Аналіз поезії “Володарям і судіям”
Поезія Г. Р. Державіна – одне із самих значних явищ у російській літературі XVIII століття. Незвичайно сміливий, рішучий і незалежний характер Державіна виявився не тільки в його кар’єрі державного що служить, але, бути може, ще більше – у поетичній Творчості. Один з його віршів ледве не стало причиною вигнання й опали. Це була написана в 1780 році ода ” Володарям і судіям “, що автор назвав “гнівною одою”.
У цьому вірші дійсно звучить гнівний голос поета-громадянина, що насмілюється піднятися проти несправедливості, що панує
Царі! Я думав, ви боги владні,
Ніхто над вами не суддя,
Але ви, як я подібно, жагучі
И так само смертні, як і я
“Володарям і судіям” є віршованим перекладанням 81-го псалма – так у стародавності називалися біблійні пісні, звернені до Бога. Їхній автор – старозавітний цар Давид твору якого становлять одну із самих поетичних книг Старого Завіту – “Псалтир”. У державинской оді лексика й багато образів нагадують нам біблійну поезію:
Повстав всевишній Бог, так судить
Земних богів у сонмі їх..
Але, безумовно, зміст оди Державіна, заснованої на цьому біблійному
Доколе, рік, доки вам буде
Щадити несправедливих і злих?
Необхідність підпорядкування всіх єдиному закону вищої правди й справедливості затверджується Державіним у цьому вірші, як і в багатьох цругих:
Ваш борг є, охороняти закони,
На обличчя сильних не дивитися,
Без допомоги, без оборони
Сиріт і вдів не залишати
Ваш борг: рятувати від лих безневинних,
Нещасливим подати покрив;
Від сильних захищати неспроможних,
Вивергнути бедних з оковів
Але в реальному житті він бачить відхилення від цього вищого закону тих, хто коштує у влади, хто саме й повинен насамперед стежити за дотриманням законів:
Не внемлют! Бачать – і не знають!
Покриті мздою очеса:
Злодействи землю потрясають,
Неправда зиблет небеса
От чому так гнівно звучить голос поета-викривача “несправедливих і злих” Він затверджує неминучість кари для тих “лукавих” володарів, які не підкоряються вищому закону правди й справедливості – от головна думка державинской оди:
И ви подібно так упадете.
Як із древ зів’ялий аркуш упаде!
И ви подібно так умрете.
Як ваш останній раб умре!
Не дивно, що ода “Володарям і судіям” була сприйнята не тільки придворним оточенням, але й самою імператрицею, як революційна прокламація. Адже мовлення в ній іде про те, що несправедлива влада не може бути визнана божественної, а виходить, її неминуче чекає гнів Божий і падіння. На зміну таким “володарям і судіям”, як затверджує автор у заключному чотиривірші оди, неминуче прийдуть ті, хто буде керуватися ідеалами добра й справедливості:
Воскресни, Боже! Боже правих!
И їхньому молінню внемли:
Прийди, суди, карай лукавих
И будь єдиний царем землі!
Цікаво, що під час Французької революції в Парижу саме цей 81 псалом, покладений в основу державинской оди, був перефразований якобінцями-революціонерами, і народ розспівував його на вулицях міста, виражаючи збурювання королем Людовиком XVI, згодом страченим. Так зв’язалося воєдино у творчості Державіна древня біблійна мудрість, європейська Історія й російська сучасність. А для година залишилася чудовий зразок поезії високого цивільного звучання, що воістину “вічно” і завжди ново.