Аналіз одного із шедеврів поезії “срібного століття”. (Вірш М. И. Цветаевой “Ідеш, на мене схожий…”)
1. Шедевр “срібного століття”. 2. Зустріч перехожого й поета. 3. Думка про причетність до вічності. 4. Образно-стилістичні засоби встихотворении.
Перші два десятиліття XX сторіччя, починаючи з 1901 року, називають срібним століттям російської поезії. За цей час лірика пройшла три періоди розвитку: символізм, акмеизм і футуризм. Існували й інші літературні напрямки.
Деякі автори не примкнули до жодного з них, що було досить важким у ту епоху розквіту різноманітних поетичних “кружків” і “шкіл”. У їхньому числі – Марина Іванівна
Життя М. Цветаевой протягом п’яти років, починаючи з 1912 р., була самої щасливої в порівнянні з усіма попередніми й наступними роками У вересні 1912 року в Марини Цветаевой народилася дочка Аріадна. Цветаева була переповнена радістю
/ Я їх опускала – теж! / Перехожий, зупинися!” На перший погляд у цих рядках немає нічого дивного Слово “опускала” можна витлумачити так: траплялося, що опускала ока, тепер же вони не опущені. Але після прочитання наступної строфи стає ясно, що значення слова “опускала” – інше. “… Кликали мене Мариною”, – пише поетеса.
Минулий час дієслова насторожує. Виходить, зараз уже не кличуть? Так мовлення може йти тільки про померлу людину, і наступні рядки підтверджують цей здогад. Новим змістом наповнюється всі вже сказане: виявляється, що ніколи, що жила поетеса, звертається до перехожого, що розглядає на цвинтар могильні плити й написи, вибиті на них Обертає на себе увага співзвуччя “схожий – перехожий”.
У вірші ці слова займають такі позиції, що рими не утворять: одне слово коштує наприкінці одного рядка, інше – на початку іншої. Однак узяті самі по собі, вони римуються, причому подібність їх простирається далі того, що необхідно для рими: не тільки збігаються ударні склади й ті, що випливають за ними, – співзвучні й переднаголосні. Яке значення зіставлення цих слів?
Я думаю, що авторові хотілося підкреслити наступну думку: кожний, кого наздоганяє її голос з-під землі, схожий на неї. Вона теж колись “була”, як перехожий тепер, тобто жила, насолоджуючись радістю буття. І це воістину гідно замилування Марина Цветаева писала про Олександра Блоці: “Дивно не те, що він умер, а те, що він жив.
Весь він – таке явне торжество духу, такий – навіч – дух, що дивно, як життя – взагалі – допустила”. Ці слова можна віднести й до неї самої. Разюче, як зуміла Марина Іванівна відстояти даний їй талант, не відступитися від нього, зберегти свій мир, невідомий і недоступний іншим Марина Цветаева не хоче порушувати спокою перехожого: “Легко про мене подумай, / Легко про мене забудь”. І все-таки не можна не відчути суму автора через власний невозвратимости кжизни.
Паралельно цьому трагічному почуттю звучить ще одне, котре можна назвати заспокійливої. Людина неповернута в плоті й крові, але він причетний до вічності, де запам’ятовується всі, про що він думав і що почував протягом життя Дослідниця А. Акбашева вказує, що творчість поетів “срібного століття” збіглося з розвитком російської філософії, що лежить між навчаннями В. Соловйова й А. Лосєва. В. Соловйов наполягав на тому, що “філософська думка не вправі відмовлятися від збагнення зв’язків людини з миром нематеріальному, недоступним прямому спостереженню й строгому дослідженню, сверхчувственним”.
А. Лосєв розвив вчення про буття як про вічне становлення. Таким чином, можна сказати, що вірш М. Цветаевой “Ідеш, на мене схожий…” – відбиття руху від принципів В. Соловйова до навчання А. Лосєва.
Кожна людина неповторна, кожний, по Цветаевой, бере участь у світовому становленні як індивідуальність. В. Рождественський відзначає, що вірш “Ідеш, на мене схожий…” відрізняє стислість думки й енергія почуттів. Я думаю, що саме це й спричиняє активне вживання розділових знаків, що допомагають осягти зміст.
“Непереможні ритми” (А. Білий) Цветаевой заворожують. Синтаксис, ритміка її віршів складні. Відразу звертаєш увагу на пристрасть поета до тирі. Сьогодні цей розділовий знак витісняє й кому, і двокрапка.
Дивно, як змогла М. Цветаева відчути можливості тире майже століття назад! Тире – це “сильний” знак, що неможливо не помітити Воно допомагає отчеканить слова: “Я їх опускала – теж! “, “Прочитай – сліпоти курячої”. Напевно, зі стислості думки й енергії почуттів і виникає небагатство епітетів, уживаних у вірші: “стебло дикий”, “цвинтарна суниця”.
М. Цветаева використовує єдину метафору – “у золотий пилу”. Зате широко представлені повтори: “… що тут – могила”, “Що я з’явлюся, загрожуючи… “, анафори: “И кров доливала до шкіри”, “И кучері мої вилися…”. Все це, як і алітерація на звук “з”, розташовує до міркування, міркуванню.
Ідею вірша, на мою думку, можна визначити в такий спосіб: людина знає, що смерть неминуча, але він усвідомлює й причетність до вічності. Думка про приреченість у поданні М. Цветаевой не виглядає гнітючої. Потрібно жити, повною мірою насолоджуючись сьогоднішнім днем, але в той же час не забувати про вічні, неминущі цінності – такий заклик поета
Схожі твори:
- Мої улюблений поет срібного століття (М. Цветаева) Життя посилає деяким поетам таку долю, що з перших же кроків сознательного буття ставить їх у самі благоприятние умови для розвитку природного такра. Такий (яркою й трагічної) була доля Марини Цветаевой, значного поета первиття половини XX століття. Усе в її особистості й творчості (для неї ця нерозривна єдність) різко виходило...
- Мотиви й образи лірики одного з поетів срібного століття (Н. С. Гумилев) 1. Зародження акмеизма. 2. Мотиви лірики Гумилева. 3. Пізніше творчість. Я конквістадор у панцирі залізному, Я весело переслідую зірку… Н. С. Гумилев Творчість Н. С. Гумилева, засновника “Цеху поетів” і глави акмеистов, стало відомо ще в часи розквіту символізму. Як уважає критик В. М. Жирмунський у своїй статті “Преодолевшие символізм”,...
- Оповідання про творчість одного з поетів срібного століття У ранній ліриці (1908-4916) О. Э. Мандельштама основна тема – відчуття самітності незрілої психіки в період дорослішання. І никну, ніким не замічений, У холодний і топкий притулок… Життя рівняється з “виром”, “злим і грузлим”. Переважає настрій неясної туги, “невимовного суму”. Але головним мотивом стає пошук цілісності, життєвості, бажання осягнути “усього...
- Лірика Цветаевой М. И 1. М. И. Цветаева – поет-бунтар. 2. Краса лірики. 3. Підсумки життя й творчості Цветаевой. Вірші ростуть, як зірки і як троянди, Як краса – непотрібна в сім’ї… М. И. Цветаева Доля М. И. Цветаевой, поета великої величини першої половини XX століття, була яркою й трагічної. Її особистість і її...
- МОСКВА МАРИНИ ЦВЕТАЕВОЙ У своїх віршах про Москву Марина Цветаева звертається до рідного міста не просто як до рідної домівки, де знаходить собі притулок будь-який “бездомний”, що живе на Русі, але й начебто до кого живому й у той же час невидимому й далекому. Москва! Який величезний Странноприимний будинок! Всяк на Русі –...
- Твір на тему:Своєрідність творчості поетів “срібного століття” (на прикладі творчості одного з поетів) “Коли стихає шум епохи, ми починаємо розуміти: за плечима гігантів”, – писав Борис Пастернак. Действительно, через багато років ми краще розуміємо гениальность тих, хто затворів у минулому, чиї імена ввійшли в історію. Сьогодні ми всі частіше звертаємося до творчості поетів початку XX століття, відкриваючи для себе нові імена й нові...
- Образ співака Орфея в поезії Цветаевой Образ міфічного фракийского співака Орфея, творця музики й віршування, залучав М. Цветаеву своєю трагічною долею, що чимсь нагадувала їй свою власну. У грудні 1921 року, коли створювався цей вірш, душа поетеси розривалася від тривоги не тільки за те, як зложиться її подальше життя – згадаємо, що була майже перервана зв’язок...
- Розвиток традицій жіночої поезії в лірику Ахматової й Цветаевой Любовний роман, що розгортався в передреволюційних віршах і Ахматовій і Цветаевой, був ширше й многозначительней своїх конкретних ситуацій. У їхні любовні романи входила епоха. У складній музиці ахматовской лірики жила й давала про себе знати особлива, дивна страхаюча дисгармонія. Вона писала згодом, що постійно чула незрозумілий гул, як би якесь...
- Тема Росії у творчості поетів Срібного століття Головне, що поєднувало творчість цих поетів і особливо залучає нашу увагу їхнім добуткам, це глибока любов до Батьківщини, до Россі й незмінна віра в її велике майбутнє. Різна доля названих поетів, що по-різному пережили трагічний період в історії Росії. Але кожному з них довелося випити із чаші страждань, що випали...
- Тема природи в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості И. А. Буніна) Визнання й популярність Бунін придбала як прозаик, але значне місце в його творчості завжди занімала поезія. Він почав з віршів і писав вірші до кінця своїх днів. В 1901 році вийшов збірник віршів “Листопад”, у який увійшли кращі вірші з ранньої поезії Буніна. Лейтмотив збірника – елегійне прощання з минулим....
- Пушкін у поезії “срібного століття” (по творчості А. А. Ахматовій) Геній Пушкіна, чарівність особистості, його гуманістична філософія, відкриття, зроблені в області російського вірша, вплинули на розвиток літератури XIX століття, що ввійшла в історію як “золоте століття” російської поезії. Але й кращі поети “срібного століття” сформувалися під впливом його Музи, всі вони були внимательнейшими читачами Пушкіна, багато хто внесли свою лепту...
- Тема любові в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості І. Анненского) У кожного з більших російських поетів початку XX століття був свій поетичний досвід. Майже кожний з них начинал свій творчий дебют з віршів. У кожного був свій голос, свій стиль, те, що робило одного несхожим на інші. Творчість І. Анненского мало знайомо нашим современникам. Та й при житті поета лише...
- Напряженный монолог-исповедь творчества М. Цветаевой Возьмите стихи – это и есть моя жизнь. М. И. Цветаева Марина Ивановна Цветаева не принадлежала ни к одной из многочисленных литературных группировок того времени. Она искала свои пути в искусстве. Стихи М. Цветаевой отличались страстностью, были отражением глубоко личных переживаний. Уже и ранних ее стихах звучит уверенность в своих...
- Біографія Цветаевой Марини Іванівни Сьогодні ми начебто чимало знаємо про те, як зароджувався поетичний талант Марини Цветаевой. Дивна атмосфера її дитинства, у ньому було все: радість, добро, любов, музика, чарівництво книжкових відкриттів і людських зустрічей. Цей дивний мир дитинства був створений родителями: батьком – Іваном Володимировичем Цветаевим, відомим філологом, мистецтвознавцем, директором Румянцевского музею; матір’ю...
- Цикл М. И. Цветаевой “Вірші про Москву” – “величальна пісня” про столицю її Батьківщини 1. Москва в долі Цветаевой. 2. Звертання М. І. Цветаевой до дочки. 3. “Презентація” Москви О. е. Мандельштаму. 4. Москва – головне місто Росії. 5. Дзвін як невід’ємна частина образа столиці. – Я в груди тебе цілу, Московська земля! М. И. Цветаева Для М. І. Цветаевой Москва не тільки столиця...
- Ігор Житель півночі (Ігор Васильович Лотарев), поет срібного століття російської поезії Як поет, Житель півночі знаходить себе в 1907 році, коли визначив своє місце в житті: “Не змінюй наміченої стежки, і помни: хто, навіщо й де ти”. Проходять роки, відбуваються великі події, через які з’являються нові, прекрасні рядки. Коли йде перша світова війна, поет почуває потрясіння, що наближаються: “Чим далі, усе...
- Улюблені сторінки лірики творчості М. И. Цветаевой 1. Унікальність творчості Цветаевой 2. Тема любові. 3. Тема поета й поезії 4. Тема Москви у творчості поета. 5. Цветаева – самий емоційний поет Я спрагу відразу всіх доріг! М. И. Цветаева М. И. Цветаева – це ім’я знайомо всім. Напевно, не найдеться людини, який би жодного разу не дивився...
- Основные мотивы лирики М. Цветаевой Жизнь посылает некоторым поэтам такую судьбу, которая с первых же шагов сознательного бытия ставит их в самые благоприятные условия для развития природного дара. Такой яркой и трагической была судьба Марины Цветаевой, крупного и значительного поэта первой половины нашего века. Все в ее личности и в ее поэзии (для нее это...
- Життя й творчість М. И. Цветаевой 1. Дитинство і юність Цветаевой. 2. Життя поетеси в перші післяреволюційні роки. 3. Еміграція. 4. Повернення на Батьківщину. М. И. Цветаеву по праву можна назвати найбільшою російською поетесою. Її утвору не можуть залишити байдужим, кожний знаходить у них те, що близько його душі. Доля Цветаевой була нелегкою. Їй довелось жити...
- Тема любові у творчості М. И. Цветаевой 1. Що таке любов для Цветаевой. 2. Лірична героїня. 3. Тема любові в пізній творчості Любов! Любов! І в судорогах і в труні Насторожуся – спокушуся – збентежуся – рвонуся… М. И. Цветаева Любов – одна з важливих тем у творчості М. И, Цветаевой. З юного років поетеса не представляла...