й графіку. Його добутки відрізняються “драматичною напруженістю колориту, кристалічною чіткістю, конструктивністю малюнка, тяжінням до символіко-філософської узагальненості образів, що нерідко приймають трагічне фарбування”. Картина “Демон” М. А. Врубеля широко відома. Взагалі, художник...
- Образ Катерини в однойменній поемі Шевченка Катерина… В уяві відразу ж постає овіяний смутком образ Катерини з однойменної поеми Шевченка. У латаній свитині, з дитиною на руках, “на плечах торбина, а в руках ціпок”. Ціпок, яким захищала вона себе, свого сина від злих собак, злих людей, злої долі. Та хіба ж захистить він її, одиноку і...
- ТАМАРА КОЛОМІЄЦЬ Тамара Опанасівна Коломієць народилася в місті Корсунь-Шевченківський на Черкащині. Мати багато працювала, тому вихованням дівчинки займалася бабуся. Тамара виросла “у пелені бабусі Ганни”, яка була в міру релігійною, керувалася здоровим глуздом і прислухалася до народної мудрості. Ці риси характеру вона передала внучці. Неписьменна баба Ганна знала напам’ять майже весь “Кобзар”...
- Сон Мцири і його тлумачення в однойменній поемі Лєрмонтова М. Ю Поема М. Ю. Лєрмонтова “Мцири” побудована у формі сповіді героя про три дні, проведених їм на волі. Крім того, композиція добутку містить у собі передісторію героя і його сон, що він бачить, коли, збившись зі шляхи, голодний і вмираючий, знову виходить до монастиря. Упавши в безсиллі біля святої обителі, Мцири...
- Постать гетьмана Івана Мазепи в однойменній поемі Сосюри Ім’я та діяльність Івана Мазепи завжди привертали і привертають увагу багатьох істориків, критиків, літературознавців, письменників. Найчастіше його показували як підступного зрадника, властолюбця, прокляту церквою і Богом. І лише незначна частина авторів, відступаючи від загальноприйнятої думки, відтворювала справжнього Мазепу – борця за свободу своєї країни. Одним із них був Сосюра –...
- Кавказская природа в поэме “Демон” Рассмотрим чуть ближе то, как необыкновенно выразительно Михаил Юрьевич Рисует нам кавказскую природу в поэме “Демон”. Известно, что изначально Действие поэмы должно было происходить в Испании, но, вернувшись из первой Кавказской ссылки, поэт переделывает свое творение, перенося действие на Кавказ. В этой “кавказской” редакции, созданной в 1838 году, “Демон” Становится...
- Образ Катерини в однойменній поемі Тараса Шевченка Катерина… В уяві відразу ж постає овіяний смутком образ Катерини з однойменної поеми Шевченка. У латаній свитині, з дитиною на руках, “на плечах торбина, а в руках ціпок”. Ціпок, яким захищала вона себе, свого сина від злих собак, злих людей, злої долі. Та хіба ж захистить він її, одиноку і...
- Образ Прометея в однойменній поемі Андрія Малишка Багато митців різних епох та народів зверталося до образу Прометея, який неухильно виконує своє призначення не заради слави, а заради щастя людей, і стає символом мужності, героїзму і нескореності. Образ Прометея надихнув і відомого українського митця Андрія Малишка на створення хвилюючої поеми, в якій він розказав про героїчну долю радянського...
- Хто така Ганна Снегина в однойменній поемі Єсеніна С. Єсенін визнавався, що його лірика жива однією великою любов’ю – любов’ю до Росії. Рідна земля зробила поетові безцінний подарунок, міцними узами зв’язала його з народом. Тому Єсенін і його ліричний герой розділяли долю своєї країни й у радісні миті, і в мінути горя й суму Доля поета й доля...
- Образ Василя Тьоркіна в однойменній поемі А. Т. Твардовського Поема О. Твардовського “Василь Тьоркін” допомагає зрозуміти справжню міру людських жертв і втрат, які були понесені на війні і про які було сказано на повний голос тільки через десятиліття після Великої Перемоги. Але книга писалася в самий розпал війни, коли перемога була далека, а на порядку денному перед читачами та...
- Урок творчого читання по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири”. Закінчення По думці М. Ю. Лермонтова, це висловлення більш точно розкривало зміст добутку. Образ “земного меду” у співвіднесенні зі змістом поеми стає символом земних життєвих благ і радостей, на які деспотична влада, релігія накладали заборону. Таким чином, епіграф, з одного боку, як би народжував думку про несправедливість заборон, що обмежують повноту...
- Порив героя до волі в поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири” 1. Ідея волі в більше ранніх поемах. 2. Сповідь Мцири. 3. Бій з барсом – кульмінація поеми. 4. Даремність спроб вирватися на волю На жаль! – за кілька мінут Між крутих і темних скель, Де я в хлоп’яцтві грав, Я б рай і вічність проміняв. М. Ю. Лермонтов Поема “Мцири”...
- КОЖНА КВІТКА КРАСИВА І НЕПОВТОРНА. ТАМАРА КОЛОМІЄЦЬ “НАГІДКА” II семестр З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження) ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 4 Урок 92. КОЖНА КВІТКА КРАСИВА І НЕПОВТОРНА. ТАМАРА КОЛОМІЄЦЬ “НАГІДКА” Мета: ознайомити учнів із творчістю Тамари Коломієць; закріплювати навички роботи над художніми засобами поезії; спонукати учнів до творчості; розвивати художнє сприймання явищ природи; виховувати любов до рідного слова. Хід уроку I....
- Образ Мойсея в однойменній поемі І. Франка І. Поема І. Франка “Мойсей” – вершина поетичної творчості поета. (Це глибокий філософський твір про взаємини вождя і народу на шляху боротьби за кращу долю.) ІІ. Образ Мойсея. 1. Мойсей – єврейський пророк. (Він вів свій народ з єгипетської неволі сорок років через важкі випробування до нової Батьківщини – обіцяної...