“Батько українського театру” (історична драматургія Старицького)
“Батьком українського театру” назвав Михайла Петровича Старицького Іван Франко, відзначивши його видатну роль у становленні й розвитку вітчизняної драматургії, В українському театрі М. Старицький був і драматургом, і автором, і режисером, і організатором театральних труп.
Його перу належать п’єси, в основу яких покладено гострі соціальні конфлікти, характерні для пореформеної України: “Не судилось”, “Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці”, “У темряві”, “Розбите серце”, “Талан”.
Ще на початку літературної
“Богдан Хмельницький” – одна з кращих п’єс української класичної драматургії; вона була написана на основі глибокого вивчення історичних та фольклорних матеріалів з використанням народних
В ній, поряд із соціальними, подані виразні особисті мотиви: драма Ганни, яка таємно й безнадійно закохана в Богдана; особиста драма Богуна, що так само безнадійно кохає Ганну; облудлива й честолюбна Єлена, яка заграє то з Тимком, то з Чаплинським. Головні герої й інші персонажі – носії патріотичної ідеї визвольної боротьби – наділені рисами не тільки визначних, а й водночас звичайних реальних людей. За всієї складності і суперечливості постаті гетьмана Богдана Хмельницького як державного діяча, що став на чолі українського народу в один і найтяжчих періодів його героїчної історії, він змальований Старицьким правдиво, з любов’ю і щирою симпатією.
До творів, побудованих на фольклорному матеріалі, належить і драма Старицького “Маруся Богуславка” (1897), в якій автор змалював правдиві картини з історії українського народу, пов’язані з його боротьбою проти турецьких загарбників. Та головна увага автора – на образі Марусі Богуславки. Ми пересвідчуємося, що душа її належить Україні – жінка без вагань звільняє з рабства козаків і сама хоче повернутися в Україну. Розриваючись між материнськими почуттями і тугою за рідною землею, вона помирає на руках у матері та Сахрона.
Драма “Оборона Буші” (1899) представляє нам один з трагічних моментів боротьби українського народу проти польсько-шляхетських загарбників уже після Переяславської ради. П’єса наснажена могутнім пафосом справжнього народного патріотизму, любові до своєї вітчизни: усі знають, що йдуть на вірну загибель, але ніхто не вагається, бо треба допомогти з’єднатися силам Хмельницького і Богуна.
Звертаючись до складних і драматичних періодів історії українського народу, змальовуючи героїв своїх історичних творів сповненими сили і душевної краси, Старицький виявив віру в краще майбутнє України.
Схожі твори:
- “Батько українського театру” (історична драматургія Михайла Старицького) “Батьком українського театру” назвав Михайла Петровича Старицького Іван Франко, відзначивши його видатну роль у становленні й розвитку вітчизняної драматургії. В історію літератури він увійшов як поет, прозаїк, видавець, перекладач творів російських та західноєвропейських класиків, але найяскравіше його талант проявився в українському театрі, де М. Старицький виступав і драматургом, і автором,...
- Історична драматургія Михайла Старицького “Батьком українського театру” назвав Михайла Петровича Старицького Іван Франко, відзначивши його видатну роль у становленні й розвитку вітчизняної драматургії. В історію літератури він увійшов як поет, прозаїк, видавець, перекладач добутків російських і західноєвропейських класиків, але ярчайший його талант виявився в українському театрі, де М. Старицький виступав і драматургом, і автором,...
- Драматургія В. Винниченка та її роль у становленні українського модерного театру Винниченко займає вийняткове місце в історії української драматургії, українського модерного театру. Його твори значною мірою сприяли модернізації тогочасного українського театру, виведенню його на європейський рівень. Драми Володимира Винниченка відіграли важливу роль у культурному відродженні українського народу. Своєю формою і своїм змістом вони витворювали своєрідну національну новаторську драматургію в дусі новітніх...
- Творчість корифеїв українського театру. Іван Карпенко-Карий І. Подвиг корифеїв. (Праця над створенням національного українського театру розпочалася фактично тоді, коли було заборонене все українське – заборонений український театр, література. Корифеї провели масштабну роботу з відбору акторів, матеріалу для репертуару, їм доводилося увесь час боротися за право на існування.) 1. Соціальні та економічні умови існування театру. (По-перше, театру...
- І. Карпенко-Карий – “один з батьків новочасного українського театру” Розвиток театрального мистецтва в другій половині XIX століття створив усі умови для утворення, незважаючи на заборони царського уряду, українського “театру корифеїв”, а згодом першого професійного українського театру. Самовідданою людиною, яка все життя боролася за професіоналізм українського театрального мистецтва, був І. Карпенко-Карий – драматург, сценарист, режисер і актор. Новий український театр...
- “Мартин Боруля” – приклад багатогранної творчості корифея українського театру Першим поштовхом до появи професійного українського театру були п’єси Котляревського – “Наталка Полтавка”, “Москаль-чарівник” тощо. Котляревський свого часу навіть був директором Полтавського театру, якщо не помиляюся. Потім з’явилися твори Квітки-Основ’яненка, шевченківський “Назар Сто – доля”, а потім – Емський указ і Валуєвський циркуляр. 1 вистави українською мовою було заборонено, та...
- Антимілітаристське спрямування повісті Старицького “Оборона Буші” Патріотизм як провідна ідея наявний у багатьох художніх творах. У повісті Михайла Старицького “Оборона Буші” розповідається про справжніх героїв, здатних на самопожертву. Сюжет твору будується на основі реальних подій часів національно-визвольної війни, коли Україна була змушена захищатися від агресії Польщі. В невеличкому подільському містечку Буші мешканці тримали оборону від польського...
- Мистецький доробок М. Старицького Проза. У мистецькому доробку М. Старицького важливе місце посідає художня проза, у якій домінує козацька історична тематика. Національно-визвольна Війна українського народу 1648-1654 рр. стала об’єктом змалювання в трилогії ” Богдан Хмельницький “, написаній у середині 1890-х років. Твір пройнятий глибокою вірою в історичну перспективу державності України. Читачі бачать Хмельницького в...
- Мета життя М. Старицького – “душею і думкою послужить рідному народові” І. КАРПЕНКО-КАРИЙ, М. СТАРИЦЬКИЙ УКРАЇНСЬКА ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР 70-90-Х РОКІВ XIX СТОЛІТТЯ І. КАРПЕНКО-КАРИЙ, М. СТАРИЦЬКИЙ Мета життя М. Старицького – “душею і думкою послужить рідному народові” Свій шлях він обрав свідомо. М. Старицький – представник того покоління української інтелігенції, яке надихало мужнє слово Т. Шевченка: Від Кобзаря вони перейняли любов до Батьківщини і...
- Ім’я І. Карпенка-Карого стоїть у першім ряду корифеїв українського дореволюційного театру Активний громадсько-культурний діяч, талановитий організатор театральної справи, він був і найвидатнішим українським драматургом другої половини ХЇХ – початку XX ст., віддавши народу понад сорок років своєї творчої діяльності спочатку в самодіяльному, а потім у професійному театрі… Дитячі роки майбутнього артиста і драматурга І. Карпенка-Карого пройшли в кріпацькому селі. Живучи серед...
- “Патріотизм, відповідальність за долю Батьківщини” за повістю М. Старицького “Оборона Буші” Історична повість відомого українського письменника М. Старицького “Оборона Буші” пронизана пафосом любові українського народу до своєї Вітчизни і незвичайним патріотизмом. Показово, що почуття патріотизму у творі глибоко народне. Саме народ приймає активну участь у всіх відображених автором подіях, і захист невеличкої фортеці є дійсно загальнонародним, а не справою купки окремих...
- Діяльність М. Старицького на ниві національного і культурного відродження України В історію української культури М. Старицький увійшов як організатор національного професійного театру і голова першого на Україні театрального товариства, режисер, актор, видавець. Це був період зрушень у суспільно-політичному житті країни. Загострилася криза кріпосницької системи. Студентська молодь жваво відгукнулась на політичні події часу. У період соціального і культурного піднесення Старицький перебуває...
- Проблематика повісті Старицького “Оборона Буші” Повість талановитого українського автора Михайла Старицького “Оборона Буші” відзначається соціально важливою проблематикою, яка є й досі актуальною. У творі провідною проблемою є українсько-польська війна. Чому виникає ворожнеча між народами? Чи можлива соціальна справедливість? Ці питання виникають і по-своєму вирішуються в повісті. Головні персонажі змальовані Старицьким дуже романтично: вони молоді, палко...
- Образи та символи у повісті Старицького “Оборона Буші” Повість українського майстра слова Михайла Старицького “Оборона Буші” багата героїчними образами та символікою. Так як за основу твору було взято реальні події, то деякі образи є історичними, інші ж, хоч і вигадані, але вражають своєю правдоподібністю. Письменник талановито відтворив дух зображуваних подій часів національно-визвольної боротьби українців проти поляків. Особливо широко...
- “Аналіз драми Старицького “Талан” Свою драму “Талан” Михайло Старицький присвятив видатній українській акторці Марії Заньковецькій, яка своєю неперевершеною грою піднесла національне сценічне мистецтво на новий, значно вищий рівень. У цьому творі письменник виступає з демократичних позицій і розкриває низку важливих для того часу проблем, торкається долі митця у буржуазному суспільстві, висвітлює ставлення до митця...
- Відгук на спектакль українського драматичного театру “Березіль” Мистецтво покликане дарувати людині насолоду. У цьому завжди переконуєшся, відвідуючи малу сцену Харківського театру ім. Т. Г. Шевченка – “Бере – ііль”. Надовго залишаються в пам’яті спектаклі “Гроші”, “Мина Мазайло”, бо класикою стають ті твори, у яких порушуються проблеми, актуальні для різних епох. Мабуть, не стане винятком і “Любов до...
- Аналіз повісті Старицького “Оборона Буші” “Оборона Буші” – перша повість Михайла Старицького, яка з’явилася у вдалий час підйому української літератури. Твір побудовано на реальних подіях. В кінці XVII століття на Поділлі задля затримання ворога тривала оборона міста-фортеці Буші. Мешканці містечка мужньо відбивали штурм польської армії, адже розуміли, що своїми діями вони дають час війську Хмельницького...
- Історична тема у творчості Шашкевича Визначна постать Маркіяна Шашкевича з’явилася в той час, коли його рідна Галичина була східною провінцією Австрії і уряд цієї країни провадив політику нещадної експлуатації і денаціоналізації українського народу. Маркіян Шашкевич, як ніхто інший, відчув дух і вимоги доби. Він розумів, що не можна мовчати і чекати. Настав час, коли народ...
- Мотиви лірики М. Старицького Поетичний доробок М. Старицького – вагомий внесок у скарбницю нашої духовної культури. Він писав вірші впродовж майже сорока років: перший вірш “Ждання” написаний 1865 року, останній “Двері, двері замкніть…” – 2 квітня 1904 року, незадовго до смерті. У поезії Старицький відкинув ту стилізовану образність “співучого селянина”, яка була притаманна його...
- Драма М. Старицького “Доля” Крім п’єс про сель, М. Старицький написав ряд драматичних добутків з життя інтелігенції, найвизначнішим з яких є Драма “Доля”. Тему її визначив сам автор, указавши, що це “драма з побитих малорусских акторів”. Мова йде в ній про трагічну долю талановитої української акторки в умовах Росіянці імперії Прототипом образа головної героїні...