Барон герой трагедії О. С. Пушкіна “Скупий лицар”
Літературні джерела образу скупого лицаря досить великі. Це перш за все щіток Шекспіра і Гарпагон Мольєра, а також прототип останнього – Гарпаг Плавта. У ряді інших прообразів зазвичай називають Варраве (“Мальтійська єврей” К. Марло, бл. 1S92), багатьох скнар в комедіях Гольдоні, варіації мольєрівського Гарпагона в п’єсах Жюста і Детуша, скупих в романах В. Скотта (Двайнінг та ін), героя трагедії Г. Мільмана “Фаціо” (1818), а також головного персонажа новели Гофмана ” Майорат “(1817), що примітно, скупого барона, що живе в сторожовій
Порівнюючи два образи скупого, Гарпагона і Шейлока, Пушкін зазначав, що “у Мольєра Скупий скупий – і лише; у Шекспіра скупий, тямущий, мстивий, чадолюбство, дотепний”. Ця характеристика значима для розуміння пушкінського Б., в портреті якого поєдналися різноманітні риси. Його безмежна скупість, жорстокість (розповідь про бідну вдову, що простояла півдня на колінах, благаючи простити чоловіків
І як же служить? як алжирський раб,
Як пес ланцюгової
Тим і жахливий століття, жахливі його серця, що лицарі стали позичати гроші під відсотки, заплямувавши свою честь настільки брудним ремеслом. Проте парадокс Б., по вірному спостереження С. Б. Рассадін, полягає в тому, що гроші потрібні йому для досягнення цілей істинно лицарських. Це свобода, незалежність, свідомість власної могутності (“Я царюю!”) і влади (“Мені все слухняно, я ж – нічому”). Гроші дають Б. те, що Фауст придбав, уклавши угоду з дияволом, – вони, нехай ілюзорно, повертають молодість, дозволяють випробувати любовний жар, майже еротичне збудження. Помилка Б. (цей неодмінний елемент у розвитку трагедійного характеру) полягає в тому, що він, взявши на озброєння прийоми “жахливого століття”, не передбачив можливість зворотного їх застосування, до нього самого. Б. вмирає, вражений нерицарскім вчинком сина, прилюдно звинуватив батька в брехні; але останні його слова: “Де ключі?” – Належать не лицарю, а лихвареві.