Чичиков, Головлев, Ионич
Н. В. Гоголь, М. Е. Салтиков-Щедрін, А. П. Чехов належать до числа видающихся росіян письменників, що зображують життя дворянства, і виділяються беспощадностью заперечення того соціального зла, що було породжено в Росії господством поміщиків. У своїх геніальних добутках вони з неперевершеної остротою викривали пагубне, розбещующее вплив власності й паразитизму на людський характер, показали незбежность морального й фізичного руйнування паразитичної особистості. Н. В. Гоголь належить до числа величайших росіян класиків. Вершиною творчества
У поемі знайшли своє втілення всієї грані його таланта: глубочайший реалізм, народності, ліричне одушевление й нескінченний гумор, переходящий у грізний, караючий сміх. В “Мертвих душах” Гоголь знову звертається до одний з основних своїх тем – про російський помещичьем класі, про російське дворянство як пануючому стані. Картина дикого, грубо-неосвіченого, туп-біссмисленного поміщицького царства, картина глибокого розкладання
У ньому досить своєрідно, однобоко, у своїх отрицательних сторонах, у специфічному буржуазном авантюризмі виявилися нові тенденции розвитку російського життя. Недарма цього нового героя росіянці дійсности Гоголь називає не тільки “хазяїном”, “набувачем”, але й затаврував його именьому “негідника”. У Чичикове тонко обрисован новий характер – хижака-приобретателя, що розвив у собі здатність хитро пристосовуватися до людей і обстоятельствам, що навчився підкоряти моральні принципи матеріальним інтересам. Гнівале засуджуючи феодальне дворянство, Гоголота, створюючи образ Чичикова, викривав і буржуазне хижацтво.
По “крайньому розумінню й щирому, гарячому убеждению” В. Г. Бєлінського, “Мертві душі” коштують над усе, що було і є в російській літературі…” Поема була вершиною не тільки творчості Гоголя, але й найбільш великим добутком реалізму першої половини XIX століття, воно зробила визначающее вплив на всю наступну російську літературу й мистецтво, що розвиваються під прапором реалізму. М. Е. Сапликов-Щедрін зобразив у своєму романі “Добродії Головлеви” “мертвие душі” на більше пізній стадії їх исторического розкладання і як революционний демократ-просвітитель заперечував їх з висоти нових суспільних ідеалів.
Розкладання поміщицького класу Салти ков-щедрін представив у формі історії морального спідлення й вимирання однего сімейства землевласників-експлуататоров. Розпад зв’язків в області сімейно-родинних відносин, де начебто б навіть від порочної особистості природно очікувати прояв людяності, сатирик обирає в якості одного із самих переконливих свідчень морального падіння й історичної приреченості паразитичного класу. Головлевщина – це саморозклад життя, заснованої на паразитизмі, на угнетении людини людиною. Від глави до глави малює Салтиков-Щедрін картини тиранії, моральних каліцтв, здичавіння, що випливають одна за інший смертей, все більшого погружения головлевщини присмерком.
І на последней сторінці: ніч, у будинку ні малейшего шереху, надворі березнева мокра заметіль, у дороги – закоцюблий труп головлевского владики Иудушки, “останнього представника виморочного роду”. Порфирій Головлев, прозваний у сім’ї ще з дитинства Иудушкой, – головний герой романа. Риси безсердечної корисливості розвилися в ньому до граничного виражения.
Його моральне одеревіння було так велике, що він без найменшого содрогания прирікав на загибель по черзі кожного зі своїх синів – Володимира, Петра й позашлюбного сина Володьку. У катеГореї людей-хижаків Иудушка представляє найбільш огидний різновид, будучи хижаком-лицеміром. Його вожділения й “кровопийственние” махінації завжди глибоко заховані, замасковані солоденьким марнослів’ям і вираженням зовнішньої відданості й шанобливості до тих, кого він намітив у якості своєї очередной жертви Це повне уособлення незначності тримає в страху навколишніх, панує над ними, перемагає їх і несет їм загибель. Незначність здобуває значення страшної, гнітючої сили й происходить це тому, що воно опирається на крепостническую мораль, на закон і релігію.
Попирание Иудушкой всіх норм людяности несло йому відплата, неминуче вело до все більшого руйнування особистості. У своїй деградації він пройшов три стадії морального розпаду: запій празднословия, запій марнодумства й п’яний запій, що завершив ганебне існування “кровопивца”. Образ Иудушки Головлева – символ соціального й морального розпаду дворянства.
Новела А. П. Чехова “Ионич” продолжает і поглиблює тему внутрішнього перепикдения, опошлення інтелігента в обивательской середовищу, що засмоктує, що губить людини. Чехів доводить, що розумна, освічена людина може опошлитися, морально згаснути не тільки якщо в його житті немає справи, праці, мети, але й у тому випадку, якщо ця праця, справа спрямовані до досягнення низинної мети – особистого збагачення. Чехів показує, як атмосфера російського життя заглушає все вдача ственно-гарне й здорове в людині. Обстановка, що із самого початку окружает доктори Старцева в місті С., мало сприятлива для розвитку молодого человека.
Лихо й одночасно вина Старцева, майбутнього Ионича, полягала в тім, що він перестав внутрішньо сопротивляться, виявився занадто сприйнятливим і податливим до навколишньої вульгарності Разом зі збіднінням душі Старцева исчезают усякі зв’язки із красою, музикою, природою. Улюбленим його заняттям становится перераховування грошей по вечорах. Він байдужий до всім навколишньої й до самого себе.
Наприкінці новели перед нами теперішній користолюбець, якого “жадібність здолала”. Перед нами лікар, що втратив свою головну якість – людинолюбство. В остаточному підсумку життя обертається нещадною стороною й для самого Ионича.
Так, він багатий, у нього “є маєток і два будинки в місті”, але він самотній, “живется йому нудно, нічого його не інтересует”. І саме головне – він втрачає пам’ять про минуле, забуває свою любов, котораю “була його єдиною радістю й, імовірно, останньої”. Ионич відрікся від своєї справи й своєї любові, втратив внутреннюю культуру, інтелігентність Перед нами нещадно суворе оповідання про людину, що перестав сопротивляться навколишньому середовищу й перестав бути особистістю. Так протягом історії росіянці літіратури XIX століття кращими письменниками критического реалізму, чия творчість стала класикою, гостро й нещадно разоблачалось суспільство, що породжує чичкових, иудушек і ионичей, зображувалося положение класу, що отжили своє століття, і разом з тим – підступна зброя, до якого прибігають взагалі паразитичні шари прощества в боротьбі за збереження своїх прерогатив, за зміцнення свого похитнувшишегося положення вобществе.
Схожі твори:
- Аналіз епізоду “Чичиков у Ноздрева”(по поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) Висміюючи пагубний вплив кріпака ладу не тільки на селян, але й на самих кріпосників, Н. В. Гоголь у поемі ” Мертві душі ” створює целую галерею образів поміщиків, де кожна особа виступає як яскравий індивідуальний характер, і в той же час є типовим. В образі Ноздрева Гоголь показує людину, геть-чисто...
- Чичиков на балі в губернатора. (Аналіз епізоду з першого розділу поеми Н. В. Гоголя “Мертві душі”) Чичиков на балі в губернатора. (Аналіз епізоду з першого розділу поеми Н. В. Гоголя ” Мертві душі “). Великий російський письменник Микола Васильович Гоголь у поемі “Мертві душі” показав страшну російську дійсність, образно говорячи, відбив “пекло” сучасної йому дійсності, образно говорячи, відбив “пекло” сучасної йому життя. Поема – широка картина...
- Аналіз епізоду “Чичиков у Коробочки” АНАЛІЗ ЕПІЗОДУ “ЧИЧИКОВ У КОРОБОЧКИ” “Ну, баба, здається, крепколобая'” ^ подумав Чичиков, Н. В. Гоголь Поема Миколи Васильовича Гоголя ” Мертві душі ” геніально відбила час і обличчя поміщицько-кріпосницької Росії 30-х років XIX століття. Це був період, коли кріпосництво терпіло крах, назріла криза системи, але поміщики запекло чіплялися за свої...
- Чичиков – історія життя у всіх деталях М. В. Гоголь належить до числа найбільших діячів російської класичної літератури. Вершиною творчості письменника є поема “Мертві душі” один з видатних добутків світової літератури, по визначенню Бєлінського, “утвір, вихоплений зі схованки народного життя”. У поемі знайшли своє вираження всі основні особливості таланта автора Чичиков центральний герой поеми, довкола нього відбуваються...
- Чичиков – “лицар копійки” “Дуже сумнівно, щоб вибраний нами герой сподобався читачам… Ні, пора, нарешті, припрягти й негідника. Отже, припряжемо негідника”. Так характеризував Гоголь свого героя. Так повно, чи дійсно Чичиков негідник? Що поганого в тім, що людина все життя хотів розбагатіти? Але ні, не помиляється мудрий знавець людських сердець, великий сатирик. Не чесним...
- Чичиков – ділок-набувач Гоголівський Чичиков – образ необикновенний, наповнений якийсь понадмагічною силою. Відношення Гоголя до Чичикову – це відношення письменника до Росії того часу. Питання, куди йде Росія, – центральний у поемі. Протягом майже всього першого тому Чичиков невловимий як для поліції, так і для людей, з якими йому доводилося зіштовхуватися. Із самого...
- Чичиков – геніальне пророцтво Гоголя Куди ж мчиш ти? Дай відповідь! Не дає відповіді… М. Гоголь Перший том “Мертвих душ” закінчується знаменитим відступом про Русь-Трійку, що “мчить вся натхненна Богом”. А між іншим, у цій трійці сидить Павло Іванович Чичиков, особистість до неможливого звичайна. Він не старий і не молодий, не товстий і не тонкий,...
- ЧИЧИКОВ У ПОЕМІ ЧИЧИКОВ У ПОЕМІ. План:Чичиков центральний образ у поемі, даний у розвитку.1. Риси характеру.2. Приобретательство й заповзятливість.3. Пристосовність до життя.4. Спритність і шахрайство.5. Обережність і ощадливість.6. Уміння звертатися й спілкуватися з людьми.7. Наполегливість у досягненні мети. Майстерність Гоголя в зображенні Чичикова.1. Чичиков у поемі як жива людина (його портрет і манери).2....
- Аналіз епізоду “Чичиков у Ноздрева” АНАЛІЗ ЕПІЗОДУ “ЧИЧИКОВ У НОЗДРЕВА” Микола Васильович Гоголь – прекрасний сатирик, побачивши ший сам і показавший широкої читацької аудиторії щ бельность кріпосницького ладу, його пагубний вплив на душі поміщиків і селян. Народ, пригноблений непосильною роботою й убогістю, втрачає інтерес до безпросвітного життя, перероджуючись у робочу худобу Неробство ж поміщиків робить...
- Аналіз епізоду “Чичиков у Собакевича” АНАЛІЗ ЕПІЗОДУ “ЧИЧИКОВ У СОБАКЕВИЧА” Кулак! Кулак! Так ще й бестія в додачі Н. В. Гоголь Поема ” Мертві душі ” виявила миру теперішню галерею незабутніх російських характерів. Микола Васильович Гоголь постарався дати об’єктивну оцінку кріпосницької Русі, її лихам і сумам Автор одним з перших російських письменників зрозумів разючу силу...
- “…Покупець живої людської совісті, Чичиков, – справжній чорт, справжній провокатор життя” (А. Білий) У поемі Гоголь типізує образи росіян по-мещиков, чиновників і селян. Єдина людина, явно ви-деляющийся із загальної картини російського життя, це головний герой поеми, Чичиков. Подібно, Онєгіну й Пе-Чорину, він не схожий на юрбу, але не винятковістю натури й не прагненням перетворити мир, а своєю активністю, деятельнос-тью й заповзятливістю. Що ж...
- Головний герой поеми “Мертві душі” Павло Іванович Чичиков Головним героєм поеми “Мертві душі” є Павло Іванович Чичиков – явище нове у літературі як суспільно-психологічний тип і, можливо, не до кінця розкритий автором у загадковості художньофілософського, власне містичного осмислення. Сама портретна характеристика цього антигероя не визначає його як індивідуальність (згадаймо влучне Лєрмонтовське щодо героя нових часів Печоріна: “Глаза не...
- Исполнил ли Чичиков заветы отца? (по поэме Н. В. Гоголя “Мертвые души”) Вступая в самостоятельную жизнь, Павел Иванович Чичиков, тогда еще мальчишка, получил от отца “умное наставление”: учиться, а не повесничать; больше всего угождать начальникам; водиться с товарищами, которые побогаче; не угощать никого, а вести себя гак, чтобы тебя угощали; а главное – беречь и копить копейку: “Все сделаешь и все прошибешь...
- Моральне збідніння особистості у творчості А. П. Чехова (На прикладі оповідань “Ионич” і “Агрус”) 1. Болото вульгарності. 2. Побутова рутина. 3. Божевільна ідея. Усяка потреба вщухає, а всякий порок збільшується від задоволення А. Ф. Амьель У своїй творчості А. П. Чехов піднімає чимало проблем И кожної з них він приділяє особливу увагу, дозволяючи нам не з авторських ремарок і пояснень, а із самого тексту...
- Чорний чернець, “Ионич”, Людина у футлярі Ми вибрали оповідання “Чорний чернець”, “Ионич”, “Людина у футлярі”. Чехів завершує програму 10 класу, і, напевно, це дуже вірно. 11 клас починається Срібним століттям, хлопці із чітких, зрозумілих, що розставляють усе по місцях, що пояснюють, що пророкують класицизму й реалізму поринають в атмосферу символізму, акмеизма, імажинізму, декадансу, екзистенціалізму й інших...
- Деградація Дмитра Старцева “Ионич” У російській літературі досить часто письменники торкалися таких тем, які були актуальні для будь-якої епохи. Такі проблеми, порушені класиками, як поняття про добро й зло, пошуки сенсу життя, вплив навколишнього середовища на особистість людини й інші, завжди стояли в центрі уваги російської літератури. Чехів найбільше яскраво показав процес зміни людської...
- Викриття “вульгарності вульгарної людини” “Ионич” Одна з головних тем творчості Чехова – викриття “вульгарності вульгарної людини”, особливо в побуті й настроях інтелігенції. Тема “Ионича” – зображення мертвотної сили обивательщини й вульгарності. Чехів розглядає історію утвореного, ділового лікаря Дмитра Ионича Старцева, що перетворилося в провінційній глухомані у відлюдна й черствого егоїста. Дія оповідання розвивається на тлі...
- Людина й середовище в оповіданні А. П. Чехова “Ионич” Тема життя “середнього”, типового міського оби вателя-міщанина займає одне із центральних місць в оповіданнях Антона Павловича Чехова. Спосіб життя многих сучасників автор описує з іронією, але в той же час і з певною нотою сумуй – адже так, на думку автора, живе майже вся величезна країна, а не окремі її...
- А. П. Чехов – викривач міщанства й вульгарності (На прикладі оповідання “Ионич”) 1. Сімейство Туркиних. 2. Образ земського лікаря, що недавно приїхав у місто С. 3. Втрачена любов 4. Роздратування доктора Старцева від обивателів і поступове перетворення його в один з них. Старців згадав про папірці, які він по вечорах виймав з кишень із таким задоволенням, і вогник у душі згас. А....
- Чичиков у гостях у Ноздрьова та Плюшкіна У гостях? Скажімо, не зовсім точно. По-перше, Чичикова ніхто не запрошував до себе, а по-друге, це була цілком ділова поїздка. Мета її – придбання фіктивних кріпаків, причому будь-що, але не за будь-яку ціну, а якнайдешевше. У реальності здійснення цієї фантастичної ідеї Чичиков уже переконався, успішно відвідавши чарівного Манилова, що навіть...