Чацький – герой комедії А. С. Грибоєдова “Лихо з розуму”
Чацький – герой комедії А. С. Грибоєдова “Лихо з розуму” (1824; в першій редакції написання прізвища – чадський). Ймовірні прототипи образу – П. Я. Чаадаєв (1796-1856) і В. К. Кюхельбекер (1797-1846). Характер дій героя, його висловлювання та взаємини з іншими особами комедії дають великий матеріал для розкриття теми, заявленої в назві. Олександр Андрійович Ч. – один з перших романтичних героїв російської драматургії, і як романтичний герой він, з одного боку, категорично не сприймає відсталу середу, знайому йому з дитинства, ті ідеї, які народжує
Саме сюжетний розвиток доводить, що Ч. – романтичний герой: тема мандрівок відкриває його поява в будинку Фамусова, де чекає на нього “загадка” кохання
З появою Ч. у замкнуту атмосферу московського особняка Фамусова вривається протяг, що супроводжував героя в довгому шляху в поштовій кареті. Грибоєдовська Москва оточена широкими засніженими просторами: звідти з’явився Ч. Мотив стрімкого шляху розвивається вже в перших словах Ч., вимовних на сцені: “Я сорок п’ять годин, очей миттю НЕ прищуривши, / / Верст більше семисот пронісся. Вітер, буря; / / І розгубився весь “Образ Ч. символізує величезні простори, з яких він з’явився. Інша підстава московського життя – “день у день, нині, як учора”. Послідовно відзначаються в календарі Фамусова вівторки, четверги, суботи та пов’язані з ними обов’язки змінюють один одного в урочистому ритмі етапів, покладених кожному живе щодо “московського” стилю. Ч. різко відрізняється від навколишніх персонажів. Про це можна судити по тому, як він веде себе в найбільш конфліктних ситуаціях. У своїх реакціях на події Ч. трохи запізнюється, він ніби не встигає за розвитком зовнішньої дії. Це відбувається тому, що герой одержимий любов’ю до Софії і взагалі відділений від того, що відбувається поруч з ним. Фатальний нерозуміння сенсу подій, які так тісно пов’язані саме з його життям, незручність численних спроб зв’язатися з “фамусовским” світом через Софію, її вороже небажання зрозуміти його народжують нервове “безумство”, “нетверезість мови” (Гончаров), яка настільки помітна в останніх сценах п’єси. Герой Грибоєдова проходить болісний шлях від незнання до трагічного пізнанню істини. Життєву філософію Софії Ч. раптом зрозумів до тонкощів, до дрібниць: “Ви помиріться з ним по Розмірковуючи-ньі зрілому” У фінальній сцені п’єси Ч. “вибирає себе”, він виключає для себе будь-яку можливість зіграти інші ролі, крім своєї власної. Ніякого компромісу не відбувається. Звідси й рішення: “бігу, не озирнусь, піду шукати по світу”.
Герой Грибоєдова їде, несучи з собою репутацію божевільного, продовжуючи свій шлях, перерваний на початку сюжету. Сценічна доля “Лиха з розуму” склалася так, що в друк, а потім і на сцену п’єса потрапила в спотвореному вигляді. Тому сучасникам важко було зрозуміти авторський задум образу Ч. Вони його віднесли до амплуа резонера, що ніяк не відповідає складності сценічного характеру, створеного Грибоєдовим. Перші виконавці ролі Ч. (в Петербурзі і в Москві), великі, неабиякі актори – І. І. Сосницький, який зіграв Ч. з сценах з “Лиха з розуму”, В. А. Каратигіна, П. С. Моча-лов, виконували вже всю п’єсу, – були поставлені в невигідні умови. Вдавалися частини, але не складалося ціле. Повний текст п’єси був дозволений цензурою в 1863 році. В умовах іншої епохи, іншого художнього стилю образ Ч. був скоректований соціально і психологічно, став ближче до образів Островського. Великі актори середини дев’ятнадцятого століття І. В. Самарін, С. В. Шумський, А. П. Ленський виконували Ч. більш глибоко, художньо цільно, гостро драматично. Але ціла розсип романтичних барв і відтінків, дана автором образу Ч., зникла. Надалі “Лихо з розуму”, залишаючись репертуарної п’єсою, обростає трафаретами сценічного виконання. У 1928 році незвичайний спектакль В. Е. Мейєрхольда “Горе розуму” наново відкрив велике коло проблем, пов’язаних з поетикою комедії Грибоєдова і представив нову концепцію героя. Е. П. Гарін в ролі Ч. поєднував у собі ліричний і характерне. Дивилися виставу порівнювали його з самим Грибоєдовим, то з Олександром Одоєвським, то з Чаадаєв, то з молодими мрійливими героями новел Гофмана.
У виставі Г. А. Товстоногова “Лихо з розуму” (1962) роль Ч. виконував С. Ю. Юрський. Основна емоція образу – щира, що заповнює все героя, знову спалахнула в момент зустрічі любов до Софії; основна властивість характеру – вільне дихання, повна внутрішня безпосередність у відчутті життя, не пом’якшена ніякими додатковими міркуваннями життєвого розрахунку. Ч. у виставі Товстоногова оточували не карикатурні монстри, а розумні і сильні антагоністи. Боротьба з ними віднімала всі сили героя, ставала небезпечною для життя. “Безумство” Москви мало в трактуванні режисера фантасмагоричний характер. Лірика і іронія, патетика і сарказм своєрідно поєднані Грибоєдовим в один поетичний стиль “комедії у віршах”, яка потребує відповідної сценічної форми, більш складної і витонченої, ніж жанр соціально-побутової комедії. Ч. як образ – частина цього стилю, заломлення відомої думки Грибоєдова, що п’єса подібна “чудовій вірша”.
Схожі твори:
- Герой комедії О. С. Грибоєдова “Лихо з розуму” Прізвище Павла Опанасовича Фамусова виробляють від лат. fama – чутка, слух, громадську думку. У фамусовском будинку відбувається дія комедії, і сам цей будинок набуває в сюжеті важливе значення. Події починаються рано, коли “день трохи брежжітся”, і закінчуються, коли “остання лампа гасне”. З того самого моменту, як бій недоречно заведених годин...
- Консультація: Про план для твори з комедії Грибоєдова “Лихо з розуму” Ви почали читати художній твір (комедію А. С. Грибоєдова “Лихо з розуму”) і відразу ж численні, поки ще незнайомі персонажі обступають вас. Цей світ відомий нам лише за книгами, розповідями старих людей, кінофільмів. Як ближче познайомитися з героями художнього твору? Як зрозуміти і оцінити їхні думки, почуття, вчинки? Як не...
- Фігура Молчаліна в комедії Грибоєдова “Лихо від Розуму” В системі персонажів п’єси О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” важливе місце посідають жіночі образи. Центральним є образ Софії, дочки Фамусова, московського пана, керуючого в казенному місці. Її образ важко визначити однозначно. Пушкін в своїй критичній статті зауважив: “Софія написана неясно”. Французькі книжки, на які нарікає Фамусов (“Ей сну немає...
- ОБРАЗ СОФІЇ В КОМЕДІЇ А. С. ГРИБОЄДОВА “ГОРІ ВІД РОЗУМУ” ОБРАЗ СОФІЇ В КОМЕДІЇ А. С. ГРИБОЄДОВА “ГОРІ ВІД РОЗУМУ”. ” Грибоєдов належить до самих могутніх проявів російського духу,” сказав у свій час Бєлінський. Трагічно загиблий тридцяти чотирьох років від роду, Грибоєдов не створив, безсумнівно всього, що міг би зробити по своїх творчих чинностях. Йому не призначено було здійснити численні...
- Герой і антигерой комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – видатний добуток росіянці літіратури XIX століття. На жаль, нам не звестно, коли точно почалася робота над комедією. Дослідники називають і 1816, і 1813, і 1821 роки. Документально відомо лише час, коли робота над добутком була закінчена: це 1824 рік Але точне датування...
- Чацький – образ “нової людини” (за комедією О. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” зіграла визначну роль у справі суспільно-політичного і морального виховання декількох поколінь російських людей. Вона озброїла їх на боротьбу з насильством і сваволею, підлістю і неуцтвом в ім’я свободи і розуму, в ім’я торжества передових ідей і справжньої культури. Ми, як і наші батьки...
- Чацький – образ “нової людини” (за комедією О. Грибоєдова “Горе від розуму” – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Чацький – образ “нової людини” (за комедією О. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” зіграла визначну роль у справі суспільно-політичного і морального виховання декількох поколінь російських людей. Вона озброїла їх на боротьбу з насильством і сваволею, підлістю і неуцтвом в ім’я свободи і розуму, в...
- СВОЄРІДНІСТЬ ЖАНРУ КОМЕДІЇ ГРИБОЄДОВА “ГОРІ ВІД РОЗУМУ” “Драматичного письменника повинне судити за законами, їм самим над собою визнаним.” (А. С. Пушкін ) Границі жанру повинні визначатися завданням або метою, що у своєму добутку ставив перед собою автор. Відзначаючи жанрову своєрідність комедії Грибоєдова, критики підходили до важливому питанню чи є особливості її (комедії) результатом недостатньої майстерності Грибоєдова-Драматурга (непродуманості...
- Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи. “Горі від розуму” соціально-політична комедія. Грибоєдов дав у ній правдиву картину російського життя після Вітчизняної війни 1812 року. У комедії поставлені злободенні суспільні питання того часу: про державну службу, кріпосний праві, освіті, вихованні, про рабське наслідування дворян всьому іноземному...
- Проблема розуму в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Проблема розуму й божевілля була актуальна за всіх часів. Розумні, передові люди свого часу часто залишалися незрозумілими сучасниками й оголошувалися божевільними. Так суспільство реагувало на ідеї, шедшие врозріз із загальноприйнятими, ідеї, які проповідували передові люди свого часу. Не випадково й Грибоєдов у своєму добутку торкається цієї проблеми. Його комедія “Горі...
- Чацький і Молчалін (за комедією О. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) У комедії “Горе від розуму” О. С. Грибоєдов зобразив картину побуту і звичаїв дворянської Москви періоду 1815- 1825 років. Не можна не помітити контраст в характерах, переконаннях, поглядах на життя героїв комедії. Чацький і Молчалін знаходяться по різні боки бар’єра моральних цінностей, і кожний з них символізує образ частини дворянства...
- Традиції й новаторство в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Геніальний драматург, талантливий поет і видатний дипломат Олександр Сергійович Грибоєдов своїй комедією “Горе від розуму” поклав початок російської реалістичної драматургии. У Московському университеті Грибоєдов зближається з будущимі декабристами, жагуче захоплюєся театром і літературою. Разом з іншими передовими студентами він вивчив твори Радищева, Новикова, Фонвізіна. Шекспіра Грибоєдов знав напам’ять, але критически...
- Основні мотиви комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Мотив – це елемент сюжету, що неодноразово повторюється в оповіданні. Розвиток, взаємодія “характерів, мелодій, мотивів” і становить сюжет художнього твору. Спробуємо розглянути основні мотиви в комедії Грибоєдова “Горе від розуму”. Як зауважує Б. Голлер, вступний мотив п’єси – це занепокоєння. Турбується Ліза, турбується Фамусов, почувши дзвоніння й заставши свого секретаря...
- Своєрідність конфлікту в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” з’явилася новаторським добутком у російській літературі першої чверті XIX століття. У класичній комедії герої ділилися на позитивна й негативних, кількість тих і інших було приблизно однаковим. Позитивні герої звеличувалися й у результаті перемагали, негативні висміювалися й наприкінці, відповідно, виявлялися поваленими. У Грибоєдова ми...
- “Горе від розуму” А. С. Грибоєдова. Основні проблеми. Мова комедії 1. Творчий шлях письменника, 2. “Горе від розуму”: історія виникнення й основний зміст. 3. Яскрава, образна мова комедії. 4. Вневременность комедії На жаль! Молчалини блаженствують на світі! А. С. Грибоєдов А. З. Грибоєдов, дипломат, талановитий поет, композитор, увійшов в історію російської літератури як автор єдиної, блискучої комедії “Горе від розуму”....
- Аналіз комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Аналіз добутку 1. У п’єсі Грибоєдова дивно точно і яскраво виражена трагічність положення розумної людини у світі лицемірства й чинопоклонства. Чацкий не приймає порядків чиновницької Москви, де одержання підвищення по службі залежить від знайомств і вміння догоджати тим, хто при владі, а не талантів і вмінь людини. Три роки наш...
- “Хто розгадає вас!” (загадка Софії в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) У численних критичних статтях і замітках із приводу комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”, написаних і виданих протягом останніх ста сімдесятьох восьми років, єдина думка простежується найбільше чітко і ясно: добуток це вкрай неоднозначно. Незважаючи на гадану в першому наближенні визначеність поставленої проблеми взаємин “людини нової формації” із прогнилим...
- “А судді хто?!” (Чацкий очами Фамусова, Софії й інших героїв комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) Це риторичне питання, озвучений головним героєм комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Олександром Андрійовичем Чацким, давно вже покинув межі літературного твору й по нинішній день існує самостійно. Цим питанням задається кожний без винятку, тому що сутність людського буття укладена в єдності й боротьбі протилежних поглядів і думок. Ще великий...
- Сюжет і композиція комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С У своїй комедії Грибоєдов відбив чудовий час у російської історії – епоху декабристів, епоху дворянських революціонерів, які, незважаючи на свою нечисленність, не побоялися виступити проти самодержавства й несправедливості кріпосного права. Суспільно-політична боротьба прогресивно настроєних молодих дворян проти дворян-охранителей старих порядків становить тему п’єси. Ідея добутку (хто ж переміг у цій...
- Роль третьої дії в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” була першим реалістичним добутком у російській літературі. Їй було призначене довге життя, тому що автор підняв у ній проблеми, що хвилювали людей незалежно від епохи, у яку вони жили. Так, проблема розуму й божевілля, суспільні проблеми, боротьба “століття нинішнього” з “століттям минулої” існують...