Чацький – герой комедії А. С. Грибоєдова “Лихо з розуму”

Чацький – герой комедії А. С. Грибоєдова “Лихо з розуму” (1824; в першій редакції написання прізвища – чадський). Ймовірні прототипи образу – П. Я. Чаадаєв (1796-1856) і В. К. Кюхельбекер (1797-1846). Характер дій героя, його висловлювання та взаємини з іншими особами комедії дають великий матеріал для розкриття теми, заявленої в назві. Олександр Андрійович Ч. – один з перших романтичних героїв російської драматургії, і як романтичний герой він, з одного боку, категорично не сприймає відсталу середу, знайому йому з дитинства, ті ідеї, які народжує

і пропагує це середовище, з іншого – глибоко й емоційно “проживає” обставини, пов’язані з його любов’ю до Софії. Відносини Ч. із середовищем могли бути підказані Грибоєдова комедією “Мізантроп” Мольєра і її героєм Альцеста, але лірична стихія виявлена в образі такого “надлишково”, що ця особливість дозволяє порушити звичні для літературознавчих схем підходи і відокремити цього персонажа від класицистичної традиції.

Саме сюжетний розвиток доводить, що Ч. – романтичний герой: тема мандрівок відкриває його поява в будинку Фамусова, де чекає на нього “загадка” кохання

Софії, розгадати яку він зможе лише у фіналі п’єси, коли випадкові обставини дозволять йому побачити і зрозуміти суть того, що відбувається. Активність Ч. стосується переважно сфери “ідей” і майже не поширюється на конкретне рух фабули. Набагато більш активні у досягненні бажаних для них результатів Софія і тюрмі “- антагоністи Ч. Чарівність героя Грибоєдова складається з тих нових особистісних властивостей, які відкривають для літератури романтики: сила характеру героя визначається не його владою над обставинами, а внутрішнім життям, якій властива” дивність “, несхожість з загальноприйнятою нормою.

З появою Ч. у замкнуту атмосферу московського особняка Фамусова вривається протяг, що супроводжував героя в довгому шляху в поштовій кареті. Грибоєдовська Москва оточена широкими засніженими просторами: звідти з’явився Ч. Мотив стрімкого шляху розвивається вже в перших словах Ч., вимовних на сцені: “Я сорок п’ять годин, очей миттю НЕ прищуривши, / / Верст більше семисот пронісся. Вітер, буря; / / І розгубився весь “Образ Ч. символізує величезні простори, з яких він з’явився. Інша підстава московського життя – “день у день, нині, як учора”. Послідовно відзначаються в календарі Фамусова вівторки, четверги, суботи та пов’язані з ними обов’язки змінюють один одного в урочистому ритмі етапів, покладених кожному живе щодо “московського” стилю. Ч. різко відрізняється від навколишніх персонажів. Про це можна судити по тому, як він веде себе в найбільш конфліктних ситуаціях. У своїх реакціях на події Ч. трохи запізнюється, він ніби не встигає за розвитком зовнішньої дії. Це відбувається тому, що герой одержимий любов’ю до Софії і взагалі відділений від того, що відбувається поруч з ним. Фатальний нерозуміння сенсу подій, які так тісно пов’язані саме з його життям, незручність численних спроб зв’язатися з “фамусовским” світом через Софію, її вороже небажання зрозуміти його народжують нервове “безумство”, “нетверезість мови” (Гончаров), яка настільки помітна в останніх сценах п’єси. Герой Грибоєдова проходить болісний шлях від незнання до трагічного пізнанню істини. Життєву філософію Софії Ч. раптом зрозумів до тонкощів, до дрібниць: “Ви помиріться з ним по Розмірковуючи-ньі зрілому” У фінальній сцені п’єси Ч. “вибирає себе”, він виключає для себе будь-яку можливість зіграти інші ролі, крім своєї власної. Ніякого компромісу не відбувається. Звідси й рішення: “бігу, не озирнусь, піду шукати по світу”.

Герой Грибоєдова їде, несучи з собою репутацію божевільного, продовжуючи свій шлях, перерваний на початку сюжету. Сценічна доля “Лиха з розуму” склалася так, що в друк, а потім і на сцену п’єса потрапила в спотвореному вигляді. Тому сучасникам важко було зрозуміти авторський задум образу Ч. Вони його віднесли до амплуа резонера, що ніяк не відповідає складності сценічного характеру, створеного Грибоєдовим. Перші виконавці ролі Ч. (в Петербурзі і в Москві), великі, неабиякі актори – І. І. Сосницький, який зіграв Ч. з сценах з “Лиха з розуму”, В. А. Каратигіна, П. С. Моча-лов, виконували вже всю п’єсу, – були поставлені в невигідні умови. Вдавалися частини, але не складалося ціле. Повний текст п’єси був дозволений цензурою в 1863 році. В умовах іншої епохи, іншого художнього стилю образ Ч. був скоректований соціально і психологічно, став ближче до образів Островського. Великі актори середини дев’ятнадцятого століття І. В. Самарін, С. В. Шумський, А. П. Ленський виконували Ч. більш глибоко, художньо цільно, гостро драматично. Але ціла розсип романтичних барв і відтінків, дана автором образу Ч., зникла. Надалі “Лихо з розуму”, залишаючись репертуарної п’єсою, обростає трафаретами сценічного виконання. У 1928 році незвичайний спектакль В. Е. Мейєрхольда “Горе розуму” наново відкрив велике коло проблем, пов’язаних з поетикою комедії Грибоєдова і представив нову концепцію героя. Е. П. Гарін в ролі Ч. поєднував у собі ліричний і характерне. Дивилися виставу порівнювали його з самим Грибоєдовим, то з Олександром Одоєвським, то з Чаадаєв, то з молодими мрійливими героями новел Гофмана.

У виставі Г. А. Товстоногова “Лихо з розуму” (1962) роль Ч. виконував С. Ю. Юрський. Основна емоція образу – щира, що заповнює все героя, знову спалахнула в момент зустрічі любов до Софії; основна властивість характеру – вільне дихання, повна внутрішня безпосередність у відчутті життя, не пом’якшена ніякими додатковими міркуваннями життєвого розрахунку. Ч. у виставі Товстоногова оточували не карикатурні монстри, а розумні і сильні антагоністи. Боротьба з ними віднімала всі сили героя, ставала небезпечною для життя. “Безумство” Москви мало в трактуванні режисера фантасмагоричний характер. Лірика і іронія, патетика і сарказм своєрідно поєднані Грибоєдовим в один поетичний стиль “комедії у віршах”, яка потребує відповідної сценічної форми, більш складної і витонченої, ніж жанр соціально-побутової комедії. Ч. як образ – частина цього стилю, заломлення відомої думки Грибоєдова, що п’єса подібна “чудовій вірша”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Чацький – герой комедії А. С. Грибоєдова “Лихо з розуму”